Visa fullständig version : flugbindning set?
JerkMaster
2004-01-02, 22:11
ska gå till berras flugbutiken.
tycker ni att jag ska köpa ett set?
eller vad tycker ni jag behöver till att göra HÖflugor?
hört att man ska ha flash, ögon, fjäder ,tinsel mm vet inte vad för märken som är bra för det.
men ska inte kosta mycket!
jag flugfiskar inte men jag fiskar med kastdupp.
tack
MastaPike
2004-01-02, 22:16
kassera kastduppen och skaffa ett flugspö, att ta fisk på fluga är dubbelglädje.
MastaPike
2004-01-02, 22:19
Angående flugmaterialet så köp ett set så att du får saker som städ, whipfinisher och alla andra tillbehör, sen så kan du även köpa till lite extra grejer som flash t.ex. Angående vilka märken som är bra så är det bara att fråga.
JerkMaster
2004-01-02, 22:21
jag vet men i have no money for this!
kostar 3000 kr för ett bra set
JerkMaster
2004-01-02, 22:22
tack för tipset
JerkMaster
2004-01-02, 22:31
eller om ni vet en bätre butik?
MastaPike
2004-01-02, 23:14
3000 för ett bra set? Du måste vara galen, du skall väl inte binda upp en hel serie med havsöringsflugor som du använder dom dyraste nackarna till?
Du kan få bra grejer för 1000 lappen.
JerkMaster
2004-01-02, 23:17
he he jag menade flugutrustning
Dinsdale Piranha
2004-01-02, 23:57
Kolla gärna in Darts nya set. Ligger på runt 800 spänn..Komplett med beskrivningar o allt.
Städet är lite enkelt, men duger som start-städ.
Sedan är det bara att köra på..Både torra. våta, streamers, nympher o allt. Mycket prisvärt. Finns i de flesta butiker.
Ska du bara ha ett helt ok nybörjarset vilket även går att använda till HÖ när det inte blåser allt för illa så är väl LOOP-Adventure setet för 1495 i klass 7-8 helt ok.... då kan du ju få såväl bindgrejor som pryttlarna som går åt för att kasta bort flugorna för under 3000 kr
En fullriggad flugfiskare är god för minst 30000:_ i spön, rullar, linor, tafsar, västar, vadare, flytringar, hattar,glasögon, jackor, flugbindningsmaterial och utrustning samt böcker för att börja med något av allt vad de släpar med sig ut i naturen..
Men vill man fiska fluga är nog 3000:- en god beskrivning av vad totalkostnaden kan bli initialt.
Köp ett komplett set och några färdiga flugor till att börja med. Du får oerhört med flugor för tusenlappen.
JerkMaster
2004-01-03, 09:52
tack för alla ;p
ska köpa ett set med allt tror jag ska fråga i butiken ( :
Du kan ju också be de i affären att sätta ihop ett sett till dig. Var noga med att köpa en vettig lina i alla fall. Speciellt om du ska fiska vid kusten. En dålig lina bär dåligt ut en fluga i vind.
Tumlaren
2004-01-07, 12:56
Köp inga färdiga set om du bara skall binda H.Ö.s flugor, be butikspersnalen plocka ihop lite material som du behöver till dessa flugor istället. Det blir billigare i längden. När du skall titta på bindstäd köp ett i mellan klassen du blir bara besviken annars, mellan 200-500 kr, du behöver en bra sax som är lång och smal. Fiskars säljer en bra sax kostar omkring 200 kr, den ligger bra i handen och är inte stor, den är ungefär 10-15 cm lång, sen behöver du sax till, men som inte behöver bra av så bra kvalite. Med den kan du klippa grövre material med, resten av verktygen kan du köpa efter börsens storlek, alltså vilken kvalite som passar dej.