Visa fullständig version : Film: Box´s karpfilm
Nu är filmen klar! bergman lägger in den snart!!!
Här kommer länken till filmen
http://www.fiskesnack.com/filmer/2003-11-29_Box_Carper_Fiskesnack.com.wmv
Den är 27Mb och ca 16:30 min lång. :)
Så nu var den ute! har suttit hela dan med den så att den skulle bli klar!!! nu är den här, så kolla och säg sen va ni tycker!!!
Mvh Richard
WOW, den ska jag se på en gång!
Såpass snabb uppkoppling man kan se den live :D
Askungen
2003-11-29, 22:49
Ok film...Lite dålig kvalité men det var ju trots allt en "hemmagjord" film. Skulle varit kul om ni pratade själva istället för musiken.
Nja körde med musik istället!
Jag har fått idèn att väga karpen i håven, har någon testat det?
SNyggt Box!grym film!lite synd bara att kvaliteten var som den var ....men fortfarande fin film och fina karpar!
Tackar alla! jo kvaliten går inte göra mycket åt! det är högsta!!! men skulle vi haft stativ skulle det vart något bättre!
Skulle som sagt varit roligare med bättre kvalitet, men fiske som fiske =)
Härligt med lite dimmu borgir också, men det skulle inte skada med ett avbrott i musiken för en förklaring av vad ni höll på med och sånt lite då och då.
Fina karpar förresten!
men ärligt, musiken var ju hemsk...
Fick ju ta bort ljudet i slutet ;)
Jag håller med dem andra. Musiken var väl lite väl jobbig. Hade varit kul att höra era kommentarer istället och lite musik här och där. Synd med kvaliten, det är ju som det är. Helt klart kul att se ändå...
Bra jobbat...
hm vet inte om det är jag som börjat bli gammal.. ;) men den musiken var lite för mycket till en karpfiske film!men annars var den ok.
carpfenmazter
2003-11-30, 13:07
beror väl på eran musiksmak =P. hehe musiken var härlig! men avbrott där ni pratat kunde gärna fått ingå måste jag säga..
Jo det kanske var lite mycket musik! Men detta var min första film alldrig gjort en förut, så visssa saker ble det kanske inte så bra gjort! Men ja gjorde mitt bästa! Kanske tar och gör om den senare när ja lärt mig lite! Kommer mer filmer senare så som idfiske å så!!!!
Mvh Richard
Jag har inte lyssnat till din film Richard men jag tycker att du ska fortsätta med filmandet om det roar dig. Nästa blir antagligen bättre och den tredje ännu bättre om du inte har gett upp vill säga. ;)
jag tycker att det va lite väl långa klipp lite jobbigt att se en hel drillning i ganska dålig kvalite, hade varit bättre om det bara varit nån minuts drillning
Jo men som sagt det var trots allt den första filmen ja gjort! Och hade ingen annan musik på datorn så det fick bli det som fanns!
Japp det blir mer filmer så småningom!
Mvh Richard
Mange Wiberg
2003-11-30, 16:14
inge vidare kvalite...
Tycker det är onödigt mycket negativa kommentarer. Bättre att ge kritik på ett konstruktivt sätt.
Jag väntar med spänning på nästa film Box iaf.
Riktigt bra film, men musiken. Förvisso gör Dimmu Borgir en hel del fin musik, men musiken ska utbringa känslor och jag tänker knappast på karpfiske när jag hör Dimmu. Ett stort IG till musikproducenten.
Jag hade istället valt någon lugn musik, något new age som får känslan av mystik och lugn.
Keep up the work!
DannyStock
2003-11-30, 17:11
Härlig film Box. Blir sugen på att fixa karpprylar.
Hej! jo lite väl negativt tycker ja det är! Ge mig tips istället för att låta nedlåtande! Rätt tråkigt att ni ska skriva så nedlåtande!!!
Mvh Richard
Och förresten ja tog bara den musiken ja hade på datorn! Nästa film blir mer bearbetad, dennna slängde ja ihop på nåra timmar bara så därför!!!!
Mvh Richard
Jag tycker filmen var riktigt bra för att varit din första även om musiken inte var i min smak.
Det jag försöker tänka på är:
- Klippa bort allt som man inte tycker är intressant
- Försöka hålla kameran stilla
- Få ett sammanhang i klippen
Nattklippen tyckte jag var lite balla faktiskt även om en del var lite för långa. Sen vore som sagt skoj att höra er lite också.
Nästa film kommer säkert bli bättre ! Kör på Box-mannen ! :)
Och ni som klagar hela tiden försök gör en egen film utan ens att ha gjort en film förut, har alldrig hållt på med film på datorn! Det är inte så jävla lätt som ni tror... Men fortsätt ni och prata som ni var proffs på allt, som ni ej är!
Bergman> tack så mycket! det värmer!!!
Tror inte så många vet hur svårt det är att klippa ihop en bra film faktiskt. Om det ska bli riktigt bra måste man nog planera klippen redan innan man filmar dom ... planera en story och sedan genomföra den scen för scen.
Vore skoj om man var några stycken som planerade en film ihop. Kanske kan bli nåt inför vinterfisket ... ;)
Bergman> jo det e sant man måste nästan göra det men det är inte alltid det stämmer heller fisken e klurig!!!!
Men man kan ju alltid försöka planera så gött det går!!!
Musiken kanske inte passa men ja försökte pass in den ganska bra med tajming å så!
Mvh Richard
Snyggt Box, man blir ju inte mindre sugen på karpfiske efter den här :)
Tackar! Nej man blir ju inte mindre sugen direkt bara mer såtidpunkten på året kanske var fel att lägga ut den på!!!!!
Mvh Richard
Äsch, det är aldrig fel med lite fiskefilm :)
grindpalm
2003-12-01, 11:09
Ok film! Sluta klaga på musiken, var och en har sin smak. Att sitta och meta karp i beckmörker med nåt norskt i högtalarna ger en obeskrivligt ond känsla!!!
Bergman: Nattklippen var lite balla... Haha, där fick du till det!!!!!
(Eller var det inte Ballasjön?).
Länken funkar inte för mig :/
Originally posted by Box
Och förresten ja tog bara den musiken ja hade på datorn! Nästa film blir mer bearbetad, dennna slängde ja ihop på nåra timmar bara så därför!!!!
Mvh Richard
Ok, jag känner till att det är skitsvårt att göra film. Tänkte mest att musiken inte passade bra tillsammans med fiskandet, ett tips alltså. Till nästa gång.
Tjena! jo ja tackar dom som ger bra kritik inte massa negativa saker!
Jo men musiken är nog viktig men det var det som ja inte brydde mig om nu så direkt, tog det ja hade!
Nattklippen är filmade med 0lux, en infraröd grej som fixar till beckmörker till mindre mörkt!
Mvh Richard
Vid 2.20 är lett den bästa sekvensen!
Det ska funka utmärkt att högerklicka och välja "Spara som" eller bara klicka på den och kolla "live". Hmm, det kan vara så att du kör BoStream förresten ... funkar http://www.potatoesmc.com för dig ? om inte så har du en BoStream-DNS som inte fungerar som den ska.
Får väl ta och tacka alla som har gett mig tips om vad som kunde bli bättre!
Tackar! mvh Richard
Det finns ytterligare ett bekymmer som jag inte tror övriga nämnt. Upphovsrätten.
Musiken kan inte användas utan upphovsmannens tillstånd. I ditt fall Dimmu Borgir eller deras musikförlag. Får de tag på filmen så sitter du på kroken för upphovsrättsligt intrång. Det faktum att du kunnat norpa låten på nätet eller spela över den från en CD eller att ”alla andra gör så” eller ”du trodde att man fick göra så” hjälper dig inte ett dugg när deras advokater och STIM knackar på dörren.
Quivertip
2003-12-03, 09:20
Härligt Box. Till sommaren/våren skall jag visa dig hur en riktig fiskare gör när han fiskar karp, fast vi får nog ah med oss mera kräftor nästa gång... *L*
det som BeBest säger e ju sant! så Bergman> ta och ta bort filmen så kan ja lägga in ny musik som ja får använda, alltså arise! Har frågat dom och det var okej, och då ska ja inte bara ha musik ska vara lite prat också och ska korta ner den lite, kanske lägga till nåt mer!
Mvh Richard
Box, kan fixa det ikväll. Bara skicka den nya så byter vi ut den sen.
Rätt tänkt Box.
Jag var för tre år sen med i ett videoprojekt där vi skulle dokumentera vissa delar av vår verksamhet. Bland annat ville vi använda en Benny Andersson låt. Han tyckte att det var OK men ville ha lite pröjs och satte villkor för hur videon fick visas. Det var det billiga alternativet. Sen fanns det dyra med obegränsad visningsrätt. Räkna med att populära upphovsmän ser till att ta betalt så länge deras popularitet sitter i.
Har du fått ett muntligt löfte bör du ha folk som kan vittna om det, ifall det blir bråk längre fram. Det räcker inte att lita på varandra när det kommer in pengar i bliden. Fråga ABBORNA om deras ersättningar från Stickan Andersson och Polar Music. De kompisarna hamnade i rätten för att reda ut om någon blivit så blåst som den kände sig.
Med andra ord Håll ryggen fri om du vill visa filmen för allmänheten. För hemma bruk kan du möjligen vara lite mindre noga men tänk på hur du använder en sån film i så fall!
Lycka till!
Bebest> det är lungt med arise, det är nämligen min kusin, och det var inga problem!!!!
Mvh Richard
Sedan spelar det väl roll hur långa musikklipp man har i sina videos, om man säljer videon eller delar ut den gratis m.m.
Någon som har koll på hur långa musikklipp man får ha utan att betala ?
Gamla låtar är fria. Jag minns inte exakt när en låt anses gammal men minst 50 år tror jag. Om du kan känna ingen låten är det tillräckligt för att det ska kunna krävas ersättning. Om låten ingår i ett naturligt sammanhang t.ex framförs på plats från en CD i bakgrunden av filmen är det troligen OK. Läggs ljudet på efteråt är det kört.
Att visa en som fiskar med BullDawg och samtidigt spela King Creole med Elvispen kommer att kosta skjortan. Sjunger du själv är låten antagligen fri. Möjligen finns en textskrivare och kompositör som ska ha en liten slant men det är inte säkert.
Ta nu dessa uppgifter som det de är tagna ur minnet. STIM kan ge klara besked.
BeBest, det måste finnas en tidsgräns i sekunder också ... att "sampla" ska ju vara ok. Har för mig att gränsen ligger på 8 sekunder men det kan vara kronfel också. Någon som vet ?
På följande sajt finns en del svar på frågor om musik sampling och annat lån.
http://www.stim.se/stim/prod/stimsajt.nsf/AllDocuments/EF96E2FBECA4B5D8C1256BE2004D2DB3
Jag slängde iväg följande fråga till dem så man får se vad man får för svar.
----------------------------------------------------------------------------
Hej på er,
jag håller på med en fiskefilm som jag tänkte publicera på min websida som handlar om fiske. I filmen skulle jag vilja ha lite bakgrundsmusik lite då och då. Filmens totallängd blir runt 15-20 minuter och av dem minutrarna kommer ca 3 minuter ha musik. Filmen kommer nog laddas ner ca 2-300 gånger men det vet man ju inte förrän i efterhand. Frågan är nu om jag behöver söka tillstånd för musiken och vilken blankett jag då ska fylla i ? Jag har ju inget företag så organisationsnummer och dyligt blir ju svårt.
Vad kan det kosta att göra detta ? Säg att det är 6 olika låtsnuttar á ca 30 sekunder i varje. Filmen ska inte säljas utan kunna laddas ner helt gratis från hemsidan.
jag blir inte riktigt klok på denna blankett som har med detta att göra:
http://www.stim.se/stim/prod/stimsajt.nsf/Shared/05A92E5F08A68201C1256BEA00479DFA/$File/ncbbild.doc
Vore tacksam för svar
Mvh Anders Bergman
supratress
2003-12-04, 18:39
Häftig rulle! Tog mina första karpar i somras och nu blir man ju inte mindre sugen på karpfiske efter att ha sett Er film! Har varken koll på Dimmu Borgir eller Arise så jag ska ärligt erkänna att jag inte vet om Du bytt musiken som Du pratade om tidigare. Oavsett vilken musik det är som ligger nu så är den i varje fall riktigt bra!
Bergman! Bra frågor! Tror du får uttömmande svar också. Det är alltid bra att veta vad som gäller. I förväg. Efteråt kan det vara så dags men då får man alltid veta det på det kostsammaste sättet!
BeBest, fast å andra sidan så kan dom aldrig bevisa hur många nedladdningar en film har haft. Om man säger 5 (eller antal kommentarer i denna tråd) så blir det nog inte så dyrt ... ;)
Nåja, inför gäddfilmen ska jag be om ett kostnadsförslag så får vi se mellan tummen och pekfingret var det kommer hamna. Blir det för dyrt skippar jag musiken och bara tar mycket korta snuttar i samband med nån scen.
Väljer man en originalinspelning blir det dyrare. Priset står i proportion till hur poplära artisten och låten är. Låter man någon kompis framföra låtarna så blir det bara en standardavgift till kompositören och eventuellt textförfattaren.
Det verkar som det är en väldans meck med musiken!
Jo ja tackar supratress det är dimmu fortfarande, men kommer nog att göra om filmen ikväll eller imorgon!
Mvh Richard
Quivertip
2003-12-05, 18:07
Richard anmäl dig till SG- mötet den 11 på våran sida...
Quivertip
2003-12-05, 18:12
Box>> Skit i musiken jag kan sjunga istället. Ge mig ett par bira bara så fixar jag det. Kostar garanterat ingen stimmavgift. *S*
vi kan köra Quivertip , lite whiskey så går allt :)
Den video jag var med och producerade hade en annan framtoning och syfte än vad jag antar att du har med din karpfilm.
Vår video handlar om att tillämpa musik som ett hjälpmedel inom äldrevården. De inledande bildsekvenserna skulle beledsagas av Älska mig med Ainbusk. Benny Andersson brukar inte tillåta att någon tafsar på han låtar men det här tyckte han var ett behjärtansvärt ändamål. Vi fick alltså två alternativ. Ett års rättighet att enbart visa filmen inom sjukhemmet. Pris 1500:- eller 15000:- och fullständiga rättigheter att visa filmen offentligt. I bägge fallen ville han ha ett ex av videon.
Vi kollade med STIM och fann att om vi sjöng själva skulle vi få alla visningsrättigheter för en fastställd schablonavgift. Så vi prövade att sjunga men dessvärre fick vi inte bort en störande kadedralkänsla i efterklangen. Det går inte att ha en sån när man visar trädgårdsbilder. Det blev Bennys stora alternativ till slut. Naturligtvis har vi vanliga dödliga inte de ekonomiska resurserna, som en kommun har, så för oss kan ett sådant ekonomiskt ersättningsanspråk innebära att projektet tvingas ta second best eller lägga ner.
Men även musker lär vara människor och lyckas väl tvinga i sig mat de också..
Nä jag kan inte heller få ner filmen :/
Bergman, i din gäddfilm kan jag rappa :)
Jag tror att musiken blir fri att använda 70 år efter upphovsmannens död. Då får man använda musiken t ex Für Elise (Beethoven) om du spelar själva. Tar du låten från en inspelning från skiva e dyl skall artisten ha betalt.
Jag insåg ganska snabbt när jag skulle ha tag i musik att det inte går att lösa ekonomiskt för oss hobbyfräsare. Mitt tips är att leta upp några kompisar med ett band som gör eget material och använda deras musik på videon och sedan nämna bandet i creditsen i slutet. Så gjorde jag på min Meta Mera video.
Ett annat snabbare, men lite kostsamt alternativ är ett program som heter Sonic Fire Pro. Då får man musik utan sång. Funkar bra kan dock bli lite "porrfilmskänsla" som några påpekade i min karpfilm.
Mårten, nyfiken som jag är. Berätta mer om filmen. Du kan skicka ett PM så slipper vi föra denna tråd offtopic.
Jo jag har gjort en metefilm som finns till försäljning.
http://w1.404.telia.com/~u40432290/index.htm?0
Kolla ovanstående länk för mer info. Du får alltså inte se några Nilabborrar etc, men du lär dig säkert en massa eftersom den är gjord utifrån en pedagogs synvinkel.
Hejsan!
Har sett på direct connect att min film ligger där, bla schlusser
som har den. ni som har det ja vill inte att den ligger där för ja vill inte ha en stämning på mig från dimmu borgir, även om chansen är liten så vill ja inte ta den risken, så ni som har det vänligen lägg inte ut den på nån direct connect "dc" eller annan sida man kan tanka från! tack hare gött
Ramon Dekker
2004-02-25, 21:24
Kan man inte komponera egen musik med något musikprogram? Det borde ju vara det asbolut billigaste?
Det gäller ju att kunna lira också!
Ramon Dekker
2004-02-25, 23:50
Jag syftade på datagjord musik =)...
bra film men den hade kunnat vara bättre! lite synd med kvalliten men det är ju inget att göra åt, däremot så lägre musikvolym och högre pratvolym så att det blir mer som bakgrunsmusik och att man hör vad bni säger då! hehe kanske borde skaffa peang? såg jobbigt ut att stoppa in fingrarna i den smala karpmunnen och känna runt efter kroken:D
Hej! jo det går att göra musik själv!
Men ni alla som har min film lägg inte ut den på internet eller dc eller andra ställen! snälla tack så mycket i förskott
Inte min typ av musik men bra film förövrigt :)
finns filmen kvar?
Ja hoppas att ni inte lägger ut den på dc eller dylikt, snälla förstå mig också vill inte ha den överallt!
hare gött
Originally posted by Ramon Dekker
Jag syftade på datagjord musik =)...
Jo, men man ska nog kunna musikteori eller kunna spela på gehör för att få till något hörvärt.
På fritidsgården där jag jobbar så finns det en kille som har gjort en massa instrumental musik. Jag har frågat honom om han skulle vilja göra lite musik som kunde användas i filmer.
Återkommmmer i frågan!
Hejsan!
När det gäller musik så kan du göra rätt mycket utan instrument på datorn det mesta så att säga, men det kan behövas ett midi keyboard till datorn!
Hare gött
Testa att högerklicka på länken och välj "Spara som..."
Originally posted by Box
finns filmen kvar?
Ja hoppas att ni inte lägger ut den på dc eller dylikt, snälla förstå mig också vill inte ha den överallt!
hare gött
Jag tror att det är lite sent att tänka på det nu...
Har sett filmen hur ofta som hellst ute på DC... Finns nog fler än bara FS-användare som har den...
kenta_85
2004-05-28, 14:44
Jag vet vart jag ska vänta mig om jag ska ha musik i någon film :) Det varkar ju krongligt med rättigheter och så och har en polare som ja tror han har 3 syntar var av den bästa ligger runt en 20 k och sen kör han med mixer, microfon osv så det blir han man vänder sig till om det ska vara musik :D
Trevlig film! :) Musiken är ju najs med :P
trodde det var en ny film o blev glad...
Ny film kommer kanske när datorn är fixad. har ju varit borta en tid nu bara för att datan är kass det kanske ni märkt
Nu ligger även denna upp på nya servern
http://www.fiskesnack.com/filmer/2003-11-29_Box_Carper_Fiskesnack.com.wmv
bra film!
som sagt lite segt med lång sekvenser och skit musik;) men riktigt bra jobbat!
väntar på id fiske filmen!
mvh :sol:
+ Ni fick fisk och ni orkade göra filmen.
- Kvaliten den jobbiga musiken, Kameramannen som verkade vara något hyperaktiv tips stå still o filma eller rör dig långsamt istället för o svinga med kameran uppe bland träden.
Den får 1 karp av 10 möjliga stängde av efter 2 min