Visa fullständig version : Dokumentär
Såg slutet av en dokumentär precis som handlade om torsken i Östersjön. Jag va lite nyfiken och tänkte läsa mer om det så jag sökte på nätet, samtidigt som jag tänkte "fan va bra att det kommer upp på tv, nu kanske det händer något". Sen stöter jag på en artikel via google där det står om ytterligare en dokumentär. Jag läste datumet då den skulle visas lite snabbt, och såg bara november. "görbra" tänkte jag, "nu jävla blir det fart på saker och ting".. sen läser jag hela datumet - november 2001.... har det hänt något sen den dokumentären visades eller.. inte ett jävla skit. Fan va tröstlöst..
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=9591&a=151896
Helt vansinnigt hur EU agerar i frågan, särskillt dumpningen av fisk som inte håller minimåttet eller som överstiger de tillåtna kvoterna. Något jag irriterar mig över är hur all dumpad fisk avlider p.g.a. tryckskador. Med dagens teknik måste det kunna förhindras. En teknik som stänger trålen och gör de möjligt att lyfta upp fångsten långsammare kan inte vara så omöjlig. Sedan förvara fisken i någon vattentank och sortera ut tillåten torsk från otillåten.
Dagens situation är bedrövlig och knappast hållbar.
ZanderAngler
2009-09-28, 00:29
Dåligt att man dumpar fisken i vattnet bara sådär, som en polack sa: Man kan ge bort fisken till dagis eller skolor istället för att slänga bort de? eller missuppfattade jag honom?.
Saknar ord för detta......*SNYFT*......vilken skandal.....:pangpang:kan bara säga att torsken och alla annan fisk, numera är borttagen från inköpslistan tills man påvisar att man kan bedriva ett skäligt och hållbart fiske i Östersjön. Tänk bara att man dumpar 1 ton torsk som bifångst för att få upp 1 ton sill till våra midsommarbord...fy fan....nu blir det snaps och inlagda köttbullar ifortsättningen, samt egen fångad fisk.
Fiskegrabben
2009-09-28, 11:35
Missade dokumentären igår men har satt en påminnelse på mobilen så att jag inte missar reprisen. Såg dock ett klipp från filmen och den gjorde mig riktigt förbannad.
Det gör ont i hjärtat att se hur torsk, som skulle kunna få växa till sig och stärka Östersjöns framtida bestånd helt meningslöst fiskas upp, kvävs till döds och sedan kastas tillbaks i havet igen. Hav vi människor helt tappat vår respekt för allt liv. Och jag kan heller inte förstå hur kortsiktigt en del tänker, fiskarna sågar ju av grenen de själva sitter på genom att utrota torsken.
Förbjud all trålning i Östersjön (och i resten av världen med för den delen). Trålning är inte något hållbart sätt att fiska på. Det hjälper inte med större maskor och rittsar, begränsning av fångstdagar mm, det kommer alltid att bli bifångst av ung torsk och andra arter som dör helt i onödan. Vad är det för fel på att fiska med bur eller lina?? Detta sker idag och kommer få fortsätta imorgon med om ingenting görs. SKÄRPNING!
Om filmen kan man säga att innehållet visar att EU-torskarna i Brüssel i sitt försök att rädda Östersjöns torskbestånd, har kopplat ett tvärsäkert strypgrepp. De kommer att lyckas med den operationen men ...
Programmet handlade mycket om hur osäkra de officiella siffrorna verkligen är och hur forskare i olika läger misstror varandra därför att de utesluter vissa data eller inkluderar vissa andra data.
Sen har vi då politikerna som har svårt att stå emot fiskerinäringens krav på fortsatta eller ökade kvoter. Det värsta är att EU har skapat ett kvotsystem som innebär att får trålaren en stor fångst en dag, en så stor fångst att den överstiger vad trålaren får föra i land, måste överskottet dumpas i Östersjön. Det är tonvis med död fisk som vräks tillbaka. En skeppare berättade att han i stort sett varje dag under en lyckad månad hade ungefär 8 gånger mer än han fick ta upp. Allt överskott gick tillbaka i dött skick.
I Norge måste all fångad fisk tas i land. Man gör så för att få exakta siffror på uttag och storlek på fisken. När båtarna tagit sin årskvot är det slutfiskat. Norge är inte med i EU. De är inte så dumma där.
:)
Det jag tycker är märkligt är att ingen lyssnar på Facit. Dvs på de som var med vid det som hände vid NewFoundland. Där finns allt svart på vitt vad som väntar...