Visa fullständig version : Placering av batteri
Hallå!
Till våren blir det elmotor för mig, hurra!
Nu till min fråga: Kan man placera batteriet i samma utrymme som bensintanken, eller är det för farligt? Gnistbildning i kombination med bensinångor är ju inte det bästa...
Jag hade tänkt att ha batteriet i en batterilåda i akterskuffen.
Old Firehand
2009-03-16, 15:31
Hallå!
Till våren blir det elmotor för mig, hurra!
Nu till min fråga: Kan man placera batteriet i samma utrymme som bensintanken, eller är det för farligt? Gnistbildning i kombination med bensinångor är ju inte det bästa...
Jag hade tänkt att ha batteriet i en batterilåda i akterskuffen.
Hej Stefan; Vill du bli så gammal som 30 år eller nästan 80 som jag, bör du ha batteriet placerat i ett utrymme dit inga bensinångor från bensintanken kan nå. Bäst är att ha batteriet fastspänt i ett ventilerat utrymme midskeppps eller framför styrpulpeten. Längst fram i fören är inte någon bra plats att placera ett marinbatteri i en planande båt. När båten slår och hoppar i grov sjö kan cellerna i batteriet slås sönder.
Nothing is for ever!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Flodström
2009-03-17, 00:15
O.F. har självklart rätt här. Du skall ha batteriet till elsnurran, eller? Om ja så blir det väll en hel del hantering, så som av och påkoppling efter laddning hemma? Gnistbildningar finns det alltid risk för i sådana tillfällen. T.o.m. om batteriet står fast så kan ledningar/kablage på och runt batteriet lossna eller korrodera av och utan att man vet det kan gnistbildning uppstå. rent viktmässigt, fördelning i båten så är oxå O.F. förslag optimalare än att ha både tank och batteri bak i tillägg till två motorer.
Hoppsan 3.a blev jag , men OF och Flodström har ju redan sagt allt det jag tänkte skriva så bara lyssna på Dem så blir det kalas :appl:
Det var precis det jag misstänkte, då blir det att tillverka en smart lösning för att fästa batterilådan midskepps.
Tack för svaren!
Daniel.A
2009-04-02, 10:12
Undrar lite samma sak, men om det är ett ventilerat utrymme finns det någon risk att ångorna kan antändas ändå? Jag tänkte även göra en skiljevägg från batteriet till bensindunken om det nu gör någon skillnad.
Jag kommer inte ta ur batteriet speciellt ofta då jag inte har något behov av det.