handdator

Visa fullständig version : Lowrance HDS-5

FrippeR
2009-03-12, 15:01
Funderar på att inhandla HDS-5 kartplotter/GPS.

Men när jag har kollat runt lite så har jag fått lite märkliga svar av några firmor

* Navionics Gold kort fungerar inte så bra i denna modell (Enlgt Lowrance hemsida kan de användas)
* Det har kommit en version av HDS-5 till Sverige men den klarar inte av Navionics-korten utan idag fungerar bara Nautipath som inte är lika detaljerat som Navionics.

Jag pratade med Lowrance på båtmässan nyligen och de sa att det absolut inte var några problem med Navionics-kort

Ingen firma kan förklara detta för mig och vart de har hört det... Är det någon som vet mer kring HDS-5'an och detta eventuella strul?

BaraOscar
2009-03-12, 16:10
Kommer en uppdatering inom ett par veckor så att de funkar med Navionics.
Handlaren jag pratat med hade snackat med Navalis idag om detta.
Han(handlaren) visste dock inte om det var en uppdatering av plottern eller nya Navioncs versioner...

/Oscar

FrippeR
2009-03-13, 14:58
Har fått svar av navpoint nu:

Det finns två modeller på HDS5, en för USA och en världs täckande

USA modellen som du inte kommer att komma ikontakt med, kommer aldrig att kunna läsa Navionics pga, hårdvara

Modellen som säljs i Sverige har S/W 1.5 nu och säljs tillsammans med en fri sjökortskarta över norden (NauticPath) fram t.o.m 23mars enligt Lowrance.

Efter detta kommer alla enheter att få S/W 2.0 (som klarar navionics), men denna modell kommer inte att levereras med NauticPath

Uppdatering av programvaran görs via SD-kort och detta kommer din lokala återförsäljare att kunna hjälpa dig med om du inte klarar det själv.

En tidig HDS har precis samma hårdvara som de enheter som kommer att säljas efter 23mars. Så med en uppdatering så är det ingen skillnad.

Så nu vet vi :appl:

Brunnberg
2009-03-13, 15:44
Va bra att det blir skillnad på Usa och Europaplotters, så att dom kan kosta minst det dubbla i Sverige som vanligt...:regn:

joj
2009-03-13, 15:58
För dyrt att handla från USA ändå, finns bättre ställen.

TommyMört
2009-03-13, 18:43
Har beställt en HDS7m, ren gps utan ekolodsfunktion.
Fick veta idag att den var restad hos leverantören....:regn: Hade verkligen sett fram emot att
få installera och testköra den snarast!
Men det verkar som att jag får vänta nån vecka nu istället....

Mr Mört.

TAMTAM
2009-03-13, 19:05
Va bra att det blir skillnad på Usa och Europaplotters, så att dom kan kosta minst det dubbla i Sverige som vanligt...:regn:

Konstigt enligt min åsikt vad händer när USA seglare går över Atlanten eller tvärs om?
Helt idiotiskt betyder att man geografiskt separerar grejorna dvs går du utanför ramarna funkar inget, svaret blir då Raymarine tillverkare av grejor som är världsomspännande men dyra proffsgrejor Furuno är också ett av dem resten är för småbåts marknaden lokalt

BaraOscar
2009-03-13, 19:59
TAMTAM, Navpoint har kommit med helt felaktig information förut så jag skulle inte förvånas om så är fallet här, men märk väl jag vet inte. Vill minnas att de tidigare spred rykten att andra modeller som köpts i USA inte skall funka med svenska navionics vilket låter helt befängt som du säger, om inte helt befängt.

/Oscar

TAMTAM
2009-03-13, 20:13
Haha har du täckt båt/väderskydd undersök PC marknaden ger dej tio ggr pengarna för två ggr utgifterna

TeamScuirus
2009-03-13, 23:36
Det stemmer ikke at US modeller ikke kan bruke Navionics kart. Det finnes jo til og med en US modell som bare har basemap og som er bergnet for bruk sammen med Navionicskart.

HDS-7 Basemap (http://www.boemarine.com/Products/140-05/Default.aspx)

Har vært på båtmesse i Oslo i dag. Fikk beskjed om at det er usikkert når softwareoppdateringe for å lese Navionicskart blir klar. Plotterene som sleges i Norge i vår kommer til å leveres med Lowrance Nauticpath kart inkludert i prisen.

Med dagens valutasituasjon er det ofte like billig å handle i UK som i USA, mye enklere med garanti også.

TAMTAM
2009-03-14, 11:23
Det stemmer ikke at US modeller ikke kan bruke Navionics kart. Det finnes jo til og med en US modell som bare har basemap og som er bergnet for bruk sammen med Navionicskart.

HDS-7 Basemap (http://www.boemarine.com/Products/140-05/Default.aspx)

Har vært på båtmesse i Oslo i dag. Fikk beskjed om at det er usikkert når softwareoppdateringe for å lese Navionicskart blir klar. Plotterene som sleges i Norge i vår kommer til å leveres med Lowrance Nauticpath kart inkludert i prisen.

Med dagens valutasituasjon er det ofte like billig å handle i UK som i USA, mye enklere med garanti også.

Den modellen borde vara den enda av intresse för oss vem fan behöver hårddiskar fyllda med USA kartor som de tidigare HD modellerna har eller har jag fel?

TeamScuirus
2009-03-14, 19:41
Ingen grunn til å kjøpe noe annet en Basmapversjonene. Diverse Lowrance Insight kart over USA på innebygd Flash minne har ingen verdi her.

Magnus Lindström
2009-04-29, 19:21
Den kommande uppdateringen kommer vara tillgänglig för alla versioner av HDS enheter inklusive HDS-5 serien. (Skall komma 15 maj) Den uppdateringen kommer göra så att alla navionics kartkort Gold, platinum, platinum+, till och med classics skall fungera till dom.

Får en HDS 5 ekolod/plotter i morgon från USA.

TAMTAM
2009-04-29, 20:15
Ingen grunn til å kjøpe noe annet en Basmapversjonene. Diverse Lowrance Insight kart over USA på innebygd Flash minne har ingen verdi her.

Inget flashminne annat än smått då kanske i äldre HD modeller!
Har en Global map 7600CHD i verkstan man hör det typiska hårddisk ljudet från den när den startar upp, som sagt packad med USA kort ingen direkt nytta av dem men den läser Navionics lika bra som icke HD modeller, fick den till bra pris därav köpet mvh :sun:

TeamScuirus
2009-04-29, 22:09
Stemmer at GlobalMap og LCX med innbygde kart har kartene på harddisk.

HDS med innebygd kart har bare Flashminne. Insightmodellene av HDS som har innbygde kart koster mer enn basemapmodellene, min post gjelder dette

Magnus Lindström
2009-05-21, 00:20
NU har dom släppt uppdateringen, så nu är det bara handla från vilket land man vill. Navionics vanliga skitprat att inte deras kort skall funka med importerade grejjer. Min funkar då alldeles ypperligt (USA) importerad.

TeamScuirus
2009-05-21, 19:42
Får du svensk språk på din USA modell?

TAMTAM
2009-05-21, 21:19
Får du svensk språk på din USA modell?

Exakt vad vi vill veta!!!
Kan iofs inte tänka mej något annat, så dumma är de inte så de begränsar marknaden till USA OCH resten av världen.:sun:.

TeamScuirus
2009-05-22, 00:53
HDS kommer i 2 geografiske utgaver USA og resten av verden. Har sett dokumentasjon fra Lowrance hvor det er står at USA utgaven har 5 språk, mens den andre utgaven støtter 19 språk inkludert alle skandinaviske.

TAMTAM
2009-05-22, 07:52
Det enda viktiga med USA modellen är att den är omställbar för meter celsius osv engelska i den funkar.

Magnus Lindström
2009-06-04, 15:15
Ja svenska fins i inställningar.

Magnus Lindström
2009-06-04, 15:25
Man kan välja meter, fot osv, Man beställer ju den till sverige, så inte fan skickar dom någon Usa model som bara skulle funka eller vara anpassad för jenkare?
Det är ju inte nån lite ruffel & båg firma, det är ju ändå Lowrance, klart grejjerna funkar.

daweed
2009-11-23, 23:43
Ok,men vad säger ni?är det lungt att köpa ett HDS från usa,och köpa ett Navionics sjökort här. stoppa i det sen är der bara att köra?

jag blir osäker om jag ska köpa här eller från usa....

TeamScuirus
2009-11-24, 00:18
Kjøp i fra England, nesten samme pris som i USA og ingen problemer med garantireperasjon.

Mugge
2009-11-24, 07:38
Kolla upp detta företaget i UK Jag köpte mit HDS5 därifrån.
http://www.jgtech.com/shopc.htm

Levererat till dörren på ett par dagar :-) Funkade klockrent för mig.

MastaPike
2009-11-24, 12:09
Har ett HDS5 på g från Cabelas. Ska bli kul att testa det såfort det kommer!

Wallberg
2009-11-24, 15:24
Mitt HDS5 sitter inbyggt i båten som är nybeställd... Så jag ser också fram emot att få testa det.

ÅsikteN
2009-11-24, 17:59
En ren taktisk fundering. Varför satsa på ett kombilod i storlek 5 tum? En splitscreen är ju supersmått. Är det inte ekolodsegenskaperna som utmärker sig i HDSenheterna? Så jag skulle köpt ett rent ekolod av HDS5 och behålla/satsa en fristående GPS enhet.

TAMTAM
2009-11-24, 18:05
Man kan välja meter, fot osv, Man beställer ju den till sverige, så inte fan skickar dom någon Usa model som bara skulle funka eller vara anpassad för jenkare?
Det är ju inte nån lite ruffel & båg firma, det är ju ändå Lowrance, klart grejjerna funkar.

Nej där har du helt fel möjligen om de bryr sej och har kunnandet kommer de påpeka att du är ute och cyklar här, de får leveranser för försäljning inom USA skulle det visa sej att grejorna är USA only och du/dem inte har vetskapen står du där med tvättad hals innan köp se till att grejorna funkar även här din skyldighet förutsätt inget! lovar mvh
(annat om du har SÄKRA informationer då)

TAMTAM
2009-11-24, 18:22
En ren taktisk fundering. Varför satsa på ett kombilod i storlek 5 tum? En splitscreen är ju supersmått. Är det inte ekolodsegenskaperna som utmärker sig i HDSenheterna? Så jag skulle köpt ett rent ekolod av HDS5 och behålla/satsa en fristående GPS enhet.

Begåvat, för ekolod räcker 5tum utmärkt plottern kan inte bli för stor helt enkelt speciellt i svåra vatten som Stockholms skärgård exv.
Dock ska jag tillägga i mindre svåra vatten räcker också mindre skärmar iaf min åsikt desto mer besvärligt och hög fart desto större skärmar vad gäller GPS. lycka till

iron9
2009-11-28, 13:48
Köpte en 5300C ren plotter i våras och tänkte nu byta ut det gamla Navman ekolodet med en HDS5X som jag tänkte importera från England. En fråga bara, vad är det för skillnad på 50/200 och 83/200 givare? Fiskar mest i insjöar men ibland även i havet efter lax/hö om vädret är gynnsamt.

Mvh
Johnny

Flodström
2009-11-28, 19:28
En fråga bara, vad är det för skillnad på 50/200 och 83/200 givare? Fiskar mest i insjöar men ibland även i havet efter lax/hö om vädret är gynnsamt. Mvh Johnny

Ingen för oss praktisk skillnad egentligen. At man gått från 50 kHz har bara med kristallens (piezons) uppbyggnad att göra. Oftast kombinerar man två frekvenser på/ i en och samma kristall og då har man funnit ut att t.ex kombinera 200 kHz med en lägre frekvens så blir 83 kHz mer optimal än om man hade valt 200 och 50 kHz (på nyare givare).

Att man har den lägre frekvensen har att göra med att den tränger djupare ned i vattenmassan och signalen släcks inte ut lika lätt som vad t.ex. 200 kHz eller högre frekvenser gör. Dessutom så täcker en lägre frekvens en större vattenmassa då själva strålkonen blir bredare. Optimalt då man söker efter fisk eller trollar (man kan se loden) Det är oxå en skillnad mellan 200 kHz och dem lägre (50 eller83 kHz) med hänseende på detaljrikedommen/upplösningen som är betydligt bättre på 200 kHz eller högre och här har 200 kHz vunnit ett stort erkännande då just 200 kHz når tillräckligt djup (för det mesta) i kombination med en stor detaljrikedom.

TeamScuirus
2009-11-28, 21:09
Det er stor skilnad på strålevinkel og kjenslighet på 83/200kHz og 50/200kHz svingeren til Lowrance. Jeg har mye erfarenhet med begge svingerene.

Til innsjøfiske og til trolling vil jeg rekomendera 83/200kHz. Til bottenfiske i fra 30-40m og djupere er 50/200 best.

iron9
2009-11-30, 11:45
Tack för svaren. En fråga till, om man skaffar en sidescan senare, byter man då givare så att man bara har en eller får man montera ytterliggare en?
Om det bara ska var en givare med sidescan så kanske det är bättre att köpa bägge enheterna samtidigt och köpa ekolod utan 83/200 givare!?
Tacksam om någon kan redogöra för det, har inte tid att leta upp alla svar på webben.

Mvh
Johnny

TeamScuirus
2009-11-30, 15:02
Du trenger både 83/200 og Structurescansvingere for å få fullt utbytte av instrumentet. Svingerene må monteres med minrde enn 30cm avstand for at overlay mellom downscan og vanlig 2D skal fungere optimalt..

iron9
2009-11-30, 18:17
Du trenger både 83/200 og Structurescansvingere for å få fullt utbytte av instrumentet. Svingerene må monteres med minrde enn 30cm avstand for at overlay mellom downscan og vanlig 2D skal fungere optimalt..

Tack. då spelar det ingen roll om man kompletterar med sidescan senare.

Mvh
Johnny

Push-Up
2009-11-30, 18:39
Visst är det skönare med allt på stora skärmar eller separat; jag har senaste två åen haft 5tum skärm och delat ekolod/plotter.
Förvånandsvärt sällan man har behov av att se hel stor GPS och Ekolodet samtidigt. Egentligen aldrig mer än att det kanske är kul att se allt samtidigt kanske.
Vi transport i högre farter behöver man inte se mer än djupet i en liten strimma och då ställer jag in skärmen på stor karta och liten del lod. Och vid fiske tvärt om, vid VJ är det bara ekolodet som är på när väl platsen skall fiskas av och jag styr efter topmarkörer som är helt överlägset GPSen.

Sen om man som jag styr mycket efter plånboken blir det väldans dyrt att köpa de stora bra grejerna eller de bra små i två delar. SPeciellt när man som jag och kanske många andra gillar att byta upp sig mellan vart annat år å så:)

pasi75
2009-11-30, 20:38
Håller med Push-up ! Använder man plottern hela tiden så är separat skönt eller större skärm, men annars är det overkill och bara dyrt.

ÅsikteN
2009-11-30, 21:37
Har nu fått HDS5´en importerad från USA. Svenskt språk och alla enheterna fanns givetvis med. 65% av priset i Sverige. Lite smått blev allt skärmen. Så gamla GPSén får vara kvar brevid.

hpr
2009-12-10, 10:46
Hej!

Finns det någon som har varit superseriös och gått igenom priser på HDS-5an?
Bästa pris i UK, USA?

Ni som har köpt i USA, har dom inte lagt in lite andra bakgrundskartor, annan gps mottagare? Om det är som ovan, är man inte tvungen att köpa ett kartkort då?
Hemma sjön finns inte med på kort, hade tänkt köra endast med bakgrundskarta, funkar det då?

//Palmen

TeamScuirus
2009-12-10, 22:06
Boatersland i USA og JG Tech eller cactusnav i UK har bra priser.

Bakgrunnskart kan uansett ikke brukes til noe, du behøver en Navionics kartbrikke eller du må lage ditt eget kart. Finnes ikke kart for små sjøer, men du kan produsere et selv med programmet DrDepth (drdepth.se)

EsoxToni
2009-12-22, 12:55
Går det att switcha så man endast ser kartan eller ekot på hela skärmen?

Push-Up
2009-12-22, 13:03
Jepp, du gör som du själv vill ha det, antingen eller, vilket som passar för stunden osv.
Jag har vid bara kartan oftast inställt så jag ser en liten strimma av ekolodet.

EsoxToni
2009-12-22, 13:10
Tack för svaret, det framgick inte riktigt nånstans på deras hemsida tycker jag.
Ska kika på en på båtmässan innan jag bestämmer mig för en.

Push-Up
2009-12-22, 13:19
Tror inte du blir besviken, jag hade och var supernöjd med min 522igps, men bytte pga behov av tvåfrekvensgivare. Och denna som jag bara testat en gång och lekt med på tomten några gånger är ju helt sjukt snyggt och grafiken är fantastiskt bra. Lättmanövrerat är det oxå.

RK99
2009-12-22, 18:14
Några HDS5 bilder

Första .Plotterspår och två wejpoints på kartsidan ,trollade först fram och tillbaka .Tog sen ett par runder med vertikal jigg .

Andra .Kommer in från mjuk botten inne på lite hårdare botten finns något på bottnen trolige fisk eller möjligen växter .Kör in på grundare vatten och svänger sen ut på djupare igen .Inne på det grundaste ligger troligen en fisk på botten .

Tredje .Åker över fast botten ,passerar ett fiskstim ,kommer sen in på mjuk botten .

Fjärde .Ligger stilla över ett stim med fisk .

Ekolodsbilderna är inspelade och fotade i efterhand .

Om någon tolkar bilderna annurlunda så lyssnar jag gärna på det .

Mink!
2009-12-22, 18:33
Snacka om schysst och tydlig ekolodsbild

Bowen
2010-01-21, 18:25
Ahhh, ser hett ut, känns som habegär får gå före förnuftet! :)
Skall testa grejerna på båtmässan tror jag.

Muskytracker
2010-01-21, 18:45
Vill gärna se några structure scan bilder om ni har! Egna bilder, inte reklam.

TeamScuirus
2010-01-21, 21:28
DownScan vs DownImaging (Lowrance vs Humminbird) (http://www.thehulltruth.com/marine-electronics-forum/261292-downscan-v-s-downimaging.html)

Trollspö
2010-01-22, 21:57
För dyrt att handla från USA ändå, finns bättre ställen.

Skojar du?
Köpte ett Lowrance lcx15 ekolod för flera år sedan för 2600:- inkl allt( slapp dock att pynta moms & tull då den "slank igenom") (pris i Sverige då: ca 9000:-) + en plotter: Lowrance 7200c för 5500:- som jag dessutom både pröjsade tull och moms på( billigaste pris i Sverige var just då 10995:-)
Hmmm. Antingen har du ruggigt bra kontakter eller så vet du inte vad du pratar om!!!!!!!!!!!!

Mvh Tobbe/ Team Trollspö

CARPE PERCIDAHE
2010-01-22, 22:33
Hej, lånar tråden lite för att fråga om någon här på FS har testat Dr depth´s program mot HDS 5.
Jag har använt HDS 5 i en säsong nu till vanligt spinnfiske, jerk och vertikalfiske i Glan och st. Anna skärgård. Sammantaget är jag mycket nöjd med vad jag fått ut av det hittills. kommer nog att köpa till mig en extra strömkabel så jag kan använda det hemma / på isen för att i vinter för att få ut ännu mer av den investering som man ändå får se det som. Nu, efter att ha varit inne på Dr depth´s hemsida så är jag sugen på att ta ett steg till, för att få en tydligare bild över grynnor o branter för att "se lite mer detaljerat. (sjökorten ger ju inte allt. Och glan o andra sjöar som jag vill testa denna säsong, finns det inga sjökort till.) enligt hemsidan får jag ju ut kartor med både djup och hårdhet på botten. - Du som redan testat, dela gärna med dig av dina erfarenheter. Är det värt pengarna? Det står mycket på önskelistan till denna säsong, men jag får nog välja mellan detta program eller elmotor just nu. Det lutar åt dr.depth, men jag har ej bestämt mig än . Vad tycker ni?

pasi75
2010-01-22, 23:14
Jag va in på kommunen i skellefteå idag , på lantmäteriet rättare sagt och de hade köpt Dr depth´s till deras nya ekolod. De hade testat det i en sjö och resultaten var tydligen grymmt bra morför deras tidigare sätt att göra sjökort till sjöarna här i skellefteå.
Funderar själv på att skaffa det

mementomori
2010-01-27, 10:05
Ganska ovetande på området, men hur fungerar det egentligen? Kan man "spela in" på HDS5 så att man i efterhand kan hitta intressanta ekolodsbilder och fastställa GPS-koordinaterna? Och hur lång tid kan man då spela in? Hela fisketuren?

CARPE PERCIDAHE
2010-01-30, 01:58
Ganska ovetande på området, men hur fungerar det egentligen? Kan man "spela in" på HDS5 så att man i efterhand kan hitta intressanta ekolodsbilder och fastställa GPS-koordinaterna? Och hur lång tid kan man då spela in? Hela fisketuren?

Kolla deras sida..som jag förstår det så kan man både köra "live" mot en pc i båten, skriva ut en papperskopia, och spara ner en "kartbild på lodet. Eller? :oj:
Hur läser ni det? eller har någon testat än?

Bowen
2010-01-30, 09:01
Jag har fundat lite på storleken, 5:an är ju fem tum. 12,7 cm, är det räknat diagonalt över skärmen?
Det är ju sjukt litet?

Sen, 7:an är inte ens 7, utan 6,4.. känns lite liten med då?

Eller hur räknar dom? Både bredd och höjd? Helt fyrkantig? Ändå smått ändå dock.

Wallberg
2010-01-30, 09:10
Kolla deras sida..som jag förstår det så kan man både köra "live" mot en pc i båten, skriva ut en papperskopia, och spara ner en "kartbild på lodet. Eller?
Hur läser ni det? eller har någon testat än?

Eftersom du har inbyggt bredband i lodet så kan du koppla upp den mot din pc, har dock inte prova det själv ännu, men det fungerar.. Sen kan du även spela in och lägga ut markeringar med ett enkelt knapptryck på lodet, typ istället för att lägga en markör i vattnet..

Wallberg
2010-01-30, 09:45
Vill gärna se några structure scan bilder om ni har! Egna bilder, inte reklam.

Har inga egna, men här är ett klipp på structure scan på svenska.. :)
http://www.youtube.com/watch?v=nCBvhTuNcTk

johan_83_
2010-01-30, 10:28
Hej, lånar tråden lite för att fråga om någon här på FS har testat Dr depth´s program mot HDS 5.
Jag har använt HDS 5 i en säsong nu till vanligt spinnfiske, jerk och vertikalfiske i Glan och st. Anna skärgård. Sammantaget är jag mycket nöjd med vad jag fått ut av det hittills. kommer nog att köpa till mig en extra strömkabel så jag kan använda det hemma / på isen för att i vinter för att få ut ännu mer av den investering som man ändå får se det som. Nu, efter att ha varit inne på Dr depth´s hemsida så är jag sugen på att ta ett steg till, för att få en tydligare bild över grynnor o branter för att "se lite mer detaljerat. (sjökorten ger ju inte allt. Och glan o andra sjöar som jag vill testa denna säsong, finns det inga sjökort till.) enligt hemsidan får jag ju ut kartor med både djup och hårdhet på botten. - Du som redan testat, dela gärna med dig av dina erfarenheter. Är det värt pengarna? Det står mycket på önskelistan till denna säsong, men jag får nog välja mellan detta program eller elmotor just nu. Det lutar åt dr.depth, men jag har ej bestämt mig än . Vad tycker ni?

Skaffade mig själv i höstas ett HDS5 samt DrDepth, måste säga att det lilla som jag har hunnit testa det så är jag helnöjd! Dock har jag inte kört det live i båten utan varje gång jag varit ute loggat filer under hela turen.. Sen väl hemma gjort djupkarta av datat. Ska tydligen gå att göra en djupkarta som sedan kan läsas av plottern så man får den som grundkarta som jag fattat det.. om det går så kommer man ju kunna utveckla sitt fiske sjukt mycket.. Mycket som ska testas när isen går!!

CARPE PERCIDAHE
2010-01-30, 11:46
hej johan_83_, vilken version av dr depth köpte du vad kosteade det och hur var kontakten med firman? leveranstid osv...

tintin_jkpg
2010-01-30, 12:21
Eftersom du har inbyggt bredband i lodet så kan du koppla upp den mot din pc, har dock inte prova det själv ännu, men det fungerar..

Detta har jag aldrig hört eller ens sett på någon instruktionsvideo.
Broadband när det talas om ekolod brukar betyda att sensorn kör över ett bredare frekvensband, inte att det är inbyggt "bredbandsethernet" och att man kan koppla ekolodet till en dator som har en ethernetport.

Wallberg
2010-01-30, 13:59
Detta har jag aldrig hört eller ens sett på någon instruktionsvideo.
Broadband när det talas om ekolod brukar betyda att sensorn kör över ett bredare frekvensband, inte att det är inbyggt "bredbandsethernet" och att man kan koppla ekolodet till en dator som har en ethernetport.

Nja, det finns ett inbyggt Ethernet i HDS loden som gör att du kan koppla upp den mot en dator.. det var så jag menade.. Men som sagt, har inte provat det själv så hur det fungerar i praktiken vet jag inte..

TeamScuirus
2010-01-30, 15:45
Det finnes ingen PC software som støtter kobling av HDS mot PC via Ethernet.

Er mulig å utveksle noe informasjon mellom HDS og PC via NMEA 183 eller NMEA 2000 med rett hardware og software.

johan_83_
2010-01-30, 15:55
hej johan_83_, vilken version av dr depth köpte du vad kosteade det och hur var kontakten med firman? leveranstid osv...

Jag har det senaste, tror ja... du får fria uppdateringar men var ett tag sen jag uppdatera sist.. Kontakten är suverän! inget som helst att klaga på.. Köpte Full BT-versionen och är mycket nöjd..ca 2300kr kommer att användas flitigt eller ja jämt när man kör båtfiske.. Rekomenderar det starkt!!!

CARPE PERCIDAHE
2010-01-30, 17:34
Jag har det senaste, tror ja... du får fria uppdateringar men var ett tag sen jag uppdatera sist.. Kontakten är suverän! inget som helst att klaga på.. Köpte Full BT-versionen och är mycket nöjd..ca 2300kr kommer att användas flitigt eller ja jämt när man kör båtfiske.. Rekomenderar det starkt!!!

Tack för infon, Handlar nog i nog i veckan :-) :headbang:

Bowen
2010-01-31, 17:40
HDS lirar ju bäst med Navionics platinum av vad jag förstått.
Men, finns det olika platinum? jag kollar på 17p men vissa har andra bokstäver i modellbeteckningen såsom xl3 osv.

Finns det olika sorter, och i så fall vilket skall man ha till hds?

RK99
2010-01-31, 18:48

Det går bara att spela in en liten stund ca 30 sekunder med full bildkvalitet i lodets minne,men det går att göra flera inspelningar . Vill man kan man däremot spela in längre tid på ett minneskort , med 1 GB kort kan man spela in 6 minuter enligt menyn .Med lägre bildkvalitet kan man spela in längre tid ,men det har jag inte testat skälv .
Kordinaterna syns på inspelningen

Bowen
2010-01-31, 19:34
Jag har fundat lite på storleken, 5:an är ju fem tum. 12,7 cm, är det räknat diagonalt över skärmen?
Det är ju sjukt litet?

Sen, 7:an är inte ens 7, utan 6,4.. känns lite liten med då?

Eller hur räknar dom? Både bredd och höjd? Helt fyrkantig? Ändå smått ändå dock.

HDS lirar ju bäst med Navionics platinum av vad jag förstått.
Men, finns det olika platinum? jag kollar på 17p men vissa har andra bokstäver i modellbeteckningen såsom xl3 osv.

Finns det olika sorter, och i så fall vilket skall man ha till hds?

Ingen som har koll på detta och kan ge mig lite vägledning?

CARPE PERCIDAHE
2010-01-31, 20:19

Hej Bowen, jag vet inte om jag kan hjälpa dig med detta men jag försöker.

Storleken på skärmen var även jag orolig för innan jag köpte min HDS5 förra vintern. Allt hänger på hur stor båt du har o hur du ska använda lod/gps.

Min båt är en styrpulpetare (Sahla 465 med 50 Hk Honda). HDS5:en är monterad på ena sidan ratten och mitt gamla Eagle-lod sitter kvar på andra sidan. Det går ju inte alltid så mjukt o fint med motsjö, så det skakar ju en del. Men jag har ändå inte uppfattat HDS5 som för liten.

Båten är ju inte längre än att jag ser bilden tydligt var jag än är i båten. Kör inte med splitscreen utan växlar mellan gps och lod (går på nån sekund). Jag kör oftast med gps fram till aktuell brant eller grynna sedan växlar jag till lodet för att hitta min exakta pos. Annars kör jag med lodet o söker betesstim eller grynnor, och kan då lägga waypoint med valfri symbol på nån sekund även då.

RK99
2010-01-31, 20:52

Nu har jag tagit fram instruktionsboken och i den står det om skärmstorleken.

HDS5 12,7 cm diagonalt
HDS7 16,3 cm diagonalt
HDS8 20,8 cm diagonalt
HDS10 26,4 cm diagonalt

Bowen
2010-02-01, 08:07
Hej Bowen, jag vet inte om jag kan hjälpa dig med detta men jag försöker.

Storleken på skärmen var även jag orolig för innan jag köpte min HDS5 förra vintern. Allt hänger på hur stor båt du har o hur du ska använda lod/gps.

Min båt är en styrpulpetare (Sahla 465 med 50 Hk Honda). HDS5:en är monterad på ena sidan ratten och mitt gamla Eagle-lod sitter kvar på andra sidan. Det går ju inte alltid så mjukt o fint med motsjö, så det skakar ju en del. Men jag har ändå inte uppfattat HDS5 som för liten.

Båten är ju inte längre än att jag ser bilden tydligt var jag än är i båten. Kör inte med splitscreen utan växlar mellan gps och lod (går på nån sekund). Jag kör oftast med gps fram till aktuell brant eller grynna sedan växlar jag till lodet för att hitta min exakta pos. Annars kör jag med lodet o söker betesstim eller grynnor, och kan då lägga waypoint med valfri symbol på nån sekund även då.

Ok, tack så mycket! Var bra att höra, då kanske man kör på en 5:a då så blir man inte helt barskrapad :) Måste kolla dom i verkligheten först dock innnan jag bestämmer mig. Jag har med ett äldre lod med som jag tänker låta vara kvar tror jag.

Nu har jag tagit fram instruktionsboken och i den står det om skärmstorleken.

HDS5 12,7 cm diagonalt
HDS7 16,3 cm diagonalt
HDS8 20,8 cm diagonalt
HDS10 26,4 cm diagonalt

Diagonalen alltså, jäklar.. Det är smått.. Jaja, svårt att få en bild av det om man inte ser grejerna i verklighten.. Får kolla på dom på båtmässan.

perrak
2010-02-10, 20:20
En fråga. Går det att markera positionen om man kör med hel ekolods bild eller måste man skifta till gps och sedan markera?

Bowen
2010-02-26, 19:42
Nån som har en aning varför jag får denna bild på lodet, jag har ingen givare inkopplad, och kör "simulera" från uppstart.
En gång funkade simulatorn på lodet, men sen bara som på bilden? Missar jag nån inställning?

RK99
2010-02-26, 20:10
En fråga. Går det att markera positionen om man kör med hel ekolods bild eller måste man skifta till gps och sedan markera?

Jo det går bra det är bara att trycka på position och sen OK .

TeamScuirus
2010-02-26, 21:30
Nån som har en aning varför jag får denna bild på lodet, jag har ingen givare inkopplad, och kör "simulera" från uppstart.
En gång funkade simulatorn på lodet, men sen bara som på bilden? Missar jag nån inställning?

Du har ikke fått startet simulatoren. Dette er vanlig ekkoloddfunksjon uten svinger tilkoblet.

Bowen
2010-02-27, 07:46
Ok, jag antog nästan det. Jag har fått igång simulatorn igen, så jag vet inte riktigt vad jag gjorde fel. Men du ser ju i nedrer kant på bilden så står det "simulerar" då måste det ju vara nåt fel?

Sen tycker jag plottern är seg, lowrance säger ju att hds:n är supersnabb?! men jag har bara använt bakgrundskartan än så länge, hoppas den riktiga kartan blir snabb och smidig sen när jag får i den. En platinum plus är på väg med posten.

TeamScuirus
2010-02-27, 20:38
HDS er svært rask, så jeg er sikker på at du blir fornøyd med Navionics kartet ditt.

Bowen
2010-02-28, 07:33
HDS er svært rask, så jeg er sikker på at du blir fornøyd med Navionics kartet ditt.
Det låter ju bra!

TwistedRat
2010-03-01, 21:28
Det har skapats en egen tråd om att skapa sitt eget sjökort utifrån inspelad djupdata här på fiskesnack.com: http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=30176

Jag har själv skapat ett kort över en sjö i digitalt format som är helt vektorbaserat som jag sedan sparade i det format som Lowrance plotter kan läsa for egengjorda sjökort (LCM format).

Har även DrDepth men jag upptäckte ganska snart att det inte var tillräckligt om man skulle göra ett profsigt jobb då man inte kan filtrera bort data, lägga till manuella editeringar och hantera alla delar som man behöver.

OM någon har sattelitbilder med band 4 över norra värmland är jag ruggigt intresserad då det är ett av de få sätt man kan mäta djup på grunt vatten utan att fara runt och mäta manuellt. Ett annat är ESAs TanDEM-X uppdrag men det lär dröja innan dessa data börjar hitta ut till gemene mann..

Lycka till fiskebröder :)

Bowen
2010-03-02, 17:33
Jag måste bara säga att jag är grymt missnöjd med min HDS-apparat, nu är det en 7:a, men det är ju samma allihopa.
Buggig, seg och lååååångsam.
Jag zoomade lite med kartan och räknade sen tyst till "etttusensex" innan kartan hade anpassat sig.. Snabb? Nej.
Jag hade hoppats det bara var bakgrundskartan som var lite sunkig, men jag har alltså testat med ett platinum plus-kort idag, dom skulle ju vara bra, men nej..
Får avbeställa detta om jag hinner det.

Simulatorn för lodet funkar bara ibland, så jag vet inte om det är nåt fel med det med? Lodet blir bara massa streck, se bild.
Jag har kollat mot lowrance webb-plats, jag har senaste mjukvaran.

Skall den hetaste dyraste plottern/ekolodet på marknaden just nu, suga så katastrofalt? Heeelt otroligt.
Börjar tro att allt gott som skrivits här om maskinen är skrivet av partiska personer? Men så illa kan det väl inte vara?

Rospigg
2010-03-02, 18:20
Jag måste bara säga att jag är grymt missnöjd med min HDS-apparat, nu är det en 7:a, men det är ju samma allihopa.
Buggig, seg och lååååångsam.
Jag zoomade lite med kartan och räknade sen tyst till "etttusensex" innan kartan hade anpassat sig.. Snabb? Nej.
Jag hade hoppats det bara var bakgrundskartan som var lite sunkig, men jag har alltså testat med ett platinum plus-kort idag, dom skulle ju vara bra, men nej..
Får avbeställa detta om jag hinner det.

Simulatorn för lodet funkar bara ibland, så jag vet inte om det är nåt fel med det med? Lodet blir bara massa streck, se bild.
Jag har kollat mot lowrance webb-plats, jag har senaste mjukvaran.

Skall den hetaste dyraste plottern/ekolodet på marknaden just nu, suga så katastrofalt? Heeelt otroligt.
Börjar tro att allt gott som skrivits här om maskinen är skrivet av partiska personer? Men så illa kan det väl inte vara?

Det problemet löser sig med första uppgraderingen som du kan hämta från tillverkarens sida och ladda in via SD kortläsaren, min var likadann tills jag uppgraderade då blev det fart på maskineriet!
Även en del andra buggar fixas men mest gör det för karthanteringens snabbhet.

Bowen
2010-03-02, 18:21
Det problemet löser sig med första uppgraderingen som du kan hämta från tillverkarens sida och ladda in via SD kortläsaren, min var likadann tills jag uppgraderade då blev det fart på maskineriet!
Även en del andra buggar fixas men mest gör det för karthanteringens snabbhet.
Men jag har samma version som det står skall var den senaste?
Måste dubbelkolla igen, för jag är så himla besviken.

Rospigg
2010-03-02, 18:25
Men jag har samma version som det står skall var den senaste?
Måste dubbelkolla igen, för jag är så himla besviken.

Skulle du ha senaste version vilket jag inte tror men kolla iaf, så gör en fabrbiksåterställning och börja om från noll med allt för det kan ha blivit något knas, det är ju trots allt en dator i den och såna får spel ibland och behöver nollas för att släppa och börja funka som det är tänkt.
Funkar inte detta heller så reklamera för så ska den inte vara det är iaf klart!

CARPE PERCIDAHE
2010-03-02, 18:28
Jag hade tagit med utrustningen till handlaren, och krävt att få en instruktion tillsammans med dom. Och eventuella fel som hittas då, bör ju fixas omgående. Det är ju bara fråga om veckor nu, innan säsongen är igång. Så sätt lite press...

Bowen
2010-03-02, 18:40
Skulle du ha senaste version vilket jag inte tror men kolla iaf, så gör en fabrbiksåterställning och börja om från noll med allt för det kan ha blivit något knas, det är ju trots allt en dator i den och såna får spel ibland och behöver nollas för att släppa och börja funka som det är tänkt.
Funkar inte detta heller så reklamera för så ska den inte vara det är iaf klart!

Jag hade tagit med utrustningen till handlaren, och krävt att få en instruktion tillsammans med dom. Och eventuella fel som hittas då, bör ju fixas omgående. Det är ju bara fråga om veckor nu, innan säsongen är igång. Så sätt lite press...

Kollade nu igen och jag har senaste version på "mjukvaran" men en annan "plattform" så hoppas hoppas det blir bättre med en uppdatering

Nu var jag smart (snål) och beställde från utlandet och sparade in en hacka. Hoppades på att slippa problem. Jag har dock bra kontakt med säljaren så återskickning och garantier lär inte vara några problem.
Men men, hoppas jag sparkar igång skiten nu, annars skickar den tillbax.

Tack skall ni ha båda två.

Rospigg
2010-03-02, 19:06
Kom på en sak till: har 7.an dubbla minneskortsplatser?
Om så måste kartografin sitta i den som är höghastighetsport för det är inte båda, jag sate kortet fel i min 10.a och det gick helsegt, men med kortet i "rätt" läsare så var det fullt ös, detta uppstod efter ovan nämda uppgradering men värt att kolla om det finns 2 läsare på den!

Berätta hur det löser sig :fiska2:

Bowen
2010-03-02, 19:22
Kom på en sak till: har 7.an dubbla minneskortsplatser?
Om så måste kartografin sitta i den som är höghastighetsport för det är inte båda, jag sate kortet fel i min 10.a och det gick helsegt, men med kortet i "rätt" läsare så var det fullt ös, detta uppstod efter ovan nämda uppgradering men värt att kolla om det finns 2 läsare på den!

Berätta hur det löser sig :fiska2:

Nej tyvärr så är det bara en kortläsare.
Jag har uppdaterat den nu, allt gick bra, inga felmeddelanden.

Men samma problem fortfarande, seg, och lodet simulerar inte..
Börjar fundera på om det skall vara så, och att det bara är jag som hade på tok för höga förväntningar. Inte så konstigt på något som kostar som två bra laptops i och för sig?
Ordentligt besviken än, men jag får kanske vänta till jag installerat den på båten, och är jag inte nöjd då, så får jag väl byta då.
Riktigt surt nu dock.

Hur funkar det för er som har maskinen hemma, räcker det att slå på lodet utan givarkabel i så kan man ju välja vill du starta med simulator, så funkar lodet i simulatur läge? mitt gör det inte.

Rospigg
2010-03-02, 19:40
Nej tyvärr så är det bara en kortläsare.
Jag har uppdaterat den nu, allt gick bra, inga felmeddelanden.

Men samma problem fortfarande, seg, och lodet simulerar inte..
Börjar fundera på om det skall vara så, och att det bara är jag som hade på tok för höga förväntningar. Inte så konstigt på något som kostar som två bra laptops i och för sig?
Ordentligt besviken än, men jag får kanske vänta till jag installerat den på båten, och är jag inte nöjd då, så får jag väl byta då.
Riktigt surt nu dock.

Hur funkar det för er som har maskinen hemma, räcker det att slå på lodet utan givarkabel i så kan man ju välja vill du starta med simulator, så funkar lodet i simulatur läge? mitt gör det inte.

Ska inte säga något om simulatorläget då jag intetestat så det får andra svara på, men har du resetat det och startat om eller hur var det?

Bowen
2010-03-02, 19:57
Ska inte säga något om simulatorläget då jag intetestat så det får andra svara på, men har du resetat det och startat om eller hur var det?
Jag har resetat innan, nu har jag även uppdaterat maskinen från lowrance hemsida.
Inget blev bra som sagt.

Dock så fick jag ett positivt svar från säljaren:

"Please move your HDS-7 combo to another 12V DC power supply (your friend's boat, your RV or car), most same problem caused by weak battery.
Do not worry, if your HDS-7 fail in 3 years, we will exchange for you (HDS come with quite good quality, as our recorder, less 1% HDS fail within 3 years)."

Detta är mitt sista hopp, jag fullladdar mitt lilla mc-batteri igen och hoppas det är det!

Hellas
2010-03-02, 21:02
Bowen
Nu vet jag inte med HDSloden ännu, har bara ett ostartat HDS5 i garderoben, men med mitt LMS527iGps var det så att gpsen inte hittade några satelliter inomhus och jag fick inte sprutt på ekolodsdelen heller utan givaren inkopplad. Simulator eller ej.
Har du testat med givaren inkopplad? (Enligt annan tråd i en spann med vatten).
Misstänker även att ett 7" drar några amp, kolla med ett större batteri.

Bowen
2010-03-03, 07:54
Bowen
Nu vet jag inte med HDSloden ännu, har bara ett ostartat HDS5 i garderoben, men med mitt LMS527iGps var det så att gpsen inte hittade några satelliter inomhus och jag fick inte sprutt på ekolodsdelen heller utan givaren inkopplad. Simulator eller ej.
Har du testat med givaren inkopplad? (Enligt annan tråd i en spann med vatten).
Misstänker även att ett 7" drar några amp, kolla med ett större batteri.
Japp skall kolla lite på detta, tack skall du ha!
Skall även byta batteri, jag har detta nu: http://www.jula.se/mc-batterier-129780
Kapacitet: 6 Ah. Ström: 90 A.
Det måste ju egentligen räcka?
Skall kolla allt ordentligt igen i eftermiddag.

TeamScuirus
2010-03-03, 21:41
Når en slår på Power på HDS uten svinger får en spørsmål om Simulatormodus skal aktiveres.

For å sjekke instillingen trykk to ganger på Meny, gå deretter inn i simulatormenyen. Simulera skal være ticket av med en blå sirkel, gå så til Avancerad og sjekk at Källfil for Sonar er valgt (Sonar1.sl2 på mitt lodd). Det er en mulighet at None er valgt. Trykk deretter på Spara.

Bowen
2010-03-04, 16:37
Når en slår på Power på HDS uten svinger får en spørsmål om Simulatormodus skal aktiveres.

For å sjekke instillingen trykk to ganger på Meny, gå deretter inn i simulatormenyen. Simulera skal være ticket av med en blå sirkel, gå så til Avancerad og sjekk at Källfil for Sonar er valgt (Sonar1.sl2 på mitt lodd). Det er en mulighet at None er valgt. Trykk deretter på Spara.
Som jag har letat efter det, det funkade, konstigt att det var nollat..

Jag provade även att koppla in skimmern, lade den i en spann med vatten för säkerhets skull :)
Lite kul att man hörde den och det blev krusningar på vattnet.. Bra fjutt i den :)

Dock så tycker jag att den endå är ganska seg och låser/hänger sig osv. fortfarande, men det kanske blir bättre när den är inkopplad på riktigt. För det kan bara inte vara möjligt att en så dyr och ny plotter/ekolod skall vara segt?!

Jag köpte ännu ett nytt batteri t.o.m. bara för att vara på den säkra sidan. ett 12 v Kapacitet: 12 Ah. 200 A..
Så fel på strömmen har jag inte heller..

Tack för hjälpen!

RK99
2010-03-04, 17:19
Jag har också upplevt kartan som seg hemma på skrivbordet ,men inte i skarpt läge på sjön .
Ett tips är att lära sig hemma hur man ändrar känslighet och färgstyrka ,det som är rätt med simulatoren har för mej fungerat dåligt i verkligheten .Det tog 2-3 fisketurer innan jag fick kläm på det riktigt .

Bowen
2010-03-04, 17:27
Jag har också upplevt kartan som seg hemma på skrivbordet ,men inte i skarpt läge på sjön .
Ett tips är att lära sig hemma hur man ändrar känslighet och färgstyrka ,det som är rätt med simulatoren har för mej fungerat dåligt i verkligheten .Det tog 2-3 fisketurer innan jag fick kläm på det riktigt .
Kalas, tack. känns ju lite bättre. Säkert inget fel på grejerna då.
Ser fram emot att få den på sjön..

mcben
2010-03-04, 18:06
Visar den även fart från GPS-signalen eller måste man ha en separat givare för att se fart på HDS5?

Bowen
2010-03-04, 18:54
Visar den även fart från GPS-signalen eller måste man ha en separat givare för att se fart på HDS5?
Har inte kollat iofs, men kan inte tänka mig något annat än att den visar fart, skulle inte förvåna mig om man kan få "fart över grund" med, ihop med ekolodet..

Hellas
2010-03-04, 19:01
HDS 5 visar farten via GPS med original 83/200 khz-givaren. Finns separat fartgivare men upplever dem som opålitliga i låg fart, haft det på andra lod.

Ola
2010-03-04, 19:30
OT:
Bowen:
Prova att stoppa ner handen i spannen och håll runt givaren så får du känna på något mysko.
Jag har för mig att det gör ont som *** för jag tänker inte prova igen.

Vet inte om det är farligt men nyttigt lär det inte vara.

Bowen
2010-03-04, 19:58
OT:
Bowen:
Prova att stoppa ner handen i spannen och håll runt givaren så får du känna på något mysko.
Jag har för mig att det gör ont som *** för jag tänker inte prova igen.

Vet inte om det är farligt men nyttigt lär det inte vara.
Nej det låter inte roligt, hoppar nog över det :)
Men det borde inte vara farligt, det är ju bara ljud.

Ola
2010-03-04, 21:39
Nej det låter inte roligt, hoppar nog över det :)
Men det borde inte vara farligt, det är ju bara ljud.

Finns nog nån här som kan förklara bättre vad det är man jag har fått för mig att det är radiovågor precis som i en microvågsugn som av nån anledning värmer när det studsar emot något.

mcben
2010-03-04, 23:14
Är det värt att lägga ner dom extra pengarna på en 50/200khz givare när man bara fiskar på vatten med max djup på 35 meter? Det måste väl räcka med 200khz givaren då va? Eller tänker jag dumsnålt nu? Jag tänkte mer att man får ju ändå med 83khz i 200 givaren. För det är väl så att man måste ut på gnska mycket djupare vatten innan man börjar använda 50khz. Sen har jag läst något om den där spridningsvinklen eller konvinkel som det hette. Kanske är skillnad på den vinkeln på 50/200 och 200 givarna också?

Rospigg
2010-03-04, 23:43
Är det värt att lägga ner dom extra pengarna på en 50/200khz givare när man bara fiskar på vatten med max djup på 35 meter? Det måste väl räcka med 200khz givaren då va? Eller tänker jag dumsnålt nu? Jag tänkte mer att man får ju ändå med 83khz i 200 givaren. För det är väl så att man måste ut på gnska mycket djupare vatten innan man börjar använda 50khz. Sen har jag läst något om den där spridningsvinklen eller konvinkel som det hette. Kanske är skillnad på den vinkeln på 50/200 och 200 givarna också?

För de djupen räcker 200Khz bra och får du med 83 så är det ju bara ett plus även om 200 är det du kommer att köra mestadels.
Spridningsvinkeln skiljer lite men inte så mycket i 200 om minnet stämmer har inte specen i närheten men någon som har kan säkert lista dem exakt.

Hellas
2010-03-05, 19:30
Det finns en färsk tråd några rader ner under "Elektronik" som tar upp detta ämne, tråden heter Kilohertz HDS5

mr_mike
2010-03-12, 15:15
Lånar tråden lite.

Är ute efter en HDS 5.a och har hittat en som säljer dessa för kanonpris i USA. Hur funkar detta????

Själva kartbakgrunden är väl förprogrammerad. (alltså om man köper en i Sverige så är det Sverige) och samma om man köper en ifrån USA så är det USA.

Måste man mixtra med att programmera om den eller räcker det med att man köper ett Navionics kort och stopar in så är det rätt sjökort???

Vore kanon om någon vet :)

///Micke

Bowen
2010-03-12, 15:24
Köper man en i usa, se till så det är en "international base map" på den, så det inte bara är "usa basemap" men själva navionics kortet köper du för specifik plats, se navionics.com för mer info.

crikon
2010-05-03, 22:57
Köpte en HDS5 för ett tag sen. Endast fiskat några turer med den och tycker inte jg lyckats få till inställningarna riktigt.

Hur ska jag tyda den här ekolodsbilden. Vad är det för stora långa bågar på mellan 15-22m? Blir fiskbågarna så långa..eller beror det på farten och djupet? Bilden är från en insjö.