Visa fullständig version : Brainstorming ! Vad skulle du vilja ha på FiskeSnack.com ?
När det gäller Brainstorming så gäller det att spåna fram så många idéer man bara orkar så spåna på nu.
Funderar på en Topplista över fångster, olika handlare med vad dom har samt att man ska kunna kommentera dom ...
Spåna på så försöker jag fixa in dom funktionerna som de flesta vill ha.
Vad vill man som läsare av denna sida ha mer än intresserat folk ? Vill ju göra sidan så bra som möjligt. :D
Bra fiskeställen.
Ställen man bör undvika.
Ställen där man måste ha fiskekort.
Var man kan hyra båt för att fiska.
Gemensama fiskeutfärder.
Vad finns det för fiskarter (i vilka sjöar)?
Tja det var lite iallafall, finns säkert fler kan jag tänka mig.
Ett forum för miljo & fiske debatt
Vore roligt med en kategori för flugbindare, vobblarsnidare, spösnickare osv. Har precis börjat tillverka egna vobblers och det vore trevligt om man kunde snacka med andra som gör likadant.
Sturgeon
2003-01-04, 20:06
Är det möjligt att skapa en Loggbok på forumet, typ kalender layout, där det är möjligt att skriva in sina fisketurer, så att det blir möjligt för andra att gå in på exepelvis olika datum och kolla så fiskade han då etc.
Kan inte en länk till det självuppdaterande vädret placeras på första sidan, glömmer själv ständigt och jämt att utnyttja det pga att det hela är lite gömt.
Ytterligare, är det någon som irriteras av att min "snart sommar" finns med på mina inlägg.:)
Fire Tiger
2003-01-04, 20:30
Det där med kalendern som man kan lägga in fiske turer verkar ju bra.. ;) men nu finns det ju bara födelsedatum där. det är kanske inte är så många som har sett kalendern... va vet jag...
vad sägs om en fiskeliga med priser som sträcker sig över hela året typ jan-jan. ...
Kan nog bli lite jobbigt eftersom vi bor ganska utspritt men det var en bra ide.:headbang:
Lincon, tanken är god men frågan är hur man skulle gå till väga.
Med risk för att du inte orkar bläddra såhär långt ner så skulle jag ändå vilja komma med ett förslag. En "övriga bilder" kategori där man kan lägga bilderna på sina katter osv. Kanske en kategori med fiskefolk också?
En "skojkategori" i fotoalbumet hade varit bra. Inte som övrigt kategorin utan mer med skämtbilder. Kunde vara något eller? Ser att AH var inne på liknande spår. FetOst: En chat hade nog inte fungerat bra, då det antagligen skulle skrivas mer vid den än själva forumet, och det vill vi ju inte. Annars vet jag inte, Bergman snackade ju om att dela upp forumkategorin "fisketekniker & utrustning" till olika fiskemetoder, Jerk, Spinn, Mete, Trolling osv. Tro nu inte att jag utesluter alla flugfiskare i detta, det hade nog varit enklare om de hade en helt egen forumkategori och sen dela upp den efter behov. Man kanske skulle ha en länksida med länkar till butiker, uthyrningar, tillverkare mm, kanske något i stil med Cinclus C. Annars finns det nog inget mer, havsfiskeforum skulle man kanske kunna ha men det kanske inte finns tillräckligt med seriösa havsfiskare vid forumet, än. Det var bara ett par tankar som flög ut, blev en del till slut iallafall.
Rensat ur föslagen som är fixade !
Det som står på tur är att fixa upp en knapp i menyn med "Guider". Något annat som behagas ?
En tanke är att samla alla länkarna på ett ställe, iställer för så som det är nu i forumet. Det skulle vara lättare att se länkarna. Och så hade alla kunnat komma på bra länkar som du satt upp efter hand som de kom.. Det är det enda som jag tycker är halv taskigt just nu.. Men allt annat här är grymt... :asflabb2:
Tycker att det är en kanonbra sida, skulle som andra önska chat så småningom.
Bara en sak som jag stör mig på lite, och det är att det kommer upp en registreringsruta så fort jag klickar på forum-länken, fast än att jag är registrerad. Kankske kunde ordna inloggningen synligt på förstasidan.
//Kalle
Kalle, jag har funderat på att lägga in en chat lite senare. Bara avvakta tills det blir lite mer folk först annars är det nog ingen vits.
Det där med att rutan poppar upp när du går in i forumet hänger ihop med att din dator inte minns att du varit inloggad. Du ska komma in i forumet helt automagiskt ... kanske behöver kika i denna tråd ?
http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?threadid=897
Hade varit kul med en funktion så att man kunde justera sin status som syns vid startsidan, typ att man hade, "inte vid datorn", "upptagen" eller liknande..:)
maryland
2003-03-29, 01:39
Som sagts tidigare; inloggningen och utloggningen borde vara tydligare.:rolleyes:
grej som kanske skulle vara roligt är ett "gör det själv"-forum, där det som är händiga skulle kunna lägga upp guider på allt från betestillverkning till ommålning av båtar, fast det kanske bara är jag som har tummen mitt i handen och skulle uppskatta lite guider över hur man fixar prylar själv?
Originally posted by erik81
grej som kanske skulle vara roligt är ett "gör det själv"-forum, där det som är händiga skulle kunna lägga upp guider på allt från betestillverkning till ommålning av båtar, fast det kanske bara är jag som har tummen mitt i handen och skulle uppskatta lite guider över hur man fixar prylar själv?
Det hade kanske inte blivit allt för mycket inlägg i ett sådant forum?! Jag tycker det funkar bra som vi har det nu.
Maryland, på vilket sätt menar du ? Forumet kommer ihåg din inloggning ... eller sitter du på en delad dator ?
Rapala, en statusfunktion känns lite "overkill". Skulle ta lång tid att fixa också
Erik, hade tänkt att Fisketekniker & Utrustning skulle användas för hemmapulare också. :)
David Ståhlman
2003-04-04, 16:32
Originally posted by Bergman
Oringen - Förslaget tycker jag är bra men vi måste nog avvakta tills det blir lite mer folk på sidan. Annars finns risken att man får chatta med sig själv ... ;)
Använd forumet som chatt tills vidare. När det blir tillräckligt med folk så kan jag öppna en riktig chatt.
Forumet går minst lika bra
maryland
2003-04-04, 21:08
Tänkte väl som så, att in-/avloggning borde ligga i överkant på sidan och inte som nu i underkant och finstilt.
Man borde kunna logga in redan på startsidan, för att deklarera sin närvaro.
Nu blir det så att man loggar in enbart när man trycker på svara på tråd.
Sen en annan grej; jag blir avloggad medan jag skriver svar.
Dessutom sker detta utan att jag får reda på detta.
Först när jag skickar trådsvaret kommer det upp ett meddelande om att jag inte är inloggad.
Oftast sker detta om jag tar lite tid på mig, för att få det skrivna välformulerat.
Stor besvikelse, när alltihop bara försvinner.:ledsen:
Har Explorer6 och gjort alla konf inställningar som rekommenderades.
Maryland, så ska det INTE vara ... datorn ska komma ihåg att du är inloggad redan när du kommer till sidan. Nåt är galet här ... har du MSN ? Ska hjälpa dig att fixa det där. :)
El Crapone
2003-04-05, 13:36
Japp datorn kommer ihåg att man är inloggad... och det fungerar mycket bra...
en sak som man kanske skulle kunna fixa är någon sökfunktion till bilderna.. typ om jag skulle vilja se alla bilder som lime laddat upp, så skuylla man bara kunna skriva "lime" i ett sökfält och så kommer alla hans bilder upp på samma sätt som när man trycker på "gädda" eller "utrustning" över bilderna...
detta tycker jag vore bra..
JAg skrev detta inlägget på en annan tråd också =/ om du vill kan du ju ta bort det om du vill..
maryland
2003-04-11, 22:23
Kanske lite ordning och struktur på länktipsen.
Länktipsen behöver ju inte ligga som trådar, utan bara under olika teman, så hittar alla vad de söker.:wow3:
schlusser
2003-04-17, 14:51
Det skulle vara rätt så fränt om du gjorde en specimenklubb som är öppen för de medllemmar på sidan som vill vara med, jag skulle kunna tänka mig att det teamet skulle finna sig ganska högt upp på specimen listorna... Team fiskesnack!
Sturgeon
2003-04-28, 16:03
Kan det inte skapas en forumsdel endast med tester av diverse redskap, rullar, linor, spön, beten, ekolod m.m.
Någon form av mallutseende, typ vidareutveckling av Pricerunner's eller något.
Alltså ett betyg för prisvärdhet, finish, kvalitet, garantier etc, förstås med möjlighet att göra kommentarer för varje del.
Samt förstås ett slutbetyg av varan, vilket gör det möjligt att söka på "rullar över 4 stjärnor" eller liknande, sökning på namn skall förstås också kunna ske.
Som det är nu kommer det lite recensioner då och då inbäddat i vanliga trådar, men de försvinner i mängden.
Vad tror ni.
Mycket bra förslag!;)
Nu får du jobba Bergman!!;)
Ingen dum idé! Då blir det mycket jobb för Bergman!
Sturgeon
2003-04-28, 16:10
Vi är ju flera på forumet, går ju kanske att lämpa över vissa bitar på andra personer osv.
Exempelvis betygsättning för rullar, kan man ju ha kriterier som broms, kastlängder osv + förstås lite basfakta osv.
Det är ingen dum idé men frågan är om jag har kunskapen att sätta upp något sådant. Eller menar du en forumskategori avsett för detta ? Man kan ju sätta betyg på trådar redan ...
Sturgeon
2003-04-28, 16:26
Det är ingen dum idé men frågan är om jag har kunskapen att sätta upp något sådant. Eller menar du en forumskategori avsett för detta ? Man kan ju sätta betyg på trådar redan ...
Ja en individuell kategori.
Tja, titta på pricerunner's "formulär" för betygssättning, mer raffinerat behöver det inte vara, gärna med möjlighet att kommentera varje individuellt betyg, varför man gav rullen en 3:a för finish etc.
Typ samma stjärnsystem som finns i bildgalleriet vore bra, 1 stjärna är dåligt och 5 är kanon.
Blir det svår är det säkert någon som kan.
Hmm, jag är nog för kass på PHP, MySQL för att fixa detta. Men frågan är om inte forumets funktioner räcker till om man tänker till. Du har väl sätt "Sätt betyg"-dropdownmenyn som finns under varje rubrik ?
Jag har sett att man kan säta betyg på rubrik! Men hur ser man vad rubriken har fått för betyg av andra???
Har inte riktigt förstått hur det går till!
Jag gav denna rubrik betyget 5 bara för att testa. Vad händer sen?
När det är minst 2 röster på en rubrik dyker det upp ett gäng stjärnor vid rubriken i forumskategorin. ;)
MastaPike
2003-05-01, 15:33
Jag tycker att det vore kul om fiskesnack.com fixade en irc chat :)
Nu när det finns så många rubriker i forumet tror jag att det skulle sitta fint med en sökfunktion! kanske inte på all text, men på rubrikerna iaf!
Foppa, det finns ju redan en Sök-knapp i forumet ... ;)
http://www.fiskesnack.com/forum/search.php
Tjosan.. det finns så många finurliga funktioner så man kan inte ens hålla reda på dem :)
Fiske.nu har sin chatt, den drar in mkt folk........dra igång en chatt likt den "modell enkel" och jag är ganska säker på att besökarantalet kommer ökas markant på kort tid!
Recensioner av olika put&take vatten. Utförda av dom som bor i närheten. Man kan tex göra ett standard formulär om priser,fisk,området mm.
/cobol
Hej.
En bra sida kan göras bättre. Här är mina förslag till förbättringar:
Förslag 1: Vore bra med en kategori som handlar om forumet. Diskusioner om chatten, bannar m.m. och förslag som detta kunde hamna där.
Förslag 2: Skulle inte tiden för annonser under "Köp & Sälj" kunna tidsbegränsas? Finns annonser från augusti 2002 där och man vet inte om annonsören fortfarande vill sälja/köpa. Kunde väl ha en maxtid på 1 månad på annonserna och om man vill ha sin annons längre tid kan skulle man kunna komma tillbaka och föra in den på nytt alt. återaktivera den.
Förslag 3: Kategorierna under bannern känns aningen inkonsekventa. Tycker att de kategorier som fungerar som forum (Recept, Länkar och Köp & sälj, borde vara under "Forum" eller ha en annan form än forumets.
Förslag 4: Länkarna skulle kunna samlas upp och sorteras i en behändigare lista utan möjlighet till diskusion. Det finns ju en kategori ("Handlare") som delvis fyller den funktionen.
Ha det.
El Crapone
2003-06-24, 22:09
Jag gillar JD´s förslag.. utom nr 3, det känns bra som det är på den punlten =)
Superbra idéer ! Ska försöka fixa och trixa lite med sidan vid tillfälle ... fast man kan ju inte sitta vid dumburken jämt. Måste ju faktiskt fiska och fixa lite hemma ibland med. ;)
Superbra idéer ! Ska försöka fixa och trixa lite med sidan vid tillfälle ... fast man kan ju inte sitta vid dumburken jämt. Måste ju faktiskt fiska och fixa lite hemma ibland med. ;)
Kör i egen takt. Vi hänger kvar. ;)
Något som kan vara bra i framtiden kan vara en faq..allt eftersom det tillkommer fler fiskeintresserade till sidan kommer det att komma många frågor som är likadana..typ:
Hur metar jag abborre?
Hur metar jag gädda?
Hur fångar jag en gös?
Hur fiskar jag efter ruda? etc etc...
Hur använder jag ett kastnät?
därför skulle det vara bra med en liten faq...
för alla nybörjarfiskare (som mig själv) så man slipper ställa alla frågor och ni som är kunniga slipper svara på samma frågor tiotusentalsggr...
/Cad, som tycker en faq vore bra!
Originally posted by Cad
Något som kan vara bra i framtiden kan vara en faq..allt eftersom det tillkommer fler fiskeintresserade till sidan kommer det att komma många frågor som är likadana..typ:
Hur metar jag abborre?
Hur metar jag gädda?
Hur fångar jag en gös?
Hur fiskar jag efter ruda? etc etc...
Hur använder jag ett kastnät?
därför skulle det vara bra med en liten faq...
för alla nybörjarfiskare (som mig själv) så man slipper ställa alla frågor och ni som är kunniga slipper svara på samma frågor tiotusentalsggr...
/Cad, som tycker en faq vore bra!
Låter som en bra ide. Det kanske till och med finns folk som skulle kunna skriva mer utförliga manualer i olika ämnen. Var inte detta uppe för ett tag sedan, då folk skulle skriva artiklar?
Peter Larsson
2003-07-28, 14:38
En "Logga in"-knapp på första sidan vore bra. Där man fyller i namn och lösen och sedan loggar in.
wikingen
2003-08-20, 15:10
det skulle vara roligt med info om utlandsfiske!
Originally posted by ljohan
I fotoalbumet vore det trevligt ifall man kunde lista antal bilder av upplagd av en viss användare.
Precix vad jag tänkte på!!:hoppa:
Pettsson
2003-08-20, 19:35
Hmmmm kanske ngn redan skrivit iddes inte läsa allt!
Vill ha en smartare inloggning......så man slipper få upp den lilla rutan hela tiden.....trotts jag följt alla knep o knåp!!!
Det är någonting som du skall ändra på i dina cookies. Acceptera dem från denna sida. Bergman kanske kan förklara bättre!
Pettsson, ja lösningen på ditt problem står under "Hjälp" i menyn. Har inte hittat något sätt att lösa det för alla på en gång tyvärr ...
Det där med bilderna i galleriet har jag själv funderat på. Ska fråga Åke som har kodat galleriet. :)
Bergman, ett allmänt tips ifall du inte gör det nu.
Kolla igenom alla tips du fått och filtrera ut de som du tycker ska ske och skriv sedan ner dom i en TODO.txt eller dylikt.
Kan vara användbart och bekvämt att kika på när du har lust att göra något.
ljohan, jag har det mesta som ska göras i huvudet. Resten står i de trådarna ... jag har koll även fast det inte händer saker varje dag.
Har oxå testat alla knep å hjälp sidan får inte bort det där kak problemet endå.. men men så jobbigt är det inte å snart kommer ny version endå
//Coffe
Pettsson
2003-08-24, 22:22
Nu är det snart vinter o kallt...med allt vad det innebär...sex.....fiskevideo...ismete.....ISMETE!! !
Nåväl...vore kuligt om det fanns en kategori som hette HEMPUL eller Gör det själv!!! Där man kunde visa upp sina lösningar på "dyra" problem!!!
Ex kan man visa upp hur man kan göra egna bullisar o dylikt...hängers...m.m.
Åke håller på att fixa så att man kan kolla efter en viss användares bilder i fotoalbumet. han har det redan fungerande på sin server men ska bygga in en del till funktioner innan jag får scriptet. Bara så ni vet ... :)
Jag skulle vilja kunna söka efter, alternativt ha en lista med unika bilder, ej dubletter, över de tio senaste, egna kommentarer till andras bilder i fotoalbumet så att man kan följa diskussionen utan att leta manuellt efter just det kortet som man skrev.
Säjes & Köpes finns i Forumet.
Borde det inte finnas en Borkskänkes kanske?
Lär väl finnas folk som vill bli av med grejer.
Mikespike82
2003-09-10, 18:53
Jag tycker det är lite knas med pm messen då man inte alltid tänker på dom.
Vore bättre om det kom upp ett medelande när man går in på fiskesnack, med en ruta eller nånting där det står att man har ett nytt pm eller något i den stilen.
Eller att man kan se det på precis samma sätt som när man går in i forumet, fast då på första sidan!
Vore inte det något?
jo det vore nåt..jag utgår ofta från förstasidan när jag kollar foruminlägg..då vore det bra att ha nåt där..
bra idé tycker jag!
Mikespike82
2003-09-10, 18:57
så gör jag med, kollar jämt in dom nya inläggen först, sen går man kanske om man har mycket tid in i dom gamla och läser!
Annars är det bara se till att ha en emailklient som tar emot email var 10:e minut eller nåt.
Då ser du ifall du fått nya meddelanden eller nya poster i en tråd som du postat till.
Det är bara ställa in i "din profil"..
Annars kan man välja i forumet att bara visa nya foruminlägg.
Mikespike82
2003-09-10, 23:35
Men ja har bara spray mail och jag vet inte om den finessen finns på spray!
Sen så om den skulle finnas så är det tragiskt att behöva ha uppe spray och sina pop-up fönster som det formligen sprutar av!
Originally posted by Mikespike82
Men ja har bara spray mail och jag vet inte om den finessen finns på spray!
Sen så om den skulle finnas så är det tragiskt att behöva ha uppe spray och sina pop-up fönster som det formligen sprutar av!
Vill du ha sådan fin email som stödjer pop3 så kan du ju alltid kika in www.home.se
Dom har en sådan webmail också.
Mikespike82
2003-09-11, 00:34
ok, tackar, är inte så "haj" på de dära med mail, pop3 och såna finesser måste jag säga.
ok, tackar, är inte så "haj" på de dära med mail, pop3 och såna finesser måste jag säga.
Du fyller i 5 saker i ditt mailprogram på datorn, för att komma åt ditt registrerade konto på tex home.se
Namn på konto (valfritt namn), POP3-adress (adress för hämtning av mail), SMTP-adress (för sändning), användarnamn samt lösenord (de du valde vid registreringen). Sen e det klart!
//K
tjena
jag får en fin liten popup ruta som berättar att jag har fått nya PM.. så kolla dina inställningar på forumet ska finns där någonstans har jag för mig
//Coffe
Mikespike82
2003-09-11, 16:13
coffe: Får du det, men då är ju saken redan avklarad då!
Va gnäller jag för?!
Mikespike82
2003-09-11, 16:16
Yeeeessss jag hittade vars man ändrar så man får upp en ruta, tackar å bockar då!
Det borde finnas en kategori för "artiklar". Tänker närmast på de inlägg som Jenk och P-U har skrivit de senaste dagarna. Ruggigt informativa och bra artiklar, som snart kommer att "försvinna" in i en oändlig mängd av rubriker.
Skulle vara sjyst att lägga sånna här utrustnings/teknik beskrivningar separat. Så de är lätta att hitta. Detta kanske till och med uppmuntrar våra mer erfarna medlemmar att skriva fler inlägg av den här kalibern!
SMaster, mmm det ligger nåt i det du säger. Vi var ju inne på seriösa artiklar förut med men då fanns inget intresse nästan men nu finns det ju uppenbarligen det. Ska fundera lite på saken hur man kan utforma det.
Finns det ett intresse för fiskehistorier av typ skröna?
Alltså mer eller mindre trovärdiga och humoristiska berättelser om fiske och fiskarlivets med och motgångar?
Originally posted by BeBest
Finns det ett intresse för fiskehistorier av typ skröna?
Alltså mer eller mindre trovärdiga och humoristiska berättelser om fiske och fiskarlivets med och motgångar?
Jag hade läst dem ifall det hade funnits på sidan.
Originally posted by SMaster
Det borde finnas en kategori för "artiklar". Tänker närmast på de inlägg som Jenk och P-U har skrivit de senaste dagarna. Ruggigt informativa och bra artiklar, som snart kommer att "försvinna" in i en oändlig mängd av rubriker.
Skulle vara sjyst att lägga sånna här utrustnings/teknik beskrivningar separat. Så de är lätta att hitta. Detta kanske till och med uppmuntrar våra mer erfarna medlemmar att skriva fler inlägg av den här kalibern!
Håller med !
Det märks i forumen att det är många nybörjar frågor som återkommer hela tiden. Finns det en artikel och nybörjarhörna slulle man kunna lägga ut artiklar och tips där. Som pdf-filer kanske?
Originally posted by Arnenym
Håller med !
Det märks i forumen att det är många nybörjar frågor som återkommer hela tiden. Finns det en artikel och nybörjarhörna slulle man kunna lägga ut artiklar och tips där. Som pdf-filer kanske?
pdf-filer tar bara upp onödig plats tycker jag.
Bättre att göra det i html, alt. php, asp osv.
Ok. Jag är bara användare av datorn och har inte nån större koll på olika filformat. Men jag tänkte att man kunde ha det som nerladdningsbar fil.
Originally posted by Arnenym
Ok. Jag är bara användare av datorn och har inte nån större koll på olika filformat. Men jag tänkte att man kunde ha det som nerladdningsbar fil.
Som ett alternativ kan det vara vettigt.
html, php och asp är några olika presentationsspråk skulle man kunna säga.
Denna sida är skriven i php.
Kort och gott .php-filer.
PDF-filer tar ju ingen nämnvärd plats ... men ... enklare om man gör det som poster i forumet så blir det sökbart. Däremot kan man göra en snygg sida med länkar till alla de bästa trådarna. :)
PDF-filer tar ju ingen nämnvärd plats ... men ... enklare om man gör det som poster i forumet så blir det sökbart. Däremot kan man göra en snygg sida med länkar till alla de bästa trådarna. :)
En FAQ kanske skulle kunna vara något också.
FAQ (Frequently Asked Questions)
dvs en lista med frågor och svar på vanliga frågor som ofta ställs.
En FAQ finns ju, har funnits ett bra tag =)
Under fotoalbum så tycker jag det borde finnas en funktion som visar sig när man är inloggad.
Kan ligga brevid [Kommentarer] och heta [Mina bilde]
Det blir mycket enklare att redigera och ändra när dom är samlade på ett ställe.
Visst kan man köra via användarlistan men jag tycker "MIna bilder"-förslaget är vettigt.
Du avgör.
Jag tycker man kunde haft fakta om olika drag som folket andvänder både lågpris och högprisdrag:headbang:
SteveSideburn
2003-11-04, 15:51
Kanske nån som redan har påpekat det
Men en enklare inloggning så man kan logga in utan att man måste skriva i forumet
Jag saknar ett forum för Sveriges kust där tävlingar, "isinfo, "nappläget" mm skulle kunna diskuteras
Varför inte dela upp Sveriges kust i delstreckor. Inlandet skulle man då ochså täcka genom de olika delstreckorna. Norrland, Svealand mm är ochså tänkbara indelningar. För att speca mera exakt var man befinner sig så skulle man kunna utnyttja rubriken tex Umeå, "vadman vill säga".
MeskMatte
2004-01-05, 16:28
Bar förslag TOMPE
Blir det inte lite väl mycket forumskategorier om man gör som du säger ? Eller menar du att man ska ha en tråd för varje del ?
Går utmärkt att lägga upp trådar under "Fiskevatten & hotspots" fast det kanske är för specifikt ?
Blir det inte lite väl mycket forumskategorier och det håller med om. Hur man skall göra det rent programmässigt kan jag inte.
Jag menar att tex en sträcka från tex Gävle till Sundsvall är ett område. Stockholm är så stort att det skall vara ett eget område. Göteborg till Norska kusten ett tredje område. Delningen skulle man kunna göra med kartan eller enl. önskemål.
Tittade på "Fiskevatten & hotspots" skulle man kunna lägga in streckorna där som "underrubriker"?
Att göra underrubriker där är fritt fram att skapa för de som vill. Men jag tror att det är för få här ännu för att utnyttja små regioner som forumskategorier
tompe, man behöver ju inte en egen forumskategori. Du kan skriva under valfri katefori men börja rubriken med Umeå eller nåt annat ställe. T.ex Umeå, fisketävling i helgen. Stockholm, Is i strömmen? Eller Göteborg, fiske i göta älvensmynning.
Ett litet förslag som egentligen är ganska obetyande.
Ändra Rekord till PB (el Personbästa) i profilen.
Jag såg just ett par intressanta inlägg. Då tänkte jag att de här inläggen skulle jag vilja kunna bocka för och lägga någonstans så jag lätt kommer åt dem, när jag senare behöver återvända för att repetera den informationen. Men jag hittade ingen snabbruta för sånt ändamål. Det finns andra men klumpigare lösningar. Så jag får tills vidare använda mig av dem.
En roliga bilder kategori i fotoalbumet, fiske relaterade såklart.
Har ett par på lager.
skulle det inte bara kunna finnas ett vanligt plank som på tex fiske.nu?? där man kan diskutera lite smågrejor så slipper folk öppna en helt ny tråd om dom bara har en liten fråga eller så man skulle kunna rapportera lite fångster o sånt där.
Fiskmix, går det inte bra att göra det i en tråd då ? Är ju egentligen samma sak som "planket" om man enbart håller sig till en tråd.
Dom där forumen har en viss förmåga att urarta med mest skvaller och påhopp. Kul kanske för en mindre skara men mest en sandlådediskussion för den som är utomstående.
tycker det vore bra med en PM knapp vid komentarerna om bilder... känns lite fånigt att använda komentar systemet som en chatt, sen är de tju itne säkert att personen som skrev en komentar kollar på bilden igen och då ser han inte svaret...
en annan sak, jag ser att forumet är exakt likadant (nån standrad typ) som sweclockers.com och nordichardware och även mång aandra... dom har en sökfunktion högst upp till höger. det skulle vara rettså bra här med faktikst.
Jag tycker det kanske borde finnas en 'keyword rad' i bild banken så man kan hitta mörtstugor, harrflugor eller vad man nu letar efter. Utrustning är litet 'vitt' om man så säger.
För övrigt anser jag detta site vara farligt och beroende framkallande.
bergman: jo fast jag tycker det e bra som dom har det på fiske.nu även om jag tycker det är bra med ett forum också,
kom på en grej till, skulle vara skönt med en nästa och föregående knapp i fotoalbumet, annars måste man klicka bakåt och nästa bild, bakåt och nästa bild- så det skulle bli skönare med en nästa som man bara klickar på så komemr nästa bild inom kategorin upp
Originally posted by benji
tycker det vore bra med en PM knapp vid komentarerna om bilder... känns lite fånigt att använda komentar systemet som en chatt, sen är de tju itne säkert att personen som skrev en komentar kollar på bilden igen och då ser han inte svaret...
en annan sak, jag ser att forumet är exakt likadant (nån standrad typ) som sweclockers.com och nordichardware och även mång aandra... dom har en sökfunktion högst upp till höger. det skulle vara rettså bra här med faktikst.
Det finns redan en sökfunktion. Sedan är det ingen standard det är ett forum kodat i PHP (ett scriptspråk för webben) som de säljer färdig till folk.
aja ok men nästa/föregående knapp och pm knapp till galleriet borde fixas!
Ska försöka ordna så man kan söka på fler saker så som hemort bland medlemmarna m.m.
Till Chatten, det vore trevligt om man kunde ha ^G alt. wav när någon loggar på (optional!). Då kan den vara i bakgrunden och man kan byta fönster om man vill prata.
Någon som har några nya revolutionerande idéer så är det bara posta.
När jag kommer in på fiskesnack så tittar jag i princip bara på de senaste trådarna i den blåa rutan på förstsidan. Jag tror att de flesta gör samma sak. Det fungerade bra för ett tag sen. Det tog nästan en dag för en rubrik att försvinna från första sidan.
Men nu försvinner en rubrik på ett par timmar i "rusningstid", och sen du delade upp i två rutor (köp och sälj + vanliga) så känns det som det går ännu fortare.
Skulle du inte kunna lägga in en liten skrollbar i båda fönstrena så att man kan accessa fler rubriker från första sidan? Naturlivtvis inte alla, men i alla fall dubbel så många. Känns som det skulle vara en enkel och snygg lösning på fiskesnacks växtverk;)
Flugspöviftaren
2004-03-12, 07:55
Jag håller med SMaster, jag brukar också kolla de senaste trådarna från startsidan.
Bra tänkt SMaster.
Smart idé Smaster ! Ska se om det går att ordna under helgen
Originally posted by SMaster
När jag kommer in på fiskesnack så tittar jag i princip bara på de senaste trådarna i den blåa rutan på förstsidan. Jag tror att de flesta gör samma sak. Det fungerade bra för ett tag sen. Det tog nästan en dag för en rubrik att försvinna från första sidan.
Men nu försvinner en rubrik på ett par timmar i "rusningstid", och sen du delade upp i två rutor (köp och sälj + vanliga) så känns det som det går ännu fortare.
Skulle du inte kunna lägga in en liten skrollbar i båda fönstrena så att man kan accessa fler rubriker från första sidan? Naturlivtvis inte alla, men i alla fall dubbel så många. Känns som det skulle vara en enkel och snygg lösning på fiskesnacks växtverk;)
Jag går in via "Forum" i menyn
och sedan klickar jag på "Se nya inlägg"
Det fungerar kanon det med.
Stargazer
2004-03-12, 14:18
--glöm det---
bara jag som var dålig på att söka
=)
"Se nya inlägg" finn ju även på Fiskesnack.com´s förstasida ... ;)
Man lär sig något nytt varje dag :)
En tanke från mig.
Om man utökar så att det visas säg 20 istället för 12 bilder per sida i fotoalbumet så får fler sina bilder visade på första sidan längre vilket kan ge fler kommentarer.
En annan tanke kan kanske vara att rekomendera att man inte bör ladda upp fler än 3-5 bilder per dag.?
Om man lägger upp 1 bild per dag så tror jag man får betydligt mer respons och det är väl det man är ute efter.
Då kaske vi hade sluppit det här tjafset med uppladdade bilder.
lingon jonas
2004-03-12, 15:16
En bra idè är ett det borde finnas en kategori i forumet om hemmabygge som Tex: Spöställ, vobblers, mörtstugor, boiliemix m.m.
/Jonas Lundin
Originally posted by lingon jonas
En bra idè är ett det borde finnas en kategori i forumet om hemmabygge som Tex: Spöställ, vobblers, mörtstugor, boiliemix m.m.
/Jonas Lundin
En ganska bra idé.
Men jag tycker det inte verkar som om det är såpass mycket inlägg om hemmabygge att det kräver ett eget underforum.
Nu har jag inte orkat läsa igenom hela den här tråden så det här förslaget kanske redan är lagt.
Jag tycker att en rubrik skulle kunna vara 'teknik'. Där skulle allt möjligt kunna rymmas som t.ex. hemmabyggen och rullfrågor mm.
Informationen på startsidan om hur många medlemmar som har registrerat sig är i och för sig intressant. Men det skulle också vara trevligt att veta hur många medlemmar som är aktiva. Går det att lägga till information om hur många medlemmar som varit påloggade senaste månaden?
Igentligen inte viktigt, mer än kul grej.
Har varit borta från sverige för länge...
mer EN kul grej.
SMaster>
det va en riktigt bra idè!, skulle vara intressant att se hur många som är så pass aktiva så att de loggar in en gång i månaden.
Det borde inte vara omöjligt att få till. Kanske antal inlägg senaste veckan och så också ?
Bergman, det var ingen dum ide.
Mikespike82
2004-04-20, 01:15
Vet inte om det finns det här redan, men jag har iaf inte hittat det så jag skriver det ändå.
När man går på forum-->medlemmar---> där står det ju "User Name, Email, Homepage, Find Posts, Join Date, Posts" Och där skulle jag vilja att man kunde klicka på homepage så alla dom som har hemsidor kommer fram. Vore så enkelt när man har lust att kika på andras hemsidor.
Vet inte om det går att ordna eller om det redan finns!?
Kanske skulle passa med en kategori "djur" i fotoalbumet och då sådanna som har synts till i anslutning till fiske.
bergman: fixa till med det när man skriver in "vikt" ! då kan man bara skriva typ 7.593 kg ! inte 2645g. man kan helller inte skriva in flera vikter om man har flera fiskar på kortet...! kand u inte fixa satt man kan skiva vad man vill i "vikt" fältet och itne bara 2.500 och sen klart :) !
Ett publikationsforum, där inte vi användare kan skapa trådar utan en mdoerator skapar en tråd för varje nytt nummer av en tidning (FFA, FJ och F-F) och så kan vi diskuter dem där.
Mikespike82
2004-04-25, 00:22
Kanske borde göras något åt pm funktionen, det är så lätt att missa att man fått ett pm som det är nu.
Borde kunna vara tydligare på något sätt!
Kanske borde göras något åt pm funktionen, det är så lätt att missa att man fått ett pm som det är nu.
Borde kunna vara tydligare på något sätt! Det finns ju en ruta att bocka för under profilen, så man kan få automatisk upplysning om att det kommit PM.
Gå in på Edit Options och klicka för Yes vid ”Pop up a box when you receive a Private Message?”
Då får du besked när du är inne i forumet och annars ser du ju hur det ligger till när du kommer till ”Start”-sidan.
Jimmy-speed
2004-04-25, 00:55
jag har inte läst igenom så nån kanske har kommit med det här förskaget
Men jag tycker att om man har läst en tråd så ska den bli en annan färg och sen om nån skriver ett nytt inlägg i den tråden så ska den visas som om man inte har läst den
Mikespike82
2004-04-25, 01:10
Tackar BeBest det dära knepet visste jag inte om :)
Flymaster
2004-04-25, 10:22
Man kanske skulle kunna ha en liten tävling under 1 år,,den som har varigt inloggad flest ggr eller totalt mest tid på 1 år vinner en premunation på nån firre tidning och på start sidan visas en top 10-20 lista på vikka som leder, priset måste man ju kunna få från nån av dom stora tidningarna typ som en sponsor grej.
Ha de gött i vågskvalpet
JonteJsson
2004-04-25, 10:32
Njaa.. Ni har ingen chans :P
Har denna dator som server 24/7 så det e bara o va inloggad här också ju :D
Originally posted by Jimmy-speed
jag har inte läst igenom så nån kanske har kommit med det här förskaget
Men jag tycker att om man har läst en tråd så ska den bli en annan färg och sen om nån skriver ett nytt inlägg i den tråden så ska den visas som om man inte har läst den Om dina coockies fungerar som de ska, så ser du ifall det finns nya inlägg i trådarna sen du var inne sist. Däremot verkar inlägg, som lämnats olästa från förra gången, inte noteras som nya eller olästa nästa gång du kommer.
MastaPike
2004-04-25, 11:59
Jag tycker det vore bra om det gjordes en lista där det t.ex. kunde stå om man känner något vatten bra, är bra på att mecka med rullar eller binda flugor. Om man hade en lista är det lätt att finna likasinnade eller få ett snabbt svar på en fråga ifall man behöver veta något.
Tänkte på ifall man ex. ska åka till vättern och fiska men aldrig varit där, då kan man fråga efter en båtramp eller vilka beten som fungerat bra senaste veckan.
Detta kan ju vara något man kan lägga in i profilen så kan man söka på det.
Originally posted by MastaPike
Jag tycker det vore bra om det gjordes en lista där det t.ex. kunde stå om man känner något vatten bra, är bra på att mecka med rullar eller binda flugor. Om man hade en lista är det lätt att finna likasinnade eller få ett snabbt svar på en fråga ifall man behöver veta något.
Tänkte på ifall man ex. ska åka till vättern och fiska men aldrig varit där, då kan man fråga efter en båtramp eller vilka beten som fungerat bra senaste veckan.
Detta kan ju vara något man kan lägga in i profilen så kan man söka på det.
Låter som en bra idé tycker jag.
Någon sorts funktion som gör det möjligt att anmäla sig en lista.
Vet inte om detta varit uppe tidigare men, kan man inte göra så att man får ett PM när någon ny kommentar tillkommer på foton som man laddat upp?
Skulle kunnna bli mer dialog då och så slipper man gå och kolla om någon kommenterat dem i onödan.
Skulle kanske vara en idé att göra även för den som skapat en ny tråd oxå.?
Antar att detta kanske ger för mycket trafik på sidan.
JonteJsson
2004-05-15, 09:01
Någon slags ordlista kanske ..
Så att metare förstår flugfiskare och vice versa ..
Hundersmarck
2004-08-14, 02:17
en chat skulle man ha
Hundersmarck
2004-08-14, 02:17
en chat skulle man ha
Spader Kung
2004-08-14, 10:04
Betygsättning utrustning
Vet inte om jag nämnt det förut.
Men jag tycker att det borde stå "Braxnar" istället "Braxen" i fotogalleriet.
Ser och låter så konstigt så att man braxnar.
Men ska man va korrekt så :)
Originally posted by Hundersmarck
en chat skulle man ha
Det finns en inofficiell "chat" som inte är speciellt aktiv.
#fiskesnack på QuakeNet.
En kategori i fotoalbumet för fiskebåtar vore bra tycker jag. Då kan man se hur andra löst olika saker ombord.
CW, det finns redan en underkategori till "Utrustning" som heter "Båtar". Duger det eller menar du nåt annat ?
Spader Kung, bra förslag. Ska se vad man kan göra om jag lyckas hitta en ny server.
Hundersmarck
2004-08-30, 20:14
vart i tumba bor du bergman?
När nya servern kommer kanske det går att göra en länksida liknande den i länken (som är en rest av den gamla sajten Specimenonline, databasen verkar paj men länkarna funkar faktiskt fortfarande). Alltså, indelade i kategorier precis som på den sajten, och även att man kan se hur många gånger varje länk klickats på. Men möjligheten att posta länkar i forumet borde vara kvar så klart, men på detta viset finns länkarna mer samlade och lättillgängliga när man söker efter nåt i en viss kategori.
http://www.fiskgjusen.com/specimenonline2/links.php
Flodebanan
2004-09-09, 23:13
Ctrl+C Ctrl+V
Originally posted by BeBest
Jag såg just ett par intressanta inlägg. Då tänkte jag att de här inläggen skulle jag vilja kunna bocka för och lägga någonstans så jag lätt kommer åt dem, när jag senare behöver återvända för att repetera den informationen. Men jag hittade ingen snabbruta för sånt ändamål. Det finns andra men klumpigare lösningar. Så jag får tills vidare använda mig av dem. :hungrig:
Johnny no5
2004-10-24, 23:48
Vet ej om någon föreslagit detta redan, men en avdelning för "tips&trix" i stil den de har i slutet av Fiskejournalen vore kul.
Måsta passa på att säga att detta är en sjukt bra sida. Otroligt att det är ett så begränsatt antal interettuffingar (små människor som vågar vara kaxiga och otrevliga på nätet)
här inne. Men det kanske också beror på att ni rensar regelbundet bland inläggen. Bra är det i allafall.
Bubblefish
2005-04-24, 21:00
På förekommen anledning: en kategori i fotoalbumet för annorlunda fångster som exempelvis Recordrullen som vi drog upp ur havet igår o.d.y.
Shanghai Lilly
2005-04-25, 13:43
On line, live fishing contests this summer, as many diffrent species of fish in 24 hours, or somthing like maybe! Anglers are only allowed one rod/reel :D
William
Vet ej om någon föreslagit detta redan, men en avdelning för "tips&trix" i stil den de har i slutet av Fiskejournalen vore kul.
Hinner inte läsa igenom hela tråden nu men detta är mitt förslag också.
T.ex:
"Så bygger du en egen pimpelskrylla"
"Så bygger du ett eget spö"
"Så bygger du ett eget spöställ"
osv...
magnus_isaksson
2005-09-21, 13:58
Någonstans kunde man önska en djupkarte-download på sjöar uppdelade efter län.. Jag vet att det finns på vissa sjöar bl a på www.kurresfiskeshop.se men finns det fler så vore det kul och informativt med denna information om man vill testa ett nytt vatten?
Om nu detta är saker som inte kostar något vill säga. Det är väl offentliga handlingar???
Just an idea..
trashmasta
2005-09-21, 14:04
Någonstans kunde man önska en djupkarte-download på sjöar uppdelade efter län.. Jag vet att det finns på vissa sjöar bl a på www.kurresfiskeshop.se men finns det fler så vore det kul och informativt med denna information om man vill testa ett nytt vatten?
Om nu detta är saker som inte kostar något vill säga. Det är väl offentliga handlingar???
Just an idea..
hade ju vart kanon. kanske även då så man kan ladda upp kartor över olika vatten själv.
Skulle vilja ha lite med som det är på sportfiskeforum.se som har mycket bättre kategorier. Här skrivs allt på ljugarebänken där skrivs det om t ex jerkbaitfiske under kategorin "jerkbaitfiske". Det är mycket bättre med fokuserade disskusioner.
När kommer eventuella förändringar genomföras?
En idé till: En kategori bara för båtar.
ta bort annonserna i början på forumet. presic hur tråkigt som helst att gå in på trådar som man tror handlar om materialet men då visar det sig att det bara är en "blocket" annons.. BLÄ ta bort
Jag är med i ett fotoforum som heter fotosidan.se. Fotografer är värre prylgalningar än fiskare, även om det kan vara svårt att tro. Fotosidan har en funktion där alla medlemmar kan lägga upp vad de har för grejor i sin kameraväska, man kan lägga upp saker själv eller välja att lägga till från de som redan finns i listan. Sen kan man recensera saker som man har. Det bli alltå en bank där man kan se vilka grejor en användare har, eller om en grej är bra eller dålig, eller maila de som har en grej och ställa frågor. Upplägget skulle vara helt perfekt för fiskesnack också. Det vore ju kanon att kunna kolla vad andra tycker om en rulle, eller vad en medlem som FRB har för rullar egentligen. Att behovet finns visas ju av alla trådar som börjar med frågan har någon testat denna. Upplägget går nog att planka rakt av sen vet jag inte om det är en jättegrej att bygga, fotosidan har ju medlemmar som betalar så det är väl lättere för dem.
Tycker du gör det bra redan som det är, ytterligare information man är inttresserad av finns på Google, bara att söka, oftast mycket snabba svar. mvh
moretoft
2006-03-18, 23:25
En avdelning i fotoalbumet för båtar =)
team char
2006-03-18, 23:26
ta bort annonserna i början på forumet. presic hur tråkigt som helst att gå in på trådar som man tror handlar om materialet men då visar det sig att det bara är en "blocket" annons.. BLÄ ta bort
Gör så att anonserna hamnar i en egen ruta som det var förut så slipper man dom i rutan för senaste foruminläggen
Eftersom vi har ett ganska långt land innebär det att årstiderna ser lite olika ut i olika delar av Sverige. Hade det inte varit häftigt om man bestämde att alla fiskesnackare som fiskar tar ett foto vid samma datum och klockslag över hela landet. Bilderna kan sedan kopplas till en Sverigekarta och man kan gå i och kolla hur det var i olika delar av Sverige vid en speciell tidpunkt. Detta kan sedan upprepas under året. Det är bara att bestämma en tidpunkt (ungefär som när de testar "flyglarmen" första måndagen varje månad kl 15.00) (fast vi bör rimligtvis ta en lördag eller söndag) och alla som fiskar knäpper en bild. Jag hade iaf tyckt det var häftigt att se att när vi metar här nere i skåne sitter man kanske och pimplar längre norrut.
MälarGösen
2006-03-19, 08:37
Tips och trix vore kul och en sida som det bara finns bilder på hemagjorda wobbler med byggbeskrivning
Gör så att anonserna hamnar i en egen ruta som det var förut så slipper man dom i rutan för senaste foruminläggen
Jepp, det är n av restgrejerna från uppgraderingen. Det bör vara fixat nu. :)
En avdelning i fotoalbumet för båtar =)
Det finns en underkategori till "utrustning" som heter just "båtar". Var det så du menade eller menar du en helt egen kategori ?
Kan du inte ta bort fisketoppen 2003?
Det vore kul med underkategorier även under havsfiske.
Kan du inte ta bort fisketoppen 2003?
Det vore kul med underkategorier även under havsfiske.
Jo det börjar nog bli dax för att ta bort Fisketoppen 2003.
Jag är ganska kass på havsfiske men nämn vilka kategorier som är lämpliga så fixar jag. :)
En ide är kanske att lägga upp alla 51 olika arter (söt & salt) som finns i Recordfisken.
Jag är oxå helt kass på havsfiske, det finns nog andra vet fler kategorier men här kommer några:
bleka
gråsej
Torsk
Kungsfisk
Havskatt
Hälleflundra
Marulk
Blågylta
Näbbgädda
En kategori med utomnordiska fiskar, kan man lägga till med ännu fler underkategorier som:
Havsabborre
Marlin
Stör
Det börjar ju bli lite bilder så det är kul om man lätt kan hitta någon som man söker.
tar samma som jag tydligen gjorde 02
Forum för miljö frågor (tex uttbyggnad av älvar mm)
man kan ju kolla vad man har skrivit i diskussionerna men inte vad man har kommenterat i fotoalbumet. skulle vara bra ifall att man har ställt en fråga till någon som man vill ha svar på så är det svårt att orientera sig och återfinna fotot. asso typ ngn funktion som find all post by... fast istället för post så blir det comments.
trashmasta
2006-04-06, 09:30
man kan ju kolla vad man har skrivit i diskussionerna men inte vad man har kommenterat i fotoalbumet. skulle vara bra ifall att man har ställt en fråga till någon som man vill ha svar på så är det svårt att orientera sig och återfinna fotot. asso typ ngn funktion som find all post by... fast istället för post så blir det comments.
Ja eller att man kan sätta en "bevakning" på en bild. När någon sedan skriver en kommentar på den bilden får personerna som satt bevaknnig ett mail med vad som är skrivet och eb länk till bilden. Alltså samma sak som händer när du postar ett svar i en tråd fast skillnaden att du på bilden inte behöver skriva något utan det finns en liten ruta där du lägger till bilden till din bevakningslista.
MeanMachine
2006-05-12, 13:36
En egen C&R sida, där alla idioter som inte unnar en nybörjare en matgädda eller 2 kan spy ut sina dumheter om hur världen går under om man inte praktiserar C&R till 100%.
RUSKIGT IRRITERANDE med alla onödiga C&R-kommentarer till de flesta fotografierna i fotoalbumet.
Ursäkta urspårningen, men FASEN vad skönt det var att få känga lite!
:devil2:
Honkamaa
2006-05-12, 13:36
Tävlingar av olika slag är alltid roliga. :)
Fisketävling, fiskefototävling, övriga tävlingar m.m.
Fiskepappa
2006-05-13, 19:41
Hej jag håller nog med Erik81 att man kunde fixa en gör det själv tråd där det t ex kunde innehålla spöbygge dragtillverkning det finns säkert många äldre fiskare som sitter inne med mycket kunskap som kanske kan föras vidare så inte hantverket dör ut. Båttips m.m(spöhållare,draghållare,drivankare,
//Kentha
En sida i forumet med gör-det-själv prylar skulle inte vara dumt!
jag håller med och tycker det är en bra ide
jag håller med och tycker det är en bra ide
Jag med :D
En irc vore bra, innan jag nöter sönder min F5-tangent :hoppa:
El_Kebabo
2006-06-03, 23:56
vet inte om detta redan har föreslagits men en live-chat vore inte dumt, typ som på aftonbladet. så kan man snacka lite skit med andra som är inne.
vet inte om detta redan har föreslagits men en live-chat vore inte dumt, typ som på aftonbladet. så kan man snacka lite skit med andra som är inne.
Är det ngt fel på irc ? :cool2:
Vad hände med handlare som kategori på start sidan. Jag tyckte det var kanon. Jag har hittat flera nya nätbutiker som dykte upp i den kategorin.
El_Kebabo
2006-06-05, 22:00
Är det ngt fel på irc ? :cool2:
näe det är det väl inte men vore enklare med en chat direkt på sidan
näe det är det väl inte men vore enklare med en chat direkt på sidan
inget kan va enklare och bättre än irc om man vill chatta, sen finns funktioner att göra det hur stort och hur bra som helst om ambitionerna finns (från admins alltså)
sen vill jag säga att din avatar regerar :rockbanan
vore kul om man hade möjligheten att sortera bilderna i fotoablumet efter vikt.
vore kul om man hade möjligheten att sortera bilderna i fotoablumet efter vikt.
det kan man ;)
det gick fort :D tack tack
gasoliner
2006-12-16, 15:08
Jag skulle vilja ha en egen avdelning för Jerk och dess utrustning, om man som mig inte är intresserad av detta utan spinn blir det ett evinnerligt letande bland bara massa Jerk..
bättre att dela isär det imo. Åsikter någon? :blah:
Vet inte om någon har förslagit en RESEKATEGORI i den här tråden. Det tycker jag i alla fall hade varit skit bra att ha.
den här tråden har blivit lite för fet för att man ska orka läsa igenom alla tidigare inlägg, beklagar om jag upprepar vad någon sagt.
Men vad jag saknar är lite vad "sjögräs" och "trashmasta" va inne på ovan, dvs någon form av tracker till kommentarer i galleriet. Glömmer alltid vem, och vilken bild man ställer en fråga till.
Nu läggs ju all form av utrustning under samma huvudkategori, jag skulle vilja ha en ny kategori (huvud eller underkategori) med hemmabyggen, vore rätt trevligt att kunna bläddra igenom alla bilder på hemmabyggda beten. såhär års är ju nästan en tredjedel av alla bilder hemmasnickerier.
När ngn kommenterat ens bilder, och man klickar på namnet så kommer man bara åt bilderna han/hon lagt upp, inte profilen som jag många ggr hellre skulle vilja kika på. Profilen nås gnm en hel del onödigt trixande, finns det ngt snabbt sätt jag missat ?
Att kunna bestämma NY RAD om man kommenterar i fotoalbumet. :pangpang:
PojkenMedKepsen
2007-01-01, 01:10
Att kunna bestämma NY RAD om man kommenterar i fotoalbumet. :pangpang:
Instämmer, stört mig på det många gånger!
walleyebuster
2007-01-01, 02:14
Förteckning över storfiskar per bete
Sökfunktion i fotoalbumet vore finemang!
Hoppas Bergman/Nikita läser den här tråden ngn gång då och då :)
Hoppas Bergman/Nikita läser den här tråden ngn gång då och då :)
Jo då, vi läser i denna tråd men har tyvärr inte hunnit med så mycket. Pga husrenovering. Men det kommer.....
:fiska2:
Jo då, vi läser i denna tråd men har tyvärr inte hunnit med så mycket. Pga husrenovering. Men det kommer.....
:fiska2:
hehe, shittness va schnabb du var ...
gl/hf med renoveringen dådå :beer:
Jag är ju ganska färsk här o vet inte riktigt hur det varit genom åren. Läser mest men jag försöker att vara lite aktiv och skriva när jag har något att tillföra.
Mest ställer jag frågor.
ju längre man är inne dessto mera frågor och svar får man ju. Det är nästan omöjligt att hålla koll på vilka trådar man deltagit i.
Jag skulle vilja ha en funktion som visade vilka trådar som jag är aktiv i som det hänt något sedan jag var inne senast.
Det rä i o f s intressant att veta att det kommit 30 nya inlögg sedan jag senast var inne och jag kan se det på det fetstilta. Men om det t ex fanns en klickabar lista som är personlig, knuten till min inloggning, menar jag.
På andra communities jag varit med kan man få en vink om att någon svarat på ett inlägg i ngn diskussion t ex. Fattar ni hur jag menar?
Uttern_
Jag är ju ganska färsk här o vet inte riktigt hur det varit genom åren. Läser mest men jag försöker att vara lite aktiv och skriva när jag har något att tillföra.
Mest ställer jag frågor.
ju längre man är inne dessto mera frågor och svar får man ju. Det är nästan omöjligt att hålla koll på vilka trådar man deltagit i.
Jag skulle vilja ha en funktion som visade vilka trådar som jag är aktiv i som det hänt något sedan jag var inne senast.
Det rä i o f s intressant att veta att det kommit 30 nya inlögg sedan jag senast var inne och jag kan se det på det fetstilta. Men om det t ex fanns en klickabar lista som är personlig, knuten till min inloggning, menar jag.
På andra communities jag varit med kan man få en vink om att någon svarat på ett inlägg i ngn diskussion t ex. Fattar ni hur jag menar?
Uttern_
Inte 100 samma, men hjälper inte detta ?
Edit Options / Messaging & Notification / Default Thread Subscription Mode
Flodström
2007-01-08, 17:04
Jag efterlyser den samma funktionen
En annan sak, Rubriken allmänt flugfiske, kunde man kanske dela upp i två underrubriker:
1) fiske efter anadroma arter (eg. Lax Havsöring och Havsröding)
2) Inlandsfiske (eg. Öring, Harr, Röding, Sik m.m.).
Det är många flugfiskare som inte tillhör de bägge underrubrikerna och kanske skulle bli glada av att ovidkommande post hamnar i ett annat forum(rubrik).
Synpunkter?
Ett forum för fisk-miljö har blivit föreslagit tidigare, men kanske rubriken "Fiskevård" i stället?
MVH
Peter182
2007-02-15, 11:54
Vet inte om det varit uppe tidigare i forumet men har följande förslag:
Tycker det borde finnas en till bild kategori i stil med "Beten" eller "drag" då Utrustnings bildkategorin är så fylld av hemmagjorda jerkbaits så man drunknar i jakt på att hitta fina bilder på spön/rullar etc.
Eller ännu hellre ha två olika bildkategorier med "Predator utrustning" och "Mete utrustning"!
Vad säger ni?
Vet inte om det varit uppe tidigare i forumet men har följande förslag:
Tycker det borde finnas en till bild kategori i stil med "Beten" eller "drag" då Utrustnings bildkategorin är så fylld av hemmagjorda jerkbaits så man drunknar i jakt på att hitta fina bilder på spön/rullar etc.
Eller ännu hellre ha två olika bildkategorier med "Predator utrustning" och "Mete utrustning"!
Vad säger ni?
Det finns redan underkategorier till "Utrustning" som borde vara det du eftersöker. Det finns en drop-down-meny där du kan välja Beten, Rullar osv ... :)
Peter182
2007-02-15, 21:01
Då lärde man sig nått nytt där ja! :)
Flodebanan
2007-02-15, 21:44
Det finns redan underkategorier till "Utrustning" som borde vara det du eftersöker. Det finns en drop-down-meny där du kan välja Beten, Rullar osv ... :)
Dock missar ju en stor del att välja underkategori :)
Peter182
2007-02-15, 22:14
Ja jag har missat att det finns en sån gardin varje gång jag varit inne sen jag blev medlem i slutet av 2005.. :blush:
En stor pil på varje sida om fotoalbumet som man kan klicka på för att komma till nästa/föregående sida istället för att vara tvungen att klicka på numren skulle vara smidigt!
En 2007 års topplista =)
Det vore tufft... En fototävling.
Jag antar att det redan står längre bak i denna tråden... Men det är så otroligt många bilder som läggs in i fotoalbumet... Ser på kommentarerna att det är fler än jag som tröttnat på "tråkiga" bilder. Samtidigt är det svårt att säga vad som är en tråkig bild...
Men att lägga upp en bild för varje fisk man fångar anser jag är ganska jobbigt... Jag förstår faktiskt inte anledningen till det. Det klart att detta är ju ingen fotosida, men det är inte många sidor som har så många bilder... Det är mycket därför jag är här =)
Mitt förslag är... Max 1 bild/användare på exempelvis 2 dagar... Blir mer kommentarer och mer diskussion...
Bilderna hamnar på bara efter några timmar på 2-3 sidan... Kanske man skulle ha fler bilder / sida.
Färre och bättre bilder -> bättre fotoalbum...
Mvh Benny
kom på en grej till, skulle vara skönt med en nästa och föregående knapp i fotoalbumet, annars måste man klicka bakåt och nästa bild, bakåt och nästa bild- så det skulle bli skönare med en nästa som man bara klickar på så komemr nästa bild inom kategorin upp
Har nu fixat Nästa- & Föregående-knapp på indexsidorna i fotoalbumet. Liknande knappar för själva bilderna kommer lite senare ... :santa:
tintin_jkpg
2007-10-23, 23:13
Jag har ett förslag.
Jag skulle vilja ha en "Markera forum som lästa"-knapp där man hamnar då man klickar på "Nya inlägg".
Så om man läser igenom listan på trådar med nya inlägg och inte har intresse att gå in i varje tråd så kan man bara klicka "Markera forum som lästa" direkt och surfa vidare.
Nu får man gå tillbaks till forumsdelen(alltså inte där man hamnar då man väljer "Nya inlägg") eller scrolla ända upp så man kan använda dropmenyn.
Vidofner
2007-10-30, 21:54
Cachning av de mesta på första sidan. Tar ganska lång tid att ladda grejer där nu. Hade lite samma situation på eskilstuna.se. Hela den sidan crasha för deras evenemangsguild tog för lång tid o ladda... fixa cachning så kommer startsidan ladda mkt snabbare :)
Vet inte om någon redan skrivit detta, men jag skulle vilja ha funktionen "nya foton". Funkar precis som nya inlägg, fast man får se alla nya foton istället. Sedan skulle det vara skönt om man, både i fotoalbumet och forumet, kunde kryssa för vad man inte ville se. I forumet tex, så skulle jag kunna bocka för en ruta i tex: trolling och flugfiske, och då kommer inte dessa kategorier upp på "nya inlägg". På så vis får jag bara se de inlägg jag är intresserad av och slipper allt "onödigt". samma sak skulle sitta fint i fotoalbumet. Man kunde bocka av vilka fiskar man inte vill se. Exempel: Jag är inte intresserad av torskar, havskatter eller öringar. Då borde jag kunna bocka för det i en ruta, och när jag sedan klickar på "nya foton", så kommer det bara upp bilder som intresserar mig :)
Annars är det en perfekt sida du har Bergman, och jag ser fram emot 2.0 . Du kanske även skulle ta bort ".tk" på loggan, och snygga till "för oss bakom flötet". Men allt detta är ju bara detaljer. Helheten är superbra:santa:
Är det jag som tycker eller är det många trådar om tex havsöring, abborre?
Vore det en idé att det finns _en_ tråd om havsöring mm med undertrådar som tex Stockholm eller AB-län med i sin tur fler trådar?
Gör man ett sök nu på havsöring så kommer det up 156trådar och då har jag inte sökt på HÖ mm.
En given stuktur att följa när man ska posta och läsa? Annars känner jag att det blir för lätt att ge upp.
Någon som hajar hur jag menar? :oj:
:cheers: till Bergman med crew!
När det gäller Brainstorming så gäller det att spåna fram så många idéer man bara orkar så spåna på nu.
Funderar på en Topplista över fångster, olika handlare med vad dom har samt att man ska kunna kommentera dom ...
Spåna på så försöker jag fixa in dom funktionerna som de flesta vill ha.
Vad vill man som läsare av denna sida ha mer än intresserat folk ? Vill ju göra sidan så bra som möjligt. :D
Sidan är väldigt bra som den är!!! Tack för ett bra jobb. Hade jag fått önska något så hade jag gärna sett att det bara fanns färre subkategorier under mete. Kanske bara en. Vi metare är i klar minoritet och det är inga problem med att hålla reda på inläggen. "Allmänt mete" och möjligen "predator" samt "Karp".
Brainstorming... varför inte lägga till en wiki där vi kan samla vår kunskap
Hellström
2007-11-13, 23:57
vet inte om funktionen finns men de skulle vara nice att ha en fiskedagbok och skriva i här på FS då jag är för bekväm för penna och papper... sen så skulle man ju givetvis få bestämma om man vill publicera inläggena lr inte. =)
de tycker jag skulle vara gött :fiska2::elgura::headbang:
vet inte om funktionen finns men de skulle vara nice att ha en fiskedagbok och skriva i här på FS då jag är för bekväm för penna och papper... sen så skulle man ju givetvis få bestämma om man vill publicera inläggena lr inte. =)
de tycker jag skulle vara gött :fiska2::elgura::headbang:
Kanske fungerar med bloggen som dagbok ? Där kan man välja om inläggen ska vara privata eller ej samt att det är som en kalender där i. Eller menar du på något annat sätt ?
fiskenez
2007-11-14, 09:37
Som kategorier i fotoalbumet saknar jag kategorierna: flugor och beten. jag tycker utrustning är lite väl stort begrepp då det finns folk som är mycket intresserade av just flugbindning och många gillar att göra beten. Annars vore det bra med länkarkiv som är uppdelat i kategorier, det vore super. Grym sida annars!
Hellström
2007-11-16, 22:11
Kanske fungerar med bloggen som dagbok ? Där kan man välja om inläggen ska vara privata eller ej samt att det är som en kalender där i. Eller menar du på något annat sätt ?
jooo de ska nog funka då, ska ge det ett försök =D Tack för tipset/svaret =)
Jo, som sagt: Knapp för svar på alla ens egna inlägg borde väl
ligga högst på prioriteringslistan.
Eller är jag så dum att jag inte hittat den än?
Att göra sina egna beten är det roligaste som finns, speciellt när de verkligen GER fisk. Problemet är att många har svårt att få ta i de rätta materialen, tex vilka färgpigment skall man använda, hur gör jag min egen färg etc. Dessa saker borde vi sportfiskare dela med oss mellan oss själva
Har surfat lite runt på sijten. Då det är mycket gäller det att skapa en logisk ordning. Blocket har kategoriserat allt vilket ger en röd tråd genom hela sidan. Går det inte att göra på fiskesnack?
Övrigt bra inlägg.
Jag tror att sidan skulle vara mer attraktiv om det kunde skapas mer kunskapsöverföring mellan de som chsttar på forumet. Då kunde det bli ett kraftigt komplement till fisketidningarna.
Jag själv vill lära mig mer för att få mer fisk, både fisketekniker och betestillverkning.
MVH
Yabben
PojkenMedKepsen
2008-02-17, 15:42
Tjenare Bergman. Kom att tänka på en sak.. en ny kategori i albumet. ''Fiskeminne'' eller liknande, dvs där man kan ladda upp fina bilder som återspeglar ett riktigt fint fiskeminne. Kan vara första firren, största firren, när spöt gick av i fighten osv!
Skulle vara roligt, nu när man kan scanna in foton osv. Är säker på att folk har riktigt goa minnen här på FS, och det skulle kunna föra in lite posetivare stämningen på ett annars ganska hårt och smågnabbigt forum.
Bara en liten tanke.. :)
brainstorming. later ont göra
nattfiskarn
2008-03-01, 09:50
en sak som skulle vara trevlig i fotoalbumet skulle vara en liten berettelseruta som sissta punkt under bilden. jag har sett att det är många som skriver ett inlägg direkt på sina bilder för att beretta. då är det ju lika bra att det finns en ruta?
Ännu en förbättring som jag inte vet om det diskuterats tidigare, är att om man fyller i ett teamnamn korrekt i t.ex. fotoalbumet så blir det fetmarkerat och klickbart på så sätt att klickar man på det så kommer man till en sida där samtliga fiskar upplagda av teamet dyker upp. Genomförbart?
Strulig förklaring av min idé men ni förstår nog... ;)
som sagt har redan dragit upp en riktigr bra sak i tråden"angående medaljer" där tycker jag ni kan kollain den iden!
Jag har kanske bommat den, men jag saknar en grej i profilen, en länk till fotoalbumet om dom har en vore trevligt.
Och om det redan finns kan någon säga var?
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.