Visa fullständig version : hjälp mig snabbt!!
ålandskungen
2004-01-05, 22:34
Tjena!! Jag undrar var jag ska stella/sätta betet i min mört stuga, och vad jag ska ha i. Hade tänkt mig att ha havregrynsgröt i? måla och förklara gärna!! // sitfiske på er!!!
Crubbster
2004-01-05, 22:36
lägg den vid en brygga eller nåt, knyt fast den så inte alltförmånga människor kan se snöret !!!, bete : de e ju bara att slänga in en limpa eller nåt brödliknande !!!!
hoppas man svarade snabbt nog !
ålandskungen
2004-01-05, 22:40
jada de var bra.. men var lägger jag den, lägger jag det på botten av stugan lr ?
Ett annat tips är att göra en deg på linfrön och havregrym och vatten....sedan lägger du denna deg i "fågelmatsnätpåsar" så att det vara länge. Sedan kletar du in ingångarna med denna smet också. Sen kan du strö t.ex äggskal och dyl. över själva stuganm sedan...dessa reflekterar ljuset och gör det ljusar just vid stugan. Detta tips har jag fått från en "som varit med i gemet ett tag"
mvh/Jon
ålandskungen
2004-01-05, 22:50
men var ska jag sätta fast den i stugan???
Askungen
2004-01-05, 22:52
Jag brukar bara kasta in hela härligheten så den får ligga på botten av stugan!
I vår stuga så sitter det små krokar där vi hänger upp de små påsarna...
ålandskungen
2004-01-05, 22:56
okej tack ändå!! :)
MastaPike
2004-01-05, 23:12
jag brukar bara slänga i ett par skivor med ljust bröd i mina stugor och dom fångar fisk som aldrig förr!
MastaPike
2004-01-05, 23:15
förresten, har en likadan stuga som du har. Jag brukar lägga all mat i bottnen på stugan, gärna nära ingångarna.
Tryck in en bit bröd längst in i strutarna. Eller koka hop en stabbig havregrynsgröt och lägg en klump där. Man kan göra den extra lockande med t.ex. aniskrydda eller vaniljsocker eller ha i lite läckra frön.
Om det inte finns någon lämplig krok för en grötpåse så går det nog att extrautrusta stugan. Någonstans ska väl mörten tas ur och via den luckan kan du ju snitsa till en enkel upp hängningsanordning av lite ståltråd.
Originally posted by BeBest
Tryck in en bit bröd längst in i strutarna. Eller koka hop en stabbig havregrynsgröt och lägg en klump där. Man kan göra den extra lockande med t.ex. aniskrydda eller vaniljsocker eller ha i lite läckra frön.
Om det inte finns någon lämplig krok för en grötpåse så går det nog att extrautrusta stugan. Någonstans ska väl mörten tas ur och via den luckan kan du ju snitsa till en enkel upp hängningsanordning av lite ståltråd.
Ser här att vi köra likanade metod! Funkar prima!
ja har gjort en hemmagjord mörtstuga funkar det????
i den har jag satt färgade pärlor runt inngången.