handdator

Visa fullständig version : Sufix Matrix Pro kass?

lethul
2009-05-13, 11:12
Mina bröder köpte denna lina till sinna två nya rullar när han började fiska, båda rullarna haspel (Shimano Catana och en Tica Libra 3000). Det var ca 3 veckor sedan, dom har sedan dess hunnit med att kasta bort i runda slängar ~15 drag och tappat 6-7 fiskar. Fiskarna i fråga är inte stora (säg 2kg max) och linan ska hålla för 9~ kg.

Har dom fått något fel på sin lina eller är den bara tvärkass för haspel ?
Kan dom reklamera den tror ni ?

Någon som har någon erfarenhet av denna lina ?

Palomarknut användes!

Morta
2009-05-13, 11:36
Har inte fiskat med den grovleken jag antar de har på sina linor, men den grövsta linan tycker jag är kanon, den har jag på en multi.. Har även 0.18 på en haspel och tycker även den funkar väldigt bra... Kan de vara så att de knyter vanlig betesknut istället för palomar? tunna flätlinor kan knutarna gå upp om man ej knyter rätt typ. Palomarknuten har för mig aldrig svikit...

daikai1
2009-05-13, 11:52
hej, vilken knut använder du?
fuktar du linan när du drar åt den?
använd palomarknut till flätlina.
http://hem.passagen.se/storsandsjo/fiske_knutar.htm

gör 2 öglor på linan och häng en tyngd på, om den håller lite så reklamerar du.

lethul
2009-05-13, 12:06
Dom använder sig av palomarknuten så det borde inte vara knuten det är fel på. Jag har bara sett linbrott när dom fiskat 1 gång och då såg det ut som att linan vad "avsliten" lite fransig och så, om knuten går upp borde väl själva stumpen vara ganska fin?

Får tipsa om att testa linan :) Undra om dom har några så tunga vikter dock!

Old Firehand
2009-05-13, 12:33
Mina bröder köpte denna lina till sinna två nya rullar när han började fiska, båda rullarna haspel (Shimano Catana och en Tica Libra 3000). Det var ca 3 veckor sedan, dom har sedan dess hunnit med att kasta bort i runda slängar ~15 drag och tappat 6-7 fiskar. Fiskarna i fråga är inte stora (säg 2kg max) och linan ska hålla för 9~ kg.

Har dom fått något fel på sin lina eller är den bara tvärkass för haspel ?
Kan dom reklamera den tror ni ?

Någon som har någon erfarenhet av denna lina ?

Peter "lethul" Cela; Att kasta bort 15 drag och tappa 6-7 fiskar med samma lina på rullen kan tänkas bero på linans brottstyrka, men "oturen" kan också bero på helt felaktiga knutar eller invändiga skador på spöringar och toppögla. Felaktiga betesknutar försvagar i värsta fall linan ända upp till 90 % av brottstyrkan. Själv använder jag Palomarknuten som betesknut till flätlinor och dubbel Uniknot som skarvknut. Till homogena nylonlinor använder jag både Palomar Knot, Improved Clinch och Uni-Knot Loop som betesknutar. Som skarvknut använder jag alltid Uni-To- Uni-Knot och aldrig Blood-Knot, eftersom blodknuten ofta glider upp och då speciellt om linor av olika dimensioner skarvas. En korrekt knuten Palomarknut håller 98 % av linans brottstyrka. Uni-Knot-Loop håller cirka 92 % och Clinchknuten cirka 85 % av linans brottstyrka.
Nothing is for ever!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Grävlingen
2009-05-13, 12:40
Taskiga spöringar?

Old Firehand
2009-05-13, 12:43
Peter "lethul" Cela; Att kasta bort 15 drag och tappa 6-7 fiskar med samma lina på rullen kan tänkas bero på linans brottstyrka, men "oturen" kan också bero på helt felaktiga knutar eller invändiga skador på spöringar och toppögla. Felaktiga betesknutar försvagar i värsta fall linan ända upp till 90 % av brottstyrkan. Själv använder jag Palomarknuten som betesknut till flätlinor och dubbel Uniknot som skarvknut. Till homogena nylonlinor använder jag både Palomar Knot, Improved Clinch och Uni-Knot Loop som betesknutar. Som skarvknut använder jag alltid Uni-To- Uni-Knot och aldrig Blood-Knot, eftersom blodknuten ofta glider upp och då speciellt om linor av olika dimensioner skarvas. En korrekt knuten Palomarknut håller 98 % av linans brottstyrka. Uni-Knot-Loop håller cirka 92 % och Clinchknuten cirka 85 % av linans brottstyrka.
Nothing is for ever!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Ps. Om något inom sportfiskevärlden kan kallas färskvaror, då är det fiskelinor. Själv byter jag linor minst en gång per säsong på alla rullar jag fiskar med. Fiskar jag mycket och ofta kan det blir 2-3 linbyten under en fiskesäsong. Ds.

lethul
2009-05-13, 12:48
Taskiga spöringar?

Tveksamt, dom inhandlade som sagt allt för 2-3 veckor sedan. Och då var det t.ex Shimano Catana rulle och spö. Spöringarna kan ju vara kassa ändå men man får ju hoppas att dom inte är så dåliga :)

Men jag ska säga till honom att kontrollera dem när han kommer hem från jobbet.

Gimlan
2009-05-13, 12:55
Efterrsom det tappats så mycket drag å fiskar så måste jag säga som dom andra. Vilken knut som används. Eller är det någon skada på spöringarna som gör att linan nöts.

Tips är att inspektera linan ifall den fransat sig och spöringarna efter sprickor eller vassa kanter...
Sen kan du göra ett litet test på linan.

Gör en den typen av knut du använder. Fäst detta i en våg. Töj fast knuten i något fast i din närhet. DRA och se hur mycket linan klara av innan den går sönder. Enkelt knep för att se ifall det är defekt lina.

Har själv klantat mig då jag fiskade i höstas att toppen hade spruckit. Kasta ut ett riktigt jävla långt kast. mer än halva spolen var ute, Jag känner att jag sitter så jag rycker till. Vips så va linan av... står där som ett fån och tänker va f*n! Så då inspekterade jag mitt spö, toppögglan hade spruckit. yey! Två veckor gammal lina bye bye!

Boppan
2009-05-14, 15:54
Använder sufix matrix pro till jerk, har även använt den till haspel och har bara positiva saker att säga om den linan.. Blir förmodligen att köra på den linan i år igen :)

ackeliba
2009-05-14, 19:11
Bytte från Adrenaline Bigfish till Sufix 0.34 idag. Hoppas att det blir en bra lina till jerkfisket då 0.32 har varit helt suverän! Bytte för att Bigfishen inte fanns inne och jag var i behov av lina.

engqvist
2009-05-14, 23:13
Jag håller med om att sufix är en riktig skit lina. Jag köpte den till ul fiske. Gick av vid två tillfällen. Obs inte vid knuten. Vid ett tillfälle gick den av vid kast med ett 5g bete. Aldrig lyckas med det tidigare ens med tunn nylon.
Två andra kompisar har råkat ut för konstiga linbrott vid jerkfiske med riktigt tjock lina. När vi alla bytt till andra märken så upphörde linbrotten. Alla linbrotten har varit med helt ny lina som ej har hunnit bli sliten..
Aldrig sufix på mina rullar igen!!!