Visa fullständig version : Egen vobbler!!
MeskMatte
2003-12-13, 16:38
Tjena!!
Tänkte tillverk två egna vobblers!
Vad ska jag andvända för trä??
Jag har tagit skedar och krokfesten från gamla trasiga hi-los
tror ni det fukar bra???
Kan ni nå bra färger som håller bra??
Abachiträ är bra. Ser ut som balsa men är betydligt mera hårt. Asp är även vanligt bland de amerikanska tillverkarna av träwobblers. Det är viktigt att man impregnerar virket noga innan man lägger på grundfärger och täckfärger. Hans Nordin har gjort en ytterst förtäfflig bok om wobblersnide. Den har några år på nacken men du kan kanske få tag på den hos någon fiskeklubb. Det finns även andra som känt sig manade att visa hur man gör. Kolla på setterns hemsida
http://www.settern.se/pres1.htm
esoxlucius74
2003-12-13, 22:54
Kolla in på: www.lurebuilding.nl
MastaPike
2003-12-13, 23:40
Bok och Ek är ju klassikers annars som kan vara lätta att få tag på, jag brukar få spillbitar då jag frågar på JärnaTrä här i järna.
Angående Hi-Lo fästena så är dom bara att kasta, du kommer inte att få någon bra gäng i trät och efter ca 10-20 gäddor så kommer dom garanterat att ryka, speciellt om du fiskar med stumlina.
Ta istället och köp dig lite pianotråd med ca 1-1.5mm diameter som du gör en ögla av, sedan så tvinnar du tråden nedtill så att du får som en 3cm lång "skruv" av pianotråd, detta är det absolut bästa sättet.
Äger själv boken om vobblertillverkning och den är helt suverän.
Angående skeden. Om du tillverkar en vobbler som är exakt lika som HI-LO'n som du tog den ifrån fungerar den, annars måste skeden anpassas efter storleken och formen på vobblern. Till krok/linfästena rekomenderar jag att du köper skruvöglor, finns i de flesta järnaffärer och kostar runt 10-15-20kr för ett 10-pack beroende på storlek. Tänk på att förborra, annars kan trät spricka och suga åt sig vatten.
Abachi är det träslag som rekomenderas till de allra flesta vobblers, kostar dock en slant och är inte särskilt vanligt. På www.slojd-detaljer.se hittar du precis allt som kan behövas till ditt vobblersnide, inklusive abachi. Andra träslag duger bra, tänk bara på att tunga träslag som ex. Ek lämpar sig bäst till sjunkvobblers.
Bok fungerar jätte bra. Om du ska använda skruvöglor så köp dem som är rostfria... LYCKA TILL!!!
jag har själv kört sprintar och borrat hål och limmat.. sitter som berg och blir fina öglor
Wobblersnidarn
2005-04-27, 22:16
Abachi är suveränt träslag,lätt att få betena flytande, svävande eller sjunkande.Gran o Furu kan man få lite problem med inborrningen av krok o
linfästet pga årsringarna"kan styra borret åt sidan".Märkbart vid mindre Wobbler.
Ring till olika Träbyggvaror, Abachi används till bastubänkar mm,även som förpacknings enbalage inom industrin
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.