handdator

Visa fullständig version : Tips på flätlina

AlleeN
2009-06-11, 16:18
Tänkte köpa ny flät lina till min shimano super GT 4000 haspel. Fiskar mkt gädda men ibland också havsöring och lite annat smått å gott. Men 80% av gångerna jag fiskar så e det gädda!
så har ni några tips på bra flätlina och vad ni tycker jag ska ha för tjocklek

Ty i förhand :cool2:

fiskesebbe
2009-06-11, 16:20
power pro typ 0.14 - 0.19 ,, väldigt bra lina

DanielJ
2009-06-22, 21:16
Jag har powerpro 0.19 nu, och är nöjd

EuroPike
2009-06-22, 21:28
Om det är mest gädda du fiskar skulle jag föreslå strike wire 0,28

snOrdanger
2009-06-22, 22:34
sufix performance braid eller fireline tracer braid, 0.20

TIMPA
2009-06-22, 22:40
Till haspel föredrar jag fireline alla gånger.

vestervall
2009-08-01, 10:31
Jag kör fireline på alla min haspelrullar och det funkar kanon. Mycket bättre än ex. spiderwire enligt mig, främst för att den inte tar åt sig något vatten.

letsgofishingtoday
2009-09-10, 18:03
Den här:
http://cgi.ebay.com/YGK-WX8-Geso-X-Strong-Tournament-P-E-Line-18lb-160m_W0QQitemZ130314066936QQcmdZViewItemQQptZLH_De faultDomain_0?hash=item1e5752dbf8&_trksid=p4634.c0.m14.l1262

Världens bästa fätlina!! Inget man mäta sig med de 8 trådiga PE linorna från Japan. Men så kostar de också en halv månads lön:oj:

En bugetversion är den här:
http://cgi.ebay.com/YGK-Real-Sports-G-Soul-SS-Hybrid-Sinking-P-E-Line-16lb_W0QQitemZ130296507575QQcmdZViewItemQQptZLH_De faultDomain_0?hash=item1e5646ecb7&_trksid=p4634.c0.m14.l1262

Inte lika tunn då den är 4 trådig men bra mycket bättre än de amerikanska linorna. Och så har man råd att äta falukorv till makaronerna:cheers:

teambohr
2009-09-10, 18:43
Stren Microfuse. Bättre än allt du känner till. Faktiskt!

Lille-Skutt
2009-09-10, 19:00
Om det är mest gädda du fiskar skulle jag föreslå strike wire 0,28

Yes, kör också på Strike Wire 0,28 och är mycket nöjd, dock lite för grov tjocklek möjligtvis men annars en toppenlina. Är slitstark vilket faller i min smak.

sommenfiskaren
2009-09-10, 19:18
finns ju ron thompsons huperstrong om du inte vill betala så mct

jämtlandgädda
2009-09-10, 19:45
fireline e skön till haspel, har inte testa sufix men dom e nog ok.
spiderwire invisibraid e också skön

mascot
2009-09-10, 20:05
Har fiskat abborre hela denna säsongen med Sufix Performance Braid 0.16mm (motsvarar 0.12 på andra märken) och den är helt underbar. Runt 50 pass och ser fortfarande helt sprillans ny ut!

Annars rekommenderar jag Strikewire Extreme när det kommer till grövre dimensioner. 0.23-0.28 på en större haspel till gäddfisket är inte fel. Har själv 0.28mm på en Nasci 4000.

Ludde Lundin
2009-09-23, 09:09
Budade hem en Power Pro lina på tradera uppges vara orginal 0,30mm och 26 kg styrka. Kan inte hitta denna lina i några vanliga butiker. Kan det vara ngt lurt tro?

http://www.tradera.com/auction/auction.asp?aid=98698697

jämtlandgädda
2009-09-23, 10:12
Budade hem en Power Pro lina på tradera uppges vara orginal 0,30mm och 26 kg styrka. Kan inte hitta denna lina i några vanliga butiker. Kan det vara ngt lurt tro?

http://www.tradera.com/auction/auction.asp?aid=98698697

Det är Fejk
PP fins inte i 0.30, 0.279 och 0.330
Färgerna heter Hi VIs YELLOW och Moss Green, inte hi vis green

http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?p=457327#post457327
du kan köpa riktig PP av mej billigt...

benste
2009-09-23, 11:45
Lazer Elite Braid är fin och "billig". Även Spider Kind har fungerat fint till spinnfiske.

LantzFisk1
2009-10-06, 18:01
Tror ni SpiderwireStealth 137m 0.38mm fungerar bra till jerk ?

RickardOlofsson
2009-10-07, 11:15
Nu har jag haft så mycket bottennapp att linan blivit för kort så det är dags att skaffa en ny. :)

Linan skall användas till kastvikter på 5-20g och allt möjligt skall fiskas, abborre, ädelfiskar och även gäddor som förhoppningsvis inte är allt för stora (har ett annat spö för det).

Dels är jag nyfiken på vilken dimension ni rekommenderar? 0.12 känns ganska lagom, 0.10 på gränsen till tunt men kanske OK iom att jag kommer ha en tjockare lina för de tyngre dragen eller fungerar en 0.14 lika bra så länge man inte kastar drag under 5g?

Sen till de olika alternativen:
PowerPro
Sufix Performance
Sufix Hydrofine neon (kan fås på rea och under halva priset av de andra linorna)
Sufix tru-braid är den lika bra som den kostar?
Ron Thompson Superstrong, kan fås på rea för under 50kr/rulle men endast 0.10.

What say you? Hur är tjocklekarna jämfört mellan olika märken? t.ex. är Ron thompson 0.10 ungefär som min Sufix 0.12. :)

Dennis00
2009-12-25, 19:03
00 35 är bra.

Stefan_A
2010-01-09, 09:53
Lånar tråden lite om det är OK.:catfight:
Jag undrar hur det är med flätlina i samband med kast? Skulle köpa flätlina till förra säsongen men fick tips om att flätlinan trasslar lättare.

Jag har en haspelrulle och en Ambassadeur 6000. Hade med mig min haspel till en butik, men de avrådde för att spolen var lite konisk = lättare trassel. På AM 6000 var det någon som sa att så kallade skatbon är omöjlliga att trassla sig ur.

Ni som har erfarenhet av dessa rulltyper, stämmer detta? Jag fiskar mest havsöring föresten, och detta från land mestadels så kastdelen är ju rätt viktig att den funkar bra.

:elgura:

Starjonken
2010-01-09, 10:05
strikewire utan tvekan! den är grymm! sikt någonstans runt 0,30 så är du hemma! ;)

letsgofishingtoday
2010-01-09, 11:43
Lånar tråden lite om det är OK.:catfight:
Jag undrar hur det är med flätlina i samband med kast? Skulle köpa flätlina till förra säsongen men fick tips om att flätlinan trasslar lättare.

Jag har en haspelrulle och en Ambassadeur 6000. Hade med mig min haspel till en butik, men de avrådde för att spolen var lite konisk = lättare trassel. På AM 6000 var det någon som sa att så kallade skatbon är omöjlliga att trassla sig ur.

Ni som har erfarenhet av dessa rulltyper, stämmer detta? Jag fiskar mest havsöring föresten, och detta från land mestadels så kastdelen är ju rätt viktig att den funkar bra.

:elgura:
Enligt min erfarenhet av flätlina och monolina, så har de rekommendationer du fått delvis rätt. Spinnfiske med långa kast ställer ju krav på både utrustning, förutsättningar och kastare. Jag tycker fortfarande även om jag idag använder flätlina till mitt fiske både för haspel och multirulle, att monolina är behagligare och mer förlåtande vid långa kast. Monolinan är styvare och behåller sin form bättre än en mjuk flätlina och leder kraftöverföringen på ett mer effektivt sätt. Nackdelen med en monolina märker du först när du missar hugg. På avstånd blir mono linan som en gummisnodd i jämförelse men en flätlina. Och när du missar en massa fisk så blir du rätt frustrerad efter ett tag. Men kan man ha överseende med den bristen så tycker jag att monolina har många fördelar. Den är billig, relativt nötningstålig och behaglig att jobba med. Det finns ju också nya typer av monolinor idag som har inblandningar av olika material som minskar gummi effekten.
Men att det skulle vara svårare eller passar sämre med flätlina bara för ex. spolen på en rulle är koniskt eller ej har jag aldrig upplevt. Men däremot att linuppläggningen spelar en viss roll för trassel. Ju mer exakt en rulle lägger linan vid invevning ju mindre problem brukar det vara med strul vid kastet.
Det finns fördelar och nackdelar med allt här i världen. Det gäller att utnyttja fördelarna så mycket som möjligt och samtidigt minimera dess nackdelar.:sun:

Men det är bara min erfarenhet, det finns säkert de som tycker annorlunda och upplever det på annat sätt...:fiska2:

Stefan_A
2010-01-09, 12:38
Enligt min erfarenhet av flätlina och monolina, så har de rekommendationer du fått delvis rätt. Spinnfiske med långa kast ställer ju krav på både utrustning, förutsättningar och kastare. Jag tycker fortfarande även om jag idag använder flätlina till mitt fiske både för haspel och multirulle, att monolina är behagligare och mer förlåtande vid långa kast. Monolinan är styvare och behåller sin form bättre än en mjuk flätlina och leder kraftöverföringen på ett mer effektivt sätt. Nackdelen med en monolina märker du först när du missar hugg. På avstånd blir mono linan som en gummisnodd i jämförelse men en flätlina. Och när du missar en massa fisk så blir du rätt frustrerad efter ett tag. Men kan man ha överseende med den bristen så tycker jag att monolina har många fördelar. Den är billig, relativt nötningstålig och behaglig att jobba med. Det finns ju också nya typer av monolinor idag som har inblandningar av olika material som minskar gummi effekten.
Men att det skulle vara svårare eller passar sämre med flätlina bara för ex. spolen på en rulle är koniskt eller ej har jag aldrig upplevt. Men däremot att linuppläggningen spelar en viss roll för trassel. Ju mer exakt en rulle lägger linan vid invevning ju mindre problem brukar det vara med strul vid kastet.
Det finns fördelar och nackdelar med allt här i världen. Det gäller att utnyttja fördelarna så mycket som möjligt och samtidigt minimera dess nackdelar.:sun:

Men det är bara min erfarenhet, det finns säkert de som tycker annorlunda och upplever det på annat sätt...:fiska2:

Kanon. Då blir det till å kolla upp lite mer om monolina innan jag bestämmer mig. Men det låter ju som att man kan gott testa det iaf.

Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter, och snabbt svar.

letsgofishingtoday
2010-01-09, 13:01
Kanon. Då blir det till å kolla upp lite mer om monolina innan jag bestämmer mig. Men det låter ju som att man kan gott testa det iaf.

Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter, och snabbt svar.

Det var så lite så :sun: .... kolla in linorna av sk. copolymer material. Det är en lina med kärna av nylon och ytterhölje av fluorocarbon. De är lite dyrare men är ett bra alternativ vid spinnfiske. I USA är det en vanlig lina, här har du några av dem:

http://www.tacklewarehouse.com/catpage-FLCOPOLYMER.html

Falufiskarn
2010-01-09, 13:07
Power Pro ca: 0.25 borde funka bar!