handdator

Visa fullständig version : Hur fäster ni trekroken på shadjiggarna?

Patrik (Team Poseidon)
2009-04-22, 21:23
Tänkte höra med er alla Norgefiskare hur ni fäster era trekrokar på stormjiggarna när ni fiskar flundra med mera i Norge?
jag har sett att många använder ringar och lekande hela vägen bak till trekroken. Många danskar kör den kombinationen, sen kör vissa med lina bara. Vad tror ni är det bästa och säkraste??

Själv kör jag med 1,2 mm lina.

AvetMXL
2009-04-28, 10:40
Jag åker upp på lördag 2/5 och jag satsar på ringar och lekanden :appl:

Sir Fish-a-lot
2009-04-28, 12:14
Varför inte använda gäddwire eller extra tjock flätlina/nylon?

Lekanden och ringar hela vägen (som en kedja?) känns lite väl onödigt och dyrt. "Overkill" i min mening.

Patrik (Team Poseidon)
2009-04-28, 18:07

Lekanden och ringar hela vägen (som en kedja?) känns lite väl onödigt och dyrt. "Overkill" i min mening.

Jag kör med 1,2 mm nylon. Men jag ville höra hur andra gör det var bara ett par dagar sen dom fick ett grymt hugg på flundra på vaeröy 1,2 mm nylon gick av. Sen om den skrapa mot botten eller vad det vet jag inte så det låter jag vara osagt.

Det är bra fart och kraft i flundrorna bättre overkill än tappa sin drömfisk så tänker jag i alla fall.

Fis-Herman
2009-04-28, 18:12
Jag förvånas över att inte Wildwater praktiserar trekroken på jiggsvansen. De skryter ju om att inget lämnas åt slumpen. I stället säger de att man ofta måste låta flundran tugga i sig jiggen innan man gör mothugg, vilket väl får anses vara en nödvändighet när det inte finns nån krok där bak.

Nån som vet om det är en medveten genomtänkt handling att avstå trekroken? T.ex. att det blir ännu en felkälla som lätt kan brista eller trassla.

Alessandro
2009-04-28, 18:13

Dessutom så blir väl en kedja lite för rörlig, bättre med en plastöverdragen wire.

Alessandro
2009-04-28, 18:16
Jag förvånas över att inte Wildwater praktiserar trekroken på jiggsvansen. De skryter ju om att inget lämnas åt slumpen. I stället säger de att man ofta måste låta flundran tugga i sig jiggen innan man gör mothugg, vilket väl får anses vara en nödvändighet när det inte finns nån krok där bak.

Nån som vet om det är en medveten genomtänkt handling att avstå trekroken? T.ex. att det blir ännu en felkälla som lätt kan brista eller trassla.
Det är tve eggat, dels så sitter nästan 100% av hälleflundrorna i överkäken, underkäken är tydligen hårdare, så att kroka en hälleflundra i underkäken är svårt, fick en på 6 kilo och 83cm som var krokad i underkäken, jiggen lossnade.
Guiden var riktigt förvånad, det var på en savagegear jigg förresten.

Daniel L
2009-04-28, 19:32
Jag har helt slutat att köra med nylon eller wire då dessa brukar bli tvinnade och slitna ganska fort kör nu mera med lekanden och ringar som en kedja och sen en Owner 4X krok i st 3/0 - 4/0.

Fis-Herman
2009-04-28, 19:59
Jag har helt slutat att köra med nylon eller wire då dessa brukar bli tvinnade och slitna ganska fort kör nu mera med lekanden och ringar som en kedja och sen en Owner 4X krok i st 3/0 - 4/0.

Jag skulle vara lite rädd för att en stor flundra rätar ut ringarna. Vad kör du för grovlek/hållfasthet?

Patrik (Team Poseidon)
2009-04-28, 20:52

Ja det verkar fungera bra också då många kör på det viset.

AvetMXL
2009-04-29, 11:25
Dyrt borde det inte heller bli med lekande och ringar, alltså i längden om det är den mest hållbara varianten...

CWC har riktigt bra fjäderringar från BFT som inte är så stora i diam, men ser gött kralliga ut.

Alessandro
2009-04-29, 11:37
Jag skulle vara lite rädd för att en stor flundra rätar ut ringarna. Vad kör du för grovlek/hållfasthet?

Hos Lundgrens hittar du Wolverine, 3 varvade fjäderringar framtagna för Nilabborre fiske.

Fis-Herman
2009-06-02, 20:49
Hos Lundgrens hittar du Wolverine, 3 varvade fjäderringar framtagna för Nilabborre fiske.

Jag köpte Owners största ringar med dragstyrka 131 kg i min lokala butik, 11H tror jag de heter, som nån annan kund bett butiken ta in i sortimentet för storviltfiske i varmare länder. 15 kr/ring! Jag köpte även även Owner trekrok 3/0 och de storsta lekandena jag kunde hitta.

Problemet är hur fan man får på dem på öglorna? Det tog mig ca en timme med två tänger att bända fast en enda ring på öglan till en Giant Baithead. På land, i varmt väder. Hur fasen gör man på en gungande båt med stelfrusna fingrar?

prylis
2009-06-02, 21:11
Titanium tooth proof 100 lbs fäst i öglan via Roscoe-ring och lekande kommer jag att testa med. Isället för trekrok ska jag prova med enkelkrok, Owner SJ-41TG 11/0 á 25:-/st. :)

pawe75
2009-06-02, 21:24
Man kan även ta en styvare ståltråd och göra en liten krok på den och sticka den snett ner genom jiggkroppen. Sen fäster man en en trekrok med vajerlås och 1.2 nylonlina. Dra sen tillbaka nylonlinan genom kroppen upp mot öglan och lås även där med vajerlås. Funkar kanon. Lite trixit och tidskrävande men det blir bra. Man kan även använda enkelkrok om man vill.

Patrik (Team Poseidon)
2009-06-04, 09:25
Binder ni linan direkt i öglan på jiggskallen?

Det jag tänker på är att linan borde kunnas skadas rätt lätt i och med att man har en fjäderring + lekandet.
Men jag prata med Johan på sportfiskegiganten om det och han sa att hans lina/linor inte var skadade alls när han titta på dom efter resan och fisket var slut.
Det var inte mina i heller men man tycker att dom borde kunnas skadas om linan ligger och skaver mot öppningen på ringen till exempel.

boogieman77
2009-06-06, 09:40
Jag trär bara över trekroken över jiggkroken.... använder mig av owner 5/0 har funkat för mig i 5-6 år...

Patrik (Team Poseidon)
2009-06-06, 10:15
Jag trär bara över trekroken över jiggkroken.... använder mig av owner 5/0 har funkat för mig i 5-6 år...

Utan att fästa den på något sätt är det inte risk att den kan trilla av ?

boogieman77
2009-06-08, 08:08
Jepp... Dock bara med krokar som öglan sitter i rät vinkel mot jiggkroken... Mina nya owner är inte sådana så nu blir det lekanden och fjäderringar med dom krokarna....

Patrik (Team Poseidon)
2009-06-08, 10:50
Jepp... Dock bara med krokar som öglan sitter i rät vinkel mot jiggkroken... Mina nya owner är inte sådana så nu blir det lekanden och fjäderringar med dom krokarna....

Ja det måste vara den säkraste kombinationen den så kallande "kedjan"

v_skogh
2009-06-11, 14:12
Kör med lekande - ring osv.
Trekrok är absolut nödvändigt. Samtliga flundror landade i vår båt va krokade på tre-kroken.

Fis-Herman
2009-06-17, 21:31
Jag sitter och pysslar med utrustningen inför nästa veckas besök i Havöysund. Jag har fyra typer av jiggar:

- Storm Giant Shad i 264 och 385 gram, några olika färger
- Panther Martin Vivif "Double Trouble" 23 cm i olika färger
- Volker Dapoz Giant Jighead i 130 och 300 gram, färdiga kit med kroppar och krok
- Volker Dapoz Giant Baithead 300 gram i olika färger utan krok

Eftersom jag bara fiskat riktat efter hälle en gång förut så inställer sig en rad frågetecken:

1) Vid vilken vikt använder man extra krok på Stormjiggarna? Jag provade först "kedjan" på 385-grammaren, men det kändes inte alls bra, så jag bytte till 1.5 mm nylon, som fästes med dubbel 1.6 mm tafsclips i mässing. Jag har inget skruvstäd, så jag bankade ihop clipsen med hammare. Får hoppas det håller. Clipsen var för hårda att klämma ihop med tång. Sen provade jag att sätta extrakrok på 264-grammaren, men den kändes på nåt sätt överflödig. Såna jiggar sväljer väl flundrorna hela? Är det någon som använder extrakrok på den jiggen (18 cm).

2) Panther Martin Vivif Double Trouble har ju redan en extralkrok, så där behöver man inte montera någon. Är det någon som ändå gör det?

3) Är det någon som bygger om Giant Jighead från fabriksmonteringen? I så fall hur? Kör ni med de kroppar som kom i paketet eller ska man ta t.ex. reservkropparna från Stormjiggarna?

4) Giant Baithead kräver ju en del arbete att få i fiskbart skick. På en har jag gjort en kedja med ring-lekande-ring-krok. Jag har satt så tunga prylar jag hittat i kedjan. Kroken är dock rätt liten 3/0, men det var den största Owner trekrok butiken hade. Det fanns större av andra märken, men de "sviktade" när man drog med bara fingrarna, så jag litar inte riktigt på dem. Jag har sett krokar rätas ut ett antal gånger. Hur gör ni andra med Giant Baithead?

5) Är det någon som provat de nya mjuka knytbara ståltafsarna till detta ändamål?

guderian
2009-06-18, 19:17
Bra frågor Fis-Herman. Jag åker till Senja om 2 veckor, så jag är mycket intresserad av vad du får för svar.
Jag har laddat med Storm och Giant Jig Head plus lite olika jiggkroppar för att kunna variera lite.
Är det någon som har provat Gulp Alive Spray för att fiska hälle?

Så ni som kan detta med riktat fiske på hälle, dela med er :santa: av era erfarenheter till era medfiskare :appl:

Fis-Herman
2009-06-18, 23:10
Jag googlade och fick fram en bild av en som riggat sin Giant Baithead likadant som jag. Fast jag tänker nog använda gummiband i stället för buntband.

http://i393.photobucket.com/albums/pp12/Nikolassisen/baithead.jpg

Snygga bilder för övrigt:

http://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=46152&pid=504740&mode=threaded&show=&st=60&#entry504740

Patrik (Team Poseidon)
2009-06-18, 23:40
Detta året blir det den så kallade " kedjan" bryr mig inte om att köra med 1,2 mm. Jag tycker att trekrok är helt avgörnade ofta kommer flundran bakifrån.

Fis-Herman
2009-06-18, 23:47
Detta året blir det den så kallade " kedjan" bryr mig inte om att köra med 1,2 mm. Jag tycker att trekrok är helt avgörnade ofta kommer flundran bakifrån.

Men gör du det på alla jiggar eller bara de stora Storm-jiggarna (och hemmabyggen)? På Panther Martin med två krokar, eller på mindre Stormjiggar behövs det väl inte?

Patrik (Team Poseidon)
2009-06-19, 10:56
Jag gör 2 - 3 kedjor så har jag dom på dom jiggarna jag fiskar mest med. Så slipper man köpa till alla jiggarna det går ju fort att sätta kedjan på en annan jigg, jag fiskar nästan bara med 385 gr jiggarna. Har fått för mig mindre jigg, mindre fisk som tar dom.

När det gäller panther martin så kör jag med dom som dom är, där sitter som du sa redan 2 krokar och det får räcka. Sven på mieko fishing brukar ta och snurra lite garn runt ena kroken på panther martin vivif minnow 400 gr som han sen tar doftämne på. Det är samma med gulp borstmask eller krabba spelar nog ingen roll vilken av dom det är, det som är viktigt tror jag det är doftspåret som blir efter jiggen. Man kan även sätta en liten bit slang på jiggen som en huggpunkt. Men jag tror att alla har olika uppfattningar när det gäller doftämne men jag tror på det.

Gulp alive spray är nerpackat både doften sill och räka. Ta ett gäng sill med er upp det är ett kanonbete till flundra, vi har det alltid med oss upp.

Giant baithead: Där har jag satt ring, leke, ring och kroken man får se hur långt bak kroken hamnar när man trär på sejen kanske man får förlänga den lite. Där fram sätter jag ett buntband så blir den där bättre jag fick även ett tips att använda ståltråd då kan man lättare ändra sejen osv. Såg på bilden ovan att han satt buntband på ett annat sätt, på det sättet så verkar den bli där riktigt bra.

Zelle
2009-06-19, 14:18
Är buntband ett måste på giant baithead?
Trodde man skulle slippa det med dom...

Fis-Herman
2009-06-20, 00:28
Jag gör 2 - 3 kedjor så har jag dom på dom jiggarna jag fiskar mest med. Så slipper man köpa till alla jiggarna det går ju fort att sätta kedjan på en annan jigg, jag fiskar nästan bara med 385 gr jiggarna. Har fått för mig mindre jigg, mindre fisk som tar dom.

När det gäller panther martin så kör jag med dom som dom är, där sitter som du sa redan 2 krokar och det får räcka. Sven på mieko fishing brukar ta och snurra lite garn runt ena kroken på panther martin vivif minnow 400 gr som han sen tar doftämne på. Det är samma med gulp borstmask eller krabba spelar nog ingen roll vilken av dom det är, det som är viktigt tror jag det är doftspåret som blir efter jiggen. Man kan även sätta en liten bit slang på jiggen som en huggpunkt. Men jag tror att alla har olika uppfattningar när det gäller doftämne men jag tror på det.

Gulp alive spray är nerpackat både doften sill och räka. Ta ett gäng sill med er upp det är ett kanonbete till flundra, vi har det alltid med oss upp.

Giant baithead: Där har jag satt ring, leke, ring och kroken man får se hur långt bak kroken hamnar när man trär på sejen kanske man får förlänga den lite. Där fram sätter jag ett buntband så blir den där bättre jag fick även ett tips att använda ståltråd då kan man lättare ändra sejen osv. Såg på bilden ovan att han satt buntband på ett annat sätt, på det sättet så verkar den bli där riktigt bra.

Tack för ett bra och seriöst svar.

Hehe, måste bara skryta lite med att det var jag som startade trenden med doftbeten på hälleflundra, helt ovetandes. Jag är arbetskollega till Peter "Camyti" Johansson, som utvecklat GULPs trolling-löjor som extraknäck. Och när han fick höra att jag skulle fiska hälleflundra sa han "att då måste du prova GULP" Så när jag åkte en vecka med Keskitalo hade jag med mig en påse GULP-maskar, som kaptenen i båten snabbt kon-"fisk"-erade. Jag ville haft dem som upphängare, men han sa: Nej, sätt dom direkt på jiggen! Han ringde dessutom ABU efter fler redan innan de var slut. Jag kan inte påstå att vi såg någon skillnad under den veckan jag var med, vi fick ungefär lika mycket med som utan GULP. Men enligt statistik som Kristian nogrannt förde när han flyttade verksamheten till Röst samma säsong så gav det ca 50% fler hugg.

Nu några år senare är det väl mer eller mindre industri-standard att använda extra doft på jiggen. Garn är nog en bra ide. Jag har både GULP-spray och färdigskuren GULP-flapper med mig på årets resa. Kommer nog att använda dem lite olika.

Patrik (Team Poseidon)
2009-06-20, 11:55
Tack för ett bra och seriöst svar.

Hehe, måste bara skryta lite med att det var jag som startade trenden med doftbeten på hälleflundra, helt ovetandes. Jag är arbetskollega till Peter "Camyti" Johansson, som utvecklat GULPs trolling-löjor som extraknäck. Och när han fick höra att jag skulle fiska hälleflundra sa han "att då måste du prova GULP" Så när jag åkte en vecka med Keskitalo hade jag med mig en påse GULP-maskar, som kaptenen i båten snabbt kon-"fisk"-erade. Jag ville haft dem som upphängare, men han sa: Nej, sätt dom direkt på jiggen! Han ringde dessutom ABU efter fler redan innan de var slut. Jag kan inte påstå att vi såg någon skillnad under den veckan jag var med, vi fick ungefär lika mycket med som utan GULP. Men enligt statistik som Kristian nogrannt förde när han flyttade verksamheten till Röst samma säsong så gav det ca 50% fler hugg.

Nu några år senare är det väl mer eller mindre industri-standard att använda extra doft på jiggen. Garn är nog en bra ide. Jag har både GULP-spray och färdigskuren GULP-flapper med mig på årets resa. Kommer nog att använda dem lite olika.

Ok vad kul att vara med om något sådant häftigt. Du kan inte ha många dagar kvar nu tills du åker upp till havöysund ?

BBRF
2009-06-20, 14:10

Är absolut ingen hälleflundraexpert men jag använder inte extra trekrokar på mina jiggar, vare sig vid fiske efter sej, torsk eller hälleflundra, utan litar på jiggkroken. Min erfarenhet är att du slipper "stjärtdragare", d v s mindre fisk om du struntar i en extra trekrok.

Fis-Herman
2009-06-20, 14:31
När det gäller hälleflundra är ju även "mindre fisk" eftertraktat, till skillnad från torskfiske

BBRF
2009-06-20, 14:31
Kör med lekande - ring osv.
Trekrok är absolut nödvändigt. Samtliga flundror landade i vår båt va krokade på tre-kroken.

Testade ni även att köra utan trekrok? Jag har i alla fall fått flundra utan trekrok.

BBRF
2009-06-20, 14:35
När det gäller hälleflundra är ju även "mindre fisk" eftertraktat, till skillnad från torskfiske

Nja, som jag ser det så krokar du absolut mindre hälleflundra säkrare med en extra trekrok (hälleflundran har ju relativt sett en mindre mun). Låter kanske drygt men jag lägger hellre tid på att ha jiggen i vattnet istället för att drilla småflundrar och därigenom ha bättre chans på större fisk, alltså hoppar jag över extrakrok för att därigenom minimera risken att småflundror fastnar.

BBRF
2009-06-20, 14:37
titanium tooth proof 100 lbs fäst i öglan via roscoe-ring och lekande kommer jag att testa med. Isället för trekrok ska jag prova med enkelkrok, owner sj-41tg 11/0 á 25:-/st. :)

*asg*

Fiskaren15
2009-06-20, 14:42
Kan man fiska med jerk utan jerkspö,

Eller kan man fiska med jerkbait med haspell

Patrik (Team Poseidon)
2009-06-20, 19:20
Har man inte trekroken så är det risk för att dom mindre bara biter av sjärten. Så då får man varken fisk eller jiggen hel, därför väljer jag trekrok och på det sättet får även dom små flundrorna :blah:

Men nog helt rätt som du säger BBRF, jag är absolut ingen hälleflundraexpert i heller. Det är ju inte dom små man vill ha men i bland kan dom få upp tron på sig själv.

Fis-Herman
2009-06-20, 21:31
Vad jag hört så kan även stora flundror bita ganska försiktigt ibland, så då gör nog trekroken nytta.

Sen är det ju småfisken man vill ha för att fylla sin 15 kg kvot. De stora har levt länge och stått på toppen av näringskedjan hela tiden, så de har nog käkat ryska atomsopor från Murmansk ända sen kalla kriget, så dem vill man inte ta hem som middag. De har dock naturligtvis andra kvaliteter.

Om 48 timmar sitter jag i en båt under midnattsolen :sun: Över tre år sen jag var i norra Norge senast. Börjar bli rejält fiskesugen nu.

BBRF
2009-06-20, 21:47
Beror ju på vad man räknar som stort. Själv räknar jag fisk under 10-12 kg som små och det är heller inget att ta upp utan bör få simma tillbaks och växa till sig. Signaturen Daniel L har dock fångat fler och större flundror än dom flesta och han kör ju med extra krok. Att flundran skulle räta fjäderringar tror jag inte på, så länge slirbromsen funkar och att en flundra skulle dra av 1,2 mm nylon låter också märkligt, linan måste ha varit skadad. Antagligen är det så att även flundran precis som många andra arter (torsk, sej, bleka, abborre) m f l söker sig till likasinnande i ungefär samma storlek, d v s får du småflundror i ett område är det liten chans att få något stort, oavsett om du kör med eller utan extrakrok.

prylis
2009-06-20, 22:10
Beror ju på vad man räknar som stort. Själv räknar jag fisk under 10-12 kg som små och det är heller inget att ta upp utan bör få simma tillbaks och växa till sig. Signaturen Daniel L har dock fångat fler och större flundror än dom flesta och han kör ju med extra krok. Att flundran skulle räta fjäderringar tror jag inte på, så länge slirbromsen funkar och att en flundra skulle dra av 1,2 mm nylon låter också märkligt, linan måste ha varit skadad. Antagligen är det så att även flundran precis som många andra arter (torsk, sej, bleka, abborre) m f l söker sig till likasinnande i ungefär samma storlek, d v s får du småflundror i ett område är det liten chans att få något stort, oavsett om du kör med eller utan extrakrok.

Nylonlina som dras fram och tillbaka över vassa tänder under en utdragen fight kan nog försvaga tafsen rejält, även om det är 1,2 mm. 100 lbs Tooth Proof har jag ju sagt!! :blah:

BBRF
2009-06-20, 22:16
Nylonlina som dras fram och tillbaka över vassa tänder under en utdragen fight kan nog försvaga tafsen rejält, även om det är 1,2 mm. 100 lbs Tooth Proof har jag ju sagt!! :blah:

Bergman borde se till att enbart dom som fått flundra får yttra sig i den här tråden..:winner:

Fis-Herman
2009-06-20, 22:22
Flundraspecialisten Per Jonasson rekommenderar återutsättning av fisk över 20 kg. Norska Havforskningsinstitutet rekommenderar 40 kg maxvikt som människoföda. Någon minivikt har jag inte hittat, förutom det juridiska minmåttet, men jag skulle tippa att de bästa matfiskarna ligger mellan 5 och 25 kg. Så att släppa tillbaka en 10-12 kilosfisk vore vansinne om man vill ha sin kvot med sig hem.

Fis-Herman
2009-06-20, 22:25
Bergman borde se till att enbart dom som fått flundra får yttra sig i den här tråden..:winner:

Mitt pers är ca 1 kg, räknas det? C&R förstås. :blah: Men det slår jag nästa vecka.

http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/thumbnails/21944-m.jpg

Patrik (Team Poseidon)
2009-06-20, 23:11
För min del handlar det inte om att fylla kvoten. Utan kampen som flundran ger och själva fisket när den hugger man sätter in mothugget och då vet man inte om det är en på 2 kg eller 122 kg det är en kick i sig. Att ta småflundror är vansinne enligt mig. Om man fiskar flundra så ska man veta att den faktiskt är utrotningshotad. Sen ska man givetvis inte bli fanatisk i catch and release frågan utan man kan ta matfisk med sig hem. Tycker att alla camper borde ha minimått på flundra såg på myrfjords bloggen en flundra som vägde 2 - 3 kg riktigt tråkigt att se sånt. Men det är vad jag tycker så länge dom inte har något mått så tar vissa allt.

Fis-Herman
2009-06-20, 23:21
För min del handlar det inte om att fylla kvoten. Utan kampen som flundran ger och själva fisket när den hugger man sätter in mothugget och då vet man inte om det är en på 2 kg eller 122 kg det är en kick i sig. Att ta småflundror är vansinne enligt mig. Om man fiskar flundra så ska man veta att den faktiskt är utrotningshotad. Sen ska man givetvis inte bli fanatisk i catch and release frågan utan man kan ta matfisk med sig hem. Tycker att alla camper borde ha minimått på flundra såg på myrfjords bloggen en flundra som vägde 2 - 3 kg riktigt tråkigt att se sånt. Men det är vad jag tycker så länge dom inte har något mått så tar vissa allt.

Nej hade det bara handlat om att fylla kvoten kunde man väl köpt flundran för 300 kr/kg hos den lokala fiskhandlaren, så hade man sparat några tusenlappar på resan. Men när man väl åker iväg så vill man ha fisk med sig hem, annars blir man idiotförklarad av hustrun. Dessutom är det en del av upplevelsen att äta fångsten.

Det är de stora (och få) flundrorna som är viktiga för beståndet. Dessutom är de tveksamma som människoföda. De små (och många) är gourmémat. Att ta hem stora flundror är vansinne enligt mig. Släpp tillbaka allt stort, utom nästa världsrekord (nu snackar vi ca 2.5 meter minimått). Pers. rekord spelar väl ingen roll? Jag vet inte ens på tio kilo när vad min egen största fisk vägde (stingrockan). Och inte spelar det någon roll heller, jag hade lika kul för det när jag tog den.

Flundran är knappast utrotningshotad, då hade det inte tagits såna mängder de senaste åren. Däremot ska man förstås fiska den med förstånd.

Patrik (Team Poseidon)
2009-06-21, 00:45
Hälleflundran står med på wwf listan. Men som jag skrev så är det upp till var och en, men jag släpper tillbaks mindre flundror i alla fall.

Skitfiske på dig i havöysund, själv sticker vi på onsdag.

Fis-Herman
2009-06-21, 01:02
Vilka min/max mått tillämpar du för att bonka då?

BBRF
2009-06-21, 05:55
Flundraspecialisten Per Jonasson rekommenderar återutsättning av fisk över 20 kg. Norska Havforskningsinstitutet rekommenderar 40 kg maxvikt som människoföda. Någon minivikt har jag inte hittat, förutom det juridiska minmåttet, men jag skulle tippa att de bästa matfiskarna ligger mellan 5 och 25 kg. Så att släppa tillbaka en 10-12 kilosfisk vore vansinne om man vill ha sin kvot med sig hem.

UNDER 10-12 kg räknar jag som smått och som bör sättas tillbaks. Hälleflundran blir ju också vad jag vet lekmogen rätt sent. Men jag förstår givetvis att om man får en 7-kilos och det är nytt pb så behåller man den, det hade jag också gjort. Vad gäller 15-kilos gränsen så får man väl fylla upp den med torsk? Hällaflundran ger också betydligt mer kött än t ex torsk i procent av vikten.

Patrik (Team Poseidon)
2009-06-21, 08:59
Jag säger också 10 kg. Det finns mycket annan fin matfisk till ex havskatt, uer, torskrygg, men som jag skrev så är det upp till var och en att bedöma var man sätter gränsen.

Fis-Herman
2009-06-21, 09:09
Maxvikt då? Själv tror jag det blir ca 30 kg för egen del. Men det är ju lätt att vara kaxig här bakom tangentbordet, när man sen står där i båten med sitt livs fisk vill man kanske ha hem den ändå?

Havskatt och uer kan jag också tänka mig att ta hem, men torsk kan jag lika gärna fånga hemma.

prylis
2009-06-21, 09:29
UNDER 10-12 kg räknar jag som smått och som bör sättas tillbaks. Hälleflundran blir ju också vad jag vet lekmogen rätt sent. Men jag förstår givetvis att om man får en 7-kilos och det är nytt pb så behåller man den, det hade jag också gjort. Vad gäller 15-kilos gränsen så får man väl fylla upp den med torsk? Hällaflundran ger också betydligt mer kött än t ex torsk i procent av vikten.

Är 11 under eller över 10-12?
För övrigt behöver man inte ha fått en flundra för att begripa självklarheter.:hoppa:

BBRF
2009-06-21, 10:14
Är 11 under eller över 10-12?
För övrigt behöver man inte ha fått en flundra för att begripa självklarheter.:hoppa:

Begåvad fråga. Snart kommer väl KG? med experttips också..

fransson1961
2009-06-21, 13:34
Passerar Skellefteå nu, mot Myrfjord.

Vi syns i morgon Olle. Får se om vi fått någon 11kg H-flundra då, och vad vi gjort med den.

Skit fiske på er

Fis-Herman
2009-06-21, 14:18
Passerar Skellefteå nu, mot Myrfjord.

Vi syns i morgon Olle. Får se om vi fått någon 11kg H-flundra då, och vad vi gjort med den.

Skit fiske på er

Laptop med mobilkort? En sån hade vi med oss till Åndalsnes förra sommaren, när det blåste och regnade nåt förbannat. Ingen bra idé, han som hade den fick betala 4000 kr för trafikavgifterna utomlands. Hans reaktion var: -Men vafan jag har ju Telenor, det är väl gratis i Norge?

Sorry, OT

fransson1961
2009-06-21, 18:50
Vi är nu i Ö-tåneå, fortfarande 3 nätet, i No så får det något nätverk.
Tillbaka till tråden, för våran del blir det kedja och trekrok på jiggarna, och narturligt bete med inslag av Gulp, smålänningar som vi är så vill vi inte bli av med svansen, och inte få något tillbaka.
Om det blir bra fiske så blir det narturligtvis CoR med bilder. är det skit med väder och fiske så kanske det kommer upp någon under de magiska 11 kg, men absolut inte under 8 kg, och som det skrevs + 30 vad är det att tugga på.
Nu går vi och inmundigar en god middag på campingens servering och en härlig öl, därefter ZZZZZZZZZ
och avresa kl 07,00 mot Myrfjord.

/Peter

Patrik (Team Poseidon)
2009-06-21, 21:12
Vi är nu i Ö-tåneå, fortfarande 3 nätet, i No så får det något nätverk.
Tillbaka till tråden, för våran del blir det kedja och trekrok på jiggarna, och narturligt bete med inslag av Gulp, smålänningar som vi är så vill vi inte bli av med svansen, och inte få något tillbaka.
Om det blir bra fiske så blir det narturligtvis CoR med bilder. är det skit med väder och fiske så kanske det kommer upp någon under de magiska 11 kg, men absolut inte under 8 kg, och som det skrevs + 30 vad är det att tugga på.
Nu går vi och inmundigar en god middag på campingens servering och en härlig öl, därefter ZZZZZZZZZ
och avresa kl 07,00 mot Myrfjord.

/Peter

Gött att höra att ni är på väg, sktifiske på er där uppe.

fransson1961
2009-06-21, 21:52
Man får tacke, rapporter kommer
God natt

v_skogh
2009-06-21, 23:39
Någon frågade om vi fick Hälleflundra utan trekrok på jiggen och jag vill minnas att vi faktiskt inte fick det förutom en bonusfisk som tog på upphängare vid torskfiske :)
Vad det gäller beståndet av Hälleflundra är jag djupt konfunderad.
Personligen trodde jag att det va få förunnat att ens ha en flundra i båten under en veckas fiske. Jag tror vi tog ca 20 stycken på en vecka i Söröya. Dessvärre bidrog jag endast med en av dessa och den största vägde 6-7 kilo.
Nästa år blir det större:winner:

BBRF
2009-06-22, 10:15
Någon frågade om vi fick Hälleflundra utan trekrok på jiggen och jag vill minnas att vi faktiskt inte fick det förutom en bonusfisk som tog på upphängare vid torskfiske :)
Vad det gäller beståndet av Hälleflundra är jag djupt konfunderad.
Personligen trodde jag att det va få förunnat att ens ha en flundra i båten under en veckas fiske. Jag tror vi tog ca 20 stycken på en vecka i Söröya. Dessvärre bidrog jag endast med en av dessa och den största vägde 6-7 kilo.
Nästa år blir det större:winner:

Fattar jag det rätt så vägde alltså den största flundran ni fick 6-7 kg? I så fall styrker det ju min teori om att köra utan extrakrok för att slippa småflundror.

v_skogh
2009-06-22, 11:40
Fattar jag det rätt så vägde alltså den största flundran ni fick 6-7 kg? I så fall styrker det ju min teori om att köra utan extrakrok för att slippa småflundror.

Säger inte emot din teori ang. trekrok eller ej för större flundror.
Min ringa erfarenhet av de flundror jag varit i kontakt med va alla utom en krokade med trekroken och det rörde sig om småflundror.
En kille som hette Johan från Team Marre som va uppe samtidigt som mig bärgade en 50 kilos flundra som tydligen va tagen på enkelkroken.

Caj
2009-06-22, 13:10
Kanske är lite off topic men hur många storm jiggar skall man köpa på sig för en veckas fiske, och är det bara 385 gr som gäller eller skall man satsa på 264 gr också?

Skit fiske på er!
Förväntar mig en succérapport inför årets egna lofotenresa! :cool2:

v_skogh
2009-06-22, 13:20
Kanske är lite off topic men hur många storm jiggar skall man köpa på sig för en veckas fiske, och är det bara 385 gr som gäller eller skall man satsa på 264 gr också?

Skit fiske på er!
Förväntar mig en succérapport inför årets egna lofotenresa! :cool2:

Fiskade matfisk med 264 grammarna, dvs torsk runt 5-8 kg.
I övrigt körde jag med 385 g. Personligen satte jag två jiggar och ytterligare tre fyra kroppar gick åt.

Manic_ Panic
2009-06-25, 10:51
Vi var på Söröya under maj månad. ett tips använd inte tjocka lekare och ringer. tag en nylonlina 0,25 eller så och bind ifrån huvudet på jiggen i ringen. färst en krok i andra enden och sätt fast 3kroken på ryggen av joggen. GLÖM EJ ATT HA MED ATTACKLIM - BRA TIPS då jiggarna blir snabbt förstörda!!!!

Lycka till

v_skogh
2009-06-25, 23:32
Vi var på Söröya under maj månad. ett tips använd inte tjocka lekare och ringer. tag en nylonlina 0,25 eller så och bind ifrån huvudet på jiggen i ringen. färst en krok i andra enden och sätt fast 3kroken på ryggen av joggen. GLÖM EJ ATT HA MED ATTACKLIM - BRA TIPS då jiggarna blir snabbt förstörda!!!!

Lycka till
på allvar?

Hejan
2009-06-26, 11:40
vi var på söröya under maj månad. Ett tips använd inte tjocka lekare och ringer. Tag en nylonlina 0,25 eller så och bind ifrån huvudet på jiggen i ringen. Färst en krok i andra enden och sätt fast 3kroken på ryggen av joggen. [...]

lycka till

0.25 = 1,25 antar jag? :sun:

tsunami
2009-06-26, 14:45
Tjena! ang kedja eller nylon så har jag fått för mig att du får lite mer hugg med kedjan då det rasslar lite extra om den.Om man planerar att släppa tillbaka flundrorna så är det bättre att köra utan extra trekrok då den ofta krokar i ögat och fisken blir skadad. Testade också sejfilé istället för gulp på kroken och det funkade kanon. Nästa år ska jag fiska med hel lubb då det tillsamans med havskatt är flundrans favoritkäk..

v_skogh
2009-06-26, 19:03
0.25 = 1,25 antar jag? :sun:

Då förstår jag :D