Visa fullständig version : Gäddsjön
Är det någon som har testat att fiska i gäddsjön?
Hur var det? Anatal? Storlek? Tips?
Tack på förhand!
Jag misstänker att inga seriösa sportfiskare skulle komma på tanken att fiska i en sån sjö. Bara tanken att plocka gäddor från en stor sjö med fritt fiske för att sedan tränga ihop dom i en lite sjö är ju fullständigt befängd.
Snudd på djurplågerimässigt med tanke på transporter och hur näringstillgången i sjön lär vara. Ska gäddorna matas eller får dom lov att äta upp varandra?
Och hur kul är det att kanske få ett PB i en sån sjö?
Nej, jag hoppas verkligen att den här prylen snart går i graven.
Jag misstänker att inga seriösa sportfiskare skulle komma på tanken att fiska i en sån sjö. Bara tanken att plocka gäddor från en stor sjö med fritt fiske för att sedan tränga ihop dom i en lite sjö är ju fullständigt befängd.
Snudd på djurplågerimässigt med tanke på transporter och hur näringstillgången i sjön lär vara. Ska gäddorna matas eller får dom lov att äta upp varandra?
Och hur kul är det att kanske få ett PB i en sån sjö?
Nej, jag hoppas verkligen att den här prylen snart går i graven.
Vad är gäddsjön för något ?
en liten sjö där folk släpper i gäddor från andra sjöar ?
trashmasta
2009-08-07, 13:46
http://www.dittfiske.se/
Tror det är denna som avses.
http://www.outdoor.se/sportfishnews/dittfiske/
Som sagt ovan så skulle jag vilja höra lite mer från någon som har varit där och fiskat, jag är inte intresserad av folks åsikter om sjön och hurvida det är djurplågeri eller inte.
jag är inte intresserad av folks åsikter om sjön och hurvida det är djurplågeri eller inte.
Väldigt sportsligt att ta sitt PB i en sjö där det satts i stora gäddor.. Skärpning! Skall det vara såhär?
Åk till närmaste yrkesfiskare och köp dagens största fångst istället, lika mycket sport! :ordning:
//Linus
Som sagt ovan så skulle jag vilja höra lite mer från någon som har varit där och fiskat, jag är inte intresserad av folks åsikter om sjön och hurvida det är djurplågeri eller inte.
...och som sagt så tror ju inte jag att några seriösa sportfiskare varit där, så därför får du väl antagligen inget svar på den här sidan...
Tycker hela ideen är pinsam..
Jag har inte sagt att jag ska åka dit och fiska, vill bara veta om man får ngt... :fiska1:
Jag har inte sagt att jag ska åka dit och fiska, vill bara veta om man får ngt... :fiska1:
Jo det har framgått tydligt.
Men du frågar på fel ställe, det finns nog inte särskilt många användare på denna sida som har varit där och fiskat.
För precis som sagts tidigare i tråden så är det inte många seriösa sportfiskare som skulle få för sig att fiska i en sådan sjö.
Old Firehand
2009-08-07, 17:45
Tack på förhand!
Hej Robin Wiklund; De här frågorna bör du nog inte ställa här på www.fiskesnack.com. Bästa och mest korrekta svaren bör du få om du riktar dig direkt till fiskeguiderna och innovatörerna Petter Larsson och Björn Blomqvist, bjorn@outdoor.se. Idén är nog inte så tokig, eftersom du finner många paralleller världen över. De flesta vatten med regnbåge har kommit till på samma sätt och Östersjön är ett stort "Put & Take"- vatten vad beträfffar Gös, Havsöring och Lax. Och på tapeten är också att börja plantera ut både Gäddyngel och försträckta Gäddungar inom vissa regioner i Östersjön - världens största brackvattenshav.
För att utveckla sportfisket här i Sverige fordras fler innovatörer och framtidstänkare och inte bara kritiker och bakåtsträvare...
Nothing is for ever!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
snOrdanger
2009-08-07, 17:59
Hej Robin Wiklund; De här frågorna bör du nog inte ställa här på www.fiskesnack.com. Bästa och mest korrekta svaren bör du få om du riktar dig direkt till fiskeguiderna och innovatörerna Petter Larsson och Björn Blomqvist, bjorn@outdoor.se. Idén är nog inte så tokig, eftersom du finner många paralleller världen över. De flesta vatten med regnbåge har kommit till på samma sätt och Östersjön är ett stort "Put & Take"- vatten vad beträfffar Gös, Havsöring och Lax. Och på tapeten är också att börja plantera ut både Gäddyngel och försträckta Gäddungar inom vissa regioner i Östersjön - världens största brackvattenshav.
För att utveckla sportfisket här i Sverige fordras fler innovatörer och framtidstänkare och inte bara kritiker och bakåtsträvare...
Nothing is for ever!
Old Firehand
Nu var inte frågan om att hjälpa stammarna att hålla sig starka/vid liv utan om att dunka i meter på meter fullvuxna gäddor som fiskats upp från naturliga bestånd i vänern o vättern, innovativt? Inte i min bok, inte nånstans.
vestervall
2009-08-07, 22:17
...och som sagt så tror ju inte jag att några seriösa sportfiskare varit där, så därför får du väl antagligen inget svar på den här sidan...
Nu är det ju inte direkt som så att 99% av alla på fiskesnack är det du kallar "Seriösa sportfiskare"
Jag själv är amatör det erkänner jag.
Jag tror att de har fått tillstånd att fiska i de sjöar de fiskar i och då räknas deras fångst till kvoten, eller?. Om de inte hade tagit upp de gäddorna som de tog upp så hade väl någon yrkesfiskare tagit den delen av fiskekvoten, skillnaden hade varit att gäddan dog direkt istället för att hamna i en straffkoloni för gäddor. Hellre gäddsjön än gäddfilé tycker jag.
Har jag fel? jag är inte så insatt i det där med kvoter. Om det är så att de tar av beståndet som annars skulle få vara kvar så är det givetvis förjävligt.
Jag kan inte förstå varför det är osportsligt att ta en stor fisk där, visst det är skapad koncentration av stor fisk men det finns det överallt. Det är lika osportsligt att ta en stor karp i mörtsjön, en havsöring i stockholms ström, en nilaborre i victoriasjön etc.
Hellström
2009-08-07, 22:44
med risk för att kliva på en tå lr kanske en hel fot, men kan man inte dra paraleller till karp fisket? känns inte som karparna får sånna hängbukar av enbart naturlig föda? undra hur många ton mäsk som skjuts ut i alla dammar och sjöar som håller karp här i sverige...? där är de ju okej med PB =) Hopaas ni förstår vad jag menar? =)
//Johan
_bagarn_
2009-08-07, 23:04
Håller med föregående talare.
med risk för att kliva på en tå lr kanske en hel fot, men kan man inte dra paraleller till karp fisket? känns inte som karparna får sånna hängbukar av enbart naturlig föda? undra hur många ton mäsk som skjuts ut i alla dammar och sjöar som håller karp här i sverige...? där är de ju okej med PB =) Hopaas ni förstår vad jag menar? =)
//Johan
Karpar är uppfödda. Gäddorna är naturliga och är tagna från ett annat vatten.
Old Firehand
2009-08-08, 11:00
Nu var inte frågan om att hjälpa stammarna att hålla sig starka/vid liv utan om att dunka i meter på meter fullvuxna gäddor som fiskats upp från naturliga bestånd i vänern o vättern, innovativt? Inte i min bok, inte nånstans.
Hej Mark Nordänger; Det innovativa ligger kanske på ett annat plan än att "dunka i meter på meter fullvuxna gäddor" som du beskriver det. Det är ju många Gäddfiskare som ännu inte fått chansen att tampas med en monstergädda på 13+ kilo och här bjuds ju chansen via välkända fiskeskribenter och fiskeguider att få göra detta under sakkunnig ledning. Låt tanken gå till de Gäddfiskare som inte har vare sig fysiska eller ekonomiska möjligheter att åka med båt och trailer landet runt för att hitta olika vattensystem och sjöar med "Hot Spots" där de riktigt Stora Gäddorna vistas och kan växa sig till monsterformat. En betydande del av Gäddfisket ligger ju i att få fightas med en urstark Gädda i monsterformat. Varifrån dessa Gäddor kommer är ganska ointressant för den som åker till "Gäddsjön" och fiskar.
"Inte i min bok" skriver du vidare. Tyvärr har jag aldrig fått chansen att läsa din bok om Gäddfiske, men jag söker gärna efter den i bokhandeln och på biblioteket om du kan ange boktitel och förlag....:sun:
Go for the Big Ones!
Old Firehand
JimmyJigg
2009-08-08, 15:10
Det tar ju helt bort mystiken och charmen med att ta en 10+ are. Om man nu måste fightas mot en stor gädda varför inte bara plantera in stora gäddor i en pol o fiska i den?? Det här e ju bara för sorgligt, som att sjuta en stor Älg i en liten inhägnad.
vestervall
2009-08-09, 00:27
Det tar ju helt bort mystiken och charmen med att ta en 10+ are. Om man nu måste fightas mot en stor gädda varför inte bara plantera in stora gäddor i en pol o fiska i den??.
Eller så är det en helt underbar inkörsport för att fiskeintresset skall öka ytterligare. Tänk om din första gädda vore en 10+. Jag tycker inte att tanken är helt fel om jag skall vara ärlig.
Jag kan ju även tillägga att jag inte hade varit intresserad av fiske efter ädelfisk om det inte fanns put & take sjöar, eftersom jag fiskar i sådana så ses jag tydligen som inte någon "seriös sportfiskare" tydligen enligt tidigare förståsigpåare.
Jag tycker det är löjligt att det här väcker så starka reaktioner faktiskt. Jag ställer mig på firehands sida.
JimmyJigg
2009-08-09, 00:48
Eller så är det en helt underbar inkörsport för att fiskeintresset skall öka ytterligare. Tänk om din första gädda vore en 10+. Jag tycker inte att tanken är helt fel om jag skall vara ärlig.
Jag kan ju även tillägga att jag inte hade varit intresserad av fiske efter ädelfisk om det inte fanns put & take sjöar, eftersom jag fiskar i sådana så ses jag tydligen som inte någon "seriös sportfiskare" tydligen enligt tidigare förståsigpåare.
Jag tycker det är löjligt att det här väcker så starka reaktioner faktiskt. Jag ställer mig på firehands sida.
Om mina tre första gäddor vägde 10,11,12 kg skulle inte jag tycka det var roligt att få 3 kilos gäddor på det "vanliga" viset. Samma sak med ädelfilsk om jag fiska i ett put and take vatten med bara 4 kilos rengbågar. intresset skulle inte bli större snarare mindre när det inte längre är någon "sport" att få stor fisk.
P&T fisket efter regnbåge är inte riktigt jämförbart med den här varianten. Här minskar man ett naturligt bestånd med ryssja för att sedan flytta fiskarna till "gäddsjön". Något som för mig utgör det största problemet med det här förfarandet. Om nu någon ville roa sig med att odla upp gäddorna från yngel så skulle det vara en annan sak. Men det är ju förstås alldeles för kostsamt och tidskrävande.
snOrdanger
2009-08-09, 01:50
Hej Mark Nordänger; Det innovativa ligger kanske på ett annat plan än att "dunka i meter på meter fullvuxna gäddor" som du beskriver det. Det är ju många Gäddfiskare som ännu inte fått chansen att tampas med en monstergädda på 13+ kilo och här bjuds ju chansen via välkända fiskeskribenter och fiskeguider att få göra detta under sakkunnig ledning. Låt tanken gå till de Gäddfiskare som inte har vare sig fysiska eller ekonomiska möjligheter att åka med båt och trailer landet runt för att hitta olika vattensystem och sjöar med "Hot Spots" där de riktigt Stora Gäddorna vistas och kan växa sig till monsterformat. En betydande del av Gäddfisket ligger ju i att få fightas med en urstark Gädda i monsterformat. Varifrån dessa Gäddor kommer är ganska ointressant för den som åker till "Gäddsjön" och fiskar.
"Inte i min bok" skriver du vidare. Tyvärr har jag aldrig fått chansen att läsa din bok om Gäddfiske, men jag söker gärna efter den i bokhandeln och på biblioteket om du kan ange boktitel och förlag....:sun:
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Tycker inte att du alls har nån poäng, det du utvecklar nu är väl underförstått, att det finns sorgligt folk som gärna åker till en damm där en 100+ finns som nappgaranti, lika sorgligt som att köpa en fin fisk vid liv o haka på den i änden på ett tackel för att veva upp den. Sportfiske? Nej inte i min bok som förövrigt är ett uttryck som används för att beskriva ens åsikt, och inte alls en bokstavlig förklaring att jag skrivit en bok om fiske.
Själv är jag student och har inte ekonomiska möjligheter att åka land och rike runt för att fiska efter monstergäddor, har aldrig fått nån gädda på 13 kilo, men att åka för att bara plocka ett rekord i en sjö med insatta sådana skulle aldrig falla mig in, då försvinner en av hörnstenarna i sportfiske för mig.
Sen att det skulle vara ointressant för den som fiskar i gäddsjön vart fisken kommer ifrån kan jag förstå, för mig är det en person som antagligen inte kan eller bryr sig så mycket om sportfiske, en person som vill ha en fin gädda på bild och en historia och berätta för sina kompisar utan att behöva lägga ner nån tid, men sportfiske utan sport är inte sportfiske enligt mig.. Och det är det den här sidan handlar om va, sportfiske?
_bagarn_
2009-08-09, 02:10
Snordanger.. Old firehand skojar lite med dig, när han pratar om böcker och förlag.
Han är kanske nordens bästa gäddfiskare som faktiskt har skrivit en bok om gäddfiske, Med många, många 10 klubbare på sitt samvete...
vestervall
2009-08-09, 09:11
Om mina tre första gäddor vägde 10,11,12 kg skulle inte jag tycka det var roligt att få 3 kilos gäddor på det "vanliga" viset. Samma sak med ädelfilsk om jag fiska i ett put and take vatten med bara 4 kilos rengbågar. intresset skulle inte bli större snarare mindre när det inte längre är någon "sport" att få stor fisk.
Dert är ju knappast nappgaranti i P&T sjöarna heller, det händer att man kommer hem tomhänt.
OKej, vi är väl annorlunda. Men om jag skulla ta en på över tio till en början så skulle jag göra allt i min makt för att hitta dem i det vilda också.
GäddJävel
2009-08-09, 10:14
Tycker inte att du alls har nån poäng, det du utvecklar nu är väl underförstått, att det finns sorgligt folk som gärna åker till en damm där en 100+ finns som nappgaranti, lika sorgligt som att köpa en fin fisk vid liv o haka på den i änden på ett tackel för att veva upp den. Sportfiske? Nej inte i min bok som förövrigt är ett uttryck som används för att beskriva ens åsikt, och inte alls en bokstavlig förklaring att jag skrivit en bok om fiske.
Själv är jag student och har inte ekonomiska möjligheter att åka land och rike runt för att fiska efter monstergäddor, har aldrig fått nån gädda på 13 kilo, men att åka för att bara plocka ett rekord i en sjö med insatta sådana skulle aldrig falla mig in, då försvinner en av hörnstenarna i sportfiske för mig.
Sen att det skulle vara ointressant för den som fiskar i gäddsjön vart fisken kommer ifrån kan jag förstå, för mig är det en person som antagligen inte kan eller bryr sig så mycket om sportfiske, en person som vill ha en fin gädda på bild och en historia och berätta för sina kompisar utan att behöva lägga ner nån tid, men sportfiske utan sport är inte sportfiske enligt mig.. Och det är det den här sidan handlar om va, sportfiske?
Det här tycker jag är ett intressant fiskefilosofiskt dilemma... för (åtminstone jag) gör paralleller till andra "kända" vatten som antorpa, rögle dammar, sjöbodasjön, vänern, vättern, landösjön etc etc... listan kan göras lång... men, spelar det någon roll? Är det inte den fiskande personens upplevelse som räknas? Och han / hon kanske är nöjd med att fiska i gäddsjön?
Jag är nöjd med att fiska i norra bergstjärnen, ett vatten som säkert betraktas som ett skitvatten av 99% av fiskesnackarna då man inte landar några regfiskar där men som skänker mig den lugn och ro som jag behöver och som ger mig fina upplevelser. Förakta aldrig andra människors drömmar även om de liggger utanför dina egna ramar!
Det här tycker jag är ett intressant fiskefilosofiskt dilemma... för (åtminstone jag) gör paralleller till andra "kända" vatten som antorpa, rögle dammar, sjöbodasjön, vänern, vättern, landösjön etc etc... listan kan göras lång... men, spelar det någon roll? Är det inte den fiskande personens upplevelse som räknas? Och han / hon kanske är nöjd med att fiska i gäddsjön?
Jag är nöjd med att fiska i norra bergstjärnen, ett vatten som säkert betraktas som ett skitvatten av 99% av fiskesnackarna då man inte landar några regfiskar där men som skänker mig den lugn och ro som jag behöver och som ger mig fina upplevelser. Förakta aldrig andra människors drömmar även om de liggger utanför dina egna ramar!
men de vattnena är inte vatten med "stulna" fiskar.
_bagarn_
2009-08-09, 10:38
Bra skrivet gäddjävel..
ackeliba
2009-08-09, 11:01
Ja, det ligger ngt i vad du säger, men jag tror knappast att en seriös sportfiskare skulle vilja skryta om att han/hon tagit sitt pb i ett vatten där bara stora gäddor är isatta.Det är då häftigare att gäddan i ett naturligt vatten. Men Svensson är kanske beredd att pröjsa sina pengar på ett sånt här ställe.
Allt handlar bara om pengar.
Tur att gäddans bestånd är stabilt och att en sån här ide inte skadar det än iaf. Tycker att vi ska vara rädda om våra gäddor, hålla dem i samma vatten och utöva C&R, men att samtidigt taupp en matgädda då och då för den som tycker om.
Sen så väcker detta mycket uppståndelse bara för att det är gäddor. Som du nämnt så har vi flera fina exemplar av samma sorts vatten. Släpp i fisken i sjön, mäska och fånga rekordvikter. Tex Antorpa. Mäsk höjer helt klart de svenska rekorden, men jag tycker att det skulle vara häftigare att fånga en stor fisk som levt naturligt.
GäddJävel
2009-08-09, 11:08
men de vattnena är inte vatten med "stulna" fiskar.
Sant... men de är åtminstone lagligt utsatta, till skillnad från en del karpvatten exempelvis. (men, det är ju en helt annan diskussion som inte hör hemma i gäddsjötråden) :)
Ja, det ligger ngt i vad du säger, men jag tror knappast att en seriös sportfiskare skulle vilja skryta om att han/hon tagit sitt pb i ett vatten där bara stora gäddor är isatta.Det är då häftigare att gäddan i ett naturligt vatten. Men Svensson är kanske beredd att pröjsa sina pengar på ett sånt här ställe.
Det kan jag väl hålla med om. Men är det ens en "fråga" eller ett problem"? Får man regga fisk därifrån? Därom vet jag inget... just nu iaf. :)
Bra skrivet gäddjävel..
Tackar.
Allmana_mini
2009-08-09, 11:58
Nothing is for ever!
Old Firehand
Som du säger så kan man ju likna det vid p&t fiske, däremot har du 2 saker som jag inte kan förstå hur dom kommit runt och hur dom kan försvara det..
1. Vanliga inplanteringssjöar är vanligtvis sjöar som har ett väldigt liten biomassa och därmed kan rottenol behandlas för att sedan plantera in fisk, varför man gör detta är en sådan självklart sak som sjukdoms risken som dom planterade fiskarna medför. Läste häromdagen att man räknar med att en odlad fisk vanligtvis har 3 sjukdomar som den "utvecklat" genom att vara just odlad och därmed är annan odlad fisk också resistent mot den.
Samma sak finns också i sjöar där det lokala beståndet kan ha sjukdomar som dom är resistenta emot och fisken kan också vara nischad emot en viss betesfisk och därför ha svårigheter att nicha om sig. Och matematiken är lätt, en stor gädda kräver mkt energi och därmed kan följderna bli fatala.
2. om vi nu bygger vidare på hela konceptet att en gädda kräver mkt energi och faktumet att ett vatten drag bara kan hallå en viss biomassa dvs en viss mängd fisk och annat levande ting. Om du nu sätter in 200kg gädda så är det 200kg som ska "ut" på andra håll och det är då betesfisken för denna som först blir drabbad. Tyvärr kommer jag inte ihåg formeln för detta men det kan säkert ngn annan fylla i.
Med detta sagt så är det alltså ingen slump att den så kallade "gäddsjön" inte har 400 gäddr över metern utan något som efter tusentals år hittat balansen och som dessa människor som tydligen vill leka gud ska förstöra...
Och då tänker jag itne gå in på reproduktions värdet av fisken dom tar upp heller...
Nä, nog borde vi veta bättre än att tro att lösning på alla problem är att odla/sätta ut fisk. Dessa fiskar har inget naturligt urval vilket leder till att det gynnar den svagare individen som då får en cans att överleva.
Dra bara paraleller till Norge och laxlusen som skapar en mortalitet på 80% av den utvandrade vilda laxsmolten från dom flesta av norges fjordar, varför?
Därför att dom kommer ifrån just laxodlingar som fungerar som ngt slagssnabbköp för gyrodactylus som sedan bara "hoppar" över på smolten.
Oldfirehand, tvekar inte för en sekund på din expertis eller kunskap så inget illa menat!
För alla som läser och föjer denna tråd så tycker jag ni ska satsa ngn hundralapp på att köpa Tyst hav av Isabella Lövin, det har ni igen flera ggr om!
MVH
kom på en sak till som jag ställer mig frågande till.
CWC och Aburgarcia står m,ed sponsorer för det hela, och CWC står för "Catch With Care", dubbelmoral? En aknedot bara
snOrdanger
2009-08-09, 16:48
@ bagarn jag är medveten vem OF är, hur mycket gädda han fångat spelar mig ingen roll, delar inte hans mening i frågan för det.
@ GäddJävel, håller absolut med om det du säger om många karpvatten eller regnbågsvatten där gigantiska exemplar sätts in, skulle aldrig få för mig att fiska efter en storfisk i ett sånt vatten heller! DOCK så är det inte fångstgaranti i dessa vatten, nåt som verkar utlovas i gäddsjön.
Jag kan ju bara stå för min åsikt, vilken är att det inte är att det är nån som helst sport att fiska i ett sånt här vatten, att man lika gärna kan handla en fisk och hänga en sele på om man bara vill känna fighten och inte få uppleva den äkta känslan att jag lurade en storgädda. Nu får gärna folk åka dit och fiska för mig, men jag tycker dem är sorgliga om dem kallar det sportfiske.
Lets agree to disagree.
Old Firehand
2009-08-10, 20:28
P&T fisket efter regnbåge är inte riktigt jämförbart med den här varianten. Här minskar man ett naturligt bestånd med ryssja för att sedan flytta fiskarna till "gäddsjön". Något som för mig utgör det största problemet med det här förfarandet. Om nu någon ville roa sig med att odla upp gäddorna från yngel så skulle det vara en annan sak. Men det är ju förstås alldeles för kostsamt och tidskrävande.
Fiskejournalisten och fotografen Björn Blomqvist, Outdoor.Se, ringde upp mig idag 10/8 2009 vid lunchtid angående kommentarerna om "Gäddsjön" här på FiskeSnack.
Som jag tidigare skrivit tycker jag att idén med att fånga Stora Gäddor i kallt vatten under våren efter Gäddleken i Vänern, Vättern och andra stora sjöar och sedan snabbt plantera ut dem i en mindre sjö är både kreativ och framtidstänkande. Lek bara med tanken att rörelsehindrade, fysiskt handikappade och även rullstolsbundna, både unga och gamla sportfiskare kan nu få möjlighet att fiska och själva uppleva kampen med stora, stridbara Gäddor från exempelvis en bryggbåt med reling runt. Ombord på bryggbåten kan de komma via en rullstolsvänlig ramp.
Nothing is for ever!
Old Firehand
JimmyJigg
2009-08-11, 13:12
Fiskejournalisten och fotografen Björn Blomqvist, Outdoor.Se, ringde upp mig idag 10/8 2009 vid lunchtid angående kommentarerna om "Gäddsjön" här på FiskeSnack.
Som jag tidigare skrivit tycker jag att idén med att fånga Stora Gäddor i kallt vatten under våren efter Gäddleken i Vänern, Vättern och andra stora sjöar och sedan snabbt plantera ut dem i en mindre sjö är både kreativ och framtidstänkande. Lek bara med tanken att rörelsehindrade, fysiskt handikappade och även rullstolsbundna, både unga och gamla sportfiskare kan nu få möjlighet att fiska och själva uppleva kampen med stora, stridbara Gäddor från exempelvis en bryggbåt med reling runt. Ombord på bryggbåten kan de komma via en rullstolsvänlig ramp.
Nothing is for ever!
Old Firehand
Man kan väll ha handikapp vänliga sjöar där man fiskar gädda utan att stjäla fisk från andra vatten? Är man lite fiskeintresserad tror jag man blir glad av att få en tre kilos fisk och är man mycket fiskeintresserad vill man nog fånga fisken på ett naturligt sätt.
Tycker man kan dra många paralleller till dammarna i Thailand där många häftiga sportfiskar från världen över har planterats ut, visst kan det vara kul för turister och nybörjare, men hur kul är det i längden? Glädjen att fånga en 10+ gädda i ett P&T-vatten kan knappast vara i närheten av att kämpa och slita för att till slut lyckas fånga en "vild" gammelgädda.
Hellre att man satsar på att utveckla fisket i skärgården genom stödutsättning av gäddyngel eller fiska ner beståndet av skarpsill som förstör ganska rejält för reproduktionen av abborre och gädda i vissa områden.
Det gäller att se det etiska i fisket och inte leka för mycket med naturen, betydligt viktigare för en hållbar utveckling är att värna om och vårda de fina gäddbestånden vi har i Sverige!
Det vinner alla på...
GäddJävel
2009-08-11, 15:17
Man kan väll ha handikapp vänliga sjöar där man fiskar gädda utan att stjäla fisk från andra vatten? Är man lite fiskeintresserad tror jag man blir glad av att få en tre kilos fisk och är man mycket fiskeintresserad vill man nog fånga fisken på ett naturligt sätt.
Nu är det ju som så att de inte stjäl fisken. Det vore ju iofs en luckrativ affärsidé att stjäla fisk och sen sälja guideningar på dem...
Vidare vore det intressant att höra någon rörelsehindrad kommentera detta, det vi tycker är 'anpassat' är nog ganska långt ifrån sanningen.
Nothing is for ever!
Old Firehand
Du skriver att Gäddorna fångas EFTER leken, ryssjor är ingen "fiskemetod" man använder sig av EFTER Gäddleken är genomförd. Så på vilket vis fångas Gäddorna på efter leken?
Att du står bakom detta "framtidstänkandet" tycker jag är trist, så i din framtid så kommer vi ha Braxensjöar, Sutarsjöar, Gössjöar osv, och detta tycker du är bra?
_bagarn_
2009-08-11, 16:47
Detta är en diskussion som kan hålla på för evigt. Säger som SnOrdanger, vi kan väl i alla fall kommma överens om att vi inte kan komma överens :ordning: :sun:
Men hur man än tycker & tänker så tycker jag detta är fruktansvärt viktigt
Citerar gäddjävel - Är det inte den fiskande personens upplevelse som räknas? Och han / hon kanske är nöjd med att fiska i gäddsjön?
Hur mycket pengar spenderar "svensson" varje år på Put & Take vatten med regnbåge?
Detta med att släppa i odlade regnbågslaxar i sjöar tycker jag är många gånger värre, hur många kilo trålad fisk går det åt per 1 kg regnbågslax? Minns faktiskt inte men det var väl ett par?
Sen på sikt kommer man säkert få problem med balansen i sjön, det kommer som ett brev på posten då sjön inte var så stor (10 hektar) om jag minns rätt.
Jag är inte ett dugg intresserad att fiska där själv, men kan förstå svenssonfiskare som aldrig får en större gädda en 2kg pga att man fiskar i småvatten eller tror stenhårt på att "storgäddan lurar i vassen"
Är det fortfarande ingen som har varit där och som kan berätta för mig hur det gick och hur det var? Någon här borde väl ha testat / känner någon som har testat.
Old Firehand
2009-08-12, 16:07
Hej Jimmy Jigg; De välrenommerade fiskeguiderna Petter Larsson och Björn Blomqvist stjäl inte fisk från andra eller andras vatten. Där de fiskar Gädda har de tillstånd att fiska Gädda. När det rör sig om stora mängder Gädda köper de dessa från skattebetalande yrkesfiskare som har fiske och försäljning av fisk som levebröd.
Gäddor som fångas i "Gäddsjön" fångas via kastfiske med spö, rulle, lina och bete. Är det inte ett naturligt sätt att fånga Gäddan på?
Jag tycker idén är både framtidstänkande och innovativ, en idé som säkerligen kommer att få många efterföljare både i söder och norr. I ett större perspektiv skulle ett riktat Gäddfiske efter Stor Gädda i en sjö kunna locka hit sportfiskande turister både från Frankrike, Holland, Tyskland och USA...fiskare som är vana vid att få betala för ett riktigt bra Gäddfiske. Det gäller bara att se till att gästande fiskare blir väl bemötta och får tillgång till lämpliga båtar, bra kost och logi.
Go for the Big Pikes!
Old Firehand
www.trumman.com . där dina pengar räcker längst!
Old Firehand
2009-08-12, 16:27
Herr SGK-ordförande; Från yngel till ett kilos vikt hos en Gädda åtgår det normalt 3-4 års tid. Sedan brukar det gå 2-3 års tid för varje kilos tillväxt. Ibland och under mycket goda förhållanden växer Gäddan något snabbare, men oftast långsammare. En Gädda med en vikt av 10 kilo kan vara 30-35 år gammal och i något enstaka fall som exempelvis i Vättern har det hänt att någon gädda uppnått 10 kilos vikt på 12-15 år.
Att förflytta Stora Gäddor från mycket Gäddrika vatten till mindre sjöar kan för många sportfiskare betyda en genväg till ett framgångsrikt Gäddfiske.
Visst finns det Gäddvatten med extremt Stora Gäddor som exempelvis Eriksberg utanför Karlshamn, men att få fiska efter monstergäddor i sådana vatten är få Gäddfiskare förunnat utan förblir för de flesta en livslång önskedröm...
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Herr SGK-ordförande; Från yngel till ett kilos vikt hos en Gädda åtgår det normalt 3-4 års tid. Sedan brukar det gå 2-3 års tid för varje kilos tillväxt. Ibland och under mycket goda förhållanden växer Gäddan något snabbare, men oftast långsammare. En Gädda med en vikt av 10 kilo kan vara 30-35 år gammal och i något enstaka fall som exempelvis i Vättern har det hänt att någon gädda uppnått 10 kilos vikt på 12-15 år.
Att förflytta Stora Gäddor från mycket Gäddrika vatten till mindre sjöar kan för många sportfiskare betyda en genväg till ett framgångsrikt Gäddfiske.
Visst finns det Gäddvatten med extremt Stora Gäddor som exempelvis Eriksberg utanför Karlshamn, men att få fiska efter monstergäddor i sådana vatten är få Gäddfiskare förunnat utan förblir för de flesta en livslång önskedröm...
Visst betyder det väl en genväg till framgångsrikare gäddfiske. Det är väl det som är själva affärsidén. Men frågan är ju om några vill ha såna genvägar?
Bland det roligaste med att få en stor gädda är ju just att det är ganska svårt, det ska det väl vara?
Sen att man tar bort stora gäddor från ett vatten där alla har möjligheten att fånga dom för att kunna tjäna pengar på det är ett i mitt tycke mycket underligt förfarande. Är förvånad över Länsstyrelsen tillåter det och är minst lika förvånad över att man utan yrkesfiskarlicens kan få fiska med ryssja en av våra stora insjöar, visserligen krävs det nån form av kort men det är ändå underligt.
Swedish-Pro
2009-08-12, 17:07
//Johan
Johan den mäskningen som sker i dammar/sjön påverkar karparnas kondition minimalt! Samt mäskningen är inte i syfte att göda upp dom utan att locka in dem till den plats man har sin krokbete och på sätt skaffa en realistisk chans att fånga en.
Tror man inte skall generalisera och jämföra fisken med varandra, det är som att jämföra dam- och herrfotboll. Förvisso samma idrott men trots allt inte samma sport.
Att karpar "flyttas" och matas får i sitt forum betraktas för vad det är och det är alla karpfiskare medvetna om. Samma sak gäller regnbågen. Att flytta gäddor och skapa "konstgjorda" sjöar är trots allt inte samma sak. Det blir inte riktigt samma sak att fånga en storgädda i "gäddsjön" som att fånga den i skärgården. Om detta är nog alla inblandade införstådda men självklart finns det ett ekonomiskt perspektiv på det hela. Dom vill tjäna pengar, så enkelt är det.
Vi som fortfarande värderar en gädda som är "vild" vet att det är det som gäller och låt övriga hålla på med sitt.
Allt vi gör idag skall vara enkelt och det gäller uppenbarligen också gäddfiske. Tråkig utveckling och genom att inte nyttja eller uppmärksamma nämnda projekt så behöver man inte heller bry sig. Urvattning av något som trots allt är spännande och ett stänk av girighet är vad det är....
Old Firehand
2009-08-12, 17:28
Visst betyder det väl en genväg till framgångsrikare gäddfiske. Det är väl det som är själva affärsidén. Men frågan är ju om några vill ha såna genvägar?
Bland det roligaste med att få en stor gädda är ju just att det är ganska svårt, det ska det väl vara?
Sen att man tar bort stora gäddor från ett vatten där alla har möjligheten att fånga dom för att kunna tjäna pengar på det är ett i mitt tycke mycket underligt förfarande. Är förvånad över Länsstyrelsen tillåter det och är minst lika förvånad över att man utan yrkesfiskarlicens kan få fiska med ryssja en av våra stora insjöar, visserligen krävs det nån form av kort men det är ändå underligt.
Herr SGK-ordförande; Innan det fria handredskapsfisket infördes i Östersjöns skärgårdar var det ganska svårt att fånga Stora Gäddor, eftersom fisket endast var tillåtet på kortfiskevatten och några få privata, mindre vattenområden. Här gällde det att vara kreativ och kunna förbättra sin förmåga att hitta och fånga de Stora Gäddorna över de begränsade områden man fick fiska i.
Idag är den areala begränsningen att få fiska efter Stor Gädda i Östersjön till stora delar avskaffad. Det innebär att en kreativ Gäddfiskare med inbyggd "Fish Feeling" kan leta efter riktigt Stora Gäddor över enorma områden. Visste du att det är cirka 5 % av alla Gäddfiskare som fångar 95 % av de Stora Gäddorna?
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Old Firehand: Har suttit och lusläst dina fisketips på jobbet idag, du har en mycket bra sida med fins tips. Det tackar vi för! Nästa gång jag ska beställa woblers så blir det på din sida..
Om du skulle rekomendera mig ett ställe och tidpunkt på året i sverige (helst i dom mellersta delarna) som fyra halvgubbar (30år) som drömmer om att få fightas med en riktigt grov gädda på en årlig fiskehelg skulle åka till så skulle jag vara dig evigt tacksam :)
Blev lite sugen när jag läste om gäddsjön men tydligen så klev jag på en öm tå...
Varje sportfiskare får väl bestämma själv hur svårt de vill göra det för sig
Old Firehand
2009-08-12, 20:49
Old Firehand: Har suttit och lusläst dina fisketips på jobbet idag, du har en mycket bra sida med fins tips. Det tackar vi för! Nästa gång jag ska beställa woblers så blir det på din sida..
Om du skulle rekomendera mig ett ställe och tidpunkt på året i sverige (helst i dom mellersta delarna) som fyra halvgubbar (30år) som drömmer om att få fightas med en riktigt grov gädda på en årlig fiskehelg skulle åka till så skulle jag vara dig evigt tacksam :)
Blev lite sugen när jag läste om gäddsjön men tydligen så klev jag på en öm tå...
Hej Robin Wiklund; Du begär att jag ska ta ner solen åt dig och färga den grön med gula prickar på!
I mellersta delarna av Sverige har jag fiskat Gädda och Gös i Mälaren sedan 1946, i Stockholms, Södermanlands och Uppsala skärgårdar sedan 1952. Fick jag som idag välja ett större fiskeområde att fiska efter Stor Gädda i skulle jag nog koncentrera några dagar eller ännu bättre några veckor runt norra, östra, södra och västra Mörkö. Speciellt runt norra Mörkö smyger det säkerligen både 15+ och 20+ monstergäddor nere i djupet och väntar på den Gäddfiskare som kan läsa och memorera sina vatten och har förmåga att presentera sina jerkbaits, jiggar, skeddrag, spinnare och wobbler på ett effektivt och för monstergäddorna lockande sätt.
Sista veckan i april och de två första veckorna i maj brukar de Stora Gäddorna runt Mörkö vara nära stränderna i samband med leken. Sista veckan i maj är de på väg ut till de friliggande grynnorna eller redan där.
De tre första veckorna i september är Gäddorna extra aggressiva och håller fortfarande till runt grynnorna och de yttre strandbundna topografierna. Sista veckan i september och första veckan i oktober förflyttar sig Gäddorna närmare land och återfinns utmed uddar och i djupare vikar där vinden ligger på.
Att ange exakta platser där Gäddan hugger idag är som att berätta på vilken hylla i kylskåpet osten ligger. Riktigt bra "Hot Spots" är alltid färskvaror. Det bästa du kan göra är att gå in på www.trumman.com igen och klicka på bildarkivet för att bläddra bland mina bilder och 34 bästa Gäddfisketips.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Piskfinne
2009-08-12, 22:01
Tycker att det är en smart idé, hur oetiskt det än må vara.
Han som har detta företag lär ju tjäna stålar, på gäddor... =)
Old Firehand: Jag tackar dig för dina tips! Kanske blir det en resa till Mörkö i vår.. Solen kan sitta kvar där den är :)
Tavk / Robin
Superdif
2009-08-13, 09:36
Det tar ju helt bort mystiken och charmen med att ta en 10+ are. Om man nu måste fightas mot en stor gädda varför inte bara plantera in stora gäddor i en pol o fiska i den?? Det här e ju bara för sorgligt, som att sjuta en stor Älg i en liten inhägnad.
Ja håller med dig! Helt charmlöst att fiska inplanterat...
Sorgligt att det är just guider som sysslar med detta!
Deras förmåga att fånga alla dessa fiskar som dom sen forslar över halva landet är likssom är orättvis...
Betalande människor drar upp gäddor i deras båtar hela dagarna.
Som dom själva sen livnär sig på en gång till...
Först får man folk att betala för att åka ut med båt, sen tar guiderna hand om fisken, sätter ut den i sjön och tar betalt av folk att fiska upp den igen....
och igen,och igen,och igen...
Jag har inget kött på benen och vet inte om detta är arbetssättet,men tänk - om det nu går till på ovan nämnda sätt så är det en skum men vinstdrivande affärsidé!
Men jämnförelsen med älg är tyvärr realitet det också...
Konstigare saker har hänt i jakt-värden än att tycka in sjutton fullvuxna älgar i hundgården bakom huset och sen låta folk betata för att skjuta på dom...
Och där funkar fan inte C&R...
Xtravagance
2009-11-03, 16:27
Nothing is for ever!
Old Firehand
Bra skrivet där OFH tyvärr anser jag att detta forums j***a gnällkärringar med ett uppdrag förstör hela stämningen på forumet. Frågar man något så direkt får man en jävla massa onödiga kommentarer direkt "off-topic" om detta eviga tjat om C&R djurplåger etc. etc.
Att det ska va så förbannat svårt att bara svara på en fråga kort, koncist och korrekt utan egna åsikter som för frågeställaren är helt orellevant. Med andra ord så borde alla put n´ take sjöar i sverige slopas och all artificiell odlig av fisk för utplantering avskaffas !
Hur kul är det att vara ett av 10000 örings yngel i en balja tror ni !
Kanske numera bara är gädda som räknas som fisk i detta avlånga land krymt till ett sönderfiskat mälarområde !
"Hoppa på mig bara jag är laddad för att tjafsa en stund"
Nothing is for ever!
Old Firehand
Bara ett litet påpekande: Jämnförelsen mellan stödutsättningar av yngel och inplanterande av vuxen fångstfärdig fisk är felaktig enligt min mening. Det är också fel att beteckna Östersjön som ett P&T-vatten. En korrektare benämning är i det sistnämda fallet Put& Grow..det har jag lärt mig av herr Pee-Pee och så är det ju. I övrigt håller jag med dig om att det behövs mer innovatörer och framtidstänkare..
Det skulle inte förvåna mig om det finns en marknad för den genväg till stor gädda som erbjuds via gäddsjön, är inte helt motståndare till projektet och iofs det ena behöver inte utesluta det andra men säkrare och mer attraktivt att erbjuda bra naturliga bestånd. Vilket måste vara det långsiktiga målet..För oss och för fisketurismen..
Men alla vet, nåja nästan alla, att ett pb från gäddsjön räknas inte..Lite tragiskt är det, storgäddor tvingade att gå på retur pga omständigheterna..Typ hamna på "hemmet" illa nog som det är dessutom i skottgluggen... från stora vatten hamna i en grodgöl..
Klart det skulle vara kul att åka dit och få en 10+ gädda, men jag skulle aldrig räkna in den som PB.
Jag skulle se det som en kul grej och en möjlighet att faktisk få en sådan fisk på kroken. Sen kan jag även hålla med om att det kanske inte är helt okej att trycka in massvis med gädda på ett litet område. Det förstör beståndet i andra vatten som vi/jag fiskar i.
Kanske därför det blvit så lite stora fisk på senare år, för många som slår ihjäl dom, och nu plockas om upp och flyttat till en stängd sjö..
Abelsson
2009-11-03, 19:42
Stödfodras damerna i pölen? Det bör väl nästan vara ett måste om dom skall bevara sin kondis...! ? Hade de funnits föda i stoora mängder hade de väl förmodligen redan simmat rejäla damer i sjön..
//Abel
jämtlandgädda
2009-11-03, 19:51
samma som o fiska havsöring i edsviken o massa andra ställen, de planterar ju in små havsöringar
samma me put n take fiske... inget fel men fisk från gäddsjön kan ju inte räknas som PB
Jomen viktig tycker jag, det är en himmelsvid skillnad på att sätta ut yngel i stora vatten där de fritt får vandra och äta upp sig till vuxen storlek jämnfört med att pyttsa i yrkesfiskade vuxna, stora fiskar från stora vatten i småsjöar..
jämtlandgädda
2009-11-03, 20:38
Jomen viktig tycker jag, det är en himmelsvid skillnad på att sätta ut yngel i stora vatten där de fritt får vandra och äta upp sig till vuxen storlek jämnfört med att pyttsa i yrkesfiskade vuxna, stora fiskar från stora vatten i småsjöar..
jo men iallafall så e det lika inplanterat
tycker dock att ta en gädda som e vuxen till en ny sjö e otroligt dumt, de borde ta yngel som ändå bara simmat runt någon vecka i livet
Dyrt var det iaf 1850kr pps. Är man inte mer än 2 som ska fiska kostar det 5000kr.
För 1850kr ska man fan plocka upp 20st 10+are för att det ska väga upp priset.
tycker dock att ta en gädda som e vuxen till en ny sjö e otroligt dumt, de borde ta yngel som ändå bara simmat runt någon vecka i livet
Visst är det dumt, men om dom ska ta yngel försvinner ju lite av deras idé med att bara ha stora gäddor :p
Jag tycker nog inte att man ska lika detta med vanliga Put'n'Take vatten heller.
EsoxToni
2009-11-04, 00:10
Har dom största gäddorna börjat bli namngivna än? :popcorn:
Som rekord karparna i karp-gölarna.
Ju mer jag funderar kan jag inte förstå att det är lagligt :p
Abelsson
2009-11-04, 08:52
Det sorgliga är att det garanterat finns gott om folk som betalar för att besöka pölen..! Och därför kommer det säkerligen dyka upp fler liknande ankdammar.!
Patetiskt i mina ögon...! Att meta båge med med sina barn i en barndamm är en sak.. Men att inrikta sig på "vuxna" människor, men med samma "tema" Sorgligt..!
//Abel
Old Firehand
2009-11-04, 13:21
Det sorgliga är att det garanterat finns gott om folk som betalar för att besöka pölen..! Och därför kommer det säkerligen dyka upp fler liknande ankdammar.!
Patetiskt i mina ögon...! Att meta båge med med sina barn i en barndamm är en sak.. Men att inrikta sig på "vuxna" människor, men med samma "tema" Sorgligt..!
//Abel
Hej Abelsson; Din namne Johan Abelsson har jag många spännande och trevliga fiskeminnen tillsammans med.
Inte behöver du sörja för att det finns Gäddfiskare som gärna drömmer om att få fightas med en stor Gädda, även om den råkar vara inplanterad i en mindre sjö.
I England finns det karpdammar och kalkströmmar med karpar och öringar där de fiskande både är du och bror med och har namn på varenda fisk som simmar i dessa vatten.
Sorgligt är det om en släkting eller nära vän går bort och inte får vara med bland oss längre. Sorgligt är det när man tappat kontakten med gamla, goda vänner, men jag ser ingen anledning att sörja om någon betalar för att fiska i en "pöl", sjö eller älv...
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Abelsson
2009-11-04, 13:43
Hej Abelsson; Din namne Johan Abelsson har jag många spännande och trevliga fiskeminnen tillsammans med.
Inte behöver du sörja för att det finns Gäddfiskare som gärna drömmer om att få fightas med en stor Gädda, även om den råkar vara inplanterad i en mindre sjö.
I England finns det karpdammar och kalkströmmar med karpar och öringar där de fiskande både är du och bror med och har namn på varenda fisk som simmar i dessa vatten.
Sorgligt är det om en släkting eller nära vän går bort och inte får vara med bland oss längre. Sorgligt är det när man tappat kontakten med gamla, goda vänner, men jag ser ingen anledning att sörja om någon betalar för att fiska i en "pöl", sjö eller älv...
Go for the Big Ones!
Old Firehand
OF... Med all respekt för ditt kunnande, och erfarenhet..
Om du verkligen är ärlig mot dig själv, så tror inte jag att du ser detta spektakel som något spännande och seriöst sportfiske.. Lukrativ business ? Absolut ! Men inget annat.
Du skriver " Gäddfiskare som drömmer om att få fightas med en stor Gädda " Och vad är den drömmen värd när man går och krokar sin första "storgädda" på detta vis? Kan liknas med att stoppa en 5:a i en automat för att få ut en förgylld plastring" Kan blänka och vara fin.. Men inte vill du viga dig i den !?
Uttrycket " Sorgligt" kan användas i flera sammanhang, och då också skiffta i styrka och innebörd.
Visst finns det paraleller till Karpdammarna.. Håller helt med.. ! Om än att jag kan tycka det är något mer accepterat.. Om än lite..! När fiskarna få namn, och dom lär sig att det inte är någon ide att fightas.. " jag släpps ju snart ändå" Då har det gått alldeles för långt.!
Ställer mig fortfarande frågan hur dom ansvariga skall hålla vikten på dom inplanterade damerna? Eller räknar man med att "byta ut" individerna efter att dom har magrat, och har avkrokats x antal gånger?
När du stöter på Johan nästa gång, få du hälsa från släktingarna i småland..
// Daniel
Dyrt var det iaf 1850kr pps. Är man inte mer än 2 som ska fiska kostar det 5000kr.
För 1850kr ska man fan plocka upp 20st 10+are för att det ska väga upp priset.
Haha ok.
Hur mkt pengar och tid tror du att det ligger bakom en gädda på 10kg normalt sett?
Tror de flesta spenderar bra mkt mer än 1850kr per fångad 10kgs-gädda. Om man inte är galet bortskämd med såna fångster.
Kostar en del stålar att åka till t.e.x Rügen osv med. Där hade det dock inte känts som att fiska i en fisktank.
Old Firehand
2009-11-04, 15:55
OF... Med all respekt för ditt kunnande, och erfarenhet..
Om du verkligen är ärlig mot dig själv, så tror inte jag att du ser detta spektakel som något spännande och seriöst sportfiske.. Lukrativ business ? Absolut ! Men inget annat.
Du skriver " Gäddfiskare som drömmer om att få fightas med en stor Gädda " Och vad är den drömmen värd när man går och krokar sin första "storgädda" på detta vis? Kan liknas med att stoppa en 5:a i en automat för att få ut en förgylld plastring" Kan blänka och vara fin.. Men inte vill du viga dig i den !?
Uttrycket " Sorgligt" kan användas i flera sammanhang, och då också skiffta i styrka och innebörd.
Visst finns det paraleller till Karpdammarna.. Håller helt med.. ! Om än att jag kan tycka det är något mer accepterat.. Om än lite..! När fiskarna få namn, och dom lär sig att det inte är någon ide att fightas.. " jag släpps ju snart ändå" Då har det gått alldeles för långt.!
Ställer mig fortfarande frågan hur dom ansvariga skall hålla vikten på dom inplanterade damerna? Eller räknar man med att "byta ut" individerna efter att dom har magrat, och har avkrokats x antal gånger?
När du stöter på Johan nästa gång, få du hälsa från släktingarna i småland..
// Daniel
Hej Daniel; Johan "Abel" Abelssons och mina vägar korsas sällan numera sedan han etablerade sig som Professionell Sportfiskeguide.
Gäddan, liksom många andra fiskarter, blir krokvan och präglas till att undvika sådant som tidgare upplevts som obehag. Därför tror jag att hon blir svårare och svårare att lockas till att hugga på ett artificiellt bete.
Jag försöker alltid vara ärlig mot mig själv och andra och är helt övertygad om att det kommer att bli flera Gäddsjöar i stil med de "Put & Take"-vatten vi har för fiske efter Regnbåge lite här och där i Sverige. Många av dessa "konstgjorda" fiskevatten har funnits i Sverige cirka 30 år eller längre nu. Att det blir fler "Put & Take-vatten för Gäddfiske vågar jag stoppa min sista 5:a i vilken automat som helst på....
Go for the Big Northerns!
Old Firehand
Abelsson
2009-11-04, 16:09
Hej Daniel; Johan "Abel" Abelssons och mina vägar korsas sällan numera sedan han etablerade sig som Professionell Sportfiskeguide.
Gäddan, liksom många andra fiskarter, blir krokvan och präglas till att undvika sådant som tidgare upplevts som obehag. Därför tror jag att hon blir svårare och svårare att lockas till att hugga på ett artificiellt bete.
Jag försöker alltid vara ärlig mot mig själv och andra och är helt övertygad om att det kommer att bli flera Gäddsjöar i stil med de "Put & Take"-vatten vi har för fiske efter Regnbåge lite här och där i Sverige. Många av dessa "konstgjorda" fiskevatten har funnits i Sverige cirka 30 år eller längre nu. Att det blir fler "Put & Take-vatten för Gäddfiske vågar jag stoppa min sista 5:a i vilken automat som helst på....
Old Firehand
Ang frågan om det är en god Affärside är vi överens om, fler gäddsjöar kommer helt säkert marknadsföras.
Men det var inte "frågan" i mitt tidigare inlägg.. Utan jag ställde mig frågan till etiken och det egentliga sanna nöjjet.!
Och även hur man hantera tjuriga damer som har simmat en tid i pölen.. Klubbas eller återsätts dom i det "vilda" Att någon gädda kommer öka i vikt ser jag som föga troligt..!
// Abel..
En sak som jag tänker på...
Om det skulle tas stor gädda från de vatten jag har kämpat å lärt mig under flera års tid... flytta dom stora därifrån till en p&t sjö för gädda... som man då måste betala för (om man vill de)... då skulle jag bli riktigt riktigt förbannad.
Kostnaden... 5000kr (eller mer) är inget för att få fånga en 10kg +, jag har lagt ut mycke mycke mer under de senaste 4-5år sedan jag började fiska efter gädda seriöst.
Jag tog för 3-4 veckor sedan en på 11.90kg, efter 4-5år slit å fiskande.
Den värdesätter jag högt, men det tog också tid... vilket inte alla har.
Så är det bara att man vill känna på en stor gädda å betala för det... låt dom göra det.
Men en fångst av en stor gädda i en sådan sjö (p&t) är inget som en seriös fiskare efter gädda kommer/bör värdesätta nå högt.
Old Firehand
2009-11-04, 16:44
En sak som jag tänker på...
Om det skulle tas stor gädda från de vatten jag har kämpat å lärt mig under flera års tid... flytta dom stora därifrån till en p&t sjö för gädda... som man då måste betala för (om man vill de)... då skulle jag bli riktigt riktigt förbannad.
Kostnaden... 5000kr (eller mer) är inget för att få fånga en 10kg +, jag har lagt ut mycke mycke mer under de senaste 4-5år sedan jag började fiska efter gädda seriöst.
Jag tog för 3-4 veckor sedan en på 11.90kg, efter 4-5år slit å fiskande.
Den värdesätter jag högt, men det tog också tid... vilket inte alla har.
Så är det bara att man vill känna på en stor gädda å betala för det... låt dom göra det.
Men en fångst av en stor gädda i en sådan sjö (p&t) är inget som en seriös fiskare efter gädda kommer/bör värdesätta nå högt.
Hej MARCUS "Morti" Björkman; Låt mig först citera ditt inlägg om ditt fiske i lördags 31/10 och söndags 1/11 2009 i Umeå, två dagar som verkligen var trögfiskade efter Gädda här nere i mellersta Sverige:
"Lördag: 96st i båten de flesta på jerk (Buster), kring 1-3m djup, under 2c i vattnet, soligt med en del moln, minus i luften på förmiddan som vart ett par plus senare på dagen, mycket klart vatten, 2-3m siktdjup, svag sydlig vind till vinstilla.
Söndag: 115st i båten de flesta på jerk (Buster), 1-3m djup, strax över 2c i vattnet, molnigt hela dagen, liiite regnstänk, 2-3plus i luften hela dagen, mycket klart vatten, 2-3m siktdjup, sydvästlig 5-6m/s."
Med tanke på vad du skrev ovan här på FiskeSnack om dina enormt fina Gäddfiskeresultat uppe i Umeå nu i helgen behöver man inte vara speciellt skärpt för att förstå att just du inte är beredd att betala en enda krona för att få fiska gädda längre söderut i någon "konstgjord" Gäddsjö.
Old Firehand
Hej Magnus "Morti" Björkman; Låt mig först citera ditt inlägg om ditt fiske i lördags 31/10 och söndags 1/11 2009 i Umeå, två dagar som verkligen var trögfiskade efter Gädda här nere i mellersta Sverige:
"Lördag: 96st i båten de flesta på jerk (Buster), kring 1-3m djup, under 2c i vattnet, soligt med en del moln, minus i luften på förmiddan som vart ett par plus senare på dagen, mycket klart vatten, 2-3m siktdjup, svag sydlig vind till vinstilla.
Söndag: 115st i båten de flesta på jerk (Buster), 1-3m djup, strax över 2c i vattnet, molnigt hela dagen, liiite regnstänk, 2-3plus i luften hela dagen, mycket klart vatten, 2-3m siktdjup, sydvästlig 5-6m/s."
Med tanke på vad du skrev ovan här på FiskeSnack om dina enormt fina Gäddfiskeresultat uppe i Umeå nu i helgen behöver man inte vara speciellt skärpt för att förstå att just du inte är beredd att betala en enda krona för att få fiska gädda längre söderut i någon "konstgjord" Gäddsjö.
Old Firehand
Hej Leif.
Har väl ingen betydelse hur fisket va för oss här i helgen i frågan om "gäddsjön".
Tror du också fattar att helgen vi nu hade inte inträffar ofta, första gången för oss vi har ett sådant fiske.
Stor gädda det handlar om i frågan ang. "gäddsjön", inte antal som vi hade så bra i helgen som va, tyvärr ingen stor då, största på 6.82kg.
Oavsett hur fisket efter gädda hade vare här så skulle jag inte ha åkt till "gäddsjön" å fiskat, på samma sätt som jag inte fiskar i de p&t sjöar som fins häromkring.
En stor del i fisket är att inte veta hur det kommer att gå, skulle inte direkt va lika spännande om man visste att man skulle få en stor när man åker ut.
/marcus björkman (inte magnus)
Tack på förhand!
Anmärkningsvärt lite info om fångster på gäddsjöns siter. Svävande på målet..Ryssar..gäddor "upp till 10 kg"..Största gäddan av flera.. 6,7 kg..En på 110 cm osv..Verkar, annars antar jag att de skulle informera om det som att det inte tas några riktigt stora. Är ju också klart intresserad som flera av ....Hur fan får de mat? Konditionen? Återfångster? Eventuell dödlighet?
Menar att det ligger i ett allmänt fiskeintresse att få reda på hur det funkar i praktiken..Är projektet på dekis? Eller?
Misstänker att de satsat på helt fel sjö för att pyttsa i skapliga gäddor..Näringsfattig, lågproduktiv skogssjö?
Visst är det märkligt att det alltid måste uppfinnas genvägar till svåruppnåeliga mål?
Har man svårt med brudarna på krogen eller bara tycker det är jobbigt att ragga kan man ju alltid köpa sig både sex, kärlek och en fru.....
Funderar på om en heliresa upp på Kebne klassas som en bestigning av berget....Det måste det väl göra, eftersom det är resultatet som räknas och inte vägen dit.
Eller?
//Stefan
Haha ok.
Hur mkt pengar och tid tror du att det ligger bakom en gädda på 10kg normalt sett?
Tror de flesta spenderar bra mkt mer än 1850kr per fångad 10kgs-gädda. Om man inte är galet bortskämd med såna fångster.
Kostar en del stålar att åka till t.e.x Rügen osv med. Där hade det dock inte känts som att fiska i en fisktank.
Nu menar jag att jag tycker det är jävligt saftigt pris för att åka till en damm där dom fångat stora gäddor och placerat där.
Jag fiskar ju själv så jag precis hur mycket tid och pengar det går åt. Men vill man åka och betala 1850:- för en fisk som i mina ögon inte räknas mer än att gå och köpa en från fiskhandlaren så varsågod.
Visst är det märkligt att det alltid måste uppfinnas genvägar till svåruppnåeliga mål?
Har man svårt med brudarna på krogen eller bara tycker det är jobbigt att ragga kan man ju alltid köpa sig både sex, kärlek och en fru.....
Funderar på om en heliresa upp på Kebne klassas som en bestigning av berget....Det måste det väl göra, eftersom det är resultatet som räknas och inte vägen dit.
Eller?
//Stefan
Bra skrivet.....
Nu menar jag att jag tycker det är jävligt saftigt pris för att åka till en damm där dom fångat stora gäddor och placerat där.
Jag fiskar ju själv så jag precis hur mycket tid och pengar det går åt. Men vill man åka och betala 1850:- för en fisk som i mina ögon inte räknas mer än att gå och köpa en från fiskhandlaren så varsågod.
Då är jag med dig :) Tror vi tänkte likadant, men på olika sätt ;>
Stödfodras damerna i pölen? Det bör väl nästan vara ett måste om dom skall bevara sin kondis...! ? Hade de funnits föda i stoora mängder hade de väl förmodligen redan simmat rejäla damer i sjön..
//Abel
Tror inte dom stödmatas, med tanke på vilka "slangar" som dras av CWC-gänget i denna film:
(Jag är tämligen säker på att den är inspelad i "Gäddsjön")
http://www.youtube.com/watch?v=jJfcyKwv_Sw
Dom säger visserligen inget om vikterna, men inte ser det ut som välmatade gäddor iaf.
Den på 116cm ser ut att väga runt 7kg kanske.
Vissa inlägg i denna tråd kommer på skam nu när "riktiga sportfiskare" besökt pölen :catfight:
Tror inte dom stödmatas, med tanke på vilka "slangar" som dras av CWC-gänget i denna film:
Dom säger visserligen inget om vikterna, men inte ser det ut som välmatade gäddor iaf.
Vissa inlägg i denna tråd kommer på skam nu när "riktiga sportfiskare" besökt pölen :catfight:
Tack, klart informativ film om bla gäddsjön, klockren......Säger det mesta....
Old Firehand
2009-11-04, 18:54
Hej Leif.
Har väl ingen betydelse hur fisket va för oss här i helgen i frågan om "gäddsjön".
Tror du också fattar att helgen vi nu hade inte inträffar ofta, första gången för oss vi har ett sådant fiske.
Stor gädda det handlar om i frågan ang. "gäddsjön", inte antal som vi hade så bra i helgen som va, tyvärr ingen stor då, största på 6.82kg.
Oavsett hur fisket efter gädda hade vare här så skulle jag inte ha åkt till "gäddsjön" å fiskat, på samma sätt som jag inte fiskar i de p&t sjöar som fins häromkring.
En stor del i fisket är att inte veta hur det kommer att gå, skulle inte direkt va lika spännande om man visste att man skulle få en stor när man åker ut.
/marcus björkman (inte magnus)
Hej MARCUS "Morti" Björkman; Ursäkta att jag skrev Magnus. Flera av mina skickligaste Gäddfiskekompisar genom åren heter just Magnus.
Next, En Stor Gädda som utsätts för eller ser artificella beten (jerkbaits, jiggar, spinnare, skeddrag och wobbler) gång på gång blir krokvan och lär sig att undvika sådana byten i framtiden. Därför kan det ganska snabbt bli riktigt svårt att fånga samma Gädda gång på gång på artificiella beten inom ett begränsat område, exempelvis en mindre Gäddsjö. Helt andra förhållanden råder för den som fiskar med levande eller död fisk. Här hugger eller åtminstone tar Gäddan nästan alltid bytesfisken i käften. Oftast vänder Gäddan bytesfisken i käften och sväljer den. Någon enstaka gång kan det hända att Gäddan håller bytesfisken i käften en stund och sedan lägger den ifrån sig.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Var såg du några såna i den filmen?...
Vet inte, men EPC-vinnare kan väl anses vara "right up there".
För övrigt håller jag med dig om att det är moraliskt tveksamt att plocka stor gädda från en sjö för att stoppa i en annan.
Om dom tagits från mina hemmavatten hade jag blivit uppriktigt förbannad.....
Vet inte, men EPC-vinnare kan väl anses vara "right up there"
Äh. Fredde blev ju bara tvåa...Den kan andra killen däremot kan nog klassas som äkta sportfiskare.
Men seriöst så sponsrar ju CWC av någon anledning spektaklet, antar att dom blivit ditbjudna för att testa fisket. Och det ser ju som sagt kul ut, men inte för de utmagrade gäddstackarna. Tycker inte om förfarandet med att flytta fisk från frivatten för att tjäna pengar på det. Om de dessutom inte ser till att mata fisken så blir de väl snart tvungna att hämta nya fiskar.
Nu är jag ute på tunn is..
Konstruerat, kommersialiserat trams.
Varför spärrar man inte av en vik och släpper alla gäddor där?
Äh. Fredde blev ju bara tvåa...Den kan andra killen däremot kan nog klassas som äkta sportfiskare.
Just det, längsta gädda på SM var det kanske.
Inte lätt att hålla reda på alla resultat :oj:
Tunn is kanske, men huvudsaken är ju att den bär.
//Stefan
Tror det grundäggande felet iom att syftet var att säkerställa fångst av stora gäddor i kommersiellt syfte var okunskap..bristande allmänbildning om i det här fallet fiskbiologi..Noll koll..Vet var de håller till erfarenhetsmässigt..annars, men inte varför..Förstår inte att mer energi måste tillföras än förbrukas för tillväxt eller bibehållen vikt..att sätta storvuxna på svältkur ökar inte vikten..Här öppnar sig en möjlighet för artiklar i veckopressens bantningsbilagor. Misstänker att gäddsjöns upphovsmän här kan presentera sensationella bantningsresultat..Dessutom bestående..;-)
Abelsson
2009-11-04, 19:57
Ja "slutbilden" gör ju reklam för "Gäddsjön" ! Tycker inte nån av "sportfiskarna" ser spec roade ut.. Beror förmodligen på att dom fiskar i en pöl, proppad med slipsar ..
Uttrycket "FLOPP" känns passande..
//Abel
hellhammer
2009-11-04, 20:06
Magra krakar! i vår pöl kostar det 25kr att fiska o då är dom feta! Men man får nöja sig med 1 över metern per tur:fiska1:
Avviker i högsta grad från vad jag personligen kallar för sportfiske. Innovatörer skulle man ju kunna kalla de som driver denna "gäddsjön". De tjänar pengar på fiskeintresserade på ett sätt som kan liknas med vad fiskeguider sysslat med länge. Dock så ökar det guidade sällskaps chans till storgäddan på grund av guidens kunskap och inte av att någon mixtrat med naturen genom att öka koncentrationen fisk i ett specifikt vatten genom att flytta den från sin naturliga miljö. Står ej bakom idén, men grattis till en bra affärsidé om nu efterfrågan är tillräckligt stor för att er verksamhet ska resultera i överskott.
/Andreas
RiddarPierre
2009-11-04, 22:51
http://www.youtube.com/watch?v=jJfcyKwv_S
Det finns ju ingen mat till alla fiskarna. De är äckligt smala. Rent djurplågeri i syfte att känna pengar är vad det är!
Hade varit kul om "guiderna" svarat på detta.
Antar att du menar denna (som jag redan lagt i tråden tidigare):
Hej MARCUS "Morti" Björkman; Ursäkta att jag skrev Magnus. Flera av mina skickligaste Gäddfiskekompisar genom åren heter just Magnus.
Next, En Stor Gädda som utsätts för eller ser artificella beten (jerkbaits, jiggar, spinnare, skeddrag och wobbler) gång på gång blir krokvan och lär sig att undvika sådana byten i framtiden. Därför kan det ganska snabbt bli riktigt svårt att fånga samma Gädda gång på gång på artificiella beten inom ett begränsat område, exempelvis en mindre Gäddsjö. Helt andra förhållanden råder för den som fiskar med levande eller död fisk. Här hugger eller åtminstone tar Gäddan nästan alltid bytesfisken i käften. Oftast vänder Gäddan bytesfisken i käften och sväljer den. Någon enstaka gång kan det hända att Gäddan håller bytesfisken i käften en stund och sedan lägger den ifrån sig.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Hej
Då tar jag det som en komplimang att bli kallad Magnus .
Stämmer nog rätt bra att gäddorna så småningom lär sig vad dom inte ska ta.
Men det stämmer också in på när man använder live/deadbait som bete.
Vet av en sjö i närheten här där en av specimenklubbarna här i Umeå har lagt rätt mycke tid på ismetet, där tar inte längre gäddan om man använder mört som bete, men sätter man på en borre på kroken så hugger gäddan den.
Visst är det så...OF missade lite där ;-) Men vad det gäller "Gäddsjöprojektet" tror jag nog att upphovsmännen satt och sov lite i skolan när fröken underrvisade i det här fallet att mer energi måste tillföras än förbrukas för tillväxt. Anmärkningsvärt är ibland, den dåliga allmänbildningen, hur annars skickliga gäddfiskare har noll koll.Ens tro att det funkar att pyttsa i 1-mets gäddor för tillväxt i ett lågproduktivt vatten, mycket lägre produktion än vad som behövs för att ens bibehålla vikten. Tror ärligt att det går att göra det, ...Tror själv att det är möjligt att på typ 10 år producera flera gäddor 15- 20 pannor.Men att slänga i 1-m långa gäddor för tillväxt i ett lågproduktivt vatten käkande mygglarver, snappande insekter i ytan..och ett och annat grodyngel i ..bästa fall någon borrepinne är inte seriöst...
Tror att OFs drömda 13 + i pölen är långt borta ;-)
Wreckbender
2009-11-05, 23:58
Men det är ju ett ypperligt vatten att göra promotionfilmer om ett bete. Fullt med svältande gäddor som hugger på allt som rör sig :)
Men det är ju ett ypperligt vatten att göra promotionfilmer om ett bete. Fullt med svältande gäddor som hugger på allt som rör sig :)
He he..inga namn nämda ;-) Men absolut att det är anledning att följa projektet..många erfarenhet kan vinnas.Kruxet är att fullt förståligt upphovsmännen av av flera anledningar mörkar...
Rullknäckarn
2009-11-06, 00:17
Kvalificerat djurplågeri!!! Skulle detta vara gäddor "räddade" från yrkesfiskare, friköpta fiskerätter mm??
Det hade varit mer humant att klubba dom direkt än att låta dom dö svältdöden!!
Old Firehand
2009-11-06, 00:28
Visst är det så...OF missade lite där ;-) Men vad det gäller "Gäddsjöprojektet" tror jag nog att upphovsmännen satt och sov lite i skolan när fröken underrvisade i det här fallet att mer energi måste tillföras än förbrukas för tillväxt. Anmärkningsvärt är ibland, den dåliga allmänbildningen, hur annars skickliga gäddfiskare har noll koll.Ens tro att det funkar att pyttsa i 1-mets gäddor för tillväxt i ett lågproduktivt vatten, mycket lägre produktion än vad som behövs för att ens bibehålla vikten. Tror ärligt att det går att göra det, ...Tror själv att det är möjligt att på typ 10 år producera flera gäddor 15- 20 pannor.Men att slänga i 1-m långa gäddor för tillväxt i ett lågproduktivt vatten käkande mygglarver, snappande insekter i ytan..och ett och annat grodyngel i ..bästa fall någon borrepinne är inte seriöst...
Tror att OFs drömda 13 + i pölen är långt borta ;-)
Hej Hemi; För många är vägen till målet ibland viktigare än själva målet. Därför kan också en dröm att få en riktigt Stor Gädda vara så stark och lockande att man slutar fiska den dag målet nåtts.
Energi kan varken skapas eller förstöras, bara omvandlas mellan dess olika former. Det är detta som kallas energiprincipen eller termodynamikens första huvudsats. När energin omvandlas mellan dess olika former finns alltid exakt samma mängd energi kvar efter som före omvandligen.
I´ll save all Big Ones for you!
Old Firehand
OF..visst du har helt rätt! Såere..
Och vad det gäller energi..Oj nu blev det djupt..Själv har jag för att förenkla det det någon föreställning av att, anknytande till bantning, att det är så här enkelt: Om tillförd energi är mindre än förbrukad minskar man i vikt..Om tillförd energi är större än förbrukad ökar man i vikt..Fast vad vet jag..annat än att gäddsjögäddorna har stor skalle och liten kropp ;-)
För du har väl inte någon föreställning om att i likhet med "projektledarna" att fröken hade fel?
Jo det är gäddsjön, dom skriver om de och filmen på CWC´s site.
http://www.cwcab.com/news.php?nyhet=294
"För några veckor sedan provade CWC Fishing Team gäddfisket i den omtalade ”Gäddsjön”. Fredrik Bohlin och Jimmy Lindahl fullkomligt krossade Trumman och Berget. Det hemliga vapnet? Jo, Musky Mayhems megaspinnare – Double Showgirl och Double Cowgirl. Spinnargrabbarna fångade 10 fiskar över metern, medan jerkgänget endast lyckades lura upp en gädda. Snacka om dominans!
Prova en XXL-spinnare nästa gång, det kan löna sig!
Kolla in filmen under ”Fishy Stuff”."
Skrämmande film. Gäddorna ser ut som skit. Rent biologiskt finns det ju en anledning till att sjön inte av sig själv producerar meterfisk, det går liksom inte att lura naturen genom att plantera in dem. I med bengbåge, eller sätt tillbaka fiskarna i de vatten där de hör hemma, där det finns föda för fisk i den kalibern!
Man kan leka med taknen att fanga Bjorns vilda oringar i tidan, eller fanga stora oringar i klaralven nar dom stiger for att leka pa hosten? (gullspangare som anda inte skall vara dar enligt raslaran innom fettfenemaffian)
Kora dom med tankbil till nagot surhal? Bygga handikappbryggor och annat! Skapa en inkorsport.. Ganska saker pa hur tongangarna hade gatt da..
En gadda fods forutattningslost. Den skaffar sig erfarenheter och referenser med tiden. Blir en mer och mer specialiserad jagare. Darfor smagaddor hugger pa allt, inga referenser. Stora gaddor jagar mer sallan, och det ar mer som skall stamma.
Dom anpassar sig till en miljo med specifika forutsattningar. Tas dom darifran och satts nogon annanstans fattar dom ingenting. Spelar ingen roll hur mkt dom ditflyttade gaddorna som vaxt sig stora pa annat hall matas, dom kommer anda se ut som ormar med drakhuvuden.
Darfor dom "bara" tar landen pa gaddorna, dom vader inte sarskillt mycket! OF skrev tidigare i traden, chans pa 13kg+! Jag tror inte det simmar en enda gadda i den storleken i gaddsjon?
Tragiskt projekt som forhoppningsvis snart gar i graven!
Old Firehand
2009-11-08, 18:54
En gadda fods forutattningslost. Den skaffar sig erfarenheter och referenser med tiden. Blir en mer och mer specialiserad jagare. Darfor smagaddor hugger pa allt, inga referenser. Stora gaddor jagar mer sallan, och det ar mer som skall stamma.
Dom anpassar sig till en miljo med specifika forutsattningar. Tas dom darifran och satts nogon annanstans fattar dom ingenting. Spelar ingen roll hur mkt dom ditflyttade gaddorna som vaxt sig stora pa annat hall matas, dom kommer anda se ut som ormar med drakhuvuden.
Darfor dom "bara" tar landen pa gaddorna, dom vader inte sarskillt mycket! OF skrev tidigare i traden, chans pa 13kg+! Jag tror inte det simmar en enda gadda i den storleken i gaddsjon?
Hej David L.; Man är halstarrig om man inte kan ändra åsikt! Av vad jag nyligen hört och läst tror jag inte heller att det går att fånga några 13 kilo+ Gäddor i Gäddsjön om inte Björn Blomqvist och hans guidekompis just i dagarna släppt i ett skapligt gäng 13+ Gäddor i sin Gäddsjö och då främst med tanke på att Berget, Fredrik Bohlin, Lindahl och Trumman ska ha några riktigt Stora Gäddor att testa nya beten på och för kunna träna mothugg på inför kommande Gäddtävlingar...
I Gäddsjön är det nog minsta medlets lag som gäller för de som betalar för att få fiska där: Minsta möjliga insats med största möjliga resultat...:fisk::fisk:
Nothing is for ever!
Old Firehand
jämtlandgädda
2009-11-08, 19:41
Hej David L.; Man är halstarrig om man inte kan ändra åsikt! Av vad jag nyligen hört och läst tror jag inte heller att det går att fånga några 13 kilo+ Gäddor i Gäddsjön om inte Björn Blomqvist och hans guidekompis just i dagarna släppt i ett skapligt gäng 13+ Gäddor i sin Gäddsjö och då främst med tanke på att Berget, Fredrik Bohlin, Lindahl och Trumman ska ha några riktigt Stora Gäddor att testa nya beten på och för kunna träna mothugg på inför kommande Gäddtävlingar...
I Gäddsjön är det nog minsta medlets lag som gäller för de som betalar för att få fiska där: Minsta möjliga insats med största möjliga resultat...:fisk::fisk:
Nothing is for ever!
Old Firehand
HAHA träna mothugg, fiske e verkligen en sport...
men om de ska ha gäddsjön borde de iallafall mata dem. de kommer ju fortfarande nappa men de mår iallafall bättre och behöver inte lida
BaraOscar
2009-11-08, 19:56
Hej DavidL
Vad bygger du dessa påståenden på, att gäddan föds förutsättningslöst och sedan skaffar sig erfarenheter och referenser i ett speciellt habitat, låter som du pratar om primater här. Det lilla jag läst och kunnat hitta i ämnet kring dessa ganska enkla predatorer handlar om yttre förutsättningar och medfödda genetiska egenskaper (och tur förstås) för att individen skall bli en "lyckad" långlivad predator. Har aldrig hört talas om forskning som säger att furageringen utvecklas och förädlas med erfarenheter och referenser hos enklare fiskar men jag blir hemskt gärna rättad.
Jag lägger inga personliga värderingar kring detta med Gäddsjön mer än att jag tycker det är ett märkligt sätt att styra naturen och än märkligare att förstå tjusningen med att "sportfiska" i en anlagd miljö.
Vänligen
/Oscar
Perfekt med en "gäddsjö" som guiderna kan vara och söla i så slipper man att de fiskar sönder "riktiga" vatten.
Den som vill se vad som händer om inte kroppen får tillräckligt med mat kan ju annars kolla TVs expedition Robinson..där det blir mycket påtagligt pga den för knappa födan att energin som hehövs först tas från kroppens fettreserv och när den är förbrukad från muskelmassan..
Fö tror jag det ligger mycket i vad David skriver att det är betydligt svårare, i sig självt, att få vuxna, vildfångade djur att klara en som i det här fallet total omställning, en flytt till ett helt annorlunda vatten, än om det handlat om yngel...Betydligt svårare att få dem att trivas..
Perfekt med en "gäddsjö" som guiderna kan vara och söla i så slipper man att de fiskar sönder "riktiga" vatten.
Tyvärr är ju metersfiskarna snodda från "riktiga vatten".
Dessa gäddor behöver mat, mycket mat. Förmodligen finns inte förutsättningar i sjön för att föda så pass många stora gäddor. Följden blir att konditionen minskar och bara ett fåtal överlever som bäst kan anpassa sig till den nya miljön.
BaraOscar
2009-11-08, 23:17
Den som vill se vad som händer om inte kroppen får tillräckligt med mat kan ju annars kolla TVs expedition Robinson..där det blir mycket påtagligt pga den för knappa födan att energin som hehövs först tas från kroppens fettreserv och när den är förbrukad från muskelmassan..
Fö tror jag det ligger mycket i vad David skriver att det är betydligt svårare, i sig självt, att få vuxna, vildfångade djur att klara en som i det här fallet total omställning, en flytt till ett helt annorlunda vatten, än om det handlat om yngel...Betydligt svårare att få dem att trivas..
Det där med Robinson fattar jag inte eftersom jag inte tror någon vet hur det ligger till med bytesfisk i sjön, inkluderat smågädda. Troligt är att de är dåligt anpassade för att jaga i sjön helt enkelt.
Självklart är de selekterade för den miljö de kommer ifrån, de individer som råkar passa bäst överlever och för sin avkomma vidare vilket gör att de troligt passar dåligt i ett helt nytt habitat. Det jag har svårt att tro är att det handlar om att en individ utvecklats och bygger upp förutsättningar av sig själv och att individen anpassar sig efter sin miljö. Att denna då då framgångsrika och av sig själv utvecklade individ skulle bli helt lamslagen av ny miljö talar liksom lite emot sig själv tycker jag om den nu är så duktig på att lära sig. Som sagt jag blir gärna övertalad eftersom man liksom vill tro att en gammelgädda har massor av list men man har ju tyvärr evolutionsläran inbankad i sin egen trånga hjärna.
Du får gärna utveckla varför det skulle vara svårare att få större individer från en annan sjö att överleva. Jag tror snarare tvärtom eftersom de mindre individerna som har sämre förutsättningar på grund av sin genetiska bakgrund lätt blir byte för större individer
Övertala mig.
/O
Det där med Robinson fattar jag inte eftersom jag inte tror någon vet hur det ligger till med bytesfisk i sjön, inkluderat smågädda. Troligt är att de är dåligt anpassade för att jaga i sjön helt enkelt.
Självklart är de selekterade för den miljö de kommer ifrån, de individer som råkar passa bäst överlever och för sin avkomma vidare vilket gör att de troligt passar dåligt i ett helt nytt habitat. Det jag har svårt att tro är att det handlar om att en individ utvecklats och bygger upp förutsättningar av sig själv och att individen anpassar sig efter sin miljö. Att denna då då framgångsrika och av sig själv utvecklade individ skulle bli helt lamslagen av ny miljö talar liksom lite emot sig själv tycker jag om den nu är så duktig på att lära sig. Som sagt jag blir gärna övertalad eftersom man liksom vill tro att en gammelgädda har massor av list men man har ju tyvärr evolutionsläran inbankad i sin egen trånga hjärna.
Du får gärna utveckla varför det skulle vara svårare att få större individer från en annan sjö att överleva. Jag tror snarare tvärtom eftersom de mindre individerna som har sämre förutsättningar på grund av sin genetiska bakgrund lätt blir byte för större individer
Övertala mig.
/O
Av filmerna framgår att det handlar om en näringsfattig sjö med låg produktion, några få kg per hektar.Alldeles för låg produktion för att föda ett stort antal 100-klubbare.(Lätt att göra uppskattningar vad det gäller sjöar produktion och hur mycket gäddor måste äta för att öka i vikt.) Enda chansen skulle vara kannibalism om det hela tiden tillförs nya "ätbara" gäddor Sååå..eftersom de inte kommer att få i sig tillräckligt med mat måste de likt Robinsondeltagarna tära på den egna reserven..fettreserven först och när den är slut muskelmassan..Alltså oundvikligen magrare och magrare..Det kan inte gå på något annat sätt under de förutsättningarna, helt omöjligt
På gäddsjögäddorna syns det tydlig, stor skalle och mager kropp.. Slipsar..På Robinsondelagarna syns revbenen..Betecknande att det som David mycket riktigt påpekar hela tiden pratas om längder från sjön men vikten mörkas..LITE konstigt att om nu gäddor över 100 cm och mer tas i parti och minut ingen vikt nämns..
Vad det gäller större viltfångade individers anpassningsförmåga att trivas och öka i vikt vid totala omflyttningar är mindre än ungdjurs går jag på "fingerstoppskänsla"..Det är vad jag TROR erfarenhetsmässigt efter att haft många djur i fångenskap, främst reptiler och fiskar och naturligtvis läst en del..
Kan väl tillägga att jag själv haft liknande ideer redan för många decennier fast i mindre skala att pyttsa i några 6-7 kgs-gäddor i ett begränsat vatten (Skogsjö 2-3 hektar) för tillväxt ..men fick då som nu inte ihop det, hur det skulle funka med käket..För knöligt med den nödvändiga "matningen"
Varför kallar ni sjön för Gäddsjön? det riktiga namnet på sjön om man tittar på kartor är Mörtsjön.:cheers:
Det skulle vara intressant att veta exakt vilken sjö det handlar om. Länstyrelse n i aktuellt län har kanske publicerat någon rapport om sjön gällande näringsinnehåll och befintligt fiskbestånd etc.
//Stefan
Abelsson
2009-11-09, 14:37
http://www.dittfiske.se/Klicka_har_for_info_och_bokning_i_exklusivt_gaddfi skevatten.asp
Titta på den lilla kartan över sjön och jämför med denna sjö i nästa länk.
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=m%f6rtsj%f6
Klicka på nr 2 Mörtsjö Finspång. Visst är det väl samma sjö?
Utan tvivel..!
//Abel
Utan tvivel..!
//Abel
Japp.
//Stefan
http://www.dittfiske.se/Klicka_har_for_info_och_bokning_i_exklusivt_gaddfi skevatten.asp
Titta på den lilla kartan över sjön och jämför med denna sjö i nästa länk.
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=m%f6rtsj%f6
Klicka på nr 2 Mörtsjö Finspång. Visst är det väl samma sjö?
Det är samma sjö på bilderna. Zooma in på deras karta så ser du också att det står Skiren upp till höger. Det gör det även på den i Finspång.. Så det är ju MÖRTSJÖN dom själva döpt om till GÄDDSJÖN på sin karta.
Såg även detta på forumet..
Har provat en hel del små skogssjöar runt Finspång i sommar och hittat en del fina vatten. Så tänkte fortsätta på samma bana, och är ute efter små sjöar/gölar som inte många fiskar i vanligtvis ;). Tänkte om du hade nåt "hemligt" tips att dela med dej av. PM kanske ;)
Ehhh... Nja, Fiskar väldigt sällan i småsjöar häromkring. Blir lite ismete på sin höjd när isen bär. Så tyvär kan jag nog inte bidra med så mycke... Mörtsjön i brevens alias gäddsjön :appl: .
Hur gör dom med alla anslutande sjöar "5st" som rinner där ?
Cliff Barnes
2009-11-10, 20:27
Någon skrev något i stil med minsta motståndets lag. .Jag kan tycka att det finns en poäng med köpe vatten som håller gott om fisk för de som är beredda att betala för det. Mer om det senare. Jag har fiskat en del i blekinge denna sommaren och hösten med vad jag tycker ganska dåliga resultat. (Jo det kan bero på mig). Blekinge bankas ganska hårt av alla fiskeresor dit med fler och fler guider. Guiderna är väldigt duktiga på att hitta fisk vilket om inte annat inlägg i olika debatter här på forumet visar. Denna kunskap används flera dagar varje vecka av många gäster. Detta sliter hårdare på ett vatten än om alla får skaffa kunskapen själva vilket är en jobbig och tidskrävande uppgift.
Tillbaka till tråden. Det finns en poäng med köpevatten för de som inte är intresserade av fisket i sig utan bara av att dra upp fisk, Etiskt eller inte. Det skulle eventuellt innebära att trycktet på bra naturliga vatten minskar.
ola
Hej DavidL
Vad bygger du dessa påståenden på, att gäddan föds förutsättningslöst och sedan skaffar sig erfarenheter och referenser i ett speciellt habitat, låter som du pratar om primater här. Det lilla jag läst och kunnat hitta i ämnet kring dessa ganska enkla predatorer handlar om yttre förutsättningar och medfödda genetiska egenskaper (och tur förstås) för att individen skall bli en "lyckad" långlivad predator. Har aldrig hört talas om forskning som säger att furageringen utvecklas och förädlas med erfarenheter och referenser hos enklare fiskar men jag blir hemskt gärna rättad.
Jag lägger inga personliga värderingar kring detta med Gäddsjön mer än att jag tycker det är ett märkligt sätt att styra naturen och än märkligare att förstå tjusningen med att "sportfiska" i en anlagd miljö.
Vänligen
/Oscar
En gadda har sett likadan ut i valdigt manga ar. Den ligger i bakhall, och gor en kort attack, overaskar sitt byte. Med ett stort gap kan den livnara sig pa det mesta som ror sig i och kring vattnet.
Ynglet klacks forutsattningslost, och ar i borjan valdigt nyfiken. Skaffar sig erfarenheter genom att hugga pa allt. Darfor ar rasselkulor, skrikfarger, kraftiga rorelser bra for mangd.
Efter nagra ar har den gjort sa manga erfarenheter att den anpassar sig efter det den lever bast pa.
Kan vara att ta stora braxar i en grund lerig skargardsvik, eller att ta sma siklojor i frivattnet i extremt klart vatten, ankungar i en grund slattsjo, eller nagot helt annat?
Drar man en paralell till oss sjalva blir vi mer och mer vanedjur ju aldre vi blir, mer och mer rutiner. Nyfikenheten dampas, man gar oftast i gamla upptrampade spar.
Sa rycks man bort fran den varld man vant sig vid, anpassat sig till? Och kastas in i en annan, dar helt andra regler galler?
Har last om exempel i europa, dar stora gaddar flyttats fran P&T vatten, till andra vatten. Utan undantag magrar dom, och ofta dor. (inte bara pga mindre mat) Exempel med bra vatten, som haller grov gadda, men som vuxit naturligt i vattnet.
Annan art: Men den storsta karpen som nagonsinn fangats i storedam? 22,?kg. Flyttades till henrikstorpsjon. Halverade sin vikt under en sommar. (storedamskarpar ar inga boliebukar). Levt pa en plats i 100ar, och kastas i nagon annan stans.. Fangades igen och sattes tillbaka i storedam, okade till ca 16kg, men kom aldrig i narheten av sitt fornstora jag..
Team 3XZ
2009-11-16, 20:33
Ja vad ska man säga om denna sjön ? vill man slå längdrekord så ska man fiska här, men vill man ha någe tungt så får man nog åka till någe annan sjö,de fanns ju inte en enda gädda som såg bra ut i filmen bara stora skallar nä inget för mig .
BaraOscar
2009-11-16, 20:49
En gadda har sett likadan ut i valdigt manga ar. Den ligger i bakhall, och gor en kort attack, overaskar sitt byte. Med ett stort gap kan den livnara sig pa det mesta som ror sig i och kring vattnet.
Ynglet klacks forutsattningslost, och ar i borjan valdigt nyfiken. Skaffar sig erfarenheter genom att hugga pa allt. Darfor ar rasselkulor, skrikfarger, kraftiga rorelser bra for mangd.
Efter nagra ar har den gjort sa manga erfarenheter att den anpassar sig efter det den lever bast pa.
Kan vara att ta stora braxar i en grund lerig skargardsvik, eller att ta sma siklojor i frivattnet i extremt klart vatten, ankungar i en grund slattsjo, eller nagot helt annat?
Drar man en paralell till oss sjalva blir vi mer och mer vanedjur ju aldre vi blir, mer och mer rutiner. Nyfikenheten dampas, man gar oftast i gamla upptrampade spar.
Sa rycks man bort fran den varld man vant sig vid, anpassat sig till? Och kastas in i en annan, dar helt andra regler galler?
Har last om exempel i europa, dar stora gaddar flyttats fran P&T vatten, till andra vatten. Utan undantag magrar dom, och ofta dor. (inte bara pga mindre mat) Exempel med bra vatten, som haller grov gadda, men som vuxit naturligt i vattnet.
Annan art: Men den storsta karpen som nagonsinn fangats i storedam? 22,?kg. Flyttades till henrikstorpsjon. Halverade sin vikt under en sommar. (storedamskarpar ar inga boliebukar). Levt pa en plats i 100ar, och kastas i nagon annan stans.. Fangades igen och sattes tillbaka i storedam, okade till ca 16kg, men kom aldrig i narheten av sitt fornstora jag..
Jag håller med om att man troligen lyckas dåligt om man flyttar väl utvecklade fiskar från en sjö till en annan, missförstå mig inte.
Är det en egen teori det här med individens utveckling?
MVH
/O
Det är samma sjö på bilderna. Zooma in på deras karta så ser du också att det står Skiren upp till höger. Det gör det även på den i Finspång.. Så det är ju MÖRTSJÖN dom själva döpt om till GÄDDSJÖN på sin karta.
Såg även detta på forumet..
Hur gör dom med alla anslutande sjöar "5st" som rinner där ?
Det är som sagt "Gäddsjön" ni hittat. Jag bor knappt 1,5 mil därifrån. Måste fan åka/gå dit nån gång och kika, Är väll garanterat bomad väg in men man kan ju gå ifrån olåsta vägar.
Jag jobbar på grannfastigheten till ägaren av sjön och hört om det här i snart 2 år. det gick rykten att dom skulle matas med rengnbåge när dom första planterades ut. Men det vete fan om man tittar på filmen?. Kanske vart dyrt?
Är lite orolig att det plockas gädda ur sottern och planteras ut i gäddsjön. Finns en yrkesfiskar jävel där och avståndet är ju bekvämt....
Jag håller med om att man troligen lyckas dåligt om man flyttar väl utvecklade fiskar från en sjö till en annan, missförstå mig inte.
Är det en egen teori det här med individens utveckling?
MVH
/O
Ja, mer eller mindre. Forsoker lagga ihop info fran olika kallor, bygga en "verklighet" som kanns sannolik?
Alessandro
2009-12-04, 14:37
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Intressant att du nämner Eriksberg, det finns ett vandringshinder där och jag har hört påstånden att man har spöfångat gäddor på utsidan och släppt in i Eriksbergsviken. Det förfarandet kan väl iallafall liknas vid gäddsjön?
Alessandro
2009-12-04, 14:40
Varför kallar ni sjön för Gäddsjön? det riktiga namnet på sjön om man tittar på kartor är Mörtsjön.:cheers:
Tja, Jurassic Lake heter ju egentligen Lago Strobel så det är inget nytt.
Alessandro
2009-12-04, 14:41
Har man inte gjort det i Eriksberg?
Alessandro
2009-12-04, 14:46
samma som o fiska havsöring i edsviken o massa andra ställen, de planterar ju in små havsöringar
samma me put n take fiske... inget fel men fisk från gäddsjön kan ju inte räknas som PB
Finns inga regler för PB, det är mer en personlig tävlan.
Sen har vi borre rekordet, tagen i onaturlig damm och jag tror dessa var utplanterade illegalt.
Ibland kan en onaturlig miljö skapa riktigt stora exemplar av vissa fiskarter.
Nej, det är ett nätstaket som som spärrar av viken. Det går väl ner nån meter under vattenytan, i övrigt är det fri passage. Har varit framme och tittat på nätet, från utsidan.
Alessandro
2009-12-04, 14:57
Kommer du ihåg om det var hög- eller lågvatten? Har för mig att nätet täcker utloppet helt vid lågvatten?
Hursomhelst att flytta vuxna individer av vilda djur och växter är alltid svårare.
Kommer du ihåg om det var hög- eller lågvatten? Har för mig att nätet täcker utloppet helt vid lågvatten?
Hursomhelst att flytta vuxna individer av vilda djur och växter är alltid svårare.
Jag tror inte det. Snarare att nätet skulle hänga i luften vid extrem lågvatten. Som jag minns det hängde nätet i en wire över sundet. Men jag har bara varit där en gång och det är ju några år sen, då var det ivarjefall fri passage för fisken.
Tjenare McFire!
Kanske? Jag har i och för sig hört samma sak som KG påstår, fri passage.
För övrigt klandrar jag ingen som vill fiska i gäddsjön, däremot kommer inte jag att göra det.
Mcfire, jag har nollat i Eriksberg. Hebbe drog dock en 11.5. Absolut inga vandringshinder for gaddan. De kan ga in och ut som i vilken annan vik som helst.
För en gångs skull har jenk rätt. ;)
Gäddan kan gå ut å in som de vill i Maraviken. Vill säga Eriksberg.
Alessandro
2009-12-05, 16:54
Mcfire, jag har nollat i Eriksberg. Hebbe drog dock en 11.5. Absolut inga vandringshinder for gaddan. De kan ga in och ut som i vilken annan vik som helst.
OK, hörde att MU var där ett par veckor efter filmen och fick 3 smågäddor på 3 dars fiske. Så det finns inga garantier inom gäddfiske...
Sen har vi borre rekordet, tagen i onaturlig damm och jag tror dessa var utplanterade illegalt.
Aldrig hört något om att abborrarna skulle vara illegalt inplanterade?
Hällers myr är ju ett vattendrag som höjdes i vattennivå och därmed vattentäckte innan torra ytor och frigjorde en massa näring.
Visst att folk flyttar karp mm men att folk planterat/flyttat in abborre har jag aldrig hört talats om i något sammanhang faktiskt.
AndreasSpeiner
2009-12-15, 18:27
Hej Jimmy Jigg; De välrenommerade fiskeguiderna Petter Larsson och Björn Blomqvist stjäl inte fisk från andra eller andras vatten. Där de fiskar Gädda har de tillstånd att fiska Gädda. När det rör sig om stora mängder Gädda köper de dessa från skattebetalande yrkesfiskare som har fiske och försäljning av fisk som levebröd.
Gäddor som fångas i "Gäddsjön" fångas via kastfiske med spö, rulle, lina och bete. Är det inte ett naturligt sätt att fånga Gäddan på?
Jag tycker idén är både framtidstänkande och innovativ, en idé som säkerligen kommer att få många efterföljare både i söder och norr. I ett större perspektiv skulle ett riktat Gäddfiske efter Stor Gädda i en sjö kunna locka hit sportfiskande turister både från Frankrike, Holland, Tyskland och USA...fiskare som är vana vid att få betala för ett riktigt bra Gäddfiske. Det gäller bara att se till att gästande fiskare blir väl bemötta och får tillgång till lämpliga båtar, bra kost och logi.
Go for the Big Pikes!
Old Firehand
www.trumman.com . där dina pengar räcker längst!
Bra idé för dem, men för oss andra, påverkas ju bara negtivt av det hela... Tänk om du i en sjö, tappar din livs fisk och sedan under alla år försöker arbeta för att just få upp den fisk som du en gång missat. Så kommer det en snubbe och drar upp det, och det är väl fair, men att han instället för att lägga tilbaka den eller bonka den så tar han upp den och lägger den i en annan sjö, är ju förfärligt!!!
Och rätt bra resonemang... för de som inte kan få napp samt för turister... Vad är det för skit!!! Det har väl inget med allt och göra!!
Det är som om man (även fastän det inte går) skulle sammla all ren luft på ett ställe bara för turisterna eller styra alla solstrålar så att de endast träffade en viss yta, bara för att få bäst sol där!!!
Det är fiske på annans bekostnad!!!!!!!
MastaPike
2009-12-16, 09:02
Illegalt inplanterade? Abborrarna fanns långt innan i vattnet innan rekordet togs.
Asså, om jag fattat det rätt med svenska rekordborren på 3.150 kg från Hällers myr. En uppdämnd bäck 12 år tidigare innebärande att näringsämnen frigjordes från den marken, en explosition. Fiskarna fick för sin uppväxt en extremt god start, obegränsat med föda...
har aldrig varit där och vill heller inte åka dit, det är inte fiske.
Fortfarande ingen som varit där?
Det verkar inte som det, och det är jag glad över också. Delar inte OFs ord om detta, ingen inbiten sportfiskare borde kunna kalla det här sportfiske.
Har varit på guidad tur med Björn och måste säga att det är en skum gubbe alltså, mycket konstiga idéer och tankar. Det krävs väl något sådant för att starta en sådan här affärsverksamhet.
// Skitfiske // Rikard
Alla ni som säger att man lika bra kan gå till affären och köpa en gädda - Hade ni blivit tillfrågade om att välja mellan detta och att dra iväg till Gäddsjön en dag och valt det förstnämna, då tror jag fasen att ni hade ljugit! Ni ska bara verka så pretto och översportsliga.
Men visst, om inte så har ni alltid friheten att promenera ner till ICA och köpa en nätfångad fisk, som en yrkesfiskare dessutom dragit upp tillsammans med ett par hundra kilo fisk (kanske ton). Fisk i disk kommer ju för fanken från yrkesfiskare som tömmer våra sjöar/skärgårdar/hav. Inte mycket bättre enligt min mening.
Och visst, det är inte samma sak att ta en stor gädda i Gäddsjön men man får nog en go dag med polarna att minnas iaf. Och fisken behöver man ju inte räkna in som PB heller.
Mitt svar är väldigt enkelt: Hellre en dag på Gäddsjön än en dag i affären!
Sen vill jag också tillägga att jag Är en sportfiskare och värnar om vår miljö. Skulle jag tillbringa En dag i Gäddsjön för nöjes skull så kompenserar jag det på anda sätt...
Jag tillämpar alltid C&R
Jag betalar den årliga avgiften till SportFiskarna
Jag har köpt produkter från "Ge fan i våra vatten"
Jag källsorterar alla mina sopor
Jag köper ekologiskt i största möjliga mån
Jag cyklar till jobbet
och mycket annat (Bara ett litet PS.)
Svarta Hålet
2010-09-09, 21:14
Stefan "Trumman" Trumstedt har varit i Gäddsjön och nollat.:fisk:
Precis läst alla inlägg och jag personligen spenderar hellre 5 år på fånga dröm gäddan än fuska till mig priset... Det är som spela spel med fusk.
Drömgäddorna i den pölen är nog lätt räknade annat än möjligtvis "nyanlända"..undrar förresten hur det funkar med leken? Merparten honor iom att enmetersgäddor är ipytsade..kan de av sina tynande reserver producera rom? Låt oss anta att många kan det. Inte kul att då ge ifrån sig så mycket iom romläggning..ännu mer utmärglad...och efter det svältkost..Igen..Klart taskigt läge..
Konstigt om man kollar länken till nämnda sjö..besökare..bara ser bilder på fiskare, båtar, spön osv..varför inga bilder på spöfångade gäddor? Inte en enda.De kryllar ju av 100-klubbare där...Är inte konditionen "presentabel" eller vad?
Sätts det inte i betsesfisk till gäddorna? Det tror jag!
LantzFisk1
2010-11-06, 18:05
Bra skrivet där OFH tyvärr anser jag att detta forums j***a gnällkärringar med ett uppdrag förstör hela stämningen på forumet. Frågar man något så direkt får man en jävla massa onödiga kommentarer direkt "off-topic" om detta eviga tjat om C&R djurplåger etc. etc.
Att det ska va så förbannat svårt att bara svara på en fråga kort, koncist och korrekt utan egna åsikter som för frågeställaren är helt orellevant. Med andra ord så borde alla put n´ take sjöar i sverige slopas och all artificiell odlig av fisk för utplantering avskaffas !
Hur kul är det att vara ett av 10000 örings yngel i en balja tror ni !
Kanske numera bara är gädda som räknas som fisk i detta avlånga land krymt till ett sönderfiskat mälarområde !
"Hoppa på mig bara jag är laddad för att tjafsa en stund"
Har suttit och läst alla kommentarer fram tills nu .. och NU kom den rätta , så nu slutar jag läsa , tack så mycket måste jag säga :)
crotalus81
2010-11-10, 12:10
det är väl inte första gången den här sjön diskuteras.Med tanke på hur smala och storhuvade de gäddor de får i sjön är så tror inte jag fisken har det så bra som den hade haft om den fick simma kvar där den fiskades upp från början.Den sjön fungerar väl som någon reklamfabrik för de som vill sätta sina beten i munnen på en gädda med storlek.Tycker hela grejen känns dålig.Den är lika dålig som många av specimenfiskarna som hamnar i småländskan och svenskan. Fiskar som planterats in i småvatten som får växa sig stora där och sen fiskas upp och anmäls.Bara det att gäddsjön är ännu sämre då fisken inte verkar ha mat nog och dessutom ta fisken från vatten som redan är på nedgång med gäddan.Sen skiter jag i om så alla sveriges duktigaste gäddfiskare skulle sitta och talar gott om den sjön här.
world in my eyes
2010-11-10, 13:21
Att gäddorna håller dålig kondition får väl ses som att fisken "mår dåligt", har svårt att anpassa sig till ett nytt vatten. Alternativet är att det skulle vara ont om bytesfisk i sjön. Tror dock mer på det förstnämda. Gäddorna som sätts i, är som jag förstår det, större och därmed äldre individer, dessa fiskar har fått ett långsiktigt betende från det ursprungliga vatten dom levt i. Detta betende, i form av val av bytesfisk, jaktbeteende osv., har fisken säkerligen svårt att förändra på kort sikt.
Ett rovdjur som vant sig med att jaga i en regnskog blir plötsligt tvunget att jaga på en savann eller tvärt om. Säger sig självt att det djuret får det svårt...
MastaPike
2010-11-10, 14:07
Det stora problemet som jag ser det i Gäddsjön är att de inte har tagit gäddans populations dynamik i hänseende. Biomassan av gädda är vanligtvis inte särskilt hög i de flesta system och ligger på ungefär 3-10 kg/ha i vanliga sjöar. De begränsande faktorerna för antalet gäddor i ett naturligt system är många men i fallet där merparten av fisk kommer ifrån isättningar blir födotillgången snabbt en av de begränsade förutsättningarna. Sätter man i en biomassa vilken långt överstiger de naturliga nivåerna är det självklart att konkurrensen kommer öka med en försämrad tillväxt.
Jag har nu bokat upp mig på 10 turer i gäddsjön 2011. Mitt mål med 2011 är att vinna meterligan på Fiskejournalen. ;)
Sen jämförelsen med havsöring och gös i östersjön kan jag inte hålla med om. Östersjön är stor, och fisken sprider ut sig och hinner acklimatisera sig.
Men kan inte neka att det är är en smart idé av grundarna rent affärsmässigt. Dock vill jag personligen fånga min PB gädda i ett naturligt vatten.
Precis läst alla inlägg och jag personligen spenderar hellre 5 år på fånga dröm gäddan än fuska till mig priset... Det är som spela spel med fusk.
Man KAN faktiskt både ha kakan och äta den. (läs: både fiska på riktigt efter en "äkta" rekordgädda och kul-fiska efter en stor)
MrDejefors
2011-12-27, 01:59
Var lite halvsugen på att besöka denna pöl - tills jag läste här om svältande fisk.
Men min fråga är, borde de inte äta upp varandra om de nu svälter?
Det släpps bara in stora gäddor där, och en 120cm gädda kan knappast klämma i sig en 100cm gädda...
Dem får ingen mat, som DavidL sa så är dem ovana i vattnet och vet inte vad dem ska göra så dem hugger på det som gör mest reklam för sig (dvs. 25cm långa spinnare med flashabou och stora dubbla blad).