Visa fullständig version : Ny fin flätlina till min tandpetare.
RickardOlofsson
2009-10-14, 01:36
Min lina är rökt och nu tänker jag unna mig en fin lina att vara nöjd med.
Linan skall användas ihop med ett 5-20g-spö med mycket känslig topp (små spöringar). Jag kommer kasta mestadels drag på 5-15g så en ganska tunn lina är att föredra men samtidigt vill jag ha en som håller om det smaskar på en hyfsad gädda eller växtlighet.
Vilka linor rekommenderar ni?
Hur är de i tjocklek gentemot varandra? En 0.12 är inte alltid en 0.12 som jag förstått det.
Är det värt att betala för de riktigt dyra linorna? Jag är redo att lägga en hundring extra om jag faktiskt får en lina jag blir nöjd med, kikar t.ex. på Sufix tru-braid.
Så, en så tjock lina som möjligt utan att den känns trög i ett spö som i princip har UL-spötopp, kanske blir 0.10 max 0.12? :/
Jag vill ha en lina som går mjukt igenom spöt men ändå håller bra helt enkelt, den får gärna vara relativt nötningstålig också.
jerklimpan
2009-10-14, 06:38
Min lina är rökt och nu tänker jag unna mig en fin lina att vara nöjd med.
Linan skall användas ihop med ett 5-20g-spö med mycket känslig topp (små spöringar). Jag kommer kasta mestadels drag på 5-15g så en ganska tunn lina är att föredra men samtidigt vill jag ha en som håller om det smaskar på en hyfsad gädda eller växtlighet.
Vilka linor rekommenderar ni?
Hur är de i tjocklek gentemot varandra? En 0.12 är inte alltid en 0.12 som jag förstått det.
Är det värt att betala för de riktigt dyra linorna? Jag är redo att lägga en hundring extra om jag faktiskt får en lina jag blir nöjd med, kikar t.ex. på Sufix tru-braid.
Så, en så tjock lina som möjligt utan att den känns trög i ett spö som i princip har UL-spötopp, kanske blir 0.10 max 0.12? :/
Jag vill ha en lina som går mjukt igenom spöt men ändå håller bra helt enkelt, den får gärna vara relativt nötningstålig också.
Förutsatt att du kan knyta så skulle ja välja Fireline 0,12 mm på min UL rulle får ja på nog hela spolen 110 m har ja för mig . Fireline är plattare å packar sig hårdare på haspel.
Power pro 0,10 fyller ut lite mer å är mjukare trasslar mer om du inte har en jättedyr rulle , å andra sidan upplevs den lättare å knyta .
Kan dom dra hälleflundra på 211 kg på 0,26 lina så håller nog 0,12 för en del gädda förutsatt att du har tafs .
/Fredrik
RickardOlofsson
2009-10-14, 10:02
Kan knyta? Jag kör ganska uteslutande på palomar-knuten, är det någon annan som gäller så är det ju inte så svårt att lära sig fler. :)
Edit: Jag kanske skall tillägga att rullen linan skall spolas på är en för ändamålet lite för stor Shimano Symetre 2500 om det gör någon större skillnad.
Personligen är jag riktig kinkig med linan jag väljer till feeder/bottenmete. Där är mitt val Power X 0,07mm eller 0,11mm beroende på om jag kör medium eller heavy feeders. Grymt dyr, grymt bra.
Till spinn, där det inte alltid är lika viktigt att linan t.ex skär vattenytan lätt, kör jag Elite Braid. De är bra mycket tjockare, som de flesta braids, än vad som står på förpackningen. 0,12-0,14 mm räcker mer än väl till lättare spinn. Det är sällan att fiskens "styrka" medför linbrott. Det är mest när man råckar få till ett snärtiga felaktiga kast eller får bottennapp man får problem.
Skulle jag fiska med t.ex väldigt lätta beten, typ 1-4g, skulle jag tro att det kan vara en fördel att vara lite mera petigt med linvalet. Likaså att gå ner på än tunnare diametrar, typ 0,07mm.
RickardOlofsson
2009-10-14, 12:39
Nej, jag inser också att det i princip aldrig är en för svag lina för fisket. Åtminstone räknar jag inte med att kroka så stora fiskar. ^^
Riktigt så lätta beten blir det ju inte heller, kommer som sagt kasta 5-15g-drag med det spöt. Å andra sidan kommer jag använda samma rulle (för tillfället, extraspole på g förhoppningsvis) till lättare gäddfiske också, men i princip inga drag över 25g.
Jag inbillar mig att slitstyrka är en viktig faktor, det känns som att jag med min nuvarande lina, så fort jag fastnar i något, har en svag punkt på linan då den lätt går av. Jag misstänker dock att jag gjort något som förstört den linan, haft den för nära elden eller något.
Det jag egentligen är mest intresserad av är linornas olika karaktärer och tjocklekar jämfört med varandra.
Det jag snappat upp än så länge är att de flesta linorna är lite tjockare än vad de anger och man kan därför gå ganska lågt i tjocklek utan att få en allt för tunn lina, medan Sufix verkar vara lite tunnare.
Jag inbillar mig att Fireline är lite styvare än andra linor? Den skall också ligga bättre på haspeln men vara svårare (?) att knyta?
Powerpro verkar vara en omtyckt lina, trassel verkar inte vara superovanligt men annars en bra lina.
Sufix performance, ganska omtyckt lina, själv har jag då dålig erfarenhet men skyller det på mig själv.
Släng in era erfarenheter och jämförelser nu. :P
Power Pro tycker jag funkar bra som du vet ;)
RickardOlofsson
2009-10-14, 13:50
Power Pro tycker jag funkar bra som du vet ;)
Jo jag vet ju det. :)
Hittade Powerpro för 1kr/m också, känns som ett fynd men däremot bara i 0.10, blir det för tunnt för "all-around-light-fiske"?
Fick även höra att Fireline är "betydligt tjockare" än vad som anges, stämmer det?
Beoutdoor säljer ju relativt billiga Corastrong ZOOM7, väldigt hög brottstyrka även om han erkände att den är tjockare än fireline, någon med erfarenhet?
VivaLaPike
2009-10-14, 15:29
Såhär är det med linor: köp en dyr lina, gråt en gång, köp en billig,gråt tio gånger. Själv rekommenderar jag Strike wire 0,13! Har aldrig krånglat, gått av eller dylikt.
EuroPike
2009-10-14, 15:36
Till haspel kör jag sufix perfomance braid 0,12mm
Power Pro 0,13 har jag till Jiggning å fisket efter Regnbåge... Som sagt en mycket bra lina å den håller även när man får lite botten napp... Körde Fire line innan men har hel gått över till Power Pro..
Ett stort + är också priset. Carlos här på sidan säljer den billigt.
FireRaptor
2009-10-14, 19:50
StrikeWire eller PowerPro.
RickardOlofsson
2009-10-14, 20:14
Att så många älskar powerpro är lite överaskande, med tanke på priset. Å andra sidan verkar det som att den varit billigare än vad den nu är, nu kostar den ifrån Normark till butik lika mycket som Sufix Performance.
Men om vi säger att priset nästan inte spelar någon roll, är det fortfarande lika bra att köpa Powerpro eller är t.ex. Sufix Tru-braid bättre?
Jag har hört att Sufix skall vara ganska tunn (eller inte tjockare än angiven tjocklek som de flesta), skulle en 0.16 tru-braid motsvara en 0.14 av PP eller FL?
Som ni märker har jag börjat dregla lite över just Tru-braid. Är den märkvärt bättre än PP och FL är jag redo att lägga den extra slanten.
Det är svårt detta med linor. Spiderwire Ultracast Invisibraid 0,20 fungerar klockrent på min Calcutta (multi) dock passar den inte alls i 0,10 på min Sedona 500 (UL-haspel). Generellt så brukar jag rekommendera Fireline till lite billigare haspelrullar. Tycker att den har fungerat okej, dock är den inte särskilt stark och jag har förlorat många beten pga. den linan. Inför nästa linbyte hade jag faktiskt tänkt testa Power Pro eftersom det är så många som är nöjda med den och dessutom går den att hitta billigt, så det är ingen större fara ifall den inte skulle falla mig i smaken.
Vad har du kört för lina innan? Var du nöjd/missnöjd med den?
RickardOlofsson
2009-10-14, 23:27
Jo det verkar vara en djungel av subjektivitet och påhittade siffror... :P
Jag har ju kört Sufix performance som skall vara en riktigt bra lina, däremot har den inte presterat för mig. Den har visserligen bara varit 0.12 men den har många gånger gått av väldigt lätt, känns som att jag antingen misshandlat den på något vis (för nära eld eller dylikt) eller att den är sjukt slitage-känslig.
Nu känns det som att det står mellan Sufix tru-braid och Powerpro.
Jag har för närvarande två Rapala-rullar som det ligger 0.10 Strike Wire på. På den ena rullen gick det på en hel spole om 137m. Den andra blev det för mycket med en hel spole. Bägge rullarna har fått linan pålagd under maximal press.
Den tredje Rapala-rullen ska användas för 1-5g så där lägger jag på 0.08 till våren.
Jag har använt linan för lite (1 dag) för att våga uttala mig om linans kvalitet men jag tycker att skillnaden i ur mycket lina som gick på sa något om hur linans tjocklek varierar i olika leveranser från fabriken.
:)
RickardOlofsson
2009-10-15, 00:43
Sedär, det kan till och med skilja på "samma" lina... :P
Frågan är vad jag skall köra för tjocklek, någon som har jämfört PP, FL & sufix och vet hur de är jämfört med varandra?
Sufix 0.16 låter lite mycket men någon sade att man får gå ner en storlek på Sufix om man jämför med andra, detta gör att 0.12 känns lite väl tunnt och 0.16 ganska lagom?
Sen har vi ju färger också, gör det någon skillnad? Lite sugen på röd helt och hållet för utseendets skull, men den ser väl ut som urtvättad rosa efter tio kast ändå gissar jag? :)
0,14 Spider Wire Stealth tycker jag är bra
RickardOlofsson
2009-10-15, 22:14
Oj va svårt det här var... Vissa säger att FL och PP är pest eller kolera och vissa säger att Sufix inte är bättre. Tillverkarna gissar i lindimensioner och det skiljer till och med mellan likadana linor.
Jag får väl helt enkelt prova mig fram... ^^
Lurar lite på PP ice, säljs ju i 70m-rullar, ganska fint om man bara vill prova linan. Eller om man kör på en tru-braid, så har man provat dyrlinan liksom...
Annars, om man kan tänka sig att betala en förmögenhet på japansk lina på ebay, några tips? :)
Harry Coma
2009-10-15, 22:20
Grymt nöjd med Spiderwire Stealth.. :appl:
jämtlandgädda
2009-10-15, 22:24
0.15 Spiderwire, jävligt fin lina
annars e ju Fireline en bra lina men jag tycker inte den e så speciell
Säger bara Strike Wire! Har använt linan i över ett år nu utan ett enda linbrott! Helt otroligt bra lina som aldrig krånglar. Spider wire däremot har jag väldigt dåliga erfarenheter av; fransar upp sig och snärtas lätt av...
till lättare gäddfiske
Vad är lättare gäddfiske, det kan vara en riktig gris på 10 grams beten!
Kan det var en idé att skaffa ett spö och rulle till med grövre lina och rulle?
Jag förespråkar annars Daiwa samurai braid om du får tag på den i Sverige!
Skitfiske
M
Antar att ni som skriver Strike Wire menar Strike Wire Extreme som är betydligt bättre än den förstnämnda. 0.10 lär räcka för den fiskeklassen. Tyvärr har jag ingen koll på hur den funkar på haspel eftersom jag av tradition bara kört Fireline på haspelrullar. Använder sällan haspel utom vid tävlingsmete.
RickardOlofsson
2009-10-16, 00:27
Vad är lättare gäddfiske, det kan vara en riktig gris på 10 grams beten!
Kan det var en idé att skaffa ett spö och rulle till med grövre lina och rulle?
Jag förespråkar annars Daiwa samurai braid om du får tag på den i Sverige!
Skitfiske
M
Lättare gäddfiske = om det nappar en gädda när man är ute och fiskar lite vad som helst.
Skaffa och skaffa, man måste ju ha råd också. :)
Har en liten plan på att försöka få tag på extraspole till rullen och spinna på en tjockare lina där, jag har redan ett spö som jag använder till de lite tyngre dragen på 20-40g.
Samurai braid, jag har en känsla av att jag inte får tag på den iom att du skriver så.
Strikewire extreme alltså, intressant.
Någon som provat Spiderwire stealth och kan jämföra med andra linor? Hur är den gentemot angiven tjocklek, är den mjuk eller styv?
I mitt fall är det Strike Wire Extrem jag använder på bygelhaspelrullarna.
Multirullarna har PP likaså 1044:orna utom en som används till flötmete och har nylon.
:)
Jag har spiderwire stealth 0,17 på min pgs 5600.
Tycker det är en suverän lina speciellt för multirullar då den är betydligt rundare (enl. mig) än FL och PP.
RickardOlofsson
2009-10-16, 10:32
Spiderwire stealth ligger bra till, någon som tror att röd är en dålig färg? Det är den enda som finns och det skulle matcha mitt spö. ;)
Berkley Whiplash då? Någon som provat den? De lovar en sjukt hög brottstyrka, 16.7kg på 0.12mm. Visst det kan vara drömsiffror men den lär ju tåla mer än deras egna linor som de anger mindre på.
Jag skulle välja nya fireline varianten - Trilene. Tycker den är riktigt trevligt. Spolade på 110 meter på flickvännens haspel. Den är väldigt följsam och har bra brottstyrka samt för bannat skön bra slityta!
Jag rekommenderar verkligen den linan till haspel!
Åk in till en butik, få tips av personalen och spola på per meter. De finns mer och mindre kända märken och du kan säkert få tips på en "no name" lina av bra klass till en sjysst pris.
Skall du ha en prisvärd lina tycker jag att Filstars Elite Braid är ett bra val och säljs till ett överkomligt pris. 120-160kr för 100m.
Jo jag vet ju det. :)
Hittade Powerpro för 1kr/m också, känns som ett fynd men däremot bara i 0.10, blir det för tunnt för "all-around-light-fiske"?
Fick även höra att Fireline är "betydligt tjockare" än vad som anges, stämmer det?
Beoutdoor säljer ju relativt billiga Corastrong ZOOM7, väldigt hög brottstyrka även om han erkände att den är tjockare än fireline, någon med erfarenhet?
PP är en bra lina, men tycker den har en högre tendens till trassel gentemot ex. Fireline eller Spiderwire.
Fireline är platt och stel men en bra lina, den tappar dock färgen snabbt och efter 1-2 säsonger så fransar den sig, men då är det bara vända på linan och köra på nytt.
Corastrong Zoom är helt värdelös:ordning:, suger vatten nåt otroligt, fransar sig på en gång och känns mer som en sytråd/garn till att lappa flytoverallen med.
Jag använder Spiderwire stealth 0.17mm till min haspel och är mer än nöjd.:cool2:Lättknuten, följsam, tappar ej färgen och hållbar.
Annars är strikewire riktigt bra, men till min haspel håller jag mig till spiderwire!
Lycka till i Lin-djungeln!
Team-Vraken
2010-01-19, 20:29
Att så många älskar powerpro är lite överaskande, med tanke på priset. Å andra sidan verkar det som att den varit billigare än vad den nu är, nu kostar den ifrån Normark till butik lika mycket som Sufix Performance.
Men om vi säger att priset nästan inte spelar någon roll, är det fortfarande lika bra att köpa Powerpro eller är t.ex. Sufix Tru-braid bättre?
Jag har hört att Sufix skall vara ganska tunn (eller inte tjockare än angiven tjocklek som de flesta), skulle en 0.16 tru-braid motsvara en 0.14 av PP eller FL?
Som ni märker har jag börjat dregla lite över just Tru-braid. Är den märkvärt bättre än PP och FL är jag redo att lägga den extra slanten.
Jag har provat rätt många flätlinor men alltid halkat tillbaks till power pro.
Mjukare och följsammare lina får man leta efter.
Jag använder 10-15lb lina till allt utom torskfiske pga de tunga betena och möjligheten att komma loss vid bottennapp utan att tappa för mycket lina.
Men däremot undrar jag om det inte är en smaksak, vissa gillar ju andra märken.
Du får nog testa en spole, jag har aldrig varit missnöjd med Power Pro.:cheers: