handdator

Visa fullständig version : Lowrance 5150c Globalmap

thors_strato
2009-03-12, 10:43
Hej!
Undrar om jag kan koppla in vhf och autopilot på mitt instrument.
Isåfall, vilka kablar/kablage behöver jag?

Vänliga hälsningar
Nicklas

TAMTAM
2009-03-12, 19:48
All den informationen finns i respektive manual eller hos generalagenten.
Om din VHF är utrustad med DSC kan den ta emot input signaler från plottern annars inte.
Detta kan även din autopilot inga problem så länge de använder samma protokoll dvs Nmea 0183 eller 2000 all information finns i dina manualer eller ett telefonsamtal bort lycka till

TeamScuirus
2009-03-12, 22:20
Du kan bruke 5150 for å gi din VHF posisjonsinformasjon. Men det er ikke mulig å få opp posisjonsinformasjon fra en distress call eller position call på 5150. Lowrance støtter bare denne funksjonaliteten via NMEA 2000 og 5150 har ikke NMEA 2000.

Hvis 5150 følger vanlig Lowrance standard på kabelfarger er det orange (NMEA data TX) og skjermen (blank metalltråd) du skal bruke for å få posisjonsinfo inn på din DSC VHF.

Flodström
2009-03-13, 00:34
Vilken autopilot är det snack om, S1000?

thors_strato
2009-03-13, 21:31
Hej och tack för alla svar!

Har funderat över autopiloten och vhf:en, har kommit fram till att autopilot klarar jag mig utan då vi oftast är två i båten, och om jag är ute själv åker jag inte ut i grov sjö då jag inte ser något nöje i att fiska i 6s/m och uppåt.
Däremot vhf måste jag införskaffa, läste manualen och mycket riktigt så är det Nmea 0183 anslutning på lowrance 5150C, om man kopplar vhf:en via Nmea 0183 går nödanrop direkt till sjöräddningen då och ser de min position?

Sket feske på er!
Nicke

thors_strato
2009-03-13, 21:32
En fråga till, vad står DSC för?

TeamScuirus
2009-03-13, 23:25
DSC - Digital Selective calling

VHF som kan kalle opp andre DSC radioer automatisk på den digitale kanal 70 ved å bruke MMSI nummeret. Kan sende nødmeldinger (Distress) med posisjonen til båten når en GPS er tilkoblet.

TAMTAM
2009-03-14, 09:04
Hej och tack för alla svar!

Har funderat över autopiloten och vhf:en, har kommit fram till att autopilot klarar jag mig utan då vi oftast är två i båten, och om jag är ute själv åker jag inte ut i grov sjö då jag inte ser något nöje i att fiska i 6s/m och uppåt.
Däremot vhf måste jag införskaffa, läste manualen och mycket riktigt så är det Nmea 0183 anslutning på lowrance 5150C, om man kopplar vhf:en via Nmea 0183 går nödanrop direkt till sjöräddningen då och ser de min position?

Sket feske på er!
Nicke

Dina nödanrop när du sänder kommer innehålla aktuell position VHFen får detta från plottern sjöräddningen vet då din exakta position hela tiden VHFen sänder då har de också den riktning du färdas/driver blir lättare att förutse din position även om elektroniken slocknar mvh