Visa fullständig version : Alternativt agn till Gösmete?
grindpalm
2003-11-17, 09:15
Hej allihopa.
Har möjlighet att bottenmeta gös några timmar den här veckan, men har ingen möjlighet att fånga betesfisk på plats.
Kan man tänka sig att använda strömming eller makrill till detta mete? Vad tror ni?
Alla tips är av intresse!!!!
kan nog säkert gå!men har själv den erfarenheten att gösen nappar bättre om löjan är pigg..
Mange Wiberg
2003-11-17, 09:48
tror nog att strömming funkar..... gäddan viker sig inte för dt iaf
MastaPike
2003-11-17, 12:13
strömming är kung, fångar hur mkt som helst på det.
qvarnis25
2003-11-17, 14:13
Ser att du bor i gbg, innebär vä att du fiskar i sötvatten.. Kolla runt omkring dig, finns oftast alltid ngn som säljer levande mört. Det börjar ju komma igång nu.
grindpalm
2003-11-17, 17:11
qvarnis25: jag har frågat runt, men det verkar inte som om nån varit ut med mörtstugorna än.
Jag har bestämt mig för att även försöka dra betesfisk på plats, har dock ingen sänkhåv vilket skulle vara bra om man har ont om tid. Som sagt, jag har bara några timmar på mig och då vill jag inte komma dit helt utan bete!
De första utkasten får bli med strömming, sen får vi se om löjorna eller mörten vill visa sig.
Død agnfisk fungerer da bra det også. Bare det lukter. Bruker ofte sørv(sarv) og vederbuk(id), men sik,sild og markrell burde også være bra pga lukten. Hvis jeg bruker dødt agn deler jeg det ofte skrått over for å få ut mere lukt. Det finnes en og annen storgös i Norge også.
SteveSideburn
2003-11-18, 14:33
Jo det funkar fint med strömming, testade i höstas i en sjö i västmanland
Det var ingen dålig gös Gäddan fått grepp om! :)
En makrillflapper borde vara ett bra agn. Mycket doft och kanske även lite rörelse i betet från vattnet.
Tatt på bunnmeite med sarv i Akersvannet. 9,1kg og 93cm. Er vel den fangsten jeg er mest stolt av, den står faktisk utstoppet i stua.
Originally posted by Gjedda
Tatt på bunnmeite med sarv i Akersvannet. 9,1kg og 93cm. Er vel den fangsten jeg er mest stolt av, den står faktisk utstoppet i stua. Det förstår jag! En sån fisk pryder alltid sin plats!
9,1 kg Gös är INTE illa pinkat ! Man får gratulera så mycket det bara går. :)
Alessandro
2003-11-23, 14:14
Är inte fiske med levande betefisk förbjudet i Norge?
Det finnes også død sarv. Så godt som alle de største gösene i Akersvannet er tatt på agnfisk. Bunnmete med agnfisk er en klassiker. Største registrerte gjørs derfra er 10,1 kg. Men går rykter om fisk på over 11 kg.