handdator

Visa fullständig version : Efterlyser bilder på hemmagjorda ekolodslådor!!

_MVF_
2009-03-16, 19:42
tja sitter här i valet o kvalet hur jag ska göra en smidig låda till mitt cuda 242..

tack på förhand

ante_b
2009-03-16, 20:05
här kommer lite bilder

http://goto.glocalnet.net/anteblomberg/20090316045.jpg

http://goto.glocalnet.net/anteblomberg/20090316046.jpg

http://goto.glocalnet.net/anteblomberg/20090316047.jpg

lite svårt att se på sista bilden. men det svarta på röret är en klämma för vprör.

sitter 2 sånna på akterspegeln. mycke enkelt, smidigt.

Mvh Ante

Ralf
2009-03-16, 20:09
Min variant på samma tema..
http://www.nollsex.se/team/eko/

Kattman
2009-03-16, 20:23
Min Fisheasy bodde i en vävlim hink. Skruvade fast en bräda på locket, som bygeln till skärmen skruvades fast i.
Blyakumalator bodde i lådan som hade en lös masonit vägg i mitten. Ett litet hack i lådan uppe vid locket för att kablarna skulle få plats.
Kunde placeras var som i båten.
Vid transport fick skärmen plats i lådan. Perfekt.

tintin_jkpg
2009-03-16, 20:25
Riktigt snygga varianter båda två.

Tänk om det skulle gått att bara köpa en givare som kopplas till en laptop(kanske med någon liten mellanlåda som kan omvandla signalerna eller vad som behövs) och montera in laptopmonitorn i locket på en sån där väska.

Skulle vara hur häftigt som helst att ha en 15'-monitor att titta på i fullfärg :P

Peje
2009-03-16, 20:27
Saxat från Sportfiskeforum:

Kort guide hur du gör det stationära ekolodet portabelt!

http://www.sportfiskeforum.se/cms_view_article.php?aid=150

poyboy
2009-03-16, 20:30
Riktigt snygga varianter båda två.

Tänk om det skulle gått att bara köpa en givare som kopplas till en laptop(kanske med någon liten mellanlåda som kan omvandla signalerna eller vad som behövs) och montera in laptopmonitorn i locket på en sån där väska.

Skulle vara hur häftigt som helst att ha en 15'-monitor att titta på i fullfärg :P

Schysst skulle det vara... Men vilket dator idag har så pass bra batteritid? Tyvärr ingen, men tanken e ju jävligt bra. Finns det ngn uppfinnarjocke på FS som fixar detta tro, lol.....

tintin_jkpg
2009-03-16, 20:37
Schysst skulle det vara... Men vilket dator idag har så pass bra batteritid? Tyvärr ingen, men tanken e ju jävligt bra. Finns det ngn uppfinnarjocke på FS som fixar detta tro, lol.....

Batteritiden är inget större problem.
Till de flesta datorer går att köpa någon form av extra batterier att använda som är bättre än de som sitter i datorn från början. Monteras allt in i en sån här väska så kvittar ju ett extra batteri utanför laptopen.

TailRunner
2009-03-16, 21:24
Här är en annan lösning. Låda i 12 mm marinplywood med syrafasta skruvar. gummifötter. Batteri och kablar ligger i lådan och skärmen fästes i locket..

Tidigare kunde jag vända på locket så att skärmen hamnade inne i lådan vid transport, samtidigt som jag hade ett bärhandtag på lockets motsatta sida. I och med byte till större lod (skärm) så funkar inte den detaljen.

Givaren sitter i en 30 cm brädbit som fästes i båten med en liten tving.

http://i196.photobucket.com/albums/aa61/mlonnroos/P3160805.jpg

_MVF_
2009-03-16, 21:36
fan vilka smarta grejor allihopa.. kul o se folks kreationer.. jag funderade på o köra med ett batteri från en skruvdragare på 12V. kapar foten som batteriet sitter i på skruvdragaren så bara plus och minus kabeln sticker ut och skruva fast denna i lådan, sen e det bara o ta loss sitt batteri och ladda smidigt. vet dock inte va jag ska ta för låda. tycker den skulle fara omkring om lådan va för lätt eller inte hade nått sätt o få fast den på. vill gärna ha den på sätet bredvid mig.. men det lär väl gå o lösa.

_MVF_
2009-03-17, 12:08
..............

Spy
2009-03-17, 12:11
fan vilka smarta grejor allihopa.. kul o se folks kreationer.. jag funderade på o köra med ett batteri från en skruvdragare på 12V. kapar foten som batteriet sitter i på skruvdragaren så bara plus och minus kabeln sticker ut och skruva fast denna i lådan, sen e det bara o ta loss sitt batteri och ladda smidigt. vet dock inte va jag ska ta för låda. tycker den skulle fara omkring om lådan va för lätt eller inte hade nått sätt o få fast den på. vill gärna ha den på sätet bredvid mig.. men det lär väl gå o lösa.

Smart, tänkte jag först, men så kom jag på att såna batterier brukar vara bara 2-3 Ah !?
Det ger väldigt kort drifttid.....

_MVF_
2009-03-17, 12:16
hmm jag va o kollade på batteriet och det står inget.. men du har säkert rätt.. får se om det funkar när jag åker ut. har sett andra som har ett sånt batteri.. det håller ju rätt länge till skruvdragarn.

TAMTAM
2009-03-17, 14:24
Titta på bilderna det är en amerikansk box för att göra ekolod portabelt (och även gps)
Sitter ett 7 amp Biltema MC batteri i den i fullt användbart skick säljer den för en spottstyver plus frakt om detta behövs.
Har två kompletta för pimpel själv och de funkar skitbra.
Har också en stående utan lod som bara samlar damm.
Har färdigt uttag för laddning redan rekommenderar Ctek på dessa ingår kontakt som passar.
Obs den som säljs har inget lod ingen rörformad givare och ingen hållare för (handhållen)gps som du ser överst till höger.
Skickar du över strömkabeln till lodet löder jag in den också innan leverans.
Om du är intresserad återkom privat men notera syra/bly accumulator troligen gillar inte posten detta alls

_MVF_
2009-03-17, 15:29
hur många Ah behöver man på blyaccumulator för o kunna va ute en dag? vill ju inte släpa på för mycket grejor..

El_Kebabo
2009-03-17, 17:48
kolla mitt fotoalbum, skruvade fast skärmen på låda jag fick lodet i, kör med 12volts borrmaskinbatteri funkar skitbra.

_MVF_
2009-03-17, 18:49
kolla mitt fotoalbum, skruvade fast skärmen på låda jag fick lodet i, kör med 12volts borrmaskinbatteri funkar skitbra.

ser bra ut ju. hur länge kan du köra innan batteriet tar slut då? mmm cocostoppar

Hejan
2009-03-17, 19:44
Tja, nedan ser ni bilder på hur jag löst det - har fått ta en del skit av svågern & fadern för min lösning.
Detta eftersom dessa hobbyfiskare :sun: tycker att jag släpar med mig för mycket skit på vattnet men jag vet ju att ingen av Er någonsin skulle hålla med dem om det... :cool2:

14484 Lodet (X-125) monterat på Planolåda 7771 med R.A.M.-fäste

14485 Batteriet (gel) är placerat i maskburken

14486 12V marinuttag på baksida

14487 Uttag i närbild med strömplugg i - laddar med CTEK samma väg

14488 Kör givarna (djup & fart) på alurör med sugskiva - Standardlösning som fungerar mkt bra

:elgura:

.

_MVF_
2009-03-17, 19:47
fan va nice asså.. :goodwork: och denna e till pappa o svågern :fingers:

El_Kebabo
2009-03-17, 20:30
har inte tagit slut för mig än iaf, laddar upp batteriet inför varje tur så vet inte hur länge det räcker...

_MVF_
2009-03-18, 08:55
har inte tagit slut för mig än iaf, laddar upp batteriet inför varje tur så vet inte hur länge det räcker...

ok ok. man får väl pröva sig fram. det e ju inte svårt o byta om det skulle va så. jag e knappt aldrig ute heldagar endå

AxlRose
2009-03-18, 09:12
Jag har typ likadant som Tailrunner, ingen låda men precis likadant med pinnen och tvingen =)

_MVF_
2009-03-19, 08:31
okey jag lär komma på nån smart lösning till det åxå..

pasi75
2009-03-19, 08:56
Ett st 7ah Blyackumulatorer köpt på Jula brukar räcka ca 20 timmar med ett lowrance x-125 innan volten börjar gå ner

pasi75
2009-03-19, 09:00
Annars kan man ju köpa en väska: http://www.navalis.se/batterivaska-ppp-12/product_details.php/products_id/244

_MVF_
2009-03-19, 15:28
dyrt som fan ju... får se om det funkar med borrmaskinsbatteri annars får jag köpa ett blyacc

TAMTAM
2009-03-19, 17:43
Hej Martin du har PM, 9amp blyacc från Biltema funkar skitfint (runt 180kr nytt ett fynd för pengarna) klarar även handGPS utan problem uttaget vänt framåt på lådan kan du använda till strömkabeln för sådan du ser vad jag menar. mvh och lycka till :sun:

_MVF_
2009-03-19, 22:35
GÖTT tack TAMTAM :cheers:

tuben
2009-03-19, 22:44

en billig skruvdragare(typ clas ohlson) har batterikapacitet på ungefär 1,5 ah. köp ett mc-batteri på biltema istället. kostar från nån hundralapp och du kan själv välja storlek. jag har ett litet smidigt på 6 ah och det håller flera fiskerturer i rad utan laddning.

_MVF_
2009-03-20, 12:26
en billig skruvdragare(typ clas ohlson) har batterikapacitet på ungefär 1,5 ah. köp ett mc-batteri på biltema istället. kostar från nån hundralapp och du kan själv välja storlek. jag har ett litet smidigt på 6 ah och det håller flera fiskerturer i rad utan laddning.

jo får väl bli nått sånt kanske..

_MVF_
2009-03-21, 21:24
Min givarpinne till ekolodet.... akterfästet till min gamla tomos 4a och en kanotpaddel..