handdator

Visa fullständig version : Stör i Kalmarsund

Aenima
2009-04-12, 10:02
Hittade en smått fantastisk artikel i Ölandsbladet från igår!

http://www.olandsbladet.se/index.php?placid=3&placid_text=3&id=11963

JohanP
2009-04-12, 10:45
"I torskgarnet sprattlade en 2,7 kilo stor stör!"

Borde han inte ha släppt tillbaka den om den nu levde då han tog upp nätet?

Abelsson
2009-04-12, 11:48
"I torskgarnet sprattlade en 2,7 kilo stor stör!"

Borde han inte ha släppt tillbaka den om den nu levde då han tog upp nätet?

Citera

"

Ulf Åkerlund som placerade den sällsynta fångsten i en plastlåda fylld med vatten.

När Ölandsbladet träffar honom dagen efter garnfyndet är stören fortfarande i god vigör.

"

Flodebanan
2009-04-12, 11:54
Citera

"

Ulf Åkerlund som placerade den sällsynta fångsten i en plastlåda fylld med vatten.

När Ölandsbladet träffar honom dagen efter garnfyndet är stören fortfarande i god vigör.

"

"– Jag vet inte vad jag ska göra med den, säger Ulf rådvillt."

Olof
2009-04-12, 11:56
Det finns knappt inga kvar, men han vet inte vad han ska göra med den levande stören han har i en balja.. Sen skriver Fiskeriverket att han borde kolla om det är en hona/hane, för stör-rom ska ju vara gott..

JohanP
2009-04-12, 11:56
ok ok.. läste visst inte hela artikeln.. my bad!

Abelsson
2009-04-12, 12:02
Släpp den i en av våra åar...!!

FISH FOR I
2009-04-12, 12:08
Bör väl släppas där den fångades! Helst utan att ligga i en låda ett par dar..

Rassie
2009-04-12, 12:30
Låter coolt, men är inte chansen att det är en förrymd Stirlett (stavning)? den mindre störvarianten som är ganska vanlig för akvariebruk? Dock bör det ju inte vara någon utmaning att se skillnaden vid en analys

Marc_Bolan
2009-04-12, 12:37
Akvarie eller släppa tillbaks den borde dom ju göra..

Aenima
2009-04-12, 14:52
"– Jag vet inte vad jag ska göra med den, säger Ulf rådvillt."

Nä, det är ett svårt val när det gäller en utrotningshotad art. ;-)

Aenima
2009-04-12, 14:57
Finns en äldre tråd härifrån FS om nyisatt stör i Östersjön från Tyskland och Polen. Jag har ingen aning om hur snabbt en stör skulle kunna vandra över Östersjön.

http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=45871&highlight=st%F6r

Alessandro
2009-04-15, 11:38
Tydligen är det inplanterad fisk ifrån Kanada.

Gös Jonas
2009-04-15, 12:52
Alex vart står det?
En och annan stör stiger ännu i floderna på andra sidan om än väldigt få numer!

Alessandro
2009-04-15, 13:00
Sista raden,
http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=5096737

Flodebanan
2009-04-15, 13:06
Alex vart står det?
En och annan stör stiger ännu i floderna på andra sidan om än väldigt få numer!

Från den andra tråden, han snackar nog om dom "inplanterade"

"Enligt artikeln, som är från 2006, så var de första utsättningarna planerade för 2008. Av allt att döma verkar det som att man har genomfört dem och det alltså nu i denna stund simmar runt ett par tusen störar i vårt innanhav.

Något som kan vara interessant att nämna i sammanhanget är att de importerade fiskarna är influgna från Kanada. Detta beror på att genetiska studier visat på att Östersjöns störar inte hörde till den vanliga europeiska stör-stammen utan tillhörde en isolerad grupp som någon gång under medeltiden spontant invandrat från nordamerika. En ganska styv bedrift måste jag säga."

larante
2009-04-15, 13:57
Hur kan man som yrkesfiskare inte veta hur en stör ser ut? rätt märkligt imo.
Självklart borde ju den släppas tillbaka eller liknande, inte dödas för att gubben ska få sig lite rom...

Alessandro
2009-04-15, 22:12
Hur kan man som yrkesfiskare inte veta hur en stör ser ut? rätt märkligt imo.
Självklart borde ju den släppas tillbaka eller liknande, inte dödas för att gubben ska få sig lite rom...

Ha inte övertro på vad yrkesfiskarna kan.

Bandis
2009-04-16, 07:17
Kul att utsättningarna som jag skrev om i den andra tråden verkar ha fungerat lite iaf! :)

Men den där "Johan Modin", forskare på fiskeriverket verkar ju inte alla kanoter hemma i båthuset...
Först blir han förvånad när det fångas stör i östersjön efter att tyskland och polen satt ut tiotusentals ungstörar,något man ju tycker att fiskeriverket borde känna till. Sedan tycker han att gubben skall käka den fortfarande levande(!) stören. Detta precis efter att han hasplat ur sig att arten är både röd och svartlistad. Hur fan tänker man då? Det är så man blir mörkrädd. :skaka: