Visa fullständig version : Flytta axeln på Fogelsta 750 eu ???
Som rubriken lyder så funderar jag på att flytta bak axeln en bit för att få mer kultryck. Tornet är max mot draget redan.
Står ju i broshyren att fogelsta har ett patentsökt och genialsikt system med flyttbar axel. Men hur man går tillväga har dom utelämnat...
Så nu till fråga! Nån som flyttat axeln på en fogelsta? Krångligt? Hur mycke kan man öka trycket genom att flytta axeln?
Båten i fråga är 5 meter och viktmässigt ska det helt enkelt gå!! Men den är en anningen baktung.
Har inte inte trailern hemma så därför har jag ingen möjlighet att kika efter själv så alla tips tar jag emot tacksamt!
Mvh /// Mikko
På våran trailer finns det flera bulthål för att lätt flytta axeln. Bara att skruva loss och dit på ett nytt ställe.
Men jag har tyvärr ingen aning om märket på vagnen...
samt en reg.besiktning om jag inte minns fel
hobbyfiske.se
2009-09-10, 08:32
har ett vanligt eu-släp som jag haft förlängning av dragstången på, detta var ej ok utan regbesiktning, det finns angivet mått mellan draganordning och axel som ej får förändras, om nu inte ditt släp har två godkända mått.
Med tanke på att man inte kan flytta tornet så där jädra mycke fram och tillbaka måste va meningen att axeln ska flyttas. Verkar ju idiotiskt om mkan måste regbesikta på nytt då..
Får kolla med nån marina...
Jag hade då rakt inte gått och gjort om regbesiktningen om jag skulle flytta axeln. Finns det färdiga bulthål så skulle jag bara byta och sen hålla tyst.
De gånger som jag varit och besiktat släpet så har dom inte mätt avståndet mellan axel och kula.
samt en reg.besiktning om jag inte minns fel
Du minns fel !
På en obromsad kärra är det fritt fram att flytta axeln
däremot inte på en bromsad där det finns angivna mått som tidigare har nämnts
754U ser ju ut som en 654U som jag har
den har rundjärnsbyglar som håller axeln runt ramen , bara att lossa 4 muttrar på varje sida å sen putta axeln bakåt
Då mindes jag visst fel.....
Du minns fel !
På en obromsad kärra är det fritt fram att flytta axeln
däremot inte på en bromsad där det finns angivna mått som tidigare har nämnts
754U ser ju ut som en 654U som jag har
den har rundjärnsbyglar som håller axeln runt ramen , bara att lossa 4 muttrar på varje sida å sen putta axeln bakåt
Härligt! Då är det bara att ta fram tumstocken och mäta in axeln i ny position!
uppsalakille
2009-09-10, 20:40
på reko trailern är det klara hål att flytta till å sen flyttar men efter skärmarena med!
skit bra
+ mera plus är att det inte är någon krånlig ljus ramp på den!
det siter på skärmarna
Det är ju bra så länge inte båten skymmer lysena! Vi har en rekotrailer med, 650 eu. Tycker väl inte den känns lika välbyggd som en fogelsta.