Visa fullständig version : Decemberkarp!
Tjena, jag hade tänkt sätta ett karppass nästa lördag/söndag...
Alltså ett Decemberpass innan isen lägger sig. (9-10 grader på dagen)
Tror ni några är uppe än?? där jag tänkte fiska är det en del småkarp på 1-3 kg.
Tänkte mest dit o testa ;)
Fiska med Banan-Boilies o mäska med majs.
Är det lönt o testa eller?
Hur ska vi veta i förväg? Testa vet jag och berätta för oss hur det gick!
Tänkte ju om ni testat..?
men jag ska testa iaf, skriver här sen om hur jag frös och att jag inte fick nåt ;)
Du kanske får världens svettfiske!
Tight lines!
Askungen
2003-11-30, 21:57
Testa! Men tänk på att inte mäska för mycket när det är kallt i vattnet.
ok. Tänkte bara slänga i några nävar med majs o några boilies på PVA runt betet o vänta 3 timmar typ.
Med tanke på att karp och andra fiskar såsom sutare och ruda. har vältigt låg energiförbrukning och nästan helt slutar äta vid 5-6 grader i vattnet (de går väl nästan i dvala under vintern). Så tror jag inte att fisket blir så bra. Och det finns väl e anledning till att de flesta fiskar karp mellan maj-september beroende på temperatur. Men det är ju alltid kul att testa och gör man inte det så vet man inte till 100% att det inte går.
Du får skriva raport på hur det gick sedan. Kanske till och med går att ta dem från isen om du får något;)
i england fiskar dem karp året runt!och det är väll ungefär lika väder där om i skåne! ;) mindre karpar är aktivare än dem större vid kallt vatten..
borde funka bra lazze! i en av lomma dammarna har dom haft bra fiske nu i november...! kolla på fiskekompaniets hemsida där står det lite om fisket som några hade...! mest små karp men är väl det du är ute efter ;) !
grindpalm
2003-12-01, 16:42
Ni borde kanske ha något annat krokbete än boilies, nu när det är så kallt?
Matsmältningen går väldigt långsamt i kallt vatten och jag kan tänka mig att karpen ratar dessa beten och istället fokuserar på lättsmält mat. Kör med burkmajs på kroken!!!
Båda är ju värt att testa.
Gäddsaxen
2003-12-03, 17:06
Karpen går i dvala reden vid 8 grader i vattnet så....
ja jag vet inte!!
Man ska inte tro på allt man läser... Det går naturligtvis att få karp nu, fast det kan nog va bra trögt..
Svartlock
2003-12-03, 21:53
Så som vädret är nu kan det definitivt vara värt att testa. Knep en rackare den 4:e december för några år sedan och då var det ungefär som nu.
Alessandro
2003-12-04, 08:47
Kolla på fiskekompaniets hemsida, dom rapporterar sena karp fångster i Skåne
www.fiskekompaniet.se
Gäddsaxen
2003-12-09, 10:39
Ja jag vet inte....precis börjat att fiska karp så....
Hittade en liten notering i Torsten Sjöströms Mest Om Mete från 1974:
”Höst och vinter samlas karpen åter i de djupaste delarna av sjön eller där kallkällor ger högre temperatur. Det blir längre pauser i ätandet och mindre mängder. På grund av minskad växtlighet övergår den troligen mera till maskar, larver och musslor.”
Fiska djupt och testa med en tutti frutti pop up och skjut sedan ut några boilies runt kroken, ca 5 st.
Freddy Beaver
2003-12-10, 08:43
Suck, du åkte ju aldrig ut din fjönt! :) Du satt inne hela helgen framför din dator, erkänn! :P
Kan jag ju erkänna att jag var hemma för det var is
Var där o tittade tillomä
lazinko du kan ju försöka bli den första som tar en karp på ismete!;)
hehe :) låter rättså lockande..!
Ska nog testa b-meta där i helgen om vädret håller i sig.
Förra veckan var det "varmt" på vardagar o is på helgen
Har redan kommit upp Karp från isen... har för mig att någon länk har funnits här förr