handdator

Visa fullständig version : Tips till en rookie på gäddfestivalen...

Andrebjarn
2009-09-21, 21:50
Hejsan!

Till helgen tänkte vi vara med i Gäddfestivalen i Fryken. Vi är riktiga rookies och jag hoppas här på att få lite tips om Vart respektive hur trollingfisket bör bedrivas i Fryken nu på hösten. Vad ska vi tänka på helt enkelt.

Djuprigg eller ej, blyade drag eller ej?
Vilken trollinghastighet är lämplig?
Vart i sjön står de så här års?
Vilka drag och färger passar i Fryken på hösten?

Jag förstår om ni som ska vara med inte vill ge tips eller så men jag hoppas att ni andra kanske kunde dela med er av era tankar.

Mvh Andreas:fiska1::fiska1::fiska1:

Andrebjarn
2009-09-22, 11:58
Kom igen nu ni som har trollat i fryken nån gång plz :cheers:

thorell
2009-09-22, 16:09

Tjena!

Jag ska oxå till Fryken för första gången nu till helgen, men flera polare har varit med många gånger. Utifrån vad jag har hört på försnacket så är det den första halvtimmen som gäller, alltså ut fort som fan, i med skiten och så hoppas. Sjön brukar stendö riktigt snabbt.

Vi kommer förmodligen inte ens ha med djupriggarna eftersom de knappt har använts någonting alls under tidigare år. Dragen ska vara skrikiga som helvete typ figertiger/flourucerande gul/orange osv. Lila är en annan färg som gått bra under våren enligt våra källor.

De största gäddorna under tävlingen brukar fångas i Sunnetrakten, medan sjön nedan det smala sundet (vet ej vad det heter) levererar fler men mindre gäddor. Så har du snabb båt är det bara att vräka på. Polaren låg trea i startracet i fjol i sin Buster XXL med 150-hästars Yama på.

Detta är väl ungefär det jag har hört av mina kompisar som varit med tidigare, och eftersom det inte är några speciellt specifika eller för den delen hemliga/avgörande fakta så kände jag att jag allt kunde dela med mig av det lilla jag vet.

Får man fråga om teamnamnet? För jävlar va sur på mig själv jag blir om ni kommer före :blah:

Skitfiske på dig

Andrebjarn
2009-09-22, 23:23
Hej och tack för ditt inlägg =)

Jag har också hört att de stora tas runt malöa söder om Sunne. Därmed fiskar 90% därt uppe. Vi har ingen snabb båt så jag vet inte rikitigt vad våra planer är.

Eftersom det är rena hybrisen för ett gäng totalnoobs som oss att vara med i denna tävling heter vi också team Hybris. Vi kör f ö C & R. Vad heter ni?

Mvh Andreas

thorell
2009-09-23, 00:05
Kul namn! Roligt att det finns en tanke bakom. Vi är tre båtar som heter Top of the Line. Det brukar vara ett jävla krigande fram och tillbaka vid tävlingar med namnbyten, tillägg och ändringar, så förmodligen kommer vår båt heta nånting med "Banan" i om erfarenheten ger mig rätt.

Troligen gör jag och kapten ett röjande norr om sundet på lördagen, och beroende på resultatet så får vi se hur vi gör på söndagen. Nåt annat som de erfarna grabbarna har pratat om är att det mer eller mindre alltid drar in dimma på söndagen. I fjol blev det inställt till och med.

Kul att ni kör C&R. Av gammal vana anmälde min kapten oss i vanliga klassen, men efter en C&R-tävling efter gädda i sjön Skagern för några helger sedan insåg vi hur gött det var att slippa ha med sig en jäkla massa fisk till ingen nytta, bara för att vägas in. Det får bli en fundererare till nästa år.

Men om du ser nån båt eller en tröja med vårt teamnamn på, kom fram och snacka vet jag. Det är alltid kul att träffa nytt folk.

Återigen - Skitfiske

Andrebjarn
2009-09-23, 14:07
Det ska bli kull att testa detta med fiske och tävling. Kul också att träffa så många andra med gemensamt intresse. Jag ska allt kolla efter 2top of the line":are så vi kanske ses där irl. :cool2:

Någon annan här på forumeet som har förslag på trollingfart, områden och fiskedjup eller passande tips i allmänhet? Skriv gäääärna en rad här.

//Andreas
Team hybris

Danne
2009-09-23, 14:16
Det ska bli kull att testa detta med fiske och tävling. Kul också att träffa så många andra med gemensamt intresse. Jag ska allt kolla efter 2top of the line":are så vi kanske ses där irl. :cool2:

Någon annan här på forumeet som har förslag på trollingfart, områden och fiskedjup eller passande tips i allmänhet? Skriv gäääärna en rad här.

//Andreas
Team hybris

Hej!

Förutom tips jag givit tidigare så under tävlingen så hitta gärna områden som är så ostörda/ofiskade som möjligt. Under tävlingen är det inte alls dumt att testa köra riggen (även om det normalt inte är så lönsamt i Fryken), men all trafik på sjön gör att fisk skyggar.

Andrebjarn
2009-09-23, 15:34
Hej Danne!

Jag läste igenom dina PM så sent som igår. Har även memorerat områdena du hänvisade till. Tack och bock för den infon. Jag ska ta och testa ditt förslag med djuuprigg, just för att det antagligen inte är så många andra som gör det.

Vilka trollinghastigheter tycker du jag ska köra? Ska man prova olika eller ligga mer runt samma register tror du?

//Andreas

Andrebjarn
2009-09-23, 20:50
ja, vad tror ni om trollingfareten?

Old firehand skriver att 1,2 - 1,7 knop är bra på hösten är bra. Är dettta lämpliga farter för Fryken också tro??? Han vet ju vad han pratar om så det kanske får bli min riktlinje. Eller?... Vad tro ni då om att variera mellan dessa farter eller ligga på ca 1,5 hela tiden. Jag trodde f ö att jag skulle hålla farter runt 2 knop men det verkar ju helfel...

Vad tycker ni?:cheers:

Team 3XZ
2009-09-24, 21:35

Hej tävlingsbröder jag har tävlat i Fryken mellan åren 97-06 men tappade lusten,men jag kan ge dig o alla andra lite tips.De bästa fisket jag haft var strax norr om Malön,man ska ligga 50-60 meter utanför farleds markörerna norr om Malön o köra mot norr,där finns ett grund som ibland är grymt djupet på toppen är 1.8m så kör sakta med grundgående wobbler ,bästa klubbtävling fick jag o kompisen 41 kg gädda på en dag. Bästa trollingfarten tycker jag e 2.5 knop o köra sick sack,jag fick bäst när jag körde pelagiskt mitt i sjön me ytligt gående wobbler ( purelure goliat blå-silver me prickar ). Ska ni prova me djuprigg så släng på en Buster jerk o fiska på 3-6 meter de brukar oxå funka,hoppas de går bra för er. skitfiske på er

Team 3XZ
2009-09-24, 21:47
Hej igen ska du köra längs stränderna så tycker jag att du ska variera farten mellan 1-2.5 knop,men ska du köra pelagiskt så öka till 2.5 knop o kör sick sack me djupa svängar. skitfiske

Old Firehand
2009-09-24, 21:56
Hej tävlingsbröder jag har tävlat i Fryken mellan åren 97-06 men tappade lusten,men jag kan ge dig o alla andra lite tips.De bästa fisket jag haft var strax norr om Malön,man ska ligga 50-60 meter utanför farleds markörerna norr om Malön o köra mot norr,där finns ett grund som ibland är grymt djupet på toppen är 1.8m så kör sakta med grundgående wobbler ,bästa klubbtävling fick jag o kompisen 41 kg gädda på en dag. Bästa trollingfarten tycker jag e 2.5 knop o köra sick sack,jag fick bäst när jag körde pelagiskt mitt i sjön me ytligt gående wobbler ( purelure goliat blå-silver me prickar ). Ska ni prova me djuprigg så släng på en Buster jerk o fiska på 3-6 meter de brukar oxå funka,hoppas de går bra för er. skitfiske på er

Hej Markku Leppänen; Jag köpte Purelures Goljat 13 och Goljat 15 av Teijo Hartonen och Pekka Nikkula så länge som Purelure Oy i Anttola fanns,

Min livsledsagarinna Gös-Ulla fångade 108 st Gäddor på fem fisketurer på en maläten Goljat 13 SPM (Spanish Makerel) uppe i Lövstabukten utanför Karlholm när vi hade fritidshus i Snatra. Här kokade det av Gädda förr! Den bästa Gäddtrollingfarten i september var då 1,7 knop, SOG enligt GPS. Visst kan du få Gäddor vid 2,5 knop, men då blir det mest små, gulprickiga slipsar...

En av de största Gäddorna jag känner till som fångats vid trolling på Fryken vägde 17,28 kilo och fångades på en Swim Whizz 711 (Perch=Abborre) 1998 av Christer Jansson.
Go for the Big Northerns!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Team 3XZ
2009-09-24, 22:08
Hej igen visst funkar 1.7 knop men tänk att du kör 2.5 knop o sick sack då tror jag inte att farten blir så hög mer än på ytterpulkorna i svängen,när det gäller Christer så kan han sitt fiskevatten väl.

Andrebjarn
2009-09-24, 22:51
Tackar för tipsen! Jag antecknar och skall försöka följa era råd.

Vi körd en snabbrunda i södra fryken idag men det var stendött. Nu vet vi i alla fall vart vi INTE ska fiska, hehe.

//A

Danne
2009-09-25, 09:24
Är inne på Markku´s linje. Snitta på runt 2,3 i knop. Brukar vara gångbart. Men på tävling finns det också alltid utrymme för att göra det olikt. Bryta mönstret mot de andra. Hittar man en funktionell hastighet i ett mer ovanligt register har du konkurransfördel mot de andra. Själv skulle jag börja i ovan nämnda hastighet för att sedan när/om fisket blir svårare försöka växla hastighet både upp och ned.

gäddfeskern
2009-09-25, 09:39
Fiskar man på Fryken får man nog vara inställd på att inte få något, oavsett betesval, körstil, fart, pelag-inne vid land etc.

Tror inte en gädda reagerar särskillt mkt på om en wobbler rör sig i 1,7 knop eller 1,9 knop. Det är bara vi som lägger en värdering i sånt. Är gäddan hungrig och du släpar en wobbler framför nosen på henne så smäller det. Oavsett fart (inom rimliga gränser förståss). Är hon inte på hugget, eller du missar hennes ståndplats...ja då får du åka länge. Och det får man göra i Fryken. Allt som oftast.

Fördelen med att ha en något högre fart är att man fiskar av större ytor. Skulle jag vara med och tävla skulle jag nog ha en något högre fart för att hinna med så mycket yta som möjligt. Det är fortfarande varmt (13-15 grader) och språngskikt i Fryken och jag tror nog att gäddorna med lätthet hinner med ett bete som rör sig "snabbt" i ytlagren. 2,5 knop är inte särskillt snabbt för en gädda dessutom.

Andrebjarn
2009-09-25, 13:51
Jo, jag har hört tidigare att Fryken kan vara svårfiskad. Men men, det ska i alla fall bli kul att få vara med på en sån här tillställning!

Mvh A

Everflow
2009-09-25, 14:14
Tror inte en gädda reagerar särskillt mkt på om en wobbler rör sig i 1,7 knop eller 1,9 knop. Det är bara vi som lägger en värdering i sånt. Är gäddan hungrig och du släpar en wobbler framför nosen på henne så smäller det. Oavsett fart (inom rimliga gränser förståss).

När man fiskar i riktigt kallt vatten tycker jag att jag märker en väsentlig skillnad på 0,2 knop i fel riktning respektive rätt. Många ggr har man fångat både fler och större gäddor bara genom att hitta rätt fart för rätt temperatur. Att det inte spelar någon nämnvärd roll är inte alls min erfarenhet, snarare motsatt, att det spelar en otroligt stor roll!.:fiska1:

gäddfeskern
2009-09-25, 16:00
När man fiskar i riktigt kallt vatten tycker jag att jag märker en väsentlig skillnad på 0,2 knop i fel riktning respektive rätt. Många ggr har man fångat både fler och större gäddor bara genom att hitta rätt fart för rätt temperatur. Att det inte spelar någon nämnvärd roll är inte alls min erfarenhet, snarare motsatt, att det spelar en otroligt stor roll!.:fiska1:

I kallt vatten ja...men i de temperaturer som sjöarna har nu är betydelsen av betesfarten inte avgörande, speciellt inte på decimalen. På senhöst/vinter/vår har det större betydelse, det håller jag med om, när det är kallare i vattnet. Men nu gällde det fiske i varmt vatten, i en sjö som Fryken. Då tror jag inte man "faller på hastigheten".

Vad är snabbt ? Vad är långsamt ? Relativa begrepp för oss människor. Hur en gädda upplever det är en helt annan sak, tror jag.

Det jag tycker överskuggar den faktiska hastigheten på en wobbler är dess gång. Man kan köra relativt snabbt med en wobbler som rör sig sävligt och ha bra fiske i kallt vatten. Köra långsamt med en snabbvickande, etc. Det tycker jag har mkt större betydelse än själva farten. Alltså hur fisken (wobblern)rör sig i vattnet, inte aktuell hastiget. Hur det kan tänkas uppfattas av en gädda. En långsamt "simmande" wobbler i 1,5 knop eller en snabbvickande i 1,5 knop är av större betydelse än hastigheten i sig. Därför är valet av bete och dess gång viktigare än valet av hastighet. Så tycker jag iaf. Men som jag sa, jag skulle satsa på en lite högre hastighet i Fryken, dels för temperaturen, dels för att täcka större ytor.

Old Firehand
2009-09-25, 17:15
Självklart är det en fördel med att trolla i en fart som täcker större ytor jämfört med en alltför låg fart. Allting är relativt! 2,5 knop är medelfarten vid Lax- och Öringtrolling för många laxtrollare på hösten. Visst kan du få massor av Gäddor om du håller den farten...men det är oftast de mindre Gäddorna (slipsarna) som hugger vid snabb trolling. Är du ute efter att fånga många Gäddor är 2,5 knop en bra fart. Är du ute efter att fånga tävlingens Största Gäddor rekommenderar jag en lägre genomsnittsfart. De riktigt Stora Gäddorna på 14 kilo och tyngre får lättare att hinna med och gapa över din wobbler om du försöker hålla 1,7 knop som medelfart. Kör du i 1,7 knop SOG enligt din egen GPS inser du ganska snabbt att wobblernas fart genom vattnet varierar mycket beroende på vind och underströmmar. Försöker du hålla 2,5 knop är du sannolikt uppe i 3,5 knop under stora delar av den totala trollingtiden. En av anledningarna till att försöka hålla så relativt låg genomsnittsfart som 1,7 knop är att ju större och äldre en Gädda har blivit, desto långsammare är hon.

En Gäddfiskemetod som varit populär i USA och Canada sedan minst 70 år tillbaka är spinnfiske med jerkbaits . Ett fåtal Gäddfiskare har fiskat med jerkbait här i Sverige sedan början av 1980-talet och nu har metoden verkligen exploderat både i Finland och Sverige och ökat i populäritet för varje år sedan slutet av 1990-talet.

Jerkbaitfiske fångar verkligen de Stora Gäddorna och den främsta anledningen till detta är, enligt min egen åsikt, att de Stora Gäddorna får betydligt längre tid på sig att iaktta, stimuleras och retas av ett jerkbait som svänger fram och tillbaka i vattnet och visar upp sig från sida till sida framför ögonen på den Stora Gäddan.

Det är alltså tiden som du kan presentera ett jerkbait, ett skeddrag, en spinnare eller en wobbler nära framför ögonen på en Stor Gädda som kan vara helt avgörande om du får henne att hugga eller inte. Det betyder i klartext att om du trollar för snabbt så hinner inte den Stora Gäddan med att uppfatta och samla intryck som i sin tur leder till ett försök att fånga ditt flyende bete.

Go for the Big Northerns!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

trollingfiisk
2009-09-25, 18:35
Kört denna tävling flera år,nästa gång blir det, lillbåten och beten under 15 cm samt med djuprigg 12-16M vänster fr start och ut,!! kom på det sista gången jag var med!

Team 3XZ
2009-09-25, 22:26
Hej Andreas jag vet int vad för båt ni har men e den int hyfsat snabb så tycker jag int att ni ska lägga ner en massa tid på o köra för långt norröver,ska ni till mellan Fryken så tycker jag att ni ska prova östsidan direkt efter Nilsbysundet. De finns en liten grundtopp ca 1-1.5 km efter man har passerat farleden,där har jag fått en del gäddor på wobbler som fiskats på 3-6 meters djup, grundet ska ligga ca 100 meter från land minns ej djupet men ca 8 meter på toppen skulle jag tro. De e den andra udden på östsidan efter farleden,vad gäller färg på wobbler så tycker jag att du ska prova blå-silver o firetiger men skrikiga färger har jag ej lyckats me.Skitfiske på er

Everflow
2009-09-25, 23:29
I kallt vatten ja...men i de temperaturer som sjöarna har nu är betydelsen av betesfarten inte avgörande, speciellt inte på decimalen. På senhöst/vinter/vår har det större betydelse, det håller jag med om, när det är kallare i vattnet. Men nu gällde det fiske i varmt vatten, i en sjö som Fryken. Då tror jag inte man "faller på hastigheten".

Vad är snabbt ? Vad är långsamt ? Relativa begrepp för oss människor. Hur en gädda upplever det är en helt annan sak, tror jag.

Det jag tycker överskuggar den faktiska hastigheten på en wobbler är dess gång. Man kan köra relativt snabbt med en wobbler som rör sig sävligt och ha bra fiske i kallt vatten. Köra långsamt med en snabbvickande, etc. Det tycker jag har mkt större betydelse än själva farten. Alltså hur fisken (wobblern)rör sig i vattnet, inte aktuell hastiget. Hur det kan tänkas uppfattas av en gädda. En långsamt "simmande" wobbler i 1,5 knop eller en snabbvickande i 1,5 knop är av större betydelse än hastigheten i sig. Därför är valet av bete och dess gång viktigare än valet av hastighet. Så tycker jag iaf. Men som jag sa, jag skulle satsa på en lite högre hastighet i Fryken, dels för temperaturen, dels för att täcka större ytor.

Allright, då är vi nog hyfsat överens ändå! Även om jag inte riktigt håller med dig om att betets gång går före hastighet, snarare att vissa beten funkar överlägset andra i lägre farter/kallt vatten. Tror det handlar om att få rätt gång på betet för rätt temperatur samt att presentera betet för gädda i rätt fart för att den skall hinna bli tillräckligt intresserad. Köldstela gäddor är inte direkt kända för sin bländande snabbhet!:) Dessutom tycker jag mig ha märkt en markant skillnad i storlek på de gäddor som hugger i de lägre farterna, framförallt när det är kallt i vattnet! Harf under flera sena höstfiskedagar sänkt farten 0,2-0,3 knop och höjt medelvikten markant, går det för snabbt blir det ofta mindre gäddor som hugger. Lite samma fenomen som med riggfiske eller djupgående wobbler, ju djupare ner ju mindre gäddor. Givetvis finns det undantag men om man skall hitta någon slags generell kod.. Precis som med allt annat jag skriver är detta min erfarenhet och absolut ingen "sanning" jag försöker leverera om du förstår!

Tror också helt klart på en högre hastighet på Fryken då det är lite yta att täcka av, och att det fortfarande är relativt varmt.

En 7-8 knop, Stora cisco kid och 100 gram bly Är mitt specialtips inför årets festival!:winner:

Team 3XZ
2009-09-26, 15:04
Hej Andreas du kan väl skriva hur de gick för er på lördagen om du har möjlighet,skulle va kul o höra hur fisket är där uppe. Jag ska själv ut imon te Bullaren o trolla efter gädda var ute förra helgen o fick 5:st största vägde 7.02 kg,men imon blir de o bara köra mitt i sjön o runt öarna. Skitfiske på er

Andrebjarn
2009-09-27, 21:15
Hejsan!!!

Nu har jag fått vara med på min allra första fisketävling :appl:. Som jag berättade tidigare körde vi C&R.Det kom 20 team till start i den klassen (den stora klassen hade typ 160 team eller nåt sånt).

Efter att ha läst allt klokt ni skrivit här i tråden tillsammans med lite funderingar på vad som var lämpligt i C&R-klassen valde vi att köra i övre delen av nedre fryken samt nedre delen av mellanfryken på lördag samt övre delen av nedre fryken på söndag. På lördagen körde vi lite större drag å på söndagen lite mindre. Vi blandade pelagiskt och grundare områden båda dagarna och testade farter mellan 1,5 - 2,5 knop. Med tanke på hur klassen räknades (längden på de ter längsta gäddorna) tänkte vi att det var bra om man kunde få tre fiskar även om de var lite mindre. Det fick bli vår strategi.

På lördagen fick vi bara en och den var 66 cm lång. Efter det hände inget alls. På söndagen fick vi först en på 51 cm och lite senare på dagen kom en till på 59cm. Alla tre fick vi i övre delen av nedre fryken. Totalt fick vi ihop 176 cm och en fjärdeplats:fiska1:. Man fick pris för platserna 1,2 samt 3...

Vi är helnöjda med tävlingen (också med placeringen) som var fantastiskt välordnad och det vore himla kul om man kunde köra nästa år igen.

Tack Danne för alla bra tips och det var kul att träffa dig irl.

http://www.kils-sportfiskeklubb.se/Gaddfestival/total_c_r_09.htm

Mvh Andreas
//Team Hybris

Team 3XZ
2009-09-28, 18:03
Hej Andreas de va roligt o höra att ni fick fisk o att ni tyckte om tävlingen,dom som arbetar för att få ihop denna tävling är grymt duktiga dom e som en familj,jag har oxå funderat på o hoppa på tävlingen igen och Touren skitfiske.