Visa fullständig version : flugbindning : Streaking Caddis
Stargazer
2003-11-15, 12:15
Hej!
Jag är en nybörjare vad gäller flugbindning.
Jag undrar hur mycket hjorthår man egentligen ska ha till
Streaking Caddis. Det stod i instruktionen att man skulle ta
ett knippe hjorthår något tjockare än en blyertspenna, men det
blev hur tjockt som helst när man band in det. Såg helt sjukt ut :)
Sen tyckte jag att det var svårt att hålla pälskanten rakt så att det blev en jämn kant på bakkroppen - det lossnade en massa kortare hår som bara fastnade på händerna osv :)
mvh
/Robert
ps : hur viktigt är det egentligen med att färgerna på dubbningen och bindtråden är korrekta? Detta gäller alla flugor. ds
vad gäller streaking caddis så brukar jag binda kroppen ganska hårt och tjockt i frampartiet så man kan fästa minder buntar med hjorthår och sen trycka mot kroppen, sen gör jag så ända tills man är framme vid öglan. då avslutar jag, lackar och klipper till.
det med dubbingen tror jag inte är så viktigt. men visst är det bra om det är så lika originalet som möjligt. och bindtråden tror jag inte spelar någon roll alls. man ser ju bara tråden på huvudet.
Om du vill binda en exakt imitation har varje komponent sin betydelse.
Vill du skapa en fluga vars spår i vattenytan och allmänna intryck är någorlunda lika en viss insekts är inte detaljerna fullt så viktiga som själva helheten.
Vill du binda en caddis, sedge eller mayfly i en viss färg och storlek så välj ditt material efter vad du vill skapa och det intryck du vill att fisken ska få. Ta vad du har med andra ord och gör vad du kan!
truttakungen
2003-11-15, 18:50