Visa fullständig version : Film: Abborre i akvarium
Filmen är 6 Mb stor och 2:33 minuter lång. Man ser Abborren när den jagar sitt byte.
Länk till filmen på BitTorrent
http://static.thepiratebay.org/downloadtorrent/3359238.torrent/Pray_vs_predator.3359238.TPB.torrent
Nu finns även denna film på Fiskesnack-servern:
http://www.fiskesnack.com/filmer/2004-01-29_Prey_vs_predator1.wmv
Stargazer
2004-01-29, 21:00
vilken skön film =)
abborrar är så himla fina.....
Mange Wiberg
2004-01-29, 21:05
hahaha rätt ballt:P blir väll rätt dyrt i längden för fiskarna borrarna försökte äta såg onekligen ut som vanliga akvariefiskar
Ja de var vanliga akvariefiskar, men de får laxbitar i vanliga fall. De blir ju inte särskilt mätta på några guppis så det skulle nog kosta en del att bara ge dem det;)
Är det lördagsgodiset eller? ;)
hehe Kyssgurami ? :)
testa olda några Zebra-ciklider... de ynglar tillomed i en hink typ :P de får typ 200 yngel som växer upp till 5 cm på 3-4 månader :=
Martin_G
2004-01-29, 21:14
De var lite mer avvaktande än min gädda var när jag hade en i akvariet, då var det inte så mycket "förspel" :)
/Martin
De hade fått en del mat innan. När jag släppte i en slöjsjärt för ett tag sen var den borta på 2 röda.
Men det åt ju aldrig den stackars fisken :)
nej jag missade att filma när den slukade:(
big fisher
2004-01-29, 21:58
abborren är riktigt skön .... yo
Det står ju bara att filen inte hittas, hur får man ner filmen??
Anyway, jag hade också abborrar i akvarium förut. Det som förvånade mig var att de var så fruktansvärt agressiva. En liten abbis på ca 20 cm smällde i sig två stycken tiocentimeters mörtar på raken. Det värsta var att det gick så fort, från det att mörten damp ner i vattnet tills det att den var svald dröjde det max två sekunder. Jag begriper inte hur den lyckades vända mörten i munnen och svälja den så snabbt att jag inte ens han registrera händelseförloppet. Helt otroligt!
Hmmm låter lite väl otroligt att en 20cm skulle ta två 10cm och så fort. Några vändningar i munnen har jag inte registrerat då de bara suger i sig bytet till skillnad mot gädda som hugger bytet först för att sedan vända det.
Nej, inte två mörtar på två sekunder, två sekunder per mört.
Låter ändå ganska otroligt
Otroligt men sant.
Hur agressiva de är beror väl också på hur hungriga de är. Mina abbisar fick endast levande mört som jag åkte och metade, det gick några dagar mellan måltiderna mao.
Den största abborren attackerade även sin polare som inte var särskilt mycket mindre (ca 15 cm). Den fick han (hon) dock inte in i munnen.
El Crapone
2004-01-30, 00:30
Hehe, ascoolt ju!
Riktigt vacker film också.. mycket fint!!
Mikespike82
2004-01-30, 02:06
hehe söt abborre, roligt att se fiskarna under vattenytan :-)
Trevlig film...bra stämning ;)
Tackar för allt beröm, men lite konstruktiv kritik/tips skulle jag må bra av med.
Trevlig film! haha kan man ha Abborrar i akvarium, det måste jag testa nån gång! :D
Andreas Andersson
2004-01-30, 20:02
Den var cool.
Synd att man ej har akvariet kvar ;)
Originally posted by Ë!
Otroligt men sant.
Hur agressiva de är beror väl också på hur hungriga de är. Mina abbisar fick endast levande mört som jag åkte och metade, det gick några dagar mellan måltiderna mao.
Den största abborren attackerade även sin polare som inte var särskilt mycket mindre (ca 15 cm). Den fick han (hon) dock inte in i munnen.
Ja säger du det så måste jag ju tro på`t;).
Originally posted by Rasmus
Ja säger du det så måste jag ju tro på`t;).
Hehe, visst...
Är det bara jag som inte kan ladda hem filmen? Internet Explorer flashar bara upp ett felmedelande om att filen inte går att hitta, försök senare, etc. Surt...
sega borrar! när jag matade mina med mask, typ 10cm långa ibland så högg domdirekt nästan och slogs med masken på botten, det var grymt!
Fint akvarium måste jag säga, hur många liter är det på? Jag blev lite sugen på att köpa ett akvarium, men det får vänta tills man har eget boende.
Häftig film måste jag säga!
Lite mörkt kanske men abborren såg helt klart grym ut.
Originally posted by pontus
Fint akvarium måste jag säga, hur många liter är det på? Jag blev lite sugen på att köpa ett akvarium, men det får vänta tills man har eget boende.
Det är på ca 400l
ska nog skaffa ett 200-250 l och ha en liten gädda. förut hade jag borrar i mit 64 liters men dom var pyttesmå..coolt endå!
Köp gärna ett större akvarium då det inte blir skitigt lika fort. Jag tycker att mitt är rätt lagom men det skulle inte skada med några hundra liter till;). men sen är det ju en platsfråga också.
var fick du tag i borrarna??
Filmen ligger numera på BitTorrent. Se länken högst upp om du vill ladda ner ... :)
Ingen som hostar filmen på nån gammal hederlig webserver eller så? Orkar inte sätta mig in i detta med torrents...
Det vore kanon om någon vill "hosta" filmen även på traditionellt sätt. Tyvärr pallar inte min lina av det så BitTorrent är bästa alternativet just nu.
sutarfeber
2005-07-28, 20:18
ingen som vill skicka på msn eller någon som har den på webserver så man kan tanka den? mitt torrent funkar inte och jag ser att det finns andra som har samma problem...
Filmen finns även på sprocket.se för dem som inte vill ladda hem som torrent.
Där heter den prey vs predator
Tjena Rasmus! Har ett ciklidakvarium hemma här, nu snart blir det ett större, man kanske ska skippa ciklidplanerna helt där och har abborre istället? blir ett stort, 900 liter. Hur många och vilken storlek tror du är lämpligt? Ska man ha samma filterutrustning som till ciklider tros? :cheers:
/Mvh Olof
Jag är ingen akvarieexpert så det där med filter vågar jag inte svara på. Tror nog du kan ha ett stimm med 15-20 småabborrar eller 5st lite större (runt 1 hekto). De växer ganska fort så ta ett gäng små så kommer du se dem växa. Mina abborrar vart lite stissiga efter vintern och va inte som de hade varit innan. Tror det kan bero på att det inte blev vinter. Så någon form av kylning eller om man kan ha akvariet i ett uterum (där det inte blir minusgrader) är nog bra om man vill ha dem en längre tid.
Här är en länk till filmen http://www.sprocket.se/media.php?id=274
Klicka (eller högerklick/spara som) på "ingen bild"
Rockarn91
2005-08-31, 15:40
Jag vill gärna skaffa ett akvarium. Men jag är inte direkt "Förmögen"! Jag hade tänkt mig att ha ca.4-5abborrar. Så jag bara undrar om någon vet vad minimum på akvarium är till 4-5abborrar! Jag kollade på ett 25-liters men det kanske är för litet?
Nu finns även denna film på Fiskesnack-servern:
http://www.fiskesnack.com/filmer/2004-01-29_Prey_vs_predator1.wmv
:fiska1:Riktigt skarpa å fina ränder på den första borren i bild. Keep up the good work m8 x)
Jag är förvånad över att så många c&r fantaster tycker att det är helt okej att ha abborrar instängda i ett akvarium...
fiskarlinus
2009-08-10, 13:53
Jag vill gärna skaffa ett akvarium. Men jag är inte direkt "Förmögen"! Jag hade tänkt mig att ha ca.4-5abborrar. Så jag bara undrar om någon vet vad minimum på akvarium är till 4-5abborrar! Jag kollade på ett 25-liters men det kanske är för litet?
Kanske om du lägger till en nolla, då går det nog.