handdator

Visa fullständig version : Problem med tappad fisk

Bjorn
2009-06-23, 12:29
jag läste en artikel i fiskejournalen av Jens Bursell om en lösning av problemet med att fisk bänder sig loss från betet.

Min fråga är om detta upplevs som ett stort problem?

Om så är fallet så har jag spånat lite på en något enklare lösning än den Jens beskrev i artikeln. Min lösning går ut på att jag konstruerat en slags utlösare som vid hugg frigör ca 10 cm vajer / lina mellan trekrok och bete. Det krävs minst 1,8 kg dragkraft för att frigöra linan, detta för att säkerställa att det första mothugget sätter krokarna ok. Det blir automatiskt ett andra mothugg en tiondels sekund senare när de 10 cm vajer / lina sträcks.

Konstruktionen tar ca 5 sekunder att montera på både skeddrag vobbler samt jerkbait

Om denna lösning verkar intressant fundera jag på att sälja iden till någon tillverkare. Den kommer dock bli ganska enkel att kopiera för de flesta på detta forum så beskrivning kommer i så fall efter att jag undersökt om det finns något intresse för att köpa iden.

Bjorn
2009-06-24, 10:16
Ingen som tror på iden? Den borde ju åtminstone spara lacken på betet. Dessutom borde ju beten av typen bulldogg samt curley sue (mjuka gummibeten) hålla betydligt längre.

Sir Fish-a-lot
2009-06-24, 10:27
Jag tror nog att dubbla ringar löser det mesta.

Bjorn
2009-06-24, 11:10
Jag tror nog att dubbla ringar löser det mesta.

jag tror som du att dubbla ringar löser det mesta men kanske inte allt..
Förmodligen så funkar den lösningen som Jens Bursell beskriver i Fiskejournalen mycket bättre än min egen ide. Hursomhelst ska jag försöka komma ut och testa min ide i praktiken i helgen.:fiska2:

Om jag varit i närheten av att tillverka så fina beten som en del kan här på forumet så skulle jag göra allt för att se till att de håller sig lika fina även efter drillning av fisk.

TIMPA
2009-06-24, 11:20
Vad är fördelen med dubbla ringar då? att krokarna hamnar längre bort ifrån betet eller?

Bjorn
2009-06-24, 12:11
Vad är fördelen med dubbla ringar då? att krokarna hamnar längre bort ifrån betet eller?

Det finns de som tror ( även jag ) att det är en fördel med ett något större avstånd mellan bete och krok. Det är en fördel för krokning då kroken är mer exponerad. Försvårar även för fisken att "bända" sig loss från betet pga ökad rörlighet mellan bete och krok.:fisk:

theoneandonly
2009-06-24, 14:27
Jag tycker det låter som en intressant idé! Om inte det försämrar mothugget det vill säga. Om linan mellan kroken och betet är något svagare än huvudlinan kommer man ju spara många drag vilket vid vissa fisken säkert kan betyda en hel del pengar! Jag skulle köpa det.

Bjorn
2009-06-25, 00:18
Om linan mellan kroken och betet är något svagare än huvudlinan kommer man ju spara många drag vilket vid vissa fisken säkert kan betyda en hel del pengar! Jag skulle köpa det.

Intressant iakttagelse, har inte täkt på det. Det är kanske läge att vidareutveckla iden innan jag ens har hunnit testa den i praktiken.

Är det någon som vet vilken lindiameter på nylonlina som skulle funka mellan bete och trekrok om jag vill att den ska brista innan huvudlinan ( 0,40 flätlina )? Kan man lita på brottstyrkan som anges på linrullen så ska det väl inte vara några problem, men vet inte om det är så enkelt.

Bjorn
2009-06-26, 20:52
jag läste en artikel i fiskejournalen av Jens Bursell om en lösning av problemet med att fisk bänder sig loss från betet.

Min fråga är om detta upplevs som ett stort problem?

Om så är fallet så har jag spånat lite på en något enklare lösning än den Jens beskrev i artikeln. Min lösning går ut på att jag konstruerat en slags utlösare som vid hugg frigör ca 10 cm vajer / lina mellan trekrok och bete. Det krävs minst 1,8 kg dragkraft för att frigöra linan, detta för att säkerställa att det första mothugget sätter krokarna ok. Det blir automatiskt ett andra mothugg en tiondels sekund senare när de 10 cm vajer / lina sträcks.

Konstruktionen tar ca 5 sekunder att montera på både skeddrag vobbler samt jerkbait

Om denna lösning verkar intressant fundera jag på att sälja iden till någon tillverkare. Den kommer dock bli ganska enkel att kopiera för de flesta på detta forum så beskrivning kommer i så fall efter att jag undersökt om det finns något intresse för att köpa iden.

Tafsen löper fritt i bakersta kroköglan, utlösaren sitter i främre kroköglan. Jag hoppas att detta visar lite tydligare hur jag tänkt.

Spy
2009-06-26, 21:17
Kan du inte lägga in lite större bilder, jag ser inte riktigt funktionen (eller är det en medveten mörkning....).

Jens Bursell's lösning bygger ju också på att man kan använda lite mindre krokar, vilket i sin tur kräver mindre kraft vid mothugg.
Lite som ett metetackel med två trekrokar.

Jag tror stenhårt att Jens idé fungerar, men har svårt att se någon större marknad.
Den som är så intresserad att detta har betydelse kan nog också slänga ihop nåt liknande på egen hand.
Ska själv testa lite på några beten.....först ut en BJ i Ålandsfärgen som bakre öglan gått sönder på = perfekt försökskanin.....

Bjorn
2009-06-26, 23:01
Kan du inte lägga in lite större bilder, jag ser inte riktigt funktionen (eller är det en medveten mörkning....).

Jens Bursell's lösning bygger ju också på att man kan använda lite mindre krokar, vilket i sin tur kräver mindre kraft vid mothugg.
Lite som ett metetackel med två trekrokar.

Jag tror stenhårt att Jens idé fungerar, men har svårt att se någon större marknad.
Den som är så intresserad att detta har betydelse kan nog också slänga ihop nåt liknande på egen hand.
Ska själv testa lite på några beten.....först ut en BJ i Ålandsfärgen som bakre öglan gått sönder på = perfekt försökskanin.....

Du har rätt i ditt antagande om bilden, medvetet mörkad. Det går inte att söka patent på utlösaren om bilden syns tydligare.

Även jag tror stenhårt på Jens ide! En fördel med min konstruktion är att den med största sannolikhet även funkar vid trolling med flutterspoons.

Jag tror tyvärr att de allra flesta flesta är för bekväma för att knåpa ihop något liknande. Min ide är något enklare att massproducera. Tanken är att tacklet ska säljas färdigmonterat med krokar av hög kvalitet.
Min förhoppning är att priset för färdigt tackel skall motsvara vad kunden fått betala för delarna löst i butik. Hoppas bara att hitta någon som är villig att satsa på iden.
Om inte kanske detta inspirerat någon till att göra egna försök.

Berätta gärna hur det går med din försökskanin i denna tråd.

Mvh Björn

Bjorn
2009-06-29, 22:14
Tyvärr har jag inte kunnat testa i havet ännu pga maginfluensan. I och för sig hade jag väl kunnat sitta på en spann med kalsongerna nere och testa lite ändå. Relingen är dock så låg på jaktkanoten att det nog hade klassats som förargelseväckande beteende så jag avstod...

Nu till en fråga. Kraften som krävs för att utlösaren ska släppa är 1,8 kg. Jag har hört från ett par håll att detta kanske är lite för lite för att mothugget ska sitta ordentligt. Krokarna som kommer användas är antingen Owner st36bc storlek 1 eller vmc spark point i samma storlek Är det någon som har någon åsikt om detta så dela gärna med er.

/ Björn

Spy
2009-06-30, 12:40
Min första prototyp är som sagt en BJ där bakre öglan skadats.
Jag satte en tafs från mittetöglan till en krok strl 2 som sticker ut ca. 5 cm bakom betet och
releasemekanismen är ett halvt lekande intryckt i en krympslang som är fäst i den skadade öglan mha ett helt lekande.
Alltså en förenkling av Bursells tackel.
Dragkraften som krävs är obefintlig, sjögräs kan tyvärr dra loss den i nuvarande utförande,
så krokningen sker alltså när tafsen (BOA 60lbs) sträcks.
Spelet är dock max 1 cm så det blir tryck på kroken i stort sett direkt.
BJ'n fick som bonus lite livligare gång och första hugget satt klockrent.
Bustern hängde helt utanför munnen vid drillningen av denna 2-kilos.
Tyvärr var det inte nåt vidare läge för BJ i värmeböljan denna helg.
Jag fick de flesta fiskarna på jigg ca. 3-6m djup i branterna men jag tar nya tag snart.

Stampe
2009-06-30, 12:54
Hej Björn!

Vill inte trycka ner dig i skorna men är du medveten om att ett patent kostar ca 50000:-
Sen får du betala 10000-20000:- per år för att behålla det.
Men jag tror helt klart på ide´n.

Mvh Stampe

Bjorn
2009-07-01, 00:42
Hej Björn!

Vill inte trycka ner dig i skorna men är du medveten om att ett patent kostar ca 50000:-
Sen får du betala 10000-20000:- per år för att behålla det.
Men jag tror helt klart på ide´n.

Mvh Stampe

Att patent kostar har jag redan erfarit då mitt första USA patent landade på ca 100,000 kr. Innan patentet var färdigt funderade jag på hur mycket fiskeprylar jag skulle köpa för alla pengarna jag skulle komma att tjäna.
4 år senare funderade jag på hur mycket prylar jag kunde köpt för de pengar jag la på patentet.. Shit happens det är bara att gå vidare.

Tack för påminnelsen , det blir ingen patentansökan denna gång.

Bjorn
2009-07-01, 00:58
Grattis Spy till fångsten på din prototyp. Du har nog rätt i att de flesta vill knåpa ihop sin egen lösning och din verkar dessutom betydligt enklare än Jens.

Den releasemekanism jag själv använder är ett beteslås från Berkley som heter easy clip. Jag klipper bara bort öglan sen är den färdig att användas. Jag hoppas fortfarande att motståndet innan den löser ut räcker för krokning men det får väl testas i praktiken innan jag vet säkert.

Stampe
2009-07-01, 07:14
Oj då.. det var surt, då har du ju koll på läget.
Mycket trevligt med uppfinnare, fortsätt i samma riktning.

Spy
2009-07-03, 16:02
Här är en risig mobilbild på mitt releasetackel.
Kommer bättre bilder när jag får kamera och drag på samma ställe :-)

Bjorn
2009-08-12, 23:34
Har nu hunnit testa lite grann. Krokningsförmågan verkar inte påverkas negativt av denna konstruktion. Jag fick dock problem med de färdiga tafsar som användes, gick av vid bottennapp som inte var så extrem att det borde hänt.

Kommer att testa med lite annat material innan jakten på storgäddan fortsätter..

Bjorn
2009-08-28, 13:43
Har nu hunnit testa min ide och konstaterat att den inte var en av de bättre

Jag kommer att ändra konstruktionen så att realesetacklet sitter fast i nosöglan och realesemekanismen sitter i öglan längst bak på betet. Bukkroken kommer att sitta fast i tacklet och hänga fritt under öglan där normalt bukkroken är fäst.

Bilder kommer så småningom.

Bjorn
2009-09-19, 20:12
Har nu hunnit testa min ide och konstaterat att den inte var en av de bättre

Jag kommer att ändra konstruktionen så att realesetacklet sitter fast i nosöglan och realesemekanismen sitter i öglan längst bak på betet. Bukkroken kommer att sitta fast i tacklet och hänga fritt under öglan där normalt bukkroken är fäst.

Bilder kommer så småningom.

Är nu tillbaka till ursprungssiden. Problemen med att inte konstruktionen höll är nu åtgärdad. Jag har ändrat ett par saker samt använder nu material som håller betydligt bättre. Hoppas att dessa bilder förklarar funktionen.

Spy
2009-09-21, 09:55
Bra kämpat, men vilken funktion har lekandet i den främre öglan ?
Känns som den kroken kommer väldigt långt från kroppen....
Även den bakre tyngs nog ner en del och kommer "off-set" från betet.
Går det inte att använda Easy-clip'et direkt på den främre öglan eller möjligen med en fjäderring ?

Gös Jonas
2009-09-21, 11:23
Bjorn kul du är en innivativ snubbe! Men ärligt jag garvade när jag såg Bursells artíkel, varför krångla till det som fan. De flesta som tappar mkt fisk gör för kassa mothugg. Man skall saftga i allt man har, det skall vara en reflex. Nu är det ju så att detta kräver kordination, de som inte kan kasta en tennisboll kan sällan göra bra mothugg. Men det är bara öva. Krångla till det med massa tackel på betena kommer aldrig bli en hit, det är nog krångligt välja bete.

Bjorn
2009-09-21, 21:33
Bra kämpat, men vilken funktion har lekandet i den främre öglan ?
Känns som den kroken kommer väldigt långt från kroppen....
Även den bakre tyngs nog ner en del och kommer "off-set" från betet.
Går det inte att använda Easy-clip'et direkt på den främre öglan eller möjligen med en fjäderring ?

Det bakre lekandet har en helsvetsad ring där tacklet kan glida för funktionens skull. Att kroken kommer långt från kroppen fyller en funktion. Krokarna jag använder är betydligt mindre än original ( storlek 2 ) och behöver av denna anledning vara lite längre från betet för att inte påverka krokningen negativt.

Den lägre vikten på krokarna kompenseras av vikten på de två lekande.

Bjorn
2009-09-21, 21:48
Bjorn kul du är en innivativ snubbe! Men ärligt jag garvade när jag såg Bursells artíkel, varför krångla till det som fan. De flesta som tappar mkt fisk gör för kassa mothugg. Man skall saftga i allt man har, det skall vara en reflex. Nu är det ju så att detta kräver kordination, de som inte kan kasta en tennisboll kan sällan göra bra mothugg. Men det är bara öva. Krångla till det med massa tackel på betena kommer aldrig bli en hit, det är nog krångligt välja bete.

Hej Gös Jonas, Jag anser mig vara rätt duktig på att kasta tennisbollar så det är inte av den anledningen jag försöker krångla till allting...

Jag testar lite olika med anledning av att jag vill kunna fiska jerkbait med lite klenare spö då jag tröttnat på att drilla fisk med ett som är för styvt.
Jag misstänker att det krävs mer kraft i mothugget för att driva in en trekrok storlek 4/0 än en mindre och tunnare i storlek 2. Det är i alla fall den känslan jag fått efter att jag testfiskat med dessa ett tag.

Dessutom är det rätt kul att prova lite nya tankegångar ibland om inte annat för att krångla till saker och ting lite grann...

Gös Jonas
2009-09-21, 22:01
Å andra sidan Björn så krokar ett styvt spö så otroligt mkt bättre att jag inte tror du kan komepnsera det genom mildare spö och mindre krokar. Men krångla på du:)

Bjorn
2009-09-21, 23:21
Å andra sidan Björn så krokar ett styvt spö så otroligt mkt bättre att jag inte tror du kan komepnsera det genom mildare spö och mindre krokar. :)

Du har förmodligen rätt men jag tänker ge det en chans.
Har förövrigt krånglat lite till i kväll så här kommer lite mer bilder.

Betet som används är ett Buster jerk shalow men med denna konstruktion så beter det sig mer som suspending.

Krokarna är Vmc sparkpoint storlek 2. Vajer ( 7 trådig 50 kg ) och vajerlås ( 2,4 mm ) från Mustad. Utlösare är som tidigare Berley easy clip storlek 7 där öglan klippts bort.

Tacklet flyttas busenkelt från ett bete till ett annat så nu kommer samtliga Buster jerk kunna ligga i samma låda utan att krokar fastnar i varandra. Samma storlek på tackel passar även till piggarna men där kommer jag förmodligen gå upp till storlek 1 på bukkroken då detta bete är tjockare.

Vill göra alla som läser detta uppmärksamma på att jag experimenterar hej vilt och har inte en aning om detta kommer fungera. Hoppas att fler vågar skriva om sina försök, även de som misslyckats. Då slipper jag lägga ner energi på något som någon annan med säkerhet vet att det inte fungerar :cheers:

Bjorn
2009-09-24, 23:41
Å andra sidan Björn så krokar ett styvt spö så otroligt mkt bättre att jag inte tror du kan komepnsera det genom mildare spö och mindre krokar. Men krångla på du:)

Testade den sista versionen i kväll. Lånade lillgrabbens spö, ett Uggly Stick 6" 5-20 gram som är riktigt mjukt. Bukkroken på Bustern satt stenhårt gäddans underkäke vid landning men den kanske satte sig under fighten. I vilket fall som helst kändes det riktigt bra, kommer att försöka föra lite statistik över hugg / landning med detta tackel jämfört med original beten i fortsättningen.

Gäddan var för övrigt 90 cm och i god kondition.

Hoppas att mitt tackel krokar lättare, det kan kanske kompensera för de gånger jag står och sover vid hugg:cheers:

Spy
2009-09-25, 09:39
Nu tror jag du börjar närma dig nåt som verkligen funkar.
En fjäderring på mitten för att lätt kunna byta buk-kroken, sen är du "hemma".
Det där ska jag också testa, ser enklare ut än Jens tackel utan att tulla på effektiviteten.
Tumme upp ! :appl:

Bjorn
2009-09-25, 10:02
Nu tror jag du börjar närma dig nåt som verkligen funkar.
En fjäderring på mitten för att lätt kunna byta buk-kroken, sen är du "hemma".
Det där ska jag också testa, ser enklare ut än Jens tackel utan att tulla på effektiviteten.
Tumme upp ! :appl:

Tack! Det är bara en landad än så länge men har en känsla av att detta kan bli bra:winner:
Nu lägger jag ner försöket med med glidtacklet som visats på bilderna av Big banditen. Det kommer att tillverkas ett likadant tackel som det på de sista bilderna både till Big Bandit och piggen.

Buk-kroken kommer att monteras med fjäderring men jag kommer att sätta en helsvetsad ring där kroken sitter på bilderna. Så nu blir det att börja klippa kullagerlekande lik förbaskat... Om inte någon kan tipsa om var man får tag i helsvetsade ringar någon annanstans.

Spy
2009-09-25, 12:47
Så nu blir det att börja klippa kullagerlekande lik förbaskat....

Har du bara en riktig kraftavbitare ska det inte vara något problem.
Jag har en Bacho som klipper Owner 3/0 utan besvär.

http://www.slojd-detaljer.se/pslweb/product.aspx?productid=2415&deptid=312

Bjorn
2009-11-08, 23:49
Jag har nu hunnit testa ett tag, dock inte så mycket som jag hoppats. Ett mindre antal gäddor har landats utan problem. Ingen fisk missad vid mothugg ännu så länge, ej heller någon som lyckats ta sig loss efter krokning. Det är absolut för lite underlag ännu för att uttala sig om det funkar bättre eller sämre än betet i orginal.

Jag är mest nyfiken på om någon mer testat denna ide.

Lägger upp en bild på ändringen av bukkrokens upphängning samt en på sista fångsten på tacklet. Tyvärr satt tacklet illa och fisken blödde kraftigt efter landning så jag bedömde en avlivning var nödvändig.