Visa fullständig version : Hur många mörtar
I helgen är det dag för min första ismetes tur *jippi*
Nu undrar jag hur många mörtar man ska ta med ut på isen?
Jag och polaren kommer fiska med 4 spö tillsammans.
Ta hellre med några för många än några för få iallafall. Vore ju tråkigt om ni har en bra dag och måste knalla hem för att mörten är slut ...
Quivertip
2004-01-23, 08:47
Överdriv inte. Det räcker med 15. Sen kan du pimpla abborre och angna med. Abborren är mycket bra som angn, minst lika bra som Mört. Dra dig inte för att använda stora Abborrar. Större bete =större fisk...
Martin_G
2004-01-23, 09:29
Har man massvis med mört kan man väl ta med sig 20-30, men måste man köpa håller jag med om att det är bättre att köpa ett mindre antal (kanske 2 per spö) och sedan pimpla upp borrar. Har inte märkt ngn skillnad i att man skulle få mer hugg på mört än abborre.
/Martin
vi va tre pers på 75 mörtar 2 turer de va ganska lagom vi hade 10 spön
the_mq-fisher
2004-01-24, 09:12
20-30-35 st beror på hur länge du ska fiska
vi körde 1 dag med 8 spön och den andra dagen med 6, båda dagarna var ganska döda så det gick inte åt så många. vi hade 30st och ca 10 dog på kroken/blev uppätna ca 10 dog av okänd anledning(ej syrebrist) och ca 10 släpptes tillbaka.
modotifo
2004-02-05, 15:08
på 4 spön tycker jag det duger med 25mört. man kanske inte får 25fiskar men man ska alltid sätta på färskmört. och byta mört ofta...
Ja, håller med musslan jag! Han är en vis gammal isfiskare som anglade redan som pudelfriserad hårdrockande tonåring på 80-talet och blev hängiven ismetare för några år sedan. En sann Guru! Han, personligen och Hasse Nordins böcker har lärt mig allt jag kan om ismete! Även om han skriver fel på datorn så kan han det här med isfiske minsann. Och förresten så räcker det väl med 5 mörtbyten per spö i snitt?