handdator

Visa fullständig version : Gäddbestånds forskning Blekinge!?!

dragso.se
2009-05-14, 18:33
Eftersom stundande eventuella beslut om vi sportfiskare ska få fiska eller inte under gäddans lekperioder längs sveriges ostkust så har jag läst på så mycket jag kunnat av det material som går att få genom internet och inblandande personer och där inte kunnat hitta någon information eller forskning som visar påvisar hur gäddbeståndet i blekinge är för tillfället!
Inte i en enda rapport nämns blekinge(läs karlskrona) som en forsknings zon utan det slutar vid Öland och Kalmar sund.
Den enda lilla indikation på forskning är en blankett(inte obligatoriskt att ifylla) som yrkesfiskare fått där dom redovisar sina fångster av gädda vilket inte på något sätt kan påvisa en något sånär tillfredsställande effektivitet då gädda helt enkelt inte har ett rörelsemönster som gör att nätfiske är effektivt större delar av året.

Så nu till saken;
Har ni läst, sett eller hört om någon annan forskning som gjorts över blekinge?(Då menar jag inte att gammel Sven-ove Bertilsson tror att det blivit mycket sämre utan nu pratar vi konkreta fakta)
Varför har en av sveriges mest kända fiskevatten blivit "försumat"?
Hur får vi länstyrelsen att bevilja en sådan forskning?

MVH

Jenk
2009-05-14, 18:44
Sorry, inte direkt samma topic men relaterat. Jag tycker ett gaddforbud verkar helt sjukt. Fisket ar ju beviseligen grymt bra i Blekinge. De flesta sportfiskare kor med catch and release. Jag vet inte vem som liiger bakom forslaget om fiskeforbud men de maste ju vara helt bakom flotet. Fattar de inte hur manga arbetstillfallen som skulle forvinna? hur manga stugbyar skulle sta tomma? hur hart det skulle sla mot den lokala ekonomin? Just nu finns val inga belagg att fisket skulle vara pa nedgang? forutan en och annan gnallig lokalfiskare? Jag har aldrig upplevt det som natfisket efter gadda skulle vara sa utbrett dar nere heller? Har inte varit i blekinge pa varen de sista aren kanske det blivigt varre?

Uberola
2009-05-14, 18:52
Sorry, inte direkt samma topic men relaterat. Jag tycker ett gaddforbud verkar helt sjukt. Fisket ar ju beviseligen grymt bra i Blekinge. De flesta sportfiskare kor med catch and release. Jag vet inte vem som liiger bakom forslaget om fiskeforbud men de maste ju vara helt bakom flotet. Fattar de inte hur manga arbetstillfallen som skulle forvinna? hur manga stugbyar skulle sta tomma? hur hart det skulle sla mot den lokala ekonomin? Just nu finns val inga belagg att fisket skulle vara pa nedgang? forutan en och annan gnallig lokalfiskare? Jag har aldrig upplevt det som natfisket efter gadda skulle vara sa utbrett dar nere heller? Har inte varit i blekinge pa varen de sista aren kanske det blivigt varre?Förbudet gäller iofs också nät vilket är toppen. Jag har ser inget dirket fel med ett total förbud under leken. Svårt att godkänna en sak men låta en annan va okej när gränsen är så hårfin.

Allmana_mini
2009-05-14, 18:58
Det är visserligen sant som du säger, men jag tror iochförsig inte att gäddbeståndet är orört då världens konstanta förändring förmodligen gör sitt. Men visst, fisket är ruskigt bra och gott om gädda finns det, det kan jag gå i god för.

Jag har skickat ett mail till den ansvarige på länstyrelsen här i blekinge där jag erbjudit mig att kunna ta på mig ansvar att märka gäddor och sedan föra journal över gäddorna genom dom tusentals sportfiskarna jag kommer i kontakt med varje år för att därmed se om det kanske inte är så att vi behöver ett fiske stopp eller om vi är så pass lyckliga att vi klarat oss.
Så länge alla som har campingar stugbyar etc bara accepterar C&R och kör stenhårt på den linjen så kommer allt nog gå bra. Men fakta säger mer än tro, tyvärr!

En lagstiftning som förjuder nätfiske i lekvikar hade varit en god bit på vägen tror jag. vi har ju trots allt hundra tals fågelskydds öar men länstyrelsen kan inte fria en av blekinges största inkomst källor för stugbyar etc från rovdjuren. Yrkesfiskarna i dessa fall, är inte det konstigt?

Jenk
2009-05-14, 19:23
Mycket kan goras pa camperna. Ta vasterviks fiskecamp som forebild. Catch and release kontrakt for alla utlanningar. Forra aret sparkade de ut folk fran campen for att de bonka fisk. De har ocksa tagit bort frysboxar fran alla stugor mm.

dragso.se
2009-05-14, 19:31
Mycket kan goras pa camperna. Ta vasterviks fiskecamp som forebild. Catch and release kontrakt for alla utlanningar. Forra aret sparkade de ut folk fran campen for att de bonka fisk. De har ocksa tagit bort frysboxar fran alla stugor mm.

Redan gjort sedan 3år tillbaka.
Kunderna skriver ett C&R kontrakt när dom ankommer till oss och vi har även sammarbete med närliggande camper där vi för en så kallad "röd" lista över personer som inte är vällkommna, inga frysar finns och släp inspekteras då vi en gång haft folk som tagit med sig frysbox på släp.

BigDaddy
2009-05-14, 22:07
Problemet verkar ju inte vara att sportfiskarna eller yrkesfiskarna drar upp för mycket gädda, problemet är ju att förhållandena i gäddornas barnkammare har förändrats. En teori är ju att torskens nedgång har ökat tillgången på skarpsill som mumsar i sig all mat för smågäddorna som då dör av svält. Alltså är det återväxten av gädda som är hotad, kvittar hur lite gäddor man tar upp för gäddkidsen svälter ändå.

Sen det som många här på forumet verkar tro, att gäddan är mer eller mindre utrotningshotad i alla vatten i Sverige, är ju inte riktigt korrekt heller :)

Trevligt att ni som driver fisketurism i Blekinge praktiserar C&R, det behåller om inte annat den stora tillgången på stor gädda :)

Almana_mini, keep us updated om du får svar från Länstyrelsen.

Själv köpte jag på mig en drös Ge fan i våra vatten prylar (2 kepsar, en rulle och ett jerkbait) för att dra mitt strå till stacken.

Keep up the good work!

Allmana_mini
2009-05-15, 19:18
Sådär,
Fick svaret från berörde på länstyrelsen i Blekinge idag och blev väldigt glatt överaskad då hans/deras egna åsikter och tankar stämde väll överens med mina.
Nedan följer lite citat från länstyrelsens yttrande,

"Länsstyrelsen uppskattar att huvuddelen av fisket efter gädda vid Blekingekusten sker med andra redskap än handredskap. Handredskapsfisket bedrivs dessutom i ökad utsträckning som ett ”catch-and-release”-fiske. Länsstyrelsen anser därför att det är motiverat med en generell fredning inom Blekinges kustområde från den 1 mars till och med den 30 april. En sådan bestämmelse är också förhållandevis lätt att övervaka."
-Helt rätt då jag anser att det faktiskt inte är vi sportfiskare som ställer till den största skadan utan det är näten som ligger tvärs över vikarna och hindrar gäddan ifrån lek.

"Det fria handredskapsfisket vid kusten har nu funnits sedan 1985. Innan dess var nätfiske tillåtet för alla för alla vid Blekinges södra kust medan fiske med handredskap var förbjudet för allmänheten! Det fria handredskapsfisket vid kusten är idag i hög grad accepterat och diskussionen i Blekinge handlar inte om hur handredskapsfisket beskattar gäddbestånden utan i stället om hur det omfattande fisket med nät och ryssjor under gäddans lektid påverkar bestånden."
-Påvisar enligt mig att länstyrelsen är medveten om att näten faktiskt är boven i detta drama.

Det som dock retar mig mest är att Fiskeriverkets ursprungliga och egna förslag inte säger något om att förbjuda nätfiske utan endast förbjuda fiske med handredskap vilket alla som har en tankeprocess som överstiger den alldagliga gångjärnet förstår att det är idioti och skrattretande ovetande.

MVH

PederE
2009-05-15, 20:20
Vi svenskar är så vitt jag vet ganska ensamma om att se vikten på gäddan som den huvudsakliga attraktionen. De flesta länder tittar på hur lång gäddan är.
Kanske är dags för oss svenskar att ta till oss det och strunta i vikten?
Vet att det är svårt att glömma drömmen om 20-kilos gäddan o.s.v. men jag tror det är det vettigaste.
En fredning innebär att gäddorna får vara ifred under leken. Dom är ju lika långa efteråt och dessutom mer huggvilliga.
Även om man kör C&R så störs gäddorna garanterat i sin lek av all båttrafik i och kring lekvikarna, speciellt väldigt eftertraktade lekvikar!

Detta är bara mina tankar och jag är absolut ingen bra förebild då jag själv fiskat gädda under leken många gånger. Men det händer då och då att gäddorna "läcker" rom i båten även fast man hanterar dom som nyfödda bebisar och det är väl ändå att störa gäddan under leken? Känns ju inte så bra i alla fall.

Tänk om vi kunde släppa viktfixeringen och bara köra efter längden...måste väl ändå vara det sundaste, eller?

Fiskecamperna kan väl guida turisterna till heta efterleksområden istället.
Men att ändra på den här mentaliteten är väl inte så lätt?

Vad det gäller privat nätfiske så får dom gärna totalförbjuda det året runt om man frågar mig!