handdator

Visa fullständig version : Hur tar man bra fiskebilder i mörker?

Stizo
2004-01-13, 10:52
Jag hade en liten fråga angånde fotografering i mörker. Hur får man till bilden bra när man skall ta foto i tex mörker. Använder man blixt så brukar man få vissa blänk på fisken. Det heter säkert någonting fint på fotospråk. Kör man utan så blir det bara mörkt. Det är lite knepigt i sådana förhållanden?

Finns det någon duktig amatör eller proffsfotograf här som kan ge lite bra tips?
Det blir lakfiske ikväll så man vill få bra bilder, om någon nu skulle lyckas lura en lake....

m@
2004-01-13, 12:15
Problemet med många kameror att dom har en direktverkande blixt, alltså att den skjuter direkt på motivet. Bästa vore om man kunde rikta blixten på nån skärmreflektor eller dyl alt. använda separat ljuskälla, men det blir ju för mkt att släpa på om man inte är ute på fotosession primärt.

Mikespike82
2004-01-13, 12:22
Sen kan man ju göra så att man inte förösker ha själva motivet (vi kan säga en gädda) att man inte försöker ha det just i mitten av kortet jämt.
Oftast kan bilder bli bättre om man får med lite av bakgrunden samtidigt som man får med huvudobjetktet, så tycker jag iaf!

Mange Wiberg
2004-01-13, 12:45
Du kan ju ta bilder med nightshot också om du har den funktionen men då blir bilden grön

jerka!
2004-01-13, 12:51
man har en bra kamera med fet BLIXT ;)

las
2004-01-13, 13:18
Sätt lite vit scotch-tejp på blixten, alternativt håll för med ett tunt vitt papper. Det funkar bra om motivet är på hyfsat nära håll, upp till en eler ett par meter. Inte lika bra som en riktig bouncer men du får bort det vassaste studset och de värsta reflexerna.

bibl
2004-01-13, 13:33
Enkel kamerateori lektion 1

I kameran finns det två sätt att påverka: Bländare och Slutare
Bländaren avgör hur mycket ljus som ska släppas in på filmen.
Slutaren avgör under hur lång tid ljuset ska släppas in på filmen.

Filmen kan vara olika ljuskänslig, desto högre ASA-tal desto ljuskänsligare. Men problemet är samtidigt att ett högre ASA-tal innebär en korningare film och mindre "skarpt" fotografi (längre förklaring = överkurs).

Så antingen håller du gäddan still och har en lång slutartid problemet är att rör gäddan eller den person som håller i gäddan på sig så blir bilden suddig. Alltså använd blixt, hur hanterar du då blixten?

Anledningen till att blixten ger reflexer och röda ögon i bilden är att den rent fysiskt befinner sig nära objektivet. Det är därför som man på systemkameror med en separat blixt monterad flera centimeter rent fysiskt från objektivet får mindre röda ögon och mindre reflexer.

Enkel bildkomposition del 1
Ögat ser inte det som är i mitten av bliden först! Det första som ögat fastnar på i en bild är det som befinner sig i det sk gyllene snittet, det gyllene snittet hittar man genom att dela bilden i tre rutor på höjden och bredden där där linjerna skär varandra har du det gyllene snittet. Komponera bilden genom att ställa in skärpan på det du vill fotografera med objektet mitt i bilden flytta sedan kameran (gå dock inte framåt eller bakåt då får du en suddig bild) i sidled så att det du vill fotografera hamnar i det gyllene snittet och knäpp bilden.

Vill man veta mer om fotografering och bildkompositon besök närmsta bibliotek och kolla in hylla Pna.

Lycka till!

kenta_85
2004-01-13, 14:51
Har nån skysst fnction som heter nightshot på min digialkamera och så vitt jag vet blir inte bilden grön.. Kan ställa in manuellt också hur mycket ljus och hur länge den ska släppa in sjus samt i mörker funkar det inte med blixt då blir bara den näsmaste omjivningen ljus.. Har dock märkt att man måste hålla kameran stilla och att det måste finnas en lampa eller annan ljus källa en bit bort som den kan ta ljus ifrån..

MastaPike
2004-01-13, 16:27
Det mange snackar om finns inte på digitalkameror, det finns endast på dv kameror och är detsamma som nightvision.

Mange Wiberg
2004-01-13, 16:33
Mastapike: Det finns visst på digital kameror! Min har iaf! sen vet jag inte vad du har för kamera...

MastaPike
2004-01-13, 16:35
Oj grymt, det visste jag ej! Trodde du menade att du hade den "grön" nightshot på din dv kamera.

Mange Wiberg
2004-01-13, 16:37
Har jag också:D