Visa fullständig version : Cuda 168 ekolod problem Hjälp!!
Hej!
Jo det är så att jag har inhandlat ett cuda 168.
Vi har satt ditt allt på båten och så.
Men när vi ska använda det så visar han tempuraturen och den verkar stämma.
Men den ritar inte upp något på skärmen och den står bara och blinkar på 21 meter. Fast vi trollar i en å som e typ 5 meter djup:D
Kan det vara fel vid montage eller kan det vara någon inställning?
mvh viktor
vi har ställt givaren i flera olika lägen men ingen skillnad
hmm ..låter märkligt, hur/var är givaren monterad?
Har ni bara kört lodet med givaren i vattnet? Inte torrt , uppe på land, det tycker inte givaren om har jag hört ngnstans.
Om djupet blinker verkar den ej ha bottenkontakt?
Hoppas det löser sig.
Perx
Hej!
Jo det är så att jag har inhandlat ett cuda 168.
Vi har satt ditt allt på båten och så.
Men när vi ska använda det så visar han tempuraturen och den verkar stämma.
Men den ritar inte upp något på skärmen och den står bara och blinkar på 21 meter. Fast vi trollar i en å som e typ 5 meter djup:D
Kan det vara fel vid montage eller kan det vara någon inställning?
mvh viktor
vi har ställt givaren i flera olika lägen men ingen skillnad
EuroPike
2009-03-29, 21:35
Om givaren hamnar ovanför vattennivån så kan den blinka
Är det begagnat testa detta spraya 5-56 i givarkontakten sätt in och dra ur ett antal gånger, dock läs noga om maskinen ifråga har en kombinerad givare/strömkabel är nog inte detta problemet men i vilket fall testa 5-56 aldrig fel.
Är det nytt så vet du vad du ska göra.
Kan vara så att givaren är körd om begagnat, låter som det men som sagt 5-56 löser mycket tro mej och lycka till :sun:
Utgår ifrån att du har givaren UNDER vattenytan då!
det är sprillans nytt. vi har satt givaren som det är visat i instuktions boken. alltså brevid motor under vattnet :D
Hmm borde funka mycket märkligt om inte annars, kör du på auto inställningar som är normalt ska den i stort sett ge djupet direkt får du det inte att funka bara tassa tillbaks till säljaren och lycka till :sun:
det är sprillans nytt. vi har satt givaren som det är visat i instuktions boken. alltså brevid motor under vattnet :D
Låter ju inte bra med nya grejor, om Ni inte får fart på det så reklamera såklart!
Du säger bredvid motorn och då undrar jag på vilken sida av motorn?
Sitter givaren på den sida av motorn som propellern trycker upp vatten på när den roterar så orsakas turbulenss runt givaren som stör den och ger felvisning eller blinkande.
Normalt är utombordare högeroterande och då ska givaren sitta på höger sida alltså på styrbordsida av båten, då trycks vattnet ner och kommer inte åt givaren.
Har Ni buntat ihop givarkabeln då dessa brukar vara för långa och isf hur har Ni gjort?
Hoppas att Ni inte kapat givarkablen för det leder till problem om det görs på fel sätt!
Har ni provat att ha motorn avstängd när ni testar lodet, var med om ett som stördes ut när motorn var igång.