handdator

Visa fullständig version : Har du varit vid Kaitum?

Pred_Ce
2004-01-02, 23:05
Jag sitter för fullt och planerar sommarens resor. Visst lockar det extra mycket med Alaska och Kola men det lär bli i Sverige som det ser ut. Runt 25000:- är lite väl mycket.
Ett hett alternativ ska vara Kaitumälven som jag läst en del om.

På deras camp kostar det ca: 6-8000:- att bo på. I och med att jag är en sk. "naturmäniska" bor jag hellre i tält och sköter mig själv. Någon som vet om det är ok. att tälta där?

Jag har hört att de övre delarna ska vara ett bra öringvatten och de nedre bättre för harr.

Som sagt var, jag tar mot alla tips som kan ges av de som har erfarenhet av dessa vatten. Har du ett bättre tips i norra Sverige är jag tacksam för det också.

Tar bara med flugspön.

//Pred

Push-Up
2004-01-03, 00:16
Kaitum för den som söker ok vatten med mkt folk och dyrt boende.
Tag tält, hyr helikopter, åk till levasjokks mitt, där kan du inom gångavstånd fiska, harr öring och rödig. Lite folk, orört och mkt trevligare. Jag har ganska stor erfarenhet av Kiruna fjällen, PM:a mig om du vill ha lite tips om trevligare och mindre folktäta platser. Kaitum är du garanterat inte själv på de bra platserna om du inte åker i slutet av Aug- sept!

Pred_Ce
2004-01-03, 00:24
Läste precis at Kaitum är kvoterat och fiskedygn lottas ut. Jaha, i och med att jag inte känner någon i Kiruna eller är släkt med kungen så får jag väl antingen åka i september när öringen är fredad eller åka någon annan stans.

bibl
2004-01-03, 00:36
Jag var där på Nordiskt Ungdomsläger 1994 (jepp, det var ett tag sedan...), naturen var alldeles fantastisk med kristallklart vatten under båten där man kunde blicka ned på fisken vilken var mycket huggvillig. När man stod på campens brygga hade man hela jokken framför sig och vid dess slut tornade massiva fjäll upp sig. Nedströms Tjounajokk ligger ***kak-forsen känd för att man varje år tar harr på uppemot 2kg, uppströms ligger en annan känd fors som jag tror hette Tjirtjam där det händer att samme fiskare tar såväl harr som öring och röding samma dag. För att kunna fiska på olika ställen i dalgången så måste man nog ha tillgång till båt (det är rätt långa sträckor att förflytta sig). För att ta sig ut gäller antingen sjöflyg eller vandringsled från Nikkaluokta eller Kaitum (en stadig marsch att döma av kartan i båda fallen). Om jag inte missminner mig så ska det finnas möjlighet att köpa fiskekort till kaitum även om man inte utnyttjar campen. Men allt det där borde väl turistbyrån i Kiruna kunna ge ett bra svar på 0980-188 80, det är inte utan att jag får något drömskt i blicken så fort det där stället förs på tal....

bibl
2004-01-03, 00:39
Woops, som vanligt så kom ens inlägg lite för sent....

BeBest
2004-01-03, 09:22
Levasjokk är ett fint ställe. Var där sommaren 75. Det var Kiruna Jakt och Fiske som sålde kort på den tiden. Gick dit från Årosjokk. Hade ett högst blandat väder. Satte upp tältet vid Tjaskajokk. Fick en fin öring i första kastet på en Droppen i silver. Fick ytterligare två under kvällen.
Hade tänkt åka dit härom året men upptäckte att det numera var en massa reservat och skit med entreprenörer och flygbolag. Dessutom hade någon illdåre på länstyrelsen gjort området fly only. Nu får de skylla sig själva. Mig ser de inte mer där!

marko68
2004-02-24, 11:44
Har varit till Kaitum ett antal ggr och som alltid så får man mycket fisk där. Det går utmärkt att tälta där.

Tror det kostar 100 kr per person per natt och då får du tillgång till bastu och alla andra mysigheter på campen. Kanot finns att låna utan kostnad. Tror det var så att om man vill lösa fiskekort så måste man tälta i anknytning till campen..

Som tidigare inlägg, så kan det vara trångt vid forsarna. 30 pers är inget ovanligt på en sträcka. Försök att åka innan värsta turistanstormningen. Åka helikoter dit är smidigt. då kan man ta med sig lite lyxgrejjer som öl. Det finns en liten butik där men det kostar!!!
Har man inte varit där så tycker jag väl att man skall dit. För det finns grov harr i mängder överallt.

Säger bara.... ÅÅÅÅÅÅK!!!

Åsunden
2004-02-24, 16:02
Läs gärna "I storharrens rike" av Claes Hederstierna. En bra och instruktiv bok som handlar om fisket just i Tjuonajokk!

Jag såg f.ö att arrendatorn Kristell fått köpa anläggningen av Gällivare kommun. Priserna blir nog inte lägre på grund av den transaktionen... men fisket ska vara helt makalöst.
Jag var och lyssnade på sagde hederstierna. Han vittnade om ett kanonfiske i goda vänners lag. Han har återvänt till Kaitum de senaste 15 åren, så han kan nog området rätt väl!

Ant
2004-02-24, 17:38
Det är ett jävla bra fiske i Kaitum! Var i Tjuonajokk i fyra veckor och praktiserade! Har aldrig haft ett så bra harr och öring fiske..

Helt makalöst....! Nästan för bra skulle jag vilja säga....!

Självklart fanns det tröga stunder men så är det ju med allt fiske!

Tjuonajokk kommer alltid ha en plats i mitt fiskehjärta

Har sökt jobb där till Sommaren! Bara hoppas på att man får jobbet! Kan inte tänka mig ett bättre jobb än fiskeguide....

Tight Lines

Åsunden
2004-02-24, 17:43
Vilken typ av utrustning är "rätt" för fisket i Kaitum? Klass på flugspöt, torfluga, våtfluga eller nymf.

har du tips på namn på flugorna?

Blir man lynchad om man blöter en liten spinnare i älven?

Flymaster
2004-02-24, 18:12
Jag var upp till Jokkmokk i sommras,nära sarek,hadde ett kanon fiske där.
hela resan gick på ca 14000:- för 4 pers då ingick åxå helekoppter.
kolla min hemsa http://hem.bredband.net/asa_tor/

Ant
2004-02-24, 18:15
Du klarar dig bra med ett 5/6:a men kan var bra med lite högre klass om du ska gå på öringen! 6/7:a

Det mesta funkar faktiskt men jag hade bäst fiske på: Klinkhammer, Tkk, superpuppa, haröra och Zonker.

Zonker är ju en super fluga på Öringen! Å stor harren

Har man dem flugorna i olika storlekar och färger kommer man långt...

Inte ska du fiska me spinn när du kan ta dem på fluga...

Tight Lines

stenis
2004-02-25, 00:27
verkar som om jag har uppleft en annan bild av kaitum.. =P var där tre dagar... det enda jag fick var en tappad harr.. =P men det var två somrar sen och jag var väl inte världens bästa fiskare.. dessutom var vattenståndet högre än nånsin då.. =P men mycke hjortron fanns de.. =P och fin restaurang hade de på tjounajokk campen.. men dt var dyrt.. =P

Lage
2004-07-01, 02:45
Kvikkjokk e bra, brukar iofs bara vara upp runt April och köra lite pimpel fiske runt Rittak och Lastak men har aldrig åkt hem besviken. Annars har du ju runt Raundijaur en hel del fina fiskevatten, där jag brukar befinna mig sommar tid åtminstone 2 veckor .

Själv har jag ingen aning om vad en sådan tripp kan kosta då jag har turen att ha släkt där uppe som äger hus i Kvikkjokk, Jokkmokk och Raundijaur så mina fiske resor blir ju av de billigare slaget ;) Men ett besök på http://www.fiskenorrbotten.com/ kan inte skada ...