handdator

Visa fullständig version : Trailer i aluminium ?

pasi75
2009-07-14, 23:12
Kan det vara ngt, synd dessa inte satsade på bättre sidostöd mm, verkar vara från Jula typ !
http://www.blocket.se/vasterbotten/Bat_vagnar_i_aluminium_3S_Saker_Stark_Stabil_18892 076.htm?ca=2&w=1

Fördelen är att man kan modda själv lättare och man slipper rost mm

Noseone
2009-07-15, 07:58
Det ser ut som att axeln är i galvat stål. Om jag inte minns fel (skolkemi) så riskerar man att få en galvanisk ström mellan materialen å Aluminiumet äts upp...

Tror det är därför som AL inte slagit igenom inom släpbranchen. Vissa detaljer kan inte vara Al å därför måste de vara i stål å då riskerar man få problem. Dessutom så har Al väldigt konstiga utmattningsdata vilket oxå kan ställa till det.

Rudan
2009-07-15, 08:03
Aluminium är ju vanligt på båtsläp i det stora landet i väster. Där har man ju dessutom en vana att bada hela vagnen vid i- och upptagning. Trots det så klarar sig både vagn, bromsar och lager.

//Stefan

Noseone
2009-07-15, 08:46
Där ser man, jag skulle iaf inte köpa ett släp där man blandat material, men det är jag det....
Kanske om det varit lackat.

Sett allt för många bilar som haft lösa detaljer för att man inte vet vilka material som kan samsas.

Gruvis
2009-07-15, 09:41
Håller med dig Pasi vagnen ser bra ut men stöden .......

Rival-Andy
2009-07-16, 23:27
Aluminium är ju vanligt på båtsläp i det stora landet i väster. Där har man ju dessutom en vana att bada hela vagnen vid i- och upptagning. Trots det så klarar sig både vagn, bromsar och lager.

//Stefan

Bålsta byggde en i aluminium till en Rival 606 på prov för 8-10 år sedan. Men man fick gå upp i godstjocklek så mycket så den blev bara marginellt lättare jämfört med en galvad. Och då är väl vitsen borta då aluminium är dyrare.
/ MVH Andreas