Visa fullständig version : Ruda i Lappkärret ?
Någon som testat att fiska Ruda där ? Verkar ju finnas en hel del om man läser på denna sida ... ;)
Berätta gärna lite om era turer där om ni testat fisket ? Förresten så kanske man inte får fiska där ... hmm ...
http://www.miljoporten.stockholm.se/monitor/sjohemsida/lap/lap.htm
maryland
2004-01-11, 16:36
sssccch, det är ju topphemligt ju.
Va där och försökte få min första flugfångade ruda, men det gick inte så bra.
Ska försöka igen med multeflugor, rudan e ju också utpräglad växtätare, tror jag.:rolleyes:
Hehe, skojar du med mig eller ? Jag har faktiskt ingen aning om fisket där förutom att jag såg på den sidan att dom försökt få bort en hel del Ruda förut ...
Får man fiska där och är det någon size på Rudorna ?
var det mycket ruda så var dem säkert små!finns ofta små "dammrudor " i små pölar som inte blir större än 1hg
HåkanBråkan
2004-01-12, 15:51
Har inte fiskat där på många år nu, men för en sisådär 10 år sedan metade vi mängder av grov Ruda där. Ett annat tips på Ruda som funkade för 10 år sen är ju Laduviken, särskilt i dom västra delarna av sjön om man kan komma till nuförtiden. Fast... Jag vet inte om man får fiska där heller förstås...
Hej bergman! jag har fiskat i laduviken i snart 8 år. För några år sen lossnade en brygga som vi använde som flotte sen för att fiska efter gädda. Vi prövade att lägga nät, för gädda då, men dagen efter när vi tog upp nätet låg det ca 6 rudor fast. Alla var runt kilot, högryggade som dom brukar vara när gäddan finns i närheten. Nu vet jag inte om det är bra storlek, 1 kg men jag antar att det finns större. Har sett en lite tjockare, runt 1.5 kg dras upp på mete men det var några somrar sen nu. Vad jag kan säga är att det finns väldigt gott om rudor, men jag har aldrig själv varit i kontakt med dom eftersom jag fiskar gädda. Samtidigt är det knappt någon som fiskar ruda där så det finns stora förutsättningar. Har läst lite på fiske.nu:s "plank" där du kan få upp lite åsikter om laduvikens rudfiske. Hursomhelst får man inte fiska där, sjön är inte med på något fiskekort men under mina 8 år har jag aldrig fått en tillsägelse. Så det är bara att köra, testa gärna bryggan på sidan där hopptornet är beläget o hela vägen ner till den sydöstra änden. tyvärr kan man bara fiska från land, någon båt är inte tillgänglig. Lycka till o hoppas du får fisk! //Gabriel
Bergman, vill du fiska jätterudor. Åk då till Flaten i Rönninge. Där har du chans på Svenskt rekord. Problemen är att dom är omöjliga att få på nåt bete. Har provat allt som går. Dom lever på slemmiga kryp under näckrosbladen. Dom verkar enormt präglade på dom. Öringesjön i Tyresö finns det också monsterrudor. Samma svårighet att få dom att nappa. Rudor finns i så gott som i vartenda vatten. Utom då längre upp i landet. Så att tipsa om att ett vatten där det finns rudor. Är lite löjligt. När vilken pöl som helst håller rudor.
Kim Kulan
2005-03-21, 12:53
Elenen: Skulle jag kunna få din mailadress? Har en del frågor om Öringesjön och Flaten.. Hade varit snällt..
Kim
Bergman, vill du fiska jätterudor. Åk då till Flaten i Rönninge. Där har du chans på Svenskt rekord. Problemen är att dom är omöjliga att få på nåt bete. Har provat allt som går. Dom lever på slemmiga kryp under näckrosbladen. Dom verkar enormt präglade på dom. Öringesjön i Tyresö finns det också monsterrudor. Samma svårighet att få dom att nappa. Rudor finns i så gott som i vartenda vatten. Utom då längre upp i landet. Så att tipsa om att ett vatten där det finns rudor. Är lite löjligt. När vilken pöl som helst håller rudor.
Här i Boden är det då ruda i så gott som varenda pöl. Sizen varierar, i vissa vatten "dammruda", i andra groov fisk...
Kim, Elanen@hotmail.com är det.