Visa fullständig version : Power pro på pimpelspöt?
Martin_G
2004-01-21, 17:28
Funkar det med PP på pimpelspöt eller fryser linan fast i "rullen" och på isen pga att den suger vatten?
Måste byta lina och har en massa PP jag funderar på att slänga på.
/Martin
MastaPike
2004-01-21, 17:32
Superlina i allmänhet är djävulens påfund då man fiskar i minusgrader, bättre att vara nostalgisk och fiska med det klassiska, nylon.
Prova så får du bilda en egen uppfattning. En del smörjer in linan med arméns hudsalva för att undvika frysning. Jag gillar inte flätlina till pimpel, det fryser och trasslar mer när man drar upp fisken. Dessutom tycker jag att linan är för stum när man pimplar grundare än 10-12 meter, jag vill gärna ha dämpningen av nylonlinan när en större abborre smäller på.
El Crapone
2004-01-21, 18:08
Jag kör firle line ice, och det fungerar enligt mig bättre än nylon..
El Crapone...
Fireline Ice har jag missat totalt, hur är den och vad skiljer den från vanliga fireline?
Nackdelen med vanlig flät är ju att den suger vatten, hemskare trassel (när den trasslar), samt är ömtåligare för slitskador - ex iskanter... Fördelen är ju styrkan, ingen töjning samt minimalt linminne... Vilka saker är ändrade?
/D
Jag kör också med fireline ice. Exakt hur den fysiskt skiljer sig från vanlig fireline känner jag inte till, men den fungerar betydligt bättre än vanlig vid pimpel i minusgrader. Längst ned har jag 1 meter nylon.
El Crapone
2004-01-21, 18:58
Originally posted by Danne67
El Crapone...
Fireline Ice har jag missat totalt, hur är den och vad skiljer den från vanliga fireline?
Nackdelen med vanlig flät är ju att den suger vatten, hemskare trassel (när den trasslar), samt är ömtåligare för slitskador - ex iskanter... Fördelen är ju styrkan, ingen töjning samt minimalt linminne... Vilka saker är ändrade?
/D
har ingen aning om hur den skiljer sig mot vanlig firlene, men fungerar gör den (har aldrig testat vanlig fireline vid pimpel) =)
men bättre nylon tycker jag den är.. man känner ju minsta lila hugg direkt vilken jag tycker är viktigt vid pimpel..
beror nog på vilket sätt eller vad man fiskar efter lite vilken lina som är bäst.kör man efter storfisk kanske det kan löna sig med pp men vid snabbt fiske (tävlingspimpel)efter borre så tror jag inte pp eller fireline slår nylon!
Problemet med flätlina när storabborren hugger är som sagt att inget dämpar. Pimpelspöt har inte mycket till dämpning så det gäller att infästningen mellan krok och pirk är rejält gjord annars går nåt sönder, ibland rätar kroken sig, ibland går den av. Det är f.ö inga problem att känna minsta nafs med nylon heller vid pimpel, däremot är flätlinan suverän vid spinnfiske då man har mer lina ute och spö och rulle mellan sig och fisken.
Men det är ju bara att prova sig fram vad man föredrar själv, med tanke på BBRFs inlägg så borde ju nylon med en meter flätlina närmast pirken vara bäst...;)
fattar inte riktigt varför bbrf ska ha en tafs och sen pp?om det blir för stumt kan man väll lika gärna ha nylon hela vägen eller?
Jag kör med nylon längst ned, ger lagom dämpning samt att man ser när fisker är nära hålet...Ser inget problem med att handdrilla större fiske med fireline, dessutom känner ger det som sagt bättre kontakt vid djupare fiske neråt 10-12 meter.
ok på djupt vatten kanske du känner dem lättare men trasslar det inte lätt?
Martin_G
2004-01-21, 19:41
Det blev nylon ändå.
Fick skräckvisioner om att jag satt och försökte trassla upp PP-härvor med köldstela fingrar i kraftig blåst.
/Martin
Originally posted by minken
ok på djupt vatten kanske du känner dem lättare men trasslar det inte lätt?
En förutsättning för att få trassel på pimpel brukar vara att man ska dra upp fisk....Det förklarar varför det fungerar för BBRF...;0)
ofan då förstår jag! ;)
jag skulle då inte vilja sitta på mälarn med pp och dra borre på 10-12m!
Nja, har inte haft något problem med trassel........Förstår i o f s att KG? trasslar till det med flätlina.....Att döma av höstens jiggfiske så lär det sitta nylon på hans jiggrullar framöver...:-)
du ska se du kommer ha nylon på ditt pimpelspö inom ett par år bbrf..
du ska se du kommer ha nylon på ditt pimpelspö inom ett par år bbrf..
Tror inte det.....Fireline ice har funkat bra hittills. Har i o f s inte fått större abborre än 9 hekto, men ett flertal gäddor upp till 2 kg, och som sagt, inget trassel.
BBRF den dagen du fler än två abborrar i samma hål så kommer även trasslen...Fast det kan ju dröja förstås...
Stenbocken
2004-01-22, 01:27
Har inga trasselproblem med Fireline på isen, snarare mindre eftersom linminnet på nylon kan bli jobbigt med småspolarna. Isbildningen är det absolut största problemet tycker jag. Bättre känsla än nylon helt klart. Vad gäller länkar, krokar och fästen får man se till att ha bra grejor, vilket iofs inte är det lättaste att hitta. Kör man vassgnugg med riktigt små krokar kanske nylon är att föredra även om töjningen i en bra nylon är ganska liten på grunt vatten.
Originally posted by KG?
BBRF den dagen du fler än två abborrar i samma hål så kommer även trasslen...Fast det kan ju dröja förstås...
Hmmmm, och varför skulle det trassla mer ju fler fiskar man får i samma hål?.....KG?, nästa gång kan du videofilma undertecknad och sen sitta hemma i godan ro och studera icketrassel....He, he....
Jag har kört med Fly Fishermans fusionlina i flera år, den har en tunn plastcoating eller liknande och fungerar otroligt bra i kyla, bättre än vanlig hylon. Den är naturligtvis stum oxå....
KG?, Ja du får nog inse att proffspimplarna kör med flätlina....Nylon är BN-stuket...
Originally posted by BBBRF
KG?, Ja du får nog inse att proffspimplarna kör med flätlina....Nylon är BN-stuket...
Ja, om det är du, Stenbocken och Jan O som är proffsen så kan ju inte gärna säga emot...Men annars är det inte många pimplare som använder flätlina. Men tycker man det är bra så ska man givetvis använda det.
Och varför man får trassel när man får många abborrar efter varandra lär du märka den dagen det sker...
KG?...Har i o f s inte fått fler än 3-4 st i samma hål. Förstår ändå inte problemet.
Jag har använt PowerPro tidigare till pimpelfisket men nu har jag insett att den fryser och trasslar alldeles för lätt.
Edit: Det funkar iofs bra på våren när det är plusgrader.
3-4 borrar i samma hål då förstår jag! ;)
men det är nog lite skillnad på fiskesätt och vad för borrar man är ute efter oxå.när man tävlings pimplar är det inte ovanligt med 100 borrar i samma hål.fick själv 7kg i ett hål på tävling förra veckan och då skulle jag inte velat suttit med fireline..
ice-hacker
2004-01-22, 16:23
Minken,
Det lär ju ha varit en bra sjö du tävlade på, skaplig medelvikt på borrarna.
En kompis till mig tävlade förra veckan, han drog 108 abborrar med en vikt av 835g!
Stenbocken
2004-01-22, 16:33
Det är ju väldigt stor skillnad på tävlingspimpel där mycket av fisket är grunt och nöjespimpel med inriktning på lite större fisk. Beroende på när under vinterhalvåret det sker bör väl kanske också påpekas. Det är tjugo år sedan jag satt på en tävlingsskrylla och då fanns det bara nylon att tillgå. Flätlinan har ju stora för- och nackdelar. Eftersom jag sällan besväras av trassel återstår vattenbindningen för mig personligen. Mot det kan jag väga styrka kontra diameter vid pillfiske med mormyska eller upphängare och stumheten. Om jag sitter på en halv till två meters djup kanske nylontöjningen spelar mindre roll, men när jag fiskar djupare märker jag en markant skillnad på pillnappen och linförflyttning. Jag tycker att många pirkar jobbar bättre med tunnare lindimensioner dessutom. Det är ju självklart upp till var och en att väga för- och nackdelar, och eftersom jag sällan fiskar under tre meters djup, behandlar min lina, inte trasslar speciellt mycket och föredrar pillfiske även på djupet blir mitt val flätlina.
3-4 borrar i samma hål då förstår jag! ;)
men det är nog lite skillnad på fiskesätt och vad för borrar man är ute efter oxå.när man tävlings pimplar är det inte ovanligt med 100 borrar i samma hål.fick själv 7kg i ett hål på tävling förra veckan och då skulle jag inte velat suttit med fireline..
Ja, det är klart, om man tävlar och det ska gå snabbt så kanske det trasslar. Kör man mest djupare än 5 meter med sikte på enstaka större borrar är ju flätlinan given.
ice-hacker->var på mälaren.snittet låg på 50gr!fick sammanlagt 10,3 högsta vikten var på 14!
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.