handdator

Visa fullständig version : Braxen & Sutare expidition nästa år

carpfenmazter
2003-11-22, 19:56
Jag funderar på att under nästa vår/sommar göra lite seriösare försök att lokalisera stor braxen i stockholmstrakten. Skulle vara väldigt tacksam för tips där ni har sett eller fått större braxen (+3-4 kg). Och om det är nån som är villig att hänga på satsningen är de också mycket välkomna!!!

Under sommaren tänkte jag också försöka hitta nåt ställe med större sutare. att komma över 3 kg här i stockholms trakten verkar vara ytterst svårt.. Men har ni några tips eller vill vara med på satsningen så är ni mycket välkomna!!!

NU ÄR DET DAGS FÖR ETT SPECIMENSVEP!!!

Rasmus
2003-11-22, 20:04
Jag hänger gärna på och fiskar lite sutare o brax men ja vet inget bra vatten direkt. Skärgårsvikar? Sarv har jag fått runt kilot i mälarn. men varken brax eller sutare.

carpfenmazter
2003-11-22, 20:28
Kiwi: Är du intresserad av att släppa det stället..? Du får jättegärna vara med...

Rasmus: Tacksam för alla tips!!! självklart får du vara med och utforska.. Sarv vore också väldigt kul att hitta nåt bra ställe häromkring sthlm. dela gärna med dig av sarvstället..?

jerka!
2003-11-22, 21:15
när braxen kommer in till strömmen på våren så ser man ofta ryssar och annat folk dra fisk över 4kg! sutaren däremot kan bli svår!

carpfenmazter
2003-11-22, 21:17
Menar du vid dammluckorna..? Berätta mera =P

jerka!
2003-11-22, 21:22
hmm platserna där dom drar mest brax är väl mest vid riksbroluckan lr norrström lr ghettot kalla det va man vill! oseriösa människor som bara sätter sig och bottenmetar med mask! även vid strömparterren drar dom ruskigt mkt brax! svarta sopsäckar fulla med dessa fiskar är ingen ovanlig synd direkt... man blir ju lite besviken och arg när man ser detta! men när braxen kommer in till strömmen så är det så mycket fisk att dom mindre fiskarna mellan 1-3 kg hinner ta före dom stora så det gäller att nöta, förr eller senare kommer dom större dasslocken! du kan väl PM:a annars om du har mer frågor så kan ja försöka svara så gott ja kan...!

BBRF
2003-11-22, 21:27
Kolla in fiskeriverket.se och dess sökdatabas för provfiske. Du kan söka på braxen och se medelvikten på provfiskena.

ljohan
2003-11-22, 22:39
Jag hänger gärna med och drar lite fisk.
Finns ju många sjöar att testa i stockholm, någon av dem erhåller säkerligen stor sutare.

carpfenmazter
2003-11-22, 22:43
Härligt ljohan!! Problemet är väl bara att det verkar nästan inte som det gör det.. Att komma över 3 kg i stockholm verkar vara en svår uppgift.. Har du tips på sjöar som vi kan testa får du gärna komma med dem.

ljohan
2003-11-22, 22:56
Originally posted by carpfenmazter
Härligt ljohan!! Problemet är väl bara att det verkar nästan inte som det gör det.. Att komma över 3 kg i stockholm verkar vara en svår uppgift.. Har du tips på sjöar som vi kan testa får du gärna komma med dem.

Svårt såhär på rak arm. Jag har gjort lite research angående olika fiskevatten. Kan dela den med dig sedan när börjar bli varmare i vattnet sen :)
Sen lär det finnas sjöar som inte är namngivna heller.

Edit: Har dock ingen aning om storleken på fiskarna. Jag tror också mycket tid med beten i vattnet som gäller, gärna stor variation på ställen också för den delen.

ljohan
2003-11-22, 22:57
Originally posted by BBRF
Kolla in fiskeriverket.se och dess sökdatabas för provfiske. Du kan söka på braxen och se medelvikten på provfiskena.
Jag hittar inte sökmotorn för provfisket.
Har den gått vilse tro?

carpfenmazter
2003-11-22, 23:03
jag hittar den inte heller...

carpfenmazter
2003-11-22, 23:06
Kiwi: hmm okej.. vad heter sjön..? och varför behöver man båt för att fiska där..? vilken exakt sotrolek är det på braxnarna..? skicka PM..

Bergman
2003-11-22, 23:12
Sutare lär jag vilja vara med på ... Brax lockar inte så jättemycket just nu men vem vet hur det känns till våren.

3kg Sutare borde gå att hitta ... men sen blir det nog värre. Vi får luska som tusan till nästa år.

carpfenmazter
2003-11-22, 23:14
Bergman: ja det får vi verkligen göra!!!! Jag har 3 sjöar som kan ge sutare över 3 kg här i stockholm än så länge.. men chanse att en sån gå på där är INTE STOR.. men den finns där..

ljohan
2003-11-22, 23:15
Originally posted by Kiwi
carpfenmazter :Sjön ligger ute på ekerö och det behövs båt......går ioförsej att hyra kanot och rodbåtar där och det är nog inte för dyrt.......finns även en hel del gädda där......perfekt ismetevik
Jag misstänker Skytteholm. Kan det stämma tro?

Edit:
Eller hm. En sjö, heh.
Då vet jag nog faktiskt inte.

ljohan
2003-11-22, 23:19
det är inte en sjö utan en stor vik från mälaren, den är väldigt varm och är 5 meter som djupast,man behöver båt för att det är vass runt nästan hela viken ,utanför vassen så är den näckrosor
Jaha, då hänger jag med.

ljohan
2003-11-22, 23:25
johan:det är inte den vid skytteholm men den är nog också hett,jag tänkte på ett scoutläger nära mig
Jaha, där nere. Där har jag metat en gång. Med mask, fick enbart Braxen :)
Inga stora dock.
Det går ju en jäkla ball pyttekanal som man knappt ser. Rakt in i vassen säkert 20-25 meter, den leter till en liten pöl. Kanske du känner till?
Finns ett sund också (inloppet till viken)
Där finns det ett ställe man kan stå på (från land) När jag tänker efter så finns det faktiskt en del ställen att stå från land. Mäskar man till sig fisken ordentligt så fungerar det nog kanon.

ljohan
2003-11-22, 23:43
http://www.fiskeriverket.se/databas/el_bas.htm

Det kanske var det BBRF menade.

ljohan
2003-11-23, 00:52
jo det vet jag och där vet jag folk som fått stor brax och folk som fått Sutare så man skulle väl kunne samla ihop lite folk och göra en liten "Fiskesnack expedition"?och bättre blir det om nån har kamera!¨
Låter kanon. Hör av dig så kan vi ta ett pass där på försommaren,

Rasmus
2003-11-23, 02:42
stället jag fått sarvar på är det som ljohan och Kiwi är inne på. Har inte metat seriöst där utan bara flugfiskat och tagit nån på spinnare. Har landställe samt båt på gälstaö som ligger några hundra meter därifrån.

BBRF
2003-11-23, 02:50
[QUOTE]Originally posted by ljohan
http://www.fiskeriverket.se/databas/el_bas.htm

Det kanske var det BBRF menade. [/QUOTE

Inte riktigt. Gå in på fiskeriverket.se, klicka på sökdatabas längst ned till vänster, och sedan på sötvattenslabs sökdatabas o s v, så får du fram fler vatten.

jerka!
2003-11-23, 07:18
en till sjö där jag sett fisk kring 4kg (brax) typ dö av syrebrist på sommaren är.... FL....!! nee nu ska ja inte mörka skojjar bara! FLATEN heter sjön och ligger vid orhem/skarpnäck ! men tror ej att dom är överdrivet många men tror att om du kör en mindre mäskkampanj borde det inte vara omöjligt! i ett hörn av sjön går det in en vik där dom har massa inhängnader i vattnet med mkt vegetation... lätt ett vatten med potential när man tänker efter!
sjön är inte så stor, kanske 1 km lång 3-400 meter bred...
fan va horny man blev :S !

minken
2003-11-23, 08:59
kan vara ide att leta i skärgården efter sutare!försök hitta någon mar och mäska 1-2 veckor,tas lite sutare på över 3 i sthlms norra skärgård..

gretko
2003-11-23, 10:05
HÄr har ni databasen som BBRF tipsade om: http://www.fiskeriverket.se/databas/s_bas3.htm

carpfenmazter
2003-11-23, 11:44
Lite intressanta tips har ju kommit in iaf.. Jag kommer att göra ett test på våren innan leken på braxen på 2 olika ställen iaf. Förhoppningsvis ska vi kunna lista ut vart och hur man kan få stor braxen även här i stockholm..

Sutaren var det också ja... I skärgården finns ju alltid chansen att få en över 3 kg. Men det verkar sv´årt även där. Har pratat med en del specimenmetare som försökt med det, men efter några hundra sutare, och ingen över 2,2 kg så har de gett upp.....

minken
2003-11-23, 12:07
carpfenmaster-> kan ligga en del i det du säjer!har oxå polare som fått 100 tals med sutare i skärgården men ingen över 3!fast mycket fisk på 2,5-2,8..gäller nog att hitta rätt mar/vik så är nog en 3kg inte omöjligt.tas ju fisk på över 3 varje år i östhammars skärgård!så dem finns

carpfenmazter
2003-11-23, 12:10
minken: Jo UFF grabbarna har lyckats med ett par fina fiskar. Som sagt så är rätt mar ett måste.. Men "rätt mar" verkar inte finnas mycket av i stockholm dock.. tror att man har bättre chans i sjöarna då.

BBRF
2003-11-23, 12:16
Originally posted by carpfenmazter
minken: Jo UFF grabbarna har lyckats med ett par fina fiskar. Som sagt så är rätt mar ett måste.. Men "rätt mar" verkar inte finnas mycket av i stockholm dock.. tror att man har bättre chans i sjöarna då.

Har en idé om en mar att testa för sutarmete. Tror ändå att det är skärgården som gäller för större sutare.

minken
2003-11-23, 12:17
finns ju ett vatten inte så långt från sthlm som du säkert känner till..?du får lägga ett par pass där.. men lite av tjusningen är ju att hitta ett eget ställe!men det kan ta några år ;)

Kiwi
2003-11-23, 12:22
Jag känner till en liten sjö med riktigt rikt växtliv där ingen har fiskat nån gång......tänkte försöka få med mig någon ditt i sommar och kolla upp om det överhuvudtaget finns fisk i sjön!

carpfenmazter
2003-11-23, 12:29
Kiwi: Jag är lätt på att testa den!!!! Räkna in mig! Förresten.. Är det en ganska liten sjö..? som ligger ute på en ö i mälaren...? inne på nåt sorts avspärrat område..?
Minken: jo jag känner till den sjön som jag tror att du tänker på.. Men jag vill hellre hitta ett eget nytt ställe som också ligger närmare stockholm. Föräldrarna har inte så stor lust att sitta å köra ner till nyköping varje dag ;)

Bergman
2003-11-23, 12:35
Men hur stora Sutare finns det i Mörtsön förresten ? Finns det inga över 3 där ?

Kiwi
2003-11-23, 12:37
Carpfenmazter:Nej den ligger ganska nära Judansjön där det finns karp

carpfenmazter
2003-11-23, 12:39
Jo mörtsjön är en av de få sjöar där det finns fisk över 3 kg. Men än så länge känner jag bara till 3 fiskar över 3 kg. Iofs däribland en utlekt hanne på 3,1.. Men det är som sagt ytterst få fiskar över 3 där också

Kiwi: hum okej.. om det är en av de 4 brommasjöarna kan jag lova att det är många som har fiskat där tidigare dock...

minken
2003-11-23, 13:15
skulle jag vara dej så skulle jag satsa på mörtsjön så länge tills du har fått körkort!;) som jag fattat det så känner väll du den sjön som din egen bakficka.. ;) finns dem där så tror jag nog du kan hitta dem/mäska till dej dem!

carpfenmazter
2003-11-23, 13:20
hehe, jo tror också att mörtsjön nog är det säkraste kortet hittills... Ska göra lite seriösare försök på sutarna där i sommar..
hehe helt rätt, jag känner nog till vartenda näckrosblad vid det här laget ;)

minken
2003-11-23, 13:23
lycka till!är nog inte bara du som vill upp i över 3 kg till sommarn! ;) har man velat länge!men det är svårt!

carpfenmazter
2003-11-23, 13:24
ja verkligen.. mest p.g.a brist på vatten som kan ge sånna fiskar kanske.. Lycka till!!!!

Bergman
2003-11-23, 14:11
Jag kommer som sagt lägga ett antal pass i Aspen nästa sommar. Bara hojta till om ni vill med ... vet iofs inget om storleken på fiskarna i sjän men den är ju mycket näringsrik så chansen finns nog. Sarv, Ruda och Sutare ska det finnas gott om ...

Foppa
2003-11-23, 14:46
Jag vill gärna hänga med till Aspen!
Farsan har berättat om de biffiga sutarna de tog i ryssja där när han var en liten knodd som jag =)
2-3kg var vanligt, fast det var ju nästan 40 år sen också...

BBRF
2003-11-23, 14:52

Kiwi. Du har PM på ingång.

BBRF
2003-11-23, 15:00
Originally posted by BBRF
Kiwi. Du har PM på ingång.

Kiwi. PM:et kom inte fram. Din låda var full.

carpfenmazter
2003-11-23, 15:02
Kiwi: då vet jag vilken sjö du menar....

miinken
2003-11-23, 15:02
foppa-> ja då kan du ju tänka dej hur stor dem är idag om dem var på 3kg för 40 år sedan! ;)

Box
2003-11-23, 15:18
Tjena!!! verkar som ni börjar komma nån vart!!!

Foppa
2003-11-23, 16:15
Minken - Haha :D

Kiwi
2003-11-23, 17:36
carpfenmazter:det gör du!okej finns det fisk i sjön?

carpfenmazter
2003-11-23, 17:39
ehm.. inte helt säker på vilken du menar... Är det kyrksjön, eller råcksta träsk så ja det finns fisk där..

är det den pölen som jag tror så har jag ingen aning om det simmar nåt där..

Kiwi
2003-11-23, 18:30
om det är den med fisk så vilka arter finns där?

ljohan
2003-11-23, 18:57
Kyrksjön?