handdator

Visa fullständig version : Småfiskar i mälaren

Biglure
2009-08-18, 17:23
Vilka är de småfiskar man ser i mälaren ?, jag har varit inne på löja, men är osäker.

Tycker fisken ser ut att ha mörk rygg och ljus mage, men kanske passar in på flera småfiskarter.

Är det också dem man ser framåt skymningen hoppandes i vattenytan eller finns det också andra småfiskar i sjön ?

mascot
2009-08-18, 17:39
Skulle tippa på siklöja som leker den här tiden på året har jag hört, och den är då väldigt livlig i ytan... men jag är ju ingen expert direkt.. någon kanske vet bättre...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sikl%C3%B6ja

Pontus Sjölund
2009-08-18, 18:18
Nors kanske..?

pepp-robert
2009-08-18, 19:57
Jag har vart helt övertygad om atte är Nors som skvätter i ytan om kvällarna. Visste inte ens att det fanns siklöja i Mälarn. Coolt

Trollmor
2009-08-18, 20:28
Nors är nog en bra gissning, men även småborre brukar våga sig upp och jaga när det skymmer.

Siklöja finns det gott om i mälaren för övrigt.

Viesker
2009-08-19, 17:45
Och själv tror jag på benlöja, för siklöja är det inte gott om i Mälaren längre.

http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6ja

Luktar den däremot gurka så är det nors

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nors

mascot
2009-08-19, 18:22
Norsen vill väll ha lite bräckt vatten men utåt skärgården kanske det är nors. Siklöja är det gott om och den har ju lite mörkare ryggparti än benlöjan.

Rudan
2009-08-19, 18:36
Norsen trivs alldeles utmärkt i sötvatten. Finns mycket av den i både Mälaren och tex Vänern, men där kallas den väl stagg har jag för mig. På vårarna går den upp i mängder i Klarälven.

Sprättet i ytan om sommarkvällarna är jag så gott som 100% på att det är vanlig löja. Kastnätet har iaf berättat det......

//Rudan

pepp-robert
2009-08-19, 18:40
Men vaddå, kring järfälla stäket där jag brukar hålla till är det då definitivt gott om Nors. Trodde norsen ba fanns i sötvatten, äre inte i Karlstad de håvar nors? Finns det Nors i skärgårn oxå?

Rudan
2009-08-19, 18:43
Wikipedia säger;"Norsen förekommer i Östersjön till nordliga delen av Bottniska viken, utom på Gotland, samt i ganska många större och mindre svenska sjöar. På Sveriges västkust är den mera sällsynt och saknas vid större delen av norska kusten, varemot den är talrik i Norges större insjöar.".

Iofs hade väl Fishbase varit en säkrare källa, men det här funkar nog också...

//Stefan

fajsen
2009-08-19, 20:14
Norsen trivs alldeles utmärkt i sötvatten. Finns mycket av den i både Mälaren och tex Vänern, men där kallas den väl stagg har jag för mig. På vårarna går den upp i mängder i Klarälven.
Sprättet i ytan om sommarkvällarna är jag så gott som 100% på att det är vanlig löja. Kastnätet har iaf berättat det......

hej tror inte att nors är kallad stagg.stagg är nog slang för spigg.klarälvs norsen brukar ju i folkmun heta slom.+ sprättet i ytan är som rudan skrev säkert 100 proc löja.mvh srefan skitfiske abborre-gädda som jagar under löjan gör att den sprätter......

Rudan
2009-08-19, 20:19

hej tror inte att nors är kallad stagg.stagg är nog slang för spigg.klarälvs norsen brukar ju i folkmun heta slom.+ sprättet i ytan är som rudan skrev säkert 100 proc löja.mvh srefan skitfiske

Helt rätt Stefan. Slom var det.

//Stefan

pepp-robert
2009-08-20, 07:51
Happ, där ser man. :)

kickback
2009-08-20, 09:35
Jag har alltid trott att det är löja (dock inte hundra på vilken typ). Siklöja vore ju troligt eftersom de tydligen ska leka så här års, men kanske även beror på vattentemp och syrehalt e.dyl att de alltid blir lite yttokiga så här års?

Jag är uppväxt i en håla långt in i mälaren och när jag var knodd håvades det nors i Arbogaån där de gick upp i mängder på våren... Enligt vissa är det tydligen en delikatess?!

Så här års kunde man där även ha fint aborrfiske med jigg på kvällarna när löjorna skvätte i ytan. Har däremot inte lyckats lika bra i Stockholmsdelen av mälaren ännu där jag nu har båten...

xtc
2009-08-21, 09:51
Är lite osäker, men är inte stagg slang för små sill. Fick åtminstone det förklarat av fiskhandlarn när jag skulle ha bete till makrill nere på sveriges baksida.