Visa fullständig version : Köpa portabelt ekolod
Hej alla experter,
Jag kommer inom en snar framtid att införskaffa en liten båt och då kommer jag även att köpa ett portabelt ekolod. Någon som har nåt tips?
Hoppas inte behöva lägga mer än 2500 kr... Kommer att fiska en del i en grund sjö med cirka 13m djup som värst samt i Skälderviken (ingen aning om hur djupt det kan vara där...)
Tack
Använd denna guide så får du mer lod för dina slantar + att sugkoppen sitter bra mycket hårdare motför dom som följer med de färdiga portabla loden.
Jag har mitt lod/plotter-kombi helt löstagbart på min båt för att kunna ta med det ut på is eller i andra båtar. Allt är bortplockat på mindre än en minut och lika snabbt ditsatt igen!
Dra ett mejl så ska jag göra en bra förklaring på hur jag gjort.
Håller med P-U, satsa på rejäla saker från början.
Gör de avmonterbara så kan man använda prylarna på fler sätt och i fler båtar.
Tidigare säsonger har jag kört med ett portabelt Eagle Cuda 128. Förra året tyckte jag dock att det var började vara dags för en liten uppgradering.
Till en början stod valet främst mellan olika portabla varianter som t.ex. Eagle Fishmark 320. Men det visade sig snart att det var betydligt billigare att göra ett vanligt ekolod portabelt.
Valet föll därför på ett Lowrance X125, för drygt 1000 kr, som jag monterade på en vanlig fiskebox.
kamaaina
2009-02-24, 15:55
jag har ett portabelt eagle cuda 168 och det funderar förvånandsvärt bra, sugproppen sitter som tusan (har bara lossnat en gång när vi va inne i en vassrugge o kaosade) och batteritiden verkar va riktigt bra också, bara använt d 6 h kanske, men det är mer än ja förväntade mig. billigt som satan vad det oxå har ja för mig!
Pontus Sjölund
2009-02-24, 16:00
jag har ett portabelt eagle cuda 168 och det funderar förvånandsvärt bra, sugproppen sitter som tusan (har bara lossnat en gång när vi va inne i en vassrugge o kaosade) och batteritiden verkar va riktigt bra också, bara använt d 6 h kanske, men det är mer än ja förväntade mig. billigt som satan vad det oxå har ja för mig!
Någon som kan förklara skillnaden på 168:an och 242:an? Funderar själv på ett sånt...
Någon som kan förklara skillnaden på 168:an och 242:an? Funderar själv på ett sånt...
http://www.eaglesonar.com/Products/Sonar/Cuda242.htm
http://www.eaglesonar.com/Products/Sonar/Cuda168.htm
242:an har högre upplösning.