Visa fullständig version : Vilken klass är lämplig till fjällfiske?
Vilken KLASS och AKTION är lämplig för flugfiske i fjällvatten?
I första hand tänker jag på åar vilka inte alltid är vindskyddade men även åar och sjöstränder med skyddande skog omkring sig. Duger denna utrustning till andra fisken också?
Jag vill INTE veta vilka märken på spön, rullar, linor och flugor ni föredrar utan mera vad som karaktäriserar ett bra fjällspö, en bra lina, en lämplig tafs osv.
fråm klass 2 till 9 ungefär !!!
Menar du Jerka att det kan vara hugget som stucket om jag väljer en #2 utrustning eller en i #9? Det tror jag inte riktigt på. ;)
om du fiskar där det kan blåsigare så kan en 5-6:a vara bra också!men i vanliga fall så är det en 4-5:a som är det ultimata
Skitfiske!
Jerka, AFTM klass 9 använder man på kusten och till gäddor, knappast i fjällvatten!
Jag håller med Kiwi, 4/5 räcker i de flesta lägena, då du fiskar efter relativt liten fisk, men t.ex vid oskyddade åar och andra vattendrag kan du behöva gå upp till 5/6 för att kunna kasta ut flugan.
MastaPike
2003-12-23, 13:17
Jag skulle använt mig utav en 5/6 bra om det blåser vilket det ofta gör och lite bättre då man fiskar i sjöar.
Kör klass 5 rakt av, om eländigare förhållanden råder vid platsen kan du lägga på en eller två(!) klasser tyngre lina. Dagens flugspön pallar detta utan problem. Håll bara lite mindre lina i luften och låt spöt ladda djupare, brukar använda mig av detta på kalfjället då det kan blåsa lite mera än normalt och jag inte vill gå upp i spöklass!
Jag är ingen driven flugfiskare snarare driver jag med flugfiskarna men jag har noterat att det finns ställen där seriösa metare inte är välkomna.
Ett flugspö skulle däremot vara en inträdesbiljett till tex Holmsjön eller vissa sträckor av Storån eller för att i september ha till att söka efter grovharren. Men jag är alltså inte beredd att skaffa mig flera utrustningar för olika ändamål. Då vill jag naturligtvis att den enda skall fungera även i fjällmiljö. Jag tänker inte finlira i småbäckar men platser där det går att fiska från land kan kanske bli hemsökta av mig och siktet är inställt på kilofisk men det lär vara fiskar med betydligt lägre vikt som oftast kommer att ta flugan. Och flugan blir med all sannolikhet något som får drifta på ytan så långt det går. För hantera ett flugspö på rätt sätt kan jag inte. Har gått en flugfiskekurs för en proffsinstruktör och jävligare nederlag har jag inte upplevt! Hellre gifter jag mig en gång till än övergår till att bli en regelrätt flugfiskare!
Originally posted by Wario
Jerka, AFTM klass 9 använder man på kusten och till gäddor, knappast i fjällvatten!
han har ju faktiskt inte nämnt vad han ska fiska, det är ju möjligt att fiska gädda i fjällen! :ordning:
Originally posted by Max
han har ju faktiskt inte nämnt vad han ska fiska, det är ju möjligt att fiska gädda i fjällen! :ordning: Ett korrekt konstaterande Max. Jag har själv sett gäddor i femkilosklassen i ån nedanför flottarkojan och där jag brukar ta dricksvattnet har en bekat dragit upp en som måste vägas i bitar på hans tiokilosvåg. Den påstods ha vägt över 11,5 kilo.
Så visst kan kraftiga don vare påkallade om man nu vill åt bestar av det slaget. Samma lär väl gälla om jag skulle få på en av de verkliga grovöringarna. Men jag räknar inte med en sån otur.
Jag siktar på att få fisk i hyfsad portionsstorlek och då tror jag att även ett riktigt klent spö duger men det är nog mera viden som sätter kraven. Vill jag krångla ut linan i motvind måste den ha tillräcklig energi för att stå emo och orka pressa sig genom motvinden. Då kanske de minsta klasserna blir veka.. Jag tror alltså mera på en utrustning i storlek mellan 4 och 7.
Nu vet jag att spön har olika taperingar och spänst. Det är här jag är rådvill. Hur får jag ett spö som i goda fall kan presentera flugan på ett så elegant sätt att den sänker sig lugnt och stilla som en sommarnatt i Dalarna, samtidigt som den vid behov orkar vräka ut linan i motvinden. Hur är ett sånt spö konstruerat? Hur ser linans taperingar ut?
maryland
2003-12-23, 22:02
Vi hoppar från fjällen till P/T-vatten i Roslagen, nå då så.
Samma spö/linklass tycker jag man kan nyttja i båda fallen.
Har själv ett underbart 4/5-spö, med en något mer "självkastande aktion" för hyggligt-väderfiske.
Kör ibland med en #6-lina på detta spö, beroende lite på vad för flugor jag vill kunna leverera.
Jag tycker detta är det ultimata flugfisket.
Men som sagt, det blåser allt som oftast, mycket och envist, då kan jag ta fram mitt 5/6-spö, som är av annan modell och väsentligt raskare i aktionen, för att kunna få till mycket smala linbågar, en förutsättning för att i över huvud taget få ut nån lina vid kast i hård motvinden.
Denna typ av spön kastar inte "av sig själv", så att säga och ställer större krav på kastrutin, timing.
Alltså, missförstå inte nu, det finns 4/5-spön som är lika raska som mitt 5/6-spö, men jag tycker inte jag har behov av två stålfjädrar, så att säga och flugfisket i sig är som bäst med ett lite mer eftertänksamt spö. Dessutom lättare att lära sig med.
Håll till godo med min 50-öring.:)
jag kan ju säga vad jag skulle köpa. Jag skulle köpa ett spö med en mediumprogressiv aktion. Med en medium får du det bästa ur två världar, om man kan utrycka det så, nästan lika snabb linhastighet som med en med snabb aktion och ett njutbart kast som med ett spö med långsam aktion. Och med den kan du kasta dom där underhandskasten som behövs runt en del snåriga fjällbäckar. Jag skulle alla fall undvika en snabb aktion eftersom det blir mycket snabbare/stressigare kast och man inte kan njuta maximalt utav situationen då och en med långsam har nog inte linhastigheten för att klara motvindar. Klassen på spöet skulle jag tagit en 5/6 med en presentationslina i AFTM 6 eller 7 beroende på hur långt jag behöver kasta och hur tung och vindfångande flugorna jag använder är. Presentations linorna har gemensamt att dom är rätt så smala i toppen och ganska tjocka på mitten, på så sätt landar flugan riktigt försiktigt. Tafsen skulle jag ha cirka 5m, så man inte skrämmer dom försiktiga öringarna, och ha den sakta taperad mot slutet. Ett annat sätt är ju och ta en DT lina i klass 7-8 och kapa den ungefär på mitten, till den så har man en shootingline och en kort tafs. Denna kombination är otroligt bra i motvind och för gädda, kasten blir långa men också lätt ryckiga och ibland, om man tar i för mycket, så fortsätter shootinglinen att skjuta ut när DT:n redan har landat. Jag måste bara säga att det här är vad jag skulle välja. Det finns många andra sätt att lösa samma problem.
Nu börjar jag få veta vad jag ska söka efter! Det där var svar jag blev klokare av! Jag tackar och bockar! :)
Följaktligen bör jag knalla runt i butiker, provkasta och fråga så mycket som möjligt och kanske inte köpa något av de färdiga paket som finns, om det inte visar sig att det är ett sånt jag hanterar bäst. Sen vill det då till att jag väljer en rulle som det går att hitta reservspolar till för övriga linval.
Slutligen återstår det där med att inte göra spagettinystan av fluglinan. Det var nämligen det enda instruktören lyckades lära mig! :)
Bengtsson79
2003-12-24, 15:56
Jag har 2st spön med mig till fjällen ett litet troutspö #2 sen ett 4delat #5 perfekt o haka på ryggsäcken
maryland
2003-12-24, 16:04
Max och Bengtsson, vet helt klart vad de talar om.:)
Ett tre eller fyrdelat, tar man med sig oftare och det blir mer fiskat.
God Jul på er:D
Själv kör jag med 4/5 ..Men en 5/6 funkar fint det med..
Vad jag tycker asså!..
God jul
4/5 är perfekt om man jämför med fisken han ska fiska.. men inte om man jämför med den eventuella vinden. En 5/6 har det där extra som klarar lite vindar bättre. Sen som många nämnt så är det ju alltid praktiskt med ett 3 eller 4 delat spö. Men glöm inte att man förlorar lite känsla då man "slicar" upp spöt, jag kan råda dej till att inte gå ner i 5 eller 6 delat, jag har kastat med ett sådant plockepin och det var inte speciellt skönt. Det blir som stelt kring skarvarna och spöt får inte en jämn båge vid belastning. kanske testade jag ett dåligt spö... :oj:
Jag får tacka för alla upplysningar. Skaffar mig nog en 5/6:a.
Sen får vi se om jag har tålamod att lära mig hantera det. Jag vet hur jag ska göra men kan inte utföra det. Det har två dagars kurs för instruktör visat. Före den kursen skröt den mannen om att han aldrig hade misslyckats att lära ut flugfiskekonsten. Det var då det! Men även hans sol har en fläck nu!
maryland
2004-01-02, 17:55
BeBest, ska du till Stockholm och byta julklappsslipsarna, så tycker jag du kan E-posta mig.
Jag möter upp med båda mina spön (spötyper), så får du känna på båda + nån timmes (beroende på kylan) kasthandledning.
Bästa tiden på året att träna flugkast, är just när snön ligger och företrädesvis så långt från vatten och fiskar man kan komma.
Alltid kul att få tillfälle att frälsa ännu en själ in i denna ädla konst. he he
Kommer nog att ha ett spö till hands i trettonhelgen om allt går väl. Den här helgen jobbar jag och får inte tid. Sen är det där med Stockholm. Där är jag en synnerligen sällsynt gäst. In i stan och handlat har jag inte varit på trettio år!
Jag hade köpt ett 4/5... det är nog kanon!
Nu har jag köpt ett komplett spö av Blirre. Bäcksländan 5/6 rätt igenom. :)
Nu återstår att lära sig hantera det. Det är inte lätt att lära gamla hundar fiska! ;)