Visa fullständig version : Död betesfisk vid ismete
Ni som har erfarenhet av död mört och abborre vid ismete.
Fungerar det bra?
Har kört 3 pass med död strömming, bommat alla =)
Det låter illa.
Främst gädda jag tänkte på då.
pimpla upp lite fisk på plats annars om dem inte vill ha dina döingar!funkar med borre oxå!
En polare till mig körde ett ismetepass i norra skärgården en seg helg. Dag två hade merparten av deras mört dött, varav den minst erfarne hellre tog de döda istället för de levande mörtarna....det var ett vinnande drag! Döda mörtarna krossade levande denna dag....aldrig fel å testa!
Kulan och Silver har ju en hel del erfarenheter av deadbait enligt, dem är död sill jätte bra! Men som sagt det beror nog helt och hållet vilken dag det är.
Jepp. Men inte vid ismete va?
Har nästan lika bra framgång vid mete med död mört. Hittar man bara gäddan brukar den inte va så himla kräsen. Men som sagt vissa dagar går det inta alls!.
:D
Martin_G
2004-01-05, 21:09
När jag började med ismete (men det kallades inte så då :)) för ca 20 år sedan körde jag alltid med död hel strömming. Fick mycket gädda på det.
Nu verkar det stört omöjligt att hitta hel strömming i fiskdisken/fiskbilen och filéer är jag tveksam till.
/Martin
Vad jag vet kan man be dom beställa in hel strömming/sill.
MastaPike
2004-01-05, 21:23
Jupp, det stämmer bra. På konsum brukar man kunna beställa hem specifika arter.
Ligger alltid hela sillar här
Klart som fan att det går bra att ismeta med deadbait (såsom sill&mört ex.vis).Har personligen fångat fjorton gäddor som bäst vid ett enstaka ismetepass med deadbait,med en topp på 7,1 kg.Så jag säger bara:Go for it!
Crubbster
2004-01-05, 23:26
SILL e djävligt bra enligt min vapendragare kulan !!
Som det låter på er så är klart värt ett försök.
Hur tycker ni att jag ska tackla?
Det som jag tycker verkar bäst är att snitta fiskan i sidan för att sprida lukt och sedan fästa krokarna så att betesfisken pekar med huvudet neråt, vad tycker ni?
sätt den så den står som en normal mört i vattnet, om det är möjligt
En helt vanlig upptackling alltså?
En krok i ryggen och en under bröstfenan el. munnen?
Jag är jätteförvånad, menar ni att död sill skulle vara bättre än tex levande mört/Nors mfl???? Har ni kört båda betena samtidigt, för att jämföra sas...
Jag håller nog med JanO. Föredrar helt klart levande. Men har man inget annat så kör man helt klart hellre med dött en bara kroken. ;)
Martin_G
2004-01-06, 01:00
Originally posted by Jan O
Jag är jätteförvånad, menar ni att död sill skulle vara bättre än tex levande mört/Nors mfl???? Har ni kört båda betena samtidigt, för att jämföra sas...
Med min kommantar menade jag bara att död strömming funkar, inte att det är bättre än levande bete. Får jag välja så tar jag levande, men man ska inte stanna hemma bara för att man inte har det.
/Martin
Under dagens fiskepass så hade jag på en gulflytkula på tafsen när jag tog min största gädda. Det kanske är någonting man kan tänka sig när man kör med dead-bait. Det blir en extra aktraktor. Det finns många andra varianter också på vad man kan använda som det lilla extra lull-lullet. Gå och dra i linan lite då och då är nog inte så dumt med DB...
Peter Larsson
2004-01-06, 11:38
Om det är snö på isen, och därmed också väldigt mörkt i vattnet, är levande "nästan ett måste". Med klar kärnis så funkar dött lika bra. När snön gjort sikten dålig krävs det ett bete som far omkring lite för att gäddan enkelt ska kunna registrera det men om det är "rent tak" på sjön kan du lika gärna fiska med deadbait - det är mina erfarenheter.
Jann jag såg det där också.. Dom sa att det pågick i 10 minuter .. Men sen stack gäddan och tog en 5 hg istället..
Originally posted by Peter Larsson
Om det är snö på isen, och därmed också väldigt mörkt i vattnet, är levande "nästan ett måste". Med klar kärnis så funkar dött lika bra. När snön gjort sikten dålig krävs det ett bete som far omkring lite för att gäddan enkelt ska kunna registrera det men om det är "rent tak" på sjön kan du lika gärna fiska med deadbait - det är mina erfarenheter.
Men om man borstar bort snön på en yta runt hålet då?
Alessandro
2004-01-06, 16:40
Jann, du tänker nog på programmet blå planeten, iövrigt så simmade gurkan iväg utan att ha tagit den randige om jag kommer ihåg rätt.
Pröva! Har du några fesna mörtar, så testa med dem. Gårdet,sågårdet!
Det går visst att ismeta med deadbait, tog senast i dag en gädda på 4+ på stendöd strömming.
Självklart är det effektivare med levande bete, men i brist på det funkar det allt med dött.
Mange Wiberg
2004-01-16, 20:42
Alla mina erfarenheter av deadbait har varit dåliga, riktigt dåliga faktiskt
realking
2004-01-18, 20:15
Jag har fiskat mesta dels med död mört men har inte märkt någon skillnad när jag provat med levande. Så länge som betfisken hänger rätt så tycker jag inte det spelar nån roll.
Originally posted by realking
Jag har fiskat mesta dels med död mört men har inte märkt någon skillnad när jag provat med levande. Så länge som betfisken hänger rätt så tycker jag inte det spelar nån roll.
Hur ska den hänga?
Jag har bara haft negativa erfarenheter av deadbait, har nästan inte fått någonting på det, trots att jag har försökt rätt mycket...
Jag och killarna i vår klubb kör uteslutande med död sill när vi metar gädda från isen. Fördelen är att gäddan är väldigt köldstel på vintern och väljer gärna ett dött bete framför en levande. Och samtidigt så sorterar man bort väldigt mycket smågäddor men då krävs det att man har stor sill. Dom e tyvärr väldigt svåra att få tag i i stockholm. Men ge det en chans. Du kommer inte att bli besviken. Förra året tog vi mer än tio gäddor över 10 kg och samtliga på död sill. Med levande mört fick vi inte många över 5 kg.
Originally posted by Esox
Jag och killarna i vår klubb kör uteslutande med död sill när vi metar gädda från isen. Fördelen är att gäddan är väldigt köldstel på vintern och väljer gärna ett dött bete framför en levande. Och samtidigt så sorterar man bort väldigt mycket smågäddor men då krävs det att man har stor sill. Dom e tyvärr väldigt svåra att få tag i i stockholm. Men ge det en chans. Du kommer inte att bli besviken. Förra året tog vi mer än tio gäddor över 10 kg och samtliga på död sill. Med levande mört fick vi inte många över 5 kg.
Ok. Jag tänkte främst på död mört och abborre nu. Men sill verkar fint, luktar väl mycket?
När ni kör sill, kör ni färskt eller upptinat?
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.