Visa fullständig version : göra film
jag och en kompis ska försöka göra en film till sommarn det vi behöver är kamera stativ. program för musiktillsättning o så vi kan klippa ihop filmen var ute o provfilmade lite innan idag :) nån som ahr nå bra tips om när man gör film?
Mange Wiberg
2004-01-11, 20:31
skaffa ett bra redegerings program och lär dig det annars blir det rätt misslyckat.... Jag måste själv skaffa ett bättre tycker jag:P
Mange Wiberg
2004-01-11, 20:36
du köper eller laddar ner! du kan köpa i affärer som typ expert, power m.m
du vet inget bra ställe att ladda ner vore kul att göra en film men man e ju inte rik precis
Mange Wiberg
2004-01-11, 20:41
dc++
ok ska kolla vad heter ditt redegerings program då?
Mange Wiberg
2004-01-11, 20:48
pinnacle 7.15
Det finns ju lagliga varianter också, vilket är tio gånger bättre!
http://www.avid.com/freedv - Krångligt, men proffesionellt. Funkar både till Mac och Pc. Man måste dock ha OS X eller XP.
http://www.apple.com/ilife/imovie/ - Lätt och många funktioner. Funkar endast till Macintosh. Och man måste ha Mac OS X till senaste versionen (trean).
Själv så kör jag på Pinnacle, iMovie och Final Cut Pro. Inga warez här inte. Pappa jobbar med foto och film. Han får ju såna program ifrån jobbet för att kunna jobba hemma. Har en hel del övrig utrustning som funkar perfekt också (kamera, stativ, mikrofon, datorer osv.).
Andreas Andersson
2004-01-11, 22:20
Jag har ej gjort någon fiskefilm, men jag tycker Vegas Video är riktgit bra!
Enligt mig är det lätthanterligt och det blir bra :)
kingfisher
2004-01-11, 23:23
Adobe premiere tycker jag är kanon, det är ett av dom bästa programen, för redigering.
Jag har varit med att planera, filma och redigera en 30min video utifrån dryga 3 timmar råmaterial. Vi hade ljud vid inspelningen och lade på ytterligare tal och musik efter att bildsekvenserna satts ihop.
Vi jobbade i FinalCut. Det var oerhört enkelt och intuitivt att redigera i det programmet. Nu hade jag ett proffs till hands som skötte musklickandet men jag lärde mig snabbt hur det skulle gå till ändå.
schnabellhofen@hotmail.com
2004-01-12, 03:58
jag har gjort en fiske film som gymnasie arbete på 100 poäng, och det enda jag kan säga är att det tar tid. det viktigaste är inte att produkten blir bra. har ni roligt du och din kompis så kommer ni säkert få en kanon film som slut produkt
2004-01-12, 04:02
aj då den där bilden blev lite stor och skrytig. men det var inget märkvärdigt på bilden, ni vet alla nya program på dom nya kamrorna gör ju att fisken ser större ut;) det spelar inte så stor roll vad ni har för grejer. stadig hand är det bästa, filma mycket. den filmen vi gjorde utgick från 70 timmars rå film som man väljer ut det bästa och får ner till en timme.
// johan
ok fräckt vi ska försöka göra klart filmen till sommar testfilmade lite igår
andrease
2004-01-15, 15:51
Du råkar inte ha filmen på datorn eller uppe på nätet, skulle gära vilja se den,,,