handdator

Visa fullständig version : bäcksländan set eller strömsländan set??

Tristan
2004-01-27, 10:18
Tjena grabbar! jag är ny här men har kollat igenom alla inläggen och har inte riktigt hittat svaret på min fråga.

Jag vill börja med gäddflugfiske precis som alla andra och har då tittat på ett Bäcksländan set för ca 1200:- eller ett Strömsländan III set för ca 2200:-

OK båda setten innehåller spö i klass 8/9 vilket är det jag tycker verkar bäst (lagom) och de ligger på 9 eller 10" i längd det ingår någon lina samt backning.

Linan kan det nog bli att byta till en annan i WF-stil eller om jag vågar pröva med en shooting-line det återstår att se, men frågan är dock vilket av dessa set skall jag välja eller skall jag titta på något annat innan jag handlar...

Mitt tänkta utgiftstak ligger runt 2500:- för ett bra set och under det för ett skall vi säga budget set...

Hoppas på svar mvh Christian.........

MastaPike
2004-01-27, 10:28
Jag skulle satsat på att köpa grejerna separat, att köpa i set blir aldrig riktigt bra, blir jämt så att man tillslut har bytt ut 2 av 3 grejer ungefär.

Om du istället vill ha så bra grejer för så lite pengar som möjligt så kolla vad sidor som t.ex. capricorn.se har på rea, det kan ta lite längre tid att få en utrustning på ett sånt här sätt men jag tycker det är värt det.

Angående det dyrare sjösländan sättet så är nog det jättebra.

Åsunden
2004-01-27, 10:34
Jag köpte ett Strömslände-kit. Det är alldeles utmärkt. Iofs en lättare variant, men fortfarande bra.

Att köpa ett kit innebär i allmänhet att man får pryttlarna lite billigare.

...sen kan man ju "komplettera". Det gjorde jag........!!!

Push-Up
2004-01-27, 18:04
Köp inget skit, bäcksländan är bra men det växer du ur på efter en stund.
Köp strömsländan och du har ett spö för lååång tid framöver. Skitfina spön, bra linor samt perfekt rulle, mkt bra prs dessutom.
Köp strömsländan är mitt tips.!!

maryland
2004-01-27, 18:12
Fjällsländan LX Längd 10 fot Linklass 8/9..3-del.......Pris: 1995:-

Till varje Fjällsländan LX flugspö hör ett jubiluemspaket. Det är ett gåvopaket
som medföljer spöet utan extra kostnad. Det innehåller
1st Flugrulle Fjällsländan Large Arbour + 1st Extra spole till rullen
1st. Fjällsländan keps, Instruktionsboken "Kasta med Fluga", samt
2st. checkar a 200:- per st. som gäller vid köp av Strömsländan lina
Paketets värde totalt 1460:-
På köpet utan extra kostnad

Skulle jag ha köpt om jag va i din situation.
Jäklar bra spö som du inte växer ur, så att säga.

JerkMaster
2004-01-27, 21:44
strömsländan tror jag skulle va bra!

maryland
2004-01-27, 22:05
Det är ju samma fabrikat.

Flugspöna från Flyfisherman:
__________________________________________________ __

Bäckslandan, ett lite långsammare nybörjarspö.

Strömsländan 3, är den klassiska modellen, mediumaktion.

Strömsländan Soft, långsam aktion, härligt fiskespö.

Strömsländan SS, snabb aktion.

Strömsländan Lyx, mediumaktion, min favorit.

Fjällsländan LX, aktion mitt emellan Lyxen och SS.

jst
2004-02-18, 17:42
Istället för att börja en ny tråd hakar jag på denna :)

Jag tänkte börja flugfiska och undrar vad man ska tänka på när man köper spö och rulle. Ingen idé att diskutera olika märken m.m. Genom åren har man ju lärt sig att inte köpa allt för billigt skit eftersom det oftast dödar intresset. Vattnen där jag hade tänkt mig utöva denna ädla konst är små tjärnar och mindre vattendrag. Det finns ju så mycket att välja på, olika storlekar, 2 delat, 3 delat osv. Rullar finns ju också i en mängd olika varianer. Naturligtvis får man prata med säljarn i fiske affären, men dem är ju trots allt säljare och därför vore det intressant att höra vad ni tycker.

Har naturligtvis tittat på Fjällsländan LX flugspöt + jubiluemspaket, vilket verkar intressant.

Men som sagt: om ni vore nybörjare idag, vad skulle ni då ha köpt och varför?

maryland
2004-02-18, 19:37
Enkelt skulle man nog kunna uttrycka det som så;

Riktigt billig fiskeutrustning är helt enkelt skitgrejor rakt igenom, som varken håller eller ger någon glädje i hantering och i själva fiskandet.
Skall till varje pris undvikas.

Riktigt dyr lyxutrustning bör också undvikas, eftersom man som nybörjare för det första inte vet om och vad, som i detta fall, flugfisket är din grej.
Dessutom är skillnaden marginell generellt sett.

Återstår då när det gäller flugfiske, mellanprisutrustningen (spö, rulle, lina) för mellan 2000:- till 3500:-, som tillåter att du utvecklas till en skicklig flugfiskare och verkligen ger mersmak.

OBS! Begagnatmarknaden på flugfiskegrejor är värd att kolla.

roffe
2004-02-18, 20:15
Ett tips på begagnat är på Crilles flugfiske..

Giddens
2004-02-22, 22:34
Fjällsländan är nog ett bra alternativ. Har ett i klassen 5/6 och spöt upplevs som riktigt trevligt. Vad som bör tilläggas är att jag inte anser mig alltför rutinerad vad gäller just flugfiske.

Rulllen som hänger med har en vettig slirbroms men är kanske lite i det tyngsta laget för fiske i klassen 5/6. Ser frram emot att pröva spöt med en betydligt lättare rulle i sommar.

Kollar själv efter spö och rulle till gäddflugfiske. Kanske finns det någon här inne som har erfarenhet av Monterra 9,9' i klassen 7/9 (låter konstigt)?

maryland
2004-02-23, 13:38
Det har helt klart gått troll i det här med tung resp lätt rulle för flugfiske.

Skulle vara intressant att höra hur ditt spö balanserar.

Sätt på rullen, dra ut hela klumpdelen genom spötoppen och häng ut den genom fönstret.
Lägg sedan spöt (korkhandtaget) på ditt pekfinger och kolla var balanscentrum hamnar.

Behöver du flytta fingret ut på klingan så är rullen för lätt och hamnar fingret mycket nära rullen så är rullen tämligen tung för spö/lina.

Giddens
2004-02-23, 16:45
Bra. Det måste jag prova.

Frågan kvarstår dock om perfekt balans alltid är möjligt att kombinera med personliga preferenser. Om det vet jag väldigt lite. Blir väl varse i sommar!

Tack för tipset.

maryland
2004-02-23, 20:03
Helt klart är det så i alla fall, att en för lätt rulle skapar en sämre pendel och det blir jobbigare att kasta en hel dag.

Skulle i ditt läge inte bekymra mig över just detta, tror din rulle är helt ok.

Lägg din energi och penningar på att se till att du är helgarderad inför säsongstarten.
Finns ju lite annat smått och gott att fixa med.