Visa fullständig version : flugstorlek / vikt / linor
Jag funderar på att pröva på att fiska med fluga, planerar att införskaffa utrustning i viktklass 5 - 6.
Undrar nu :
1: Hur stora / tunga flugor går det att använda i denna viktklass ?
2: Rekommendationer på lämpliga linor för en nybörjare.
tacksam för sakliga svar !
MastaPike
2004-01-24, 20:50
Klass 5 är bra för mindre streamers, nymfer och framförallt torrflugor, storlek 6 kan man kasta ganska stora streamers med samt lite medelstora tubflugor och dylikt.
Lämpliga linor är en knepigare fråga, som nybörjare skulle jag i vart fall köpt en WF (weight forward) lina, WF linorna lättkastade eftersom dom har en mindre klump i början på linan som gör att det blir lätt att kasta ut en 10-15m utan att ha några speciala förkunskaper.
Angående märken och liknande så finns det en uppsjö med bra linor, men lägg inte ner för lite pengar på linan, den är extremt viktig vid flugfiske, ungefär lika viktig som spöet man använder. Själv så gillar jag i vart fall Scienctific Anglers linorna mycket eftersom du kan få en bra lina för ett bra pris, men fråga redskapshandlaren.
maryland
2004-01-25, 00:14
Fiskade en del havsöring med mitt 5/6-spö innan jag införskaffade ett 7/8-spö till detta endamål.
Det är lite knepigt att kasta och få ut de lite mer väldressade flugorna, med en klass 6-lina. Blir lite knyckigt liksom.
Krokstorleken har däremot mindre betydelse.
Jag kör med krokar från stl 4 ner till 12 för havsöring.
Till mitt 5/6-spö binder jag flugor på krokar mellan stl 10 till 14.
Skall nu försöka binda några Jassids på stl 18 och 20, tusan vet hur det går.;)
hmm . .
för att summera detta:
En klass 6 utrustning är lite mer 'allround' än en klass 5, men inte lika 'skoj' på mindre fisk .
Har kollat in dessa Vision linor: Extreme Distance & Presentation
för/ nackdelar/ skillnader med dessa ?
Ransaka dig själv å tänk på var du offtast kommer att fiska!
Om du fiskar offtast i rinnande/strömmande vatten: välj ett lite lånsammare spö(t.ex. loop yellow line) å en presentation lina.
Stillaståeende vatten så välj gärna ett lite snabbare spö med ryggrad å en långkastande Distance lina.
(I vilket fall är d ytterst sällan man behöver kasta mer än 20-25 m i synnerhet i rinnande där d offtast räcker med 15-20m)
D går utmärkt att kasta streamers med ett 3 spö å lina men d krävs lite mer och hellst inte speciellt blåsigt.
Den stora skillnaden mellan en skicklig å en mindre bra kastare är att den skicklige behärskar fler typer av spön(långa,korta, styva, mjuka, snabba, långsamma) å väder/vattenförhållanden. Det viktigaste för den mindre duktiga är att utrustningen stämmer med din individuella kastteknik.Svaret är att prova sig fram i början vad som känns bäst för dig...
Köp ett klass 6 spö med matchande lina så är du garderad både för nymf å streamer fiske...
Fastnar du i flufiskeheroinet så lovar jag dig att du snart har minst 3 olika spön.... ;-)
Tack för upplysningarna !
När det gäller typ av fiskevatten, så kan det nog bli både stilla & strömmande
det där med lånsammare spö, är det för att kunna göra 'snyggare' presentationer eller ?
Är väl lite svårt att veta sin kastteknik, så här innan man har prövat på . . !
Verkar kunna bli ett ganska dyrbart intresse. Jag har inte tänkt att spendera allt för mycket på detta , vet ej om det är ngt jag komer att fastna för .
maryland
2004-01-25, 23:13
Tyvärr har jag inte ännu fiskat med någon Visionlina.
Men dock med en hel del av Loops, Guidelines, Scientific Anglers och Strömsländans linor.
En lina sticker ut, helt enkelt för att det går att åstakomma mirakelkast med denna, inte de längsta, men i övrigt vad helst en driven flugkastare kan tänka sig.
Dessutom mycket lättkastad för en nybörjare.
Loop Distance 75
Pris: ca 400:-
Och det är ett mycket gott betyg på en lina, oavsett pris.:headbang:
maryland
2004-01-25, 23:25
Dyrt och dyrt?
Hur många vobblers får du till priset av en fluglina?
Hur många vobblers tappar du årligen?
Hur ofta byter du lina på spinnrullen?
Och det bästa, ingen stor draglåda att släpa på.:D
Originally posted by the fly
Verkar kunna bli ett ganska dyrbart intresse. Jag har inte tänkt att spendera allt för mycket på detta , vet ej om det är ngt jag komer att fastna för .
Att köpa "billiga" grejor kan bli dyrt i längden. Fastnar du för fluga, vilket jag tror du gör, köper du säkert upp dig när du märker vad du handlat. Med detta menar jag inte att man ska ha det värsta men att lägga 7-800 på ett OK-set kan vara bortkastade pengar. Lägg pengar på linan och spöt. Rullen kan vara enkel i dessa linklasser.
/Pred
Med 'Verkar kunna bli ett ganska dyrbart intresse' menade jag att det kan bli många olika spön & linor.
typ:
Om du fiskar offtast i rinnande/strömmande vatten: välj ett lite lånsammare spö(t.ex. loop yellow line) å en presentation lina.
Stillaståeende vatten så välj gärna ett lite snabbare spö med ryggrad å en långkastande Distance lina.
Jag har inte tänkt mig att köpa 'junk'
Du är inte en färdig flugfiskare efter ett år. Du utvecklas efter hand och kan då dra nytta av hela kraften och alla möjligheterna som ligger inbyggt i ett välkonstruerat spö. Innan du lärt dig kasta på rätt sätt kan ett sånt spö vara till mera stjälp än hjälp! Börja du med en inte alltför dyr kombination av låt oss säga POOL 12, LOOP Adventure eller Guideline. Du får då fungerande grejor, som satts ihop av folk, vilka själva fiskar och utvecklar utrustningen. De vet att om prylarna inte fungerar för en nybörjare och ett tag framåt så kommer de inte att få en fortsatt kund.
Vad du ska göra är att 1: Försök få låna en bra utrustning i prisklassen mellan 1500 - 2500. 2: Anmäl dig med den i näven till en flugfiskekurs. 3: Träna så mycket du kan och visa dina eventuella framsteg för läraren. Räkna med att du gör misstag och behöver få hjälp att rätta till dem innan de sätter sig i ryggraden. (Det är svårt att byta ryggrad!) När kursen är över vet du vad det hela går ut på. Nu är det dags att gå runt i butiker och kolla prylar. OCH TESTKASTA på alla avstånd och vindriktningar innan du bestämmer dig. 500:- upp eller ner i pris är ingenting för att få tag på ett flugspö som du ska trivas med.
Slutligen, när du ser en fulldressad flugfiskare, som svårt hemfallen åt sin hobby står ute i den kallaste strömmen i det värsta av väder, timme ut och timme in fåfängt randa vattenytan, kan du räkna med att hans utrustning kostade honom minst en månadslön, troligen flera och att han har många spön, rullar, linor och hyllvis med fulla flugaskar där hemma, alla för sitt speciella ändamål.
Men i början behöver man mest av allt tålamod och entusiasm, sen kostar det ditt vett! :)
Haha... Väl skrivna slutrader BeBest!
"The_Fly": Ja, långsamma spön har en tendens att kunna presentera lite bättre samt är i regel lättare att underhandskasta o menda med.(viktigt i rinnande vatten)
Men d e klart att du ska testa vad som passar dig. Gå till en seriös handlare så låter han dig garanterat prova några varianter.
Jag kan rekommendera två bra startpaket som passar de flesta nybörjare: Loop Adventure eller Vision Intro. (båda seten ligger på 1.300-1.400:- )
Om du kan bestämma dig före 5/2 kan du hitta ett schysst erbjudande på ett Loop Adventure här:
http://www.tradera.com/auction/aid_4455819
Priset just nu är 650:- men kommer antagligen att stiga.
Hmm . . . okej . .
... oj !
Är det nå'n som har ett par huvudvärkstabletter ? . . . :)
maryland
2004-01-26, 16:42
I ärlighetens namn, vilken spinn/haspelfiskare har samma spö till allt fiske?
Det e ju precis samma sak med flugfisket, att variera spöklass efter varje fiskesituation ger ju tusan så mycket mer känsla i fiskandet.
Men tillhör man kategorin "ett spö får räcka" och du ändock skall fiska allt, kan ju ett klass 6/7-spö vara att tänka på, en kompromiss helt enkelt.
Ungefär som att spinnfiska allt med ett 9 fotspö i fiskeklass 2.
:skaka:
PS. Iprén verkar ju bra, har du sett reklamen?
Ok I see your point !
Tror nog att det ordnar sig med prylarna.
Den här säsongen så får man väl bjuda på lytes komik, när man är ute och tränar/fiskar . .
Blir man alltför inbiten så kan man väl gå med i 'anonyma flugfiskare' eller nåt . . :)
Tackar för all rådgivning .
maryland
2004-01-26, 18:32
Eller börja snacka på planket på Edge, hoppsan det skulle jag inte ha nämnt ju.:yiack: :D
E du helt nybörjare och kanske inte har nån kunning fiskepolare så rekomenderar jag verkligen att anmäla dig till en kastkurs.
Lär man sig fel från början så kan d vara svårt att ändra invand teknik.
Dessutom brukar man få låna utrustning på sådana kurser och kan därmed prova olika spötyper innan du går och köper ett eget. M.a.o. får du 2 "investeringar" i 1..... :-)
Vart bor du föresten?
maryland
2004-01-27, 09:56
Håller helt med Dallas, en nybörjare utan flugfiskande fiskepolare ska absolut gå en introduktionskurs.
Tro inte att du blir fullfjädrad 40 meterskastare efter en sådan kurs, men med grunderna i ryggmärgen är det lättare att kastträna på egen hand och sedan ställa de rätta frågorna till oss vad gäller själva kasttekniken.
Flugkastet ger en extra dimension i fiskandet, blir mer spännande/roligt helt enkelt.
Är själv ingen notorisk flugfiskare, det blir även trolling, spinnfiske och pimpel, när så är lämpligt och andan faller på.