Visa fullständig version : Flätlina till 6 trolling rullar!
hyttingen
2009-05-15, 20:42
Sticker iväg möe pengar till lina för att fylla mina 6 magda 20 rullar! Någon som har tips på någon lina som man kan köpa på bulk utan att bli ruinerad! Behöver inte vara den värsta linan på marknaden men heller inte den sämsta! Runt 0,30 eller 0,35 hade jag tänkt mig!
Alessandro
2009-05-15, 21:09
Varför skall du ha flätlina för?
Vad skall du fiska?
Henrik Nordberg
2009-05-15, 21:15
Vilken som helst på eBay. Du sparar GRYMMA pengar på att handla från USA.
Helt bortkastat med flätlina till trolling.
Berkley Trilene Big Game 0.38mm till gös och 0.46mm till Lax säger pappa.
(Pappa i det här fallet är WallinsFiske's egen SM-trollare - Patrik "Mörtsnurb" Brunström)
hyttingen
2009-05-15, 22:48
Ända sedan jag gick över från nylon lina till flätlina kändes det som en ny värld öppnade sig! Tycker fisket fick en helt ny dimension. Fiskar mest efter gädda och gös,och jag tycker inte det känns som man får rätt kontakt med nylonlina helt enkelt. smaken är ju som baken, men för min del så är nylonlina ett gammalt kapitel! Finns det några nackdelar med flätlina kontra nylon vid trolling? Kör med 6 spön sammanlagt. fyra med sidoparavaner och två bakom båten! använder både wobbler och ibland betesfisk!
EuroPike
2009-05-15, 23:03
Till trolling tycker jag nylon är bäst. Den korkar fast fisken mycket bättre än flätlina tack vara den lilla extra stretchen som blir. På stum, flätad lina kommer du få många hugg som inte blir annat ett just ett hugg för att de inte fastnar.
En annan anledning till att köra nylon är oxå att den är mycket slitstarkare än flätlina. Trolling sliter mycket och det kommer bli en del bottenskrap och då är det skönt att veta att man inte har en jättekänslig flätlina som skavs av.
Dina utlösare på dina paravaner kommer oxå att fungera dåligt tillsammans med flätlinan. Slitaget som blir när den löser ut sliter för mycket på flätlinan. Dessutom tror jag att det kan bli en del blindutlösningar samt att utlösaren kanske glider på linan?
Men däremot är flät överlägset vid allt spinnfiske. Det är även fördel att köra flät till mete och f-trolling efter våra preadatorer.
Flodebanan
2009-05-15, 23:08
Köp en bra lina, håller längre än budget = insparade pengar.
Men tänk på att det blir dyrt, flätlinan slits även den...
Bulk är ett självklart val!
inte för ja är någon trolling expert med jag håller med EuroPike till hundra procent med de han säger.
Old Firehand
2009-05-16, 00:40
Sticker iväg möe pengar till lina för att fylla mina 6 magda 20 rullar! Någon som har tips på någon lina som man kan köpa på bulk utan att bli ruinerad! Behöver inte vara den värsta linan på marknaden men heller inte den sämsta! Runt 0,30 eller 0,35 hade jag tänkt mig!
Hej Hyttingen; Till trollingfiske efter Gös, Lax och Öring bör du undvika stumma flätlinor. Vanliga, homogena nylonlinor som Berkleys Trimax och Silver Thread Excalibur i dimensionerna 0,35 - 0,40 mm är ovanligt starka och nötbeständiga nylonlinor och fungerar utmärkt till trollingfiske och kostar vid köp av bulkspolar betydligt mindre totalt och per meter än flätlinor av dyneema- och spectrafibrer. Nylonlinan är också mer förlåtande och håller den kämpande fisken kvar bättre på betet utan att den så lätt knycker sig loss eller vidgar krokhålen i käften.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Ron Thompson Dynacable funkar för mig 0.25 räcker hålls fast bra i scottynypor
Alessandro
2009-05-16, 09:21
Ända sedan jag gick över från nylon lina till flätlina kändes det som en ny värld öppnade sig! Tycker fisket fick en helt ny dimension. Fiskar mest efter gädda och gös,och jag tycker inte det känns som man får rätt kontakt med nylonlina helt enkelt. smaken är ju som baken, men för min del så är nylonlina ett gammalt kapitel! Finns det några nackdelar med flätlina kontra nylon vid trolling? Kör med 6 spön sammanlagt. fyra med sidoparavaner och två bakom båten! använder både wobbler och ibland betesfisk!
Enda fördelen tycker jag med flät vid trollingfiske är om du kör något som snurrar rejält, den tvinnar sig mindre, annars bara fördelar med nylon.
Fast använder du rejäla kullager lekande så tvinnar inte nylon lika mycket.
Till allt spinnfiske använder jag också flät, det är enbart vid trolling som nylon
är bättre tycker jag.
Med flät som är mycket halare än nylon kommer den säkerligen lösa ut för minsta lilla ifrån releasern och det är ju inte så kul.
Alessandro
2009-05-16, 09:24
Vilken som helst på eBay. Du sparar GRYMMA pengar på att handla från USA.
Finns en del förfalskad lina på Ebay, speciellt pp.
Flodebanan
2009-05-16, 11:00
Ron Thompson Dynacable funkar för mig 0.25 räcker hålls fast bra i scottynypor
Har ett par gånger trollat med PP 0.36 (Gädda Gös Lax Röding och Öring) och aldrig haft minsta problem med utlösarna. Som ovanstående, testa Scottys nypor ni som har problem (i praktiken).
Antagligen är nylon säkrare för att få fisken i håven flest gånger av 100, men flätlinan är fan så mkt roligare att fiska med.
Smaken är som baken. Själv kör jag alltid flätlina till trolling. Pallar inte med nylonlina. Det är som med kondom om ni fattar! ;) Man kan ju använda ca 10 meter nylontafs om man missar många hugg, kör man med med lite större diameter typ 0,30-0,40 så sitter dom kanonsäkert i utlösarna. Specielt till gösen tycker jag att det är bra med tunn flätlina! 0,20 brukar jag köra med och har märkt en tydlig skillnad mot tex 0,35 nylon! många guider kör ju med flätlina också.
hyttingen
2009-05-16, 12:21
Jag använder mig utav scottys linutlösare på paravanerna och har provat med ett av mina spinnspön med flätlina och detta var inte något problem! Ska leta på efter en flätlina som passar både budgeten och kraven som jag ställer! Ebay kan kanske vara det bästa alternativet! Men om man skulle köpa bulk på någon sportbutik, vilken butik har bulk till bra priser då?
kockfrallan
2009-05-16, 14:29
Jag fick tag i powerpro på ebay för 800kr ink frakt. Va ca 1400 meter på den. Har heller aldrig haft problem med att dem utlöser. Mvh Marcus
Henrik Nordberg
2009-05-16, 14:44
Finns en del förfalskad lina på Ebay, speciellt pp.
Ja, det ligger nog något i det men jag brukar bara handla av de säljare som har bra betyg och framförallt många betyg. Ju fler som köpt och gillat, desto större sannolikhet att de säljer det man vill ha. Såna säljare finns det gott om.
hyttingen
2009-05-16, 14:57
Det är ingen mer som behöver lina? Har ingen erfarenhet av att handla på ebay! Tänkte om någon själ kunde vara med och hjälpa till för några hundralappar!!
Kassoren
2009-05-16, 19:10
Det är ingen mer som behöver lina? Har ingen erfarenhet av att handla på ebay! Tänkte om någon själ kunde vara med och hjälpa till för några hundralappar!!
Det räcker ju att skarva på 100m flätlina på den gamla nylonen på varje rulle, då blir det ej så dyrt.
hyttingen
2009-05-16, 21:51
100 meter tycker jag känns lite dåligt! det går ju alltid åt lite till att knyta och så! Och även om man har nylon under som backup så är ju principen för mig med flätlina borta om all flätlina spolas av rullen vi drill av stor fisk!
EuroPike
2009-05-16, 22:04
Vid fiske efter gädda och gös behövs ju extremt sällan släp längre än 50-60m. Och då är det väääldigt långa släp! jag kör 15-20m och på paravanerna 20+20 typ...Jag skulle vilja se den gädda eller gös som rusar 50m+...;)
hyttingen
2009-05-16, 22:19
Ja jag håller med dig till hundra! MEN efter ett tag när man använt linan kanske man knytit om tafsar och sånt och knipsat av nån meter vid stenskav etc. Många bäckar små... Om man sen ska ha linan säg 2 säsonger! Då är frågan om det ändå inte blivit billigare i slutändan att ha mer lina på rullen!
Ring och hör med några av de större butikerna .du bör få loss 2000 m 0.25 dynacable för max 2400:-
Jag har den på mina Daiwor 300 m per rulle, kompisarna kör den på sina 6500or (300m) med utan problem
hyttingen
2009-05-16, 23:26
ja får nog ta och ringa runt och höra på måndag!
Kassoren
2009-05-16, 23:33
100 meter tycker jag känns lite dåligt! det går ju alltid åt lite till att knyta och så! Och även om man har nylon under som backup så är ju principen för mig med flätlina borta om all flätlina spolas av rullen vi drill av stor fisk!
Du drillar väl inte fisk på 100m lina ute! Sen har du ju andå nylon längst ut så dina 100m flätlina räcker länge.
hyttingen
2009-05-16, 23:40
jo men som jag skrev tidigare så är det ju inte alltid som fisket går som en dans utan missöden! Ett par trassel osh några knutar och vips så snackar vi flera meter i förlust! ett trassel kan ju leda till 10 15 meter i spillo om det vill sig illa! Och om man i dagsläget stor och väljer mellan att köpa 6 spolar med 110 meter lina på och sedan få köpa nytt och spola på igen så kanske det lönar sig att på en gång köpa en stor bulk med lina och fylla på med mer som buffert!!
jag kör dyna cable 0.40, fick tag på en bulkspole om 2000 meter på tradera för 1000kr. Funkar skitbra!
Flodebanan
2009-05-17, 01:43
jo men som jag skrev tidigare så är det ju inte alltid som fisket går som en dans utan missöden! Ett par trassel osh några knutar och vips så snackar vi flera meter i förlust! ett trassel kan ju leda till 10 15 meter i spillo om det vill sig illa! Och om man i dagsläget stor och väljer mellan att köpa 6 spolar med 110 meter lina på och sedan få köpa nytt och spola på igen så kanske det lönar sig att på en gång köpa en stor bulk med lina och fylla på med mer som buffert!!
Om du gör som alla tipsat om och jämnför priserna på att köpa 6st 110m spolar och en bulk så har du snart ett problem mindre att fundera över.
Lycka till!
Kassoren
2009-05-17, 11:16
Om du gör som alla tipsat om och jämnför priserna på att köpa 6st 110m spolar och en bulk så har du snart ett problem mindre att fundera över.
Lycka till!
Man kan köpa en 600m spole. Eller så går man in i närmaste sportfiskebutik med sina rullar och får proffspåspolat + betalar enbart för påspolad lina.
hyttingen
2009-05-17, 13:29
Lycka till!
Japp men det problemet är ju redan löst eftersom jag inte nöjer mig med 110 meter lina!:sun:
Flodebanan
2009-05-17, 14:10
Man kan köpa en 600m spole. Eller så går man in i närmaste sportfiskebutik med sina rullar och får proffspåspolat + betalar enbart för påspolad lina.
Eller så köper man en bulk och får dubbelt så mycket lina till samma pris!
Dessutom får man spola på den själv och kan lägga den precis så hårt man själv vill, slipper ngn stressad gubbe i butiken som bara ser till snabbast möjliga påspolning.
Nackdelar med flätlina kontra nylon vid trolling?
- Nylonen gör att du krokar fler hugg vid göstrollingen då dfren lilla stretchen gör att du inte skakar av försiktiga göshugg.
- Flätlinan slits snabbare mot stenar och skit nere vid botten. "Sätt 10 meter nylon längst fram" hör jag en del säga... Kör nylon hela vägen svarar jag då. Vad tjänar du på dyr flätlina om du ändå kör nylon fram till betet?
- Flätlinan är dyrare i inköp. Är också hopplöst att trassla upp ute på sjön.
Vad menar du med "rätt kontakt" ?? Håller du i spöt när du trollar? :oj:
Vid allt spinnfiske självklart flätlina men jag ser inga fördelar till trolling. Är absolut inget proffs själv men du får gärna förklara fördelarna med flätlina.
Nackdelar med flätlina kontra nylon vid trolling?
- Nylonen gör att du krokar fler hugg vid göstrollingen då dfren lilla stretchen gör att du inte skakar av försiktiga göshugg.
- Flätlinan slits snabbare mot stenar och skit nere vid botten. "Sätt 10 meter nylon längst fram" hör jag en del säga... Kör nylon hela vägen svarar jag då. Vad tjänar du på dyr flätlina om du ändå kör nylon fram till betet?
- Flätlinan är dyrare i inköp. Är också hopplöst att trassla upp ute på sjön.
Vad menar du med "rätt kontakt" ?? Håller du i spöt när du trollar? :oj:
Vid allt spinnfiske självklart flätlina men jag ser inga fördelar till trolling. Är absolut inget proffs själv men du får gärna förklara fördelarna med flätlina.
Med rätt kontakt menar han nog att det är så mycket skönare att drilla fisken än med nylon som bara känns som en gummisnodd. "Stötdämpareffekten" kan du som sagt få av att skarva nylonlina dom sista metrarna. Har aldrig ngonsin varit med om att flätlinan har gått av pga slitage från stenar och dylikt.
Med andra ord så krokar du fisken lika bra som med nylonlina, du kan få ett bete att fiska djupare för att du har en mindre diameter, det blir "skönare att drilla fisken" (det blir inte lika svampigt och trögt). Enda nackdelen tycker jag är priset? Ingen expert själv men smaken är som baken.