handdator

Visa fullständig version : Vilken trailer?

Nils Jonas
2009-03-08, 11:00
Fiskemaskinen är så gott som klar och det sista som återstår är att köpa en trailer som jag kan köra i 80 km/h. Just nu ligger båten på en Fogelsta 30-vagn. Den går fint att fulköra runt 50 km/h, men det duger så klart inte till de längre turerna.

Båten är en liten hardtop. Längd 4.85 m, bredd 1.8 m, vikt inkl motor är 395 kg. Sen tillkommer en del vikt på utrustning, som förvisso även kan transporteras i bilen, men en 50 kg måste räknas på. Så båten inkl utrustning ca 450 kg.

Båten ska i huvudsak trailas vår/sommar/höst, men nån enstaka gång även på vintern. Tänkbara sträckor blir mellan Dalarna-Stockholm och kanske nån tur till Vänern/Vättern vid snälla väderförhållanden. De vanligaste sträckorna blir runt 10 mil inom Dalarna.

Min bil är en VW Golf Variant 2.0 highline. En trevlig mellanklasskombi med 2-litersmotor, men ändå långtifrån en superbil för släpdragning. Den får dra max 600 kg obromsat och det dubbla med bromsad trailer.

Vilken trailer ska jag välja till ekipaget? Får inte dra den största EU-vagnen med min bil. Den EU-vagn jag får dra är en 600. Vikten på den vagnen är runt 170 kg och totalvikten får bli max 600 kg, så det är på håret. Med en sån måste djupriggar och bensindunkar lastas inne i bilen, men frågan är om den vagnen ens pallar min båt???

Alternativ 2 är såklart en bromsad trailer. Nackdelarna - dyrare i inköp, måste besiktas, bromsarna kan frysa/rosta/kärva - medför krångel och kostnader. Men då kan jag välja en större stadigare, vagn och jag kör nog garanterat säkrare.

Nån som har bra koll på trailers? Jag vore tacksam för tips.

teebees
2009-03-08, 11:09
jag köpte en sån här, som jag kör en ryds 480 på. Den är som sagt på gränsen men lasta dunk och riggar inne i bilen så är det nog inga problem. Det är ju inte så att vagnen brakar ihop om du lastar precis på gränsen.

http://www.uppsalatrailercenter.se/easyline_600.htm

JohanP
2009-03-08, 11:23
TK-trailer...

Eino
2009-03-08, 15:37
Jodå du får dra största eu kärran men får inte lasta vad den är avsedd för , bara så kärra å last blir max 600 kg
(nu har jag satt snöbollen i rullning igen )
Är du föresten säker på att du får dra 600 kg ?
De flesta bilar från 96 och framåt får bara dra 500 kg obromsat ,alltså inte halva bilens tjänstevikt.

450 kg , det lutar åt att du måste ha en typ easyline 600 med 10 tumshjul om du vill åka obromsat .
En sån kärra är så lätt som 120 kg och du får en lastvikt på 480 kg och du kan köra lagligt dock inte värdens stabilaste kärra.
Med tex Fogelstas eu 650 & 750 skulle du bara kunna lasta 400 kg eftersom den kärran själv väger 200 kg ,men i gengälld väldigt stabil
Och besiktningen kommer du inte undan bara för att det är eu kärra !
En beg bromsad behöver inte kosta mer än en ny eu

Gotefunk
2009-03-08, 15:55
Har ni något bra förslag på trailer till min Uttern 560 styrpulpet ??

Eino
2009-03-08, 17:13
Har ni något bra förslag på trailer till min Uttern 560 styrpulpet ??

560an är ju lite pucko när den ligger på trailer eftersom kölen slutar ca en meter in
Jag hade en 560 AR i 4-5 år och farsan är nog inne på sitt 20de och tredje motor med sin .
så man har ju tagit upp å sjösatt sån några gånger
har inget bra tips men du bör nog ha med såndär kölrulle med luftgummihjul på varje sida om rullen , dom är ju tydligen avsedda för sån köl .
"vippa" kan nog funka hyffsat också.
så man slipper att den ramlar ner innan kölrullen som dom gärna gör.
nu kan det ju vara så att din är bättre på trailer eftersom akterhyttarn är mer baktung .

Nils Jonas
2009-03-10, 20:42
jag köpte en sån här, som jag kör en ryds 480 på. Den är som sagt på gränsen men lasta dunk och riggar inne i bilen så är det nog inga problem. Det är ju inte så att vagnen brakar ihop om du lastar precis på gränsen.

http://www.uppsalatrailercenter.se/easyline_600.htm

Den vagnen ser ju inte direkt så grov ut? Tror ni den pallar min båt och rullar säkert? Priset är onekligen lockande...

Fiskarn0383
2009-03-10, 20:53
Den vagnen ser ju inte direkt så grov ut? Tror ni den pallar min båt och rullar säkert? Priset är onekligen lockande...

Ser ut som om det är en 30 km upptagningsvagn annars borde den heta 600eu. Ser onekligen vek ut. edit Men jag kan ha fel. Det kan vara så att den är klassad som eu kärra. Men ser fortfarande vek ut. edit

Kassoren
2009-03-11, 19:23
Jodå du får dra största eu kärran men får inte lasta vad den är avsedd för , bara så kärra å last blir max 600 kg
(nu har jag satt snöbollen i rullning igen )

Fel,fel,fel :) han får inte dra den största eu kärran om den så är helt tom på last.Blir böter direkt om man blir stoppad, bättre med överlast för det har polisen svårare att kolla.

kockfrallan
2009-03-11, 20:31
Håller med kassoren..
Du får tex inte dra ett be släp tomt fast det inte väger mer än det tilllåtna. Ett släp räknas väl alltid som full lastat. Är inte 100 på det men har för mig det är så.
// Marcus

knota
2009-03-11, 23:44
Jag sade också emot Eino tidigare, men efter diverse mail med vägverket så har jag för mig att det var som han säger, finns en tråd med detta i någonstans på FS.

http://www.fiskesnack.com/forum/showpost.php?p=336854&postcount=75

Enigma
2009-03-12, 22:49
Jag har köpt en TK trailer 500, köpte också till 2st stödhjul. Detta för att min bil inte får dra mer än 500kg totalt obromsat. Trailern är jag väldigt nöjd med. Den enda nackdelen är att när man tar av ljusrampen hänger kontakterna kvar i släpet, ofta är dom då i vattnet när man trailar. Detta tror ja kommer ge kontaktsvårigheter i framtiden, men det återstår o se.

Jag toppar nog vikten en del mot vad den får dra, men det känns inte som några problem. Dom extra stödhjulen där fram hälper också mycket.

Vad det gäller polisen så tror jag också att vill man slippa böter så e de bättre att skaffa ett släp som bilen får dra och sen kanske toppa vikten lite. Dock får man väl se till o inte toppa det för mycket för det skall ju fortfarande vara säkert.

Hjulen får du också kolla på. På mitt förra släp så hade jag vinterdäck till vintern, men till detta släpet var det inprincip omöjligt, om inte så löjligt dyrt. Dock fick jag reda på att eftersom däcken inte är större än 10" så får du köra med sommardäck fast du har vinterdäck på din bil. Känner du själv att du vill köra med sommardäck på vintern så är det kanon annars leta efter ett annat.

Eino
2009-03-13, 21:24
Fel,fel,fel :) han får inte dra den största eu kärran om den så är helt tom på last.Blir böter direkt om man blir stoppad, bättre med överlast för det har polisen svårare att kolla. Ja de stämmer,
med bromsad kärra

teebees
2009-03-13, 22:05
Som sagt... den är lite mindre robust, jämfört med andra dyra märken men den funkar utan problem, och det är en 80km/h. Behöver inte besiktas på 4 år om jag inte minns fel. Så det är bara tuta och köra. Jag har lite lågt kultryck, men du som har HT blir nog perfekt.

Nils Jonas
2009-03-18, 09:44
Efter en hel del research har jag kommit fram till följande:

Det får bli en TK BT600. Det verkar vara den mest stabila vagnen i sin klass. Den har EU-vagnens alla fördelar, pallar båtar upp till 5,5 meter och min bil får dra max 600 kg obromsat.

Det bästa är att TK BT600/650/750 är exakt samma vagn. Dom är bara inregistrerade för olika lastvikt. Maxlasten på en BT600 är 420 kg, vilket ligger precis på gränsen om jag lastar riggar och bensin inne i bilen. Men samma vagn med broms lastar 640 kg och samma inreggad som EU 750 lastar 570 kg, så då vet jag att det finns marginal säkerhets- och stabilitetsmässigt.

Nackdelen är väl om jag skulle bli vägd med packning i båten. Då åker jag på böter per kg övervikt, men det är i alla fall inte olovlig körning. Risken att bli vägd får ändå ses som försvinnande liten, oftast blir man väl stoppad och får reg-beviset jämfört på vagn och bil...

Nackdel nr: 2 är att listpriset är 14.900 kr. Men har fixat fram tfn-nr till några återförsäljare, så det borde gå att pressa ner det priset lite...

Fiskarn0383
2009-03-18, 21:09
Angående överlast får du om du klarar alla axeltryck ha 5% överlast på lastbil innan det blir böter. DVS 63 ton på ett 60 tons ekipage. Vet ej hur det är på personbil och kärra. Men om det är samma regler så kan du ju( om bilen klarar det) flytta fram båten lite och höja kultrycket med 30 kg. Vips så får kärran väga 630 kg innan det blir böter.
Dock varning för höjt kultryck. Medför mindre tryck på framhjulen med sämre styrning och vobbling som följd.

Fiskarn0383
2009-03-18, 21:11
Som sagt... den är lite mindre robust, jämfört med andra dyra märken men den funkar utan problem, och det är en 80km/h. Behöver inte besiktas på 4 år om jag inte minns fel. Så det är bara tuta och köra. Jag har lite lågt kultryck, men du som har HT blir nog perfekt.

Brukar det inte vara flyttbar axel på nyare kärror så du kan justera in kultrycket.

TAMTAM
2009-03-20, 21:59
Kultrycket justerar du med det normalt justerbara vinschtornet dvs båten fram tillbaka läge på kärran vissa vagnar har flyttbart axelläge men vilket bök skaffa en baddrumsvåg och väg stödhjulet mvh

Fiskarn0383
2009-03-20, 22:26
Kultrycket justerar du med det normalt justerbara vinschtornet dvs båten fram tillbaka läge på kärran vissa vagnar har flyttbart axelläge men vilket bök skaffa en baddrumsvåg och väg stödhjulet mvh

jo jag vet men antog att han redan provat detta. Finns ju en maxgräns för hur långt fram man kan flytta tornet. Men det var bra du lade till detta så det också finns med eftersom jag borde gjort det. mvh

Fiskarn0383
2009-03-20, 22:33
Angående överlast får du om du klarar alla axeltryck ha 5% överlast på lastbil innan det blir böter. DVS 63 ton på ett 60 tons ekipage. Vet ej hur det är på personbil och kärra. Men om det är samma regler så kan du ju( om bilen klarar det) flytta fram båten lite och höja kultrycket med 30 kg. Vips så får kärran väga 630 kg innan det blir böter.
Dock varning för höjt kultryck. Medför mindre tryck på framhjulen med sämre styrning och vobbling som följd.

Såg en annons på en ny trailer idag där det inte stod maxlast utan maxaxeltryck. Har man då en bra pickup som får lasta uppåt 1 ton på flaket så borde det inte vara nåt problem att justera axeltrycket till 200-300kg och ändå köra säkert. Men fy *** vad jobbigt att koppla på och av och man kan knappast ha stödhjul utan måste ha domkraft. Och som sagt inget att koppla på familjeracern om man inte har dödslängtan.

pasi75
2009-03-21, 06:37
Efter en hel del research har jag kommit fram till följande:

Det får bli en TK BT600. Det verkar vara den mest stabila vagnen i sin klass. Den har EU-vagnens alla fördelar, pallar båtar upp till 5,5 meter och min bil får dra max 600 kg obromsat.

Det bästa är att TK BT600/650/750 är exakt samma vagn. Dom är bara inregistrerade för olika lastvikt. Maxlasten på en BT600 är 420 kg, vilket ligger precis på gränsen om jag lastar riggar och bensin inne i bilen. Men samma vagn med broms lastar 640 kg och samma inreggad som EU 750 lastar 570 kg, så då vet jag att det finns marginal säkerhets- och stabilitetsmässigt.

Nackdelen är väl om jag skulle bli vägd med packning i båten. Då åker jag på böter per kg övervikt, men det är i alla fall inte olovlig körning. Risken att bli vägd får ändå ses som försvinnande liten, oftast blir man väl stoppad och får reg-beviset jämfört på vagn och bil...

Nackdel nr: 2 är att listpriset är 14.900 kr. Men har fixat fram tfn-nr till några återförsäljare, så det borde gå att pressa ner det priset lite...

Se till att köpa en av de nya modellerna som har bättre fastsättning av ljusramperna. Jag och mangeboy har varsin tk trailer och båda har vi tappat våra ljuslycktor då gängen på den värdelösa skruvtvingen rallat upp vid guppig väg. Men de har fixat till detta ifjol pga att många hade samma problem.

Nils Jonas
2009-03-21, 12:45
Se till att köpa en av de nya modellerna som har bättre fastsättning av ljusramperna. Jag och mangeboy har varsin tk trailer och båda har vi tappat våra ljuslycktor då gängen på den värdelösa skruvtvingen rallat upp vid guppig väg. Men de har fixat till detta ifjol pga att många hade samma problem.

Tack för tipset Pasi.
I fjol? Så det innebär att både årsmod 2008 och 2009 är ok alltså?