handdator

Visa fullständig version : Finskt rovfiske i Gävlebukten!!!

Ödlan
2009-05-06, 08:51
Detta är ju helt obegripligt och så tragiskt! Finska jättetrålare dammsuger Gävlebukten på strömming som går till fiskmjöl.
Måste stoppas!
http://gd.se/nyheter/gavle/1.1017110

Jari F1
2009-05-06, 10:47
Japp, hata finnarna, inte fiskeriverket som gett tillståndet...
Förresten, hata alla båtar över 50 m, hamnen i Skutskär och den lokala fiskeindustrin som fortfarande fortsätter sitt fiske trots att "90%" av årets fångst redan är "tagen".

Vore det för mycket begärt att få en opartisk och kanske lite nyanserad källa till denna nyhet?

Sebastian
2009-05-06, 10:47
Är det inte fantastiskt. Då strömmingbeståndet årligen minskat oroande snabbt så ska det plötsligt trålas storskaligt efter de få stackare som finns kvar.
Snacka om att slå spiken i kistan.
Men vad gör det när Stora Enso kan tjäna sig en rejäl hacka :rolleyes:

Jari F1
2009-05-06, 10:48
Trollar du nu Sebastian?
Vad har Stora eller Enso med detta att göra?

Sebastian
2009-05-06, 10:57
Jari, läs artikeln en gång till
Och nej jag trollar inte, föredrar hålla i spöt när det hugger :wink:

Ödlan
2009-05-06, 11:59
Japp, hata finnarna, inte fiskeriverket som gett tillståndet...
Förresten, hata alla båtar över 50 m, hamnen i Skutskär och den lokala fiskeindustrin som fortfarande fortsätter sitt fiske trots att "90%" av årets fångst redan är "tagen".

Vore det för mycket begärt att få en opartisk och kanske lite nyanserad källa till denna nyhet?

Hej Jari
Nu är det ju så att jag aldrig har påstått att jag skulle hata finnar på något sätt.
Mitt inlägg reagerar mot hela företeelsen i stort, att stora trålare dammsuger upp det redan decimerade strömmingsbeståndet för att göra fiskmjöl av det. Dessutom med mkt små maskor i trålen. Jag skiter med andra ord fullständigt i vilken nation som utför detta rovfiske, det sjuka är att myndigheterna tillåter att detta får pågå på svenskt vatten.

Hemi
2009-05-06, 13:35
Detta är ju helt obegripligt och så tragiskt! Finska jättetrålare dammsuger Gävlebukten på strömming som går till fiskmjöl.
Måste stoppas!
http://gd.se/nyheter/gavle/1.1017110

Bedrövligt att svenska myndigheter tillåter det. För många år sedan var västkusttrålare och rovfiskade utanför Nynäshamn söder om Sthlm. Det tog enorma mängder varje dag som skickades via lastbil till Danmark.

Sportfiskare, lokala yrkesfiskare, fiskeguider och lokalbefolkning gick ut med sina båtar och la sig i vägen för trålarna och stoppade dem..Massmedia var naturligtvis där, det hade föregåtts av alarmerande rapporter...Hade trålarna fortsatt hade de tagit rubbet..

Fast det är betydligt svårare att göra samma sak utanför Gävlekusten för vid Nynäshamn var det ett mer begränsat område där trålarna höll till..

För de som vill läsa hur trålarna härjade i kustnära vatten runt Shlms skärgård då http://www.regalmarin.se/rapport_sthlm/tral_fiske.html

karki
2009-05-06, 16:05
Vi kontaktar greenpeace så löser sig det här den rätta vägen ;). SKämt och sider. Men sorligt och se att politiker mm bara ser på....Något måste göras. Namninsamling mm?

Gösen
2009-05-08, 19:18
inte bra

Jari F1
2009-05-08, 21:16
EN viktig detalj för att få igång "alla" de behövliga krafterna är att inte börja med att vifta med brandfacklor och peka ut fel saker, såsom vilket land båten de fiskar med kommer ifrån för det är helt orelevant. I stället bör man ge sig på de politiker som kan stoppa det så fort som möjligt eller gå över deras huvuden och få till stånd ett stopp antingen av rikspolitiker eller EU's miljöorgan. Vi lär få se fler missar bland lokala politiker som kan tänkas tillåta sånt här om det säljs in med fel namn pga hur världen ser ut och hur befolkningsmängderna ökar.
Skriv till politikerna som är ansvariga, skriv insändare, använd dina demokratiska rättigheter och fråga vilka av dem som vill bli valda till EU-parlamentet kan tänka sig sätta ett stopp för beteendet, skapa namnlistor osv.
Skapar du den och cirkulerar den t.ex här skriver jag på, för sånt där hatar jag också.

Med andra ord:
Vilka demokratiska medel har vi i vår arsenal?
Kasta paj på grannen på ett forum för närmast sörjande kan inte vara våra enda vapen?

TailRunner
2009-05-08, 23:26
Ett bra tillfälle att visa vad vi tycker är i kommande EU-val. Ta varje tillfälle att berätta om läget för bekanta eller ännu hellre för politiker och låt er röst tala!

Intressant rubrik "Rovfiske upprör yrkesfiskare"... Tragikomiskt!

Tycker inte att Ödlan pekar ut finnar eller Finland. Jag tar i alla fall inte åt mig trots att jag är "finne". Sen är det klart att det inte är finska trålare som är Östersjöns problem. Svenska fiskerinäringen sköter utfiskningen av svenska vatten ypperligt även på egen hand.

Jari F1
2009-05-08, 23:51
Detta är ju helt obegripligt och så tragiskt! Finska jättetrålare dammsuger Gävlebukten
Lite utpekande tycker jag nog det är :popcorn:

Tovi
2009-05-09, 04:58
Man ska inte posta inlägg sent på natten efter intag av öl :wasntme-s

TAMTAM
2009-05-09, 07:37
Lite utpekande tycker jag nog det är :popcorn:

Då kan man fråga sej vem som BEGÄRT tillståndet man utnyttjar i detta fallet.
Uppenbarligen är myndigheterna alltför släpphänta.

LazziLax
2009-05-09, 08:18
Även om "svenska yrkesfiskare"utfiskar våra vatten så är det ingen ursäkt för att finska trålare är här ELLER HUR ????Vad hjälper det att klaga nu, dom har ju redan rensat allt.

TailRunner
2009-05-09, 09:22
Även om "svenska yrkesfiskare"utfiskar våra vatten så är det ingen ursäkt för att finska trålare är här ELLER HUR ????Vad hjälper det att klaga nu, dom har ju redan rensat allt.

Vadå "vad hjälper det att klaga nu, dom har ju redan rensat allt."!?

Klart det hjälper att klaga. Låt politikerna veta i EU-valet, Rösta på Isabella Lövin som kommer att kämpa mot rovfiske som detta. Inget som säger i artikeln att det är utfiskat (än).

Inte ok att fiska ut vatten oavsett flagg på fartygen.

LazziLax
2009-05-09, 09:42
Det jag menar är att fisken som är fångad är borta och det jag menar att ingen ide att klaga,klaga är en sak... det är ju bättre att STOPPA....Och vad vet journalister och vad vet du och jag att det inte är utfiskat???

TailRunner
2009-05-09, 09:46
http://www.regalmarin.se/rapport_sthlm/tral_fiske.html

Bra länk! Men vansinnigt, inläggen skrevs för tio år sedan och fortfarande är de lika aktuella. Inget händer! Politikerna sover.

Läs det här citatet från en lokal skärgårdsfiskare. Tio år gammalt och högaktuellt.

Fiskeplats östra Mysingen Ornö-Utö. Var finns strömmingen?
Vi har under sex nätter i november fiskat efter strömming för rökning och saltning. Resultatet efter den fiskeansträngningen blev 6 kg strömming. Dessutom var fisken så mager att den inte gick att filéa, oduglig till saltning och småfallen. Vårfisket har i år varit mycket under tidigare års tillgång, som mest 10-15 kg, normalt är 75-100 kg på samma plats och garnmängd.
Jag har fiskat där i 50 år och kan jämföra.
Frågorna hopar sig: Var är strömmingen? Många felslagna lekar? Varför är den så mager?
Det intensiva industrifisket är enligt min mening den största orsaken till det dåliga kustfisket och bör omedelbart stoppas. Kanske är det Fiskeriverket som är boven i dramat, som på grunder som jag inte känner till, låter ett sådant fiske pågå. Strömmingen är ingen sill och är på väg att försvinna med fortsatt trål- och industrifiske med stora båtar i Östersjön.
Fisket ligger också till grund för en levande skärgård. Fisket i skärgården är av helt annan art än vid öppen kust och ute i havet, men en påspädning av vissa fiskarter från havet är nödvändigt vad gäller torsk och strömming samt vassbuk (REDS ANMÄRKNING: Vassbuk = Skarpsill). Nu är havet tomt på dessa arter så också i skärgården. Så kommer även fiskarena att försvinna, återstår en avfolkad skärgård. Allt detta på grund av dålig styrning eller oförstånd från vederbörande myndigheter. Har gräset grott och kon dött?
PELLE JANSSON, yrkesfiskare från Björkösund

TailRunner
2009-05-09, 10:07
Det jag menar är att fisken som är fångad är borta och det jag menar att ingen ide att klaga,klaga är en sak... det är ju bättre att STOPPA....Och vad vet journalister och vad vet du och jag att det inte är
utfiskat???

Jag vet i alla fall inte. Däremot säger Svenska Fiskeriverket i att detta fiske inte skadar bestånden.

Jag trodde att du menade - "fisken är borta, så varför ska vi nu klaga." Det fick mig att minnas det jag läst om när trålgränsen skulle flyttas ut tillbaka till 80-talets gräns för att skydda fisken på västkusten år 2003. Då ansåg bl.a. politiker att detta var väl onödigt (att flytta gränsen), för fisken "är ju ändå utfiskad"... Man blir så förbannad! DET om något är väl ett skäl för att skydda den sista spillran av fisk!!!! Grönsen flyttades trots allt, men vad händer - jo, de stora trålarna söker och får dispens och skövlar de "trålfria" vattnen...

MoS
2009-05-09, 10:41
Sjukt att sånt här får ske år 2009 i Sverige.

Hejan
2009-05-09, 13:21
Ganska absurt att du blir rasistisk genom en artikel i någon tidning.
Kan garantera dig att det är inte bara är finnarna som beter sig såhär, vi alla fördärvar nog våra egna vatten samt en del av andras ganska bra mycket själva.

Ta tex Kattegatt där svenskar fiskar upp 600 ton vilket är en sänkning med 6% sedan det senaste regeltillskottet eller ta tex Danmark som inte alls har mycket press från sig utav miljörörelser utan dom fiskar upp ännu mer.

Hatar du dom alla nu också?

Pinsamt att vuxna människor gör sådana utlåtanden utan någon vidare fakta, att sätta skulden på ett land och "hata" dom som om det vore lekskolan är i princip att skylla ifrån sig då dom flesta länder beter sig exakt likadant om inte värre.
Slackerdude - läs en gång till...

Visserligen fungerar IRONI ibland dåligt i skriven form utan extra markeringar som signalerar den MEN
jag tycker nog att det framgår ganska tydligt av Jari F1s text "Japp, hata finnarna, inte fiskeriverket som gett tillståndet..." är ironiskt menad...

* Punkterna efter signalerar det
* det faktum att Jari har finskt påbrå (är jag rätt säker på) signalerar det
* uppmaningen att INTE hata tillståndsgivaren signalerar det
* att Jari ber om en "opartisk och mer nyanserad källa" signalerar det också.

Du skriver pinsamt om Jaris inlägg men träffar dig själv i röven med den pilen.

Hejan

P.S. Sedan måste jag ändå säga att jag tyckte Jari F1 var onödigt snarstucken som tyckte att Ödlans rapport var utpekande. Han skrev ju bara vad som stod i ingressen till artikeln...
P.P.S. I huvudfrågan är min inställning sådan att jag tycker att lämplig åtgärd vore att engagera marinens ubåtsavdelning för lite target practice... (Jag är INTE ironisk)

Jari F1
2009-05-09, 15:28
Då kan man fråga sej vem som BEGÄRT tillståndet man utnyttjar i detta fallet.
Uppenbarligen är myndigheterna alltför släpphänta.
Tillstånd begär man väl inte, det ansöker man om. Den som medger tillståndet utan att begripa konsekvenserna är uppenbarligen inkompetent och misstaget borde rättas till omedelbart. Tills så sker måste verksamheten störas och smetas ut på väggarna där det syns och den ansvariga ställas till svars.
Som jag ser det kan man även göra en polisanmälan om stort miljöbrott och medhjälp från tillståndsgivande myndighet.

Jari F1
2009-05-09, 15:33
Slackerdude - läs en gång till...

Visserligen fungerar IRONI ibland dåligt i skriven form utan extra markeringar som signalerar den MEN
jag tycker nog att det framgår ganska tydligt av Jari F1s text "Japp, hata finnarna, inte fiskeriverket som gett tillståndet..." är ironiskt menad...

* Punkterna efter signalerar det
* det faktum att Jari har finskt påbrå (är jag rätt säker på) signalerar det
* uppmaningen att INTE hata tillståndsgivaren signalerar det
* att Jari ber om en "opartisk och mer nyanserad källa" signalerar det också.

Du skriver pinsamt om Jaris inlägg men träffar dig själv i röven med den pilen.

Hejan

P.S. Sedan måste jag ändå säga att jag tyckte Jari F1 var onödigt snarstucken som tyckte att Ödlans rapport var utpekande. Han skrev ju bara vad som stod i ingressen till artikeln...
P.P.S. I huvudfrågan är min inställning sådan att jag tycker att lämplig åtgärd vore att engagera marinens ubåtsavdelning för lite target practice... (Jag är INTE ironisk)

Hejan, kul att se att du är vaken. Jag har bara två klargöranden jag vill göra.
Jag delar gärna ansvaret för utpekandet på lite olika stora delar mellan Ödlan och GD. GD borde vetat bättre än att släppa en sån tveksam formulering (triggerword, heter det visst nånstans)), men Ödlan spinner vidare på just "finskheten" i det som sker och det enda jag ville ha sagt att nyheten är precis lika allvarlig utan att peka ut en nations medborgare eller fiskare.

LazziLax
2009-05-09, 17:30
Det enda positiva man hört nu är att det blir gott om surströmming i ÅR tacka fan för det sen gnäller dom nästa år, att det är så dåligt hur fan är människan funtad.Det kan inte vara svårt att räkna ut att tillgången minskar,"det är kanske bara jag som räknar fel" :mad:

dragso.se
2009-05-10, 10:19
Hallå Hallå.

Ni som kanske har lite bättre koll på det här med rovfiske och vad det 'är för regler som gäller angående det.

Det är nämligen så att vi i Karlskrona är drabbab av samma sak, här fiskar dom däremot PRECIS utanför våra öar. Alltså inne i våra farleder. Finns det ingen begränsning angående hur nära man får vara bebygelse(stava?) etc??

Hejan
2009-05-12, 19:24
Hejan, kul att se att du är vaken. Jag har bara två klargöranden jag vill göra.
Jag delar gärna ansvaret för utpekandet på lite olika stora delar mellan Ödlan och GD. GD borde vetat bättre än att släppa en sån tveksam formulering (triggerword, heter det visst nånstans)), men Ödlan spinner vidare på just "finskheten" i det som sker och det enda jag ville ha sagt att nyheten är precis lika allvarlig utan att peka ut en nations medborgare eller fiskare.
Det är noterat - ha det bra.:fiska1: