Visa fullständig version : flugbindning : Streaking Caddis
Stargazer
2003-11-15, 12:15
Hej!
Jag är en nybörjare vad gäller flugbindning.
Jag undrar hur mycket hjorthår man egentligen ska ha till
Streaking Caddis. Det stod i instruktionen att man skulle ta
ett knippe hjorthår något tjockare än en blyertspenna, men det
blev hur tjockt som helst när man band in det. Såg helt sjukt ut :)
Sen tyckte jag att det var svårt att hålla pälskanten rakt så att det blev en jämn kant på bakkroppen - det lossnade en massa kortare hår som bara fastnade på händerna osv :)
mvh
/Robert
ps : hur viktigt är det egentligen med att färgerna på dubbningen och bindtråden är korrekta? Detta gäller alla flugor. ds
vad gäller streaking caddis så brukar jag binda kroppen ganska hårt och tjockt i frampartiet så man kan fästa minder buntar med hjorthår och sen trycka mot kroppen, sen gör jag så ända tills man är framme vid öglan. då avslutar jag, lackar och klipper till.
det med dubbingen tror jag inte är så viktigt. men visst är det bra om det är så lika originalet som möjligt. och bindtråden tror jag inte spelar någon roll alls. man ser ju bara tråden på huvudet.
Om du vill binda en exakt imitation har varje komponent sin betydelse.
Vill du skapa en fluga vars spår i vattenytan och allmänna intryck är någorlunda lika en viss insekts är inte detaljerna fullt så viktiga som själva helheten.
Vill du binda en caddis, sedge eller mayfly i en viss färg och storlek så välj ditt material efter vad du vill skapa och det intryck du vill att fisken ska få. Ta vad du har med andra ord och gör vad du kan!
truttakungen
2003-11-15, 18:50
TJena! Vet också att det står att man ska ta som en blyertspenna tjockt, men det stämmer inte tycker jag. Ta lite mer än så och se till att du har en bra "bas" med bindtråd att fästa det hela på. Problemet du upplever med att spetsarna inte är jämna fixar du med en "#hairstacker" som finns att köpa för en billig penning hos din närmsta flugbindningsaffär. Små korta strån bör du rensa bort innan du "stackar" håret. Det gör du antingen med en kam, eller med fingrarna. Se sen till att du har en stark tråd som håller att dra åt med när du binder in hjorthåret!
MastaPike
2003-11-15, 22:00
Angående hairstackern så brukar jag använda något litet rör till det bara, har kört med det mesta som legat fram som tejprullar, pennlock osv.
Det hairstackern gör är att slå ihop håren så att spetsarna blir "samlade" eller hur man ska beskriva det.
Lärde mig själv binda streaking caddis för ett par veckor sedan. Om du har tillgång till Lennart berquists bok så finns det en bra bindbeskrivning i den.
Men jag tog en tjock bunt, en väldigt tjock bunt hjorthår och klipte ner det så det var ungefär 2*krokstorlek långt. Sen band jag på hjorthåret och efter 8st försök så blev dom finfina. Blir det för mycekt så klipp bara ner det.
Normalt binder man ju in de flesta material PÅ krokskaftet, men hjorthår kan man med fördel låta sprida sig RUNT krokskaftet.
Ett annat bra tips är att använda kevlartråd. Liten varning dock... den kan va FÖR stark så den skär av hjorthåren.
Färgad tråd å lack kanske har större betydelse till laxflugor å dyl.
//dallas
Någon inbiten flugbindare som skulle kunna tänka sig att binda några streakin Caddis och guldskallade haröron åt mig? Vill ha riktig special nämligen bundna på Kamasan B980 strl 6!
Får man fråga av vilken anledning?
Mkt pga av jag haft rätt lysande Harr-fiske på flugor i den storleken på de ställen i norrland jag besökt!
Stoooora saker.... :-)
Kolla med Kalle (Carl Schander på Böjda Spön) carl@sportfiskaren.nu el. 0565-711600
Han binder på beställning å till bra pris.
Ok ska kolla med honom! Tackar för tipset!
Bengtsson79
2003-11-19, 01:45
Eller gå in på edge o fråga om någon kan göra dina flugor :)
Lär dig binda iställer, sparar myyycket pengar då ;)
Betalar gärna för de få flugor jag använder! Jag fiskar ju inte direkt mkt fluga om man säger så! Har fiskat ca 30 timmar i min karriär och landat Bäckröding, Öring och Harr! Harrfisket har varit lysande ca 100st på ca 20 timmars fiske varav 5 över 1kg, största 1280g!
Använder nog ca 2 flugor om året, så 10 flugor bör väl räcka åtminstone 3 år med lite svinn! Så dem kan jag nog betala för!
maryland
2003-12-02, 22:05
Klart snyggaste bindbeskrivningen på just Streaking Caddis, som jag sett hittills.
http://www.runesfluefiske.com/fluebindesider/Flashsider/sider/streakingcaddis.htm