Visa fullständig version : Ursjön
Jag måste få veta om de öppnas i sommar vissa säger att den gör de vissa säger att den inte gör det
Öppnades inte den det här året?
Ursjön är öppen. Fiskarna har tappat avsevärt i vikt dock.
2.7:an simmar kanske kvar ;) ! fetost tänk inte ens tanken! du ska inte åka dit o fiska FATTA!
:D :D :D :D
2,7:an simmar garanterat kvar men den väger absolut inte 2,7 längre... snarare 1,7
vad beror vikt minskningen på då?ålder dom eller?
Nja.. De får ju inte lika mycket gratismat längre. Och så har sutarna ökat i antal igen => mer konkurrens.
Om mäskningen är så kraftig att den markant påverkar fiskarnas tillväxt, är det troligt att den även påverkar vattenkvaliteten. Dels i form av ruttnande mäskrester dels i form av ökande fekalier. Detta leder till ökande halter av fosfater, nitrater i vattnet. Växterna tar upp dessa näringsämnen och växer till i antal. Detta gäller för såväl alger som högre växter. Men mycket höga halter kan förgifta såväl fiskarna som fiskar. Vissa arter av växter kräver näringsfattigt vatten och samma gäller för många fiskarter. Sutare och ruda tål dyngvatten men lake och kräftor kräver lite mera renlighet.
Märks det något av detta i Ursjön?
har sutarna ökat så är det ganska naturligt!men lite synd dem blir så torsk på all "skräpmat"..kanske lite snack oxå för att inte få så hårt fiske där igen..
Var där sommaren -02 med en polare och fiskade kväll-natt-morgonpass.Vi fick 14 rudor varav EN vägde över 1,5 kg......Å de var en gammal fisk,varit uppe ett antal gånger,2,2 vägde den med en längd av 48 cm.Å sutare va de gott om..........Den va riktigt tunn över ryggen.
48 lång :S ! den på 2.7 var väl 47 om jag minns rätt!
Kan diffa beroende på vem som mäter.....Kan ha växt oxå.Behöver dock inte vara samma fisk heller....
Är den öppen nu? Å vart köper man fiskekort? Begränsningar osv?
seriöst 343 har läst detta inlägg 13 svarat haha tala om asociala . helt otroligt
är antagligen för att inte så många har koll på vart/till vilka man ska vända sig för att få fiska.
Ingen som vet vart man ska vända sig?? Är juh strax på väg neröver... men blir Rassa först.
Originally posted by toad
seriöst 343 har läst detta inlägg 13 svarat haha tala om asociala . helt otroligt
Betyder nog att de som vill ha information är ca 26x fler än de som har information..
Det är inte asocialt, det är nästan logiskt. :)
Har tyvärr inte kvar Rickards telefonnummer i mobilen...
SatHunter
2004-07-12, 22:55
vem får fiska i ursjön och var köper man Fiskekort?
Är den öppen Nu eller? har hört att den varit stängd förut
Vad finns det för fisk i sjön?
vem kan jag vända mej till ?
inte öppen vad jag hört..?
Fredde_89
2004-07-13, 10:06
[QUOTE]Originally posted by Berga
Ingen som vet vart man ska vända sig?? Är juh strax på väg neröver... men blir Rassa först. [/QUOTE
Vart i Rassa ska man fiska, ska kanske åka dit om nån vecka eller så
Fredde_89
2004-07-13, 10:07
Det stod om Ursjön i Fj förut, i numret med kungen på framsidan
Det finns ruda, sutare, mört, gädda och abborre i Ursjön. Och knott, mygg, broms och rödmyror. Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad som är värst, men rödmyror i kalsongen ligger bra till!
Om ingen vet vart man ska vända sig gällande fiskerätten i sjön kan man ju uttrycka det som att hela j-a Sveriges metarelit inte e bättre än ett gäng tjyvfiskare... Usch
vad jag förstått så är ursjön ett klubbvatten.ta kontakt med dem som arrenderar vattnet.
sen tror jag även dem som har fiskerätten i sjön inte vill ha massa "spring" runt sjön..
Ursjön är SG Carrassius klubbvatten! Var Richard Johansson som höll i bokningen de åren jag besökte sjön! Men det är 4 år sedan nu, så jag vet faktiskt inte hur det ligger till nuförtiden! Har varit stängt ett par år och om det är öppet nu eller inte har jag ingen aning om!
Håller med en av de föregående skribenterna runt Ursjön finns alla jäkelskap till insekter som finns! Ett mygghål värre än norrland, knott i mängder, Broms ska vi inte tala om och myror som brukar invadera tältet! Men fina rudor är det i vattnet iallafall!
Tacksam för svaret. Då är det väl bara leta reda på denna Richard´s telefonnummer. Nån annan som kan skaffa fram det?
SatHunter
2004-07-13, 15:20
Ingen som har Richard´s telefonnummer eller till någon som e ansvarig ??
Hoppas på någon :))
Jo, jag vet vad han har för nummer.
En av anledningarna till att de "stängt" sjön är att förrut fick i princip vem som hellst boka fiske och dra dit, och då så var det endel som inte förstod det där med att plocka undan allt skräp efter sig (ölburkar, engångsgrillar osv...), så de slog igen fisket för att slippa se sjön förstörd. Men VISSA PERSONER FÅR FISKA DÄR, och så har det varit länge. Så du får väll hålla tummarna om du vill dit.
läste detta om ursjön på sportfishingpage:Angående Ursjön: Ett visst fiske har tillåtits för sportfiskare som inte är medlemmar i Team Carassius under året. Under 2005 räknar vi med att sälja ett begränsat antal fiskekort. Mer information om detta kommer senare. För närvarande tar vi inte emot fler gästfiskare under detta år.
Team Carassius