Visa fullständig version : Sökande till hösten 2010
Tänkte vi kunde kolla intresset och höra vilka som har planerat att söka till Forshaga akademin hösten 2010, både till Gymnasie och Yrkeshögskoleutbildningen, som det från och med nästa år skall heta istället för KY. :)
Själv planerar jag att söka Yrkeshögskoleutbildningen.
Storfiskaren
2009-11-02, 03:46
Klicka här ifall du är en som skall söka... (http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=3903)
:ordning:/ Storfiskaren
fillefisk
2009-11-06, 20:11
Tveka inte på att söka! Allting är så jävla roligt här, riktigt bra skola med bra upplägg och bra lärare.. roliga resor. Boendet är också hur bra som helst med den grymma gemenskapen mellan klasserna och kompisarna. Bästa jag gjort i mitt liv att flytta hit. Har varit hemma en gång sen jag flyttade hit en vecka innan skolan började.
Fiskarn0383
2009-11-06, 23:49
Hur ser studieplanen ut. Jag börjar väl bli för gammal men det var det jag ville läsa när gymnasiet kom men det blev naturvetenskap istället.
Jag tänkte söka nästa år.
Jag tänkte söka nästa år.
Det är väll ingen åldersgräns dit.....
Jag ska iaf inte söka
men ska ställa mig i kö för plats på ett äldreboende ,gäller att vara ute i god tid
jämtlandgädda
2009-11-10, 19:28
Jag ska söka
sommenfiskaren
2009-11-10, 19:42
jag skulle sökt om det inte va så att man inte kan läsa så mct av de grundläggande ämnena...
fillefisk
2009-11-16, 12:17
Sommenfiskkaren, Där har du helt fel. Jag var också tveksam till en början, eller rättare sagt min mamma och pappa var. Men dom kollade upp det ordentligt och vi åkte på öppet hus och så.Och nu går jag där. Vi har exakt samma ämnen som man har om man skulle gå samhäll, + de som ingår i de olika ämnena inom sportfiske. Så du får riktigt bra behörighet till att läsa vidare på högskolan. Be din mamma och pappa ringa och snacka med Peter Belin han kan berätta och förklara bättre :)
jämtlandgädda
2009-11-16, 15:53
hur stor chans är det at komma in med G i alla ämnen plus vg i typ 3-5?
det beror nog på vad alla andra som söker har för betyg, eller hur många som söker över huvudtaget;)
Jag ska söka dit iaf, jag har typ fyra G, tre MVG (om man räknar so som ett ämne), och resten VG.
Hoppas jag kommer in ;)
jämtlandgädda
2009-11-16, 18:51
det beror nog på vad alla andra som söker har för betyg, eller hur många som söker över huvudtaget;)
Jag ska söka dit iaf, jag har typ fyra G, tre MVG (om man räknar so som ett ämne), och resten VG.
Hoppas jag kommer in ;)
faan, hur orkar du plugga?
har bott i australien i tre år o skolan där suger på alla set om man inte går privat skola :(
hoppas ja kommr in :appl:
Muskytracker
2009-11-16, 18:53
KG? Du kan inte köpa en "Plats" om du nu trodde det?!!! :)
/MT
jämtlandgädda
2009-11-16, 19:53
Hej Erik "Beson" Börjesson; Du kan anmäla mig till hösten 2010 också! Hur gammal måste man vara för att söka? Finns det några snygga tjejer i klassen tror du?
We have to go for The Blondies!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Vill bara få en sak klar här:
Du driver eller? du e väll över 18, eftersom du har en trumman.com länk kanske du jobbar där lr nått
jag anske låter som en idiot men ja undrar XD
Muskytracker
2009-11-16, 20:01
Vill bara få en sak klar här:
Du driver eller? du e väll över 18, eftersom du har en trumman.com länk kanske du jobbar där lr nått
jag anske låter som en idiot men ja undrar XD
Ha, ha, ha! Gammal blir till slut äldst... Även för dig Leif.:cool2:
sommenfiskaren
2009-11-16, 21:20
mm, men jag vil läsa lite högreändå. har kollat på deras sida...
raketjohan
2009-11-17, 21:33
Jag ska söka. Det har varit 170-180 poäng för att ha en god CHANS att komma in. Man har 16ämnen och G=10
VG=15
MVG=20 så det är bara räkna om man e osäker.
Verkar vara ett otroligt bra gymnasium då jag var på öppethus för inte så länge sedan. Verkar vara chysta lärare och bra "fritidsunderhållning". Om poängen inte riktigt räcker så ska man inte ge upp! det brukar tydligen bli några reservplatser innan skolan börjar.
jämtlandgädda
2009-11-17, 22:14
Jag ska söka. Det har varit 170-180 poäng för att ha en god CHANS att komma in. Man har 16ämnen och G=10
VG=15
MVG=20 så det är bara räkna om man e osäker.
Verkar vara ett otroligt bra gymnasium då jag var på öppethus för inte så länge sedan. Verkar vara chysta lärare och bra "fritidsunderhållning". Om poängen inte riktigt räcker så ska man inte ge upp! det brukar tydligen bli några reservplatser innan skolan börjar.
jag ha inte tyska eftersom jag har bott i Australien och de suger på att lära ut språk i engelsktalande länder :-(
och sen har jag nog IG i jumpa eftersom jag inte har varit med då jag är skadad och inte har läkarintyg :S
det blir inge bra 150-170 poäng an jag få
sommenfiskaren
2009-11-17, 22:25
men fiskerelaterat kan det däremot bli fiskerelaterat på gymnasiet, marinbiologi är ju väldigt intressant. känns som att det är ett bra sätt att bidra till något viktigt i samhället(självklart är alla jobb nödvändiga, annars skulle de ju inte finnas).
Har hört mycket gott av bekanta som har gått forshaga genom åren, MEN om man har tänkt sig läsa vidare inom nånting naturvetenskapligt/tekniskt efteråt krävs i princip alltid matte D, fysik B, kemi B, biologi B. Så har man tänkt bli marinbiolog efteråt och inte vill läsa på komvux ska man nog tänka efter när man gör sitt val.
sommenfiskaren
2009-11-17, 23:11
Jo, det gäller ju att veta vad man vill göra efter och vad man vill få ut av sin utbildning. Jag skulle säkert älska att gå på forshaga lika mycket som de andra som söker, men sen kommer tiden efter då jag antagligen vill göra nåt anorlunde tll vad man gör där
jag ska söka
kommer bli fett kul! :winner:
Andreas.
2009-11-22, 12:50
Jag funderar på att söka dit, dock kommer det nog absolut inte bli mitt första val då jag hammrat och sågat sen jag föddes, Bygg blir nog första valet, Forshaga kommer nog på 4-5 plats... Skulle va gött o få lite synpunkter av någonsom har gått ut från Gymnasiet som kan ge lite för och nackdelar med gymnasiet och även vad man kan göra efter gymnasiet med dom kurserna man gått.
fillefisk
2009-12-20, 00:16
Intagningspoängen höjs för varje år nu.. Så se till att plugga så ni kommer in!
Om jag inte hade gått 2 år redan på gymnasiet så skulle jag lätt söka dit! Kul att jobba med något man gillar. :ordning:
Hade 270p så borde ha kommit in iaf.
ninjaboy
2010-01-19, 18:22
På den gamla goda tiden när jag gick där så fanns det ett "Studiespår" på "Elevens val". Då hade man ju 300p att lägga på att läsa extra kurser för att ha bättre behörigheter efteråt. Pluggisarna valde detta och vi andra valde roligare ämnen. Eftersom jag var en av de andra så hamnade jag på komvux nu när jag kom på att jag vill bli nått när jag blir stor. Men man har alltså alltid en valmöjlighet och är man ambitiös så kan man gå i F-haga och ändå ha en juste behörighet när man lämnar skolan.
Jäderholm
2010-01-24, 15:58
Du fillefisk ja är då iaf inte ett dugg nöjd med skolan som du säger att du är! Uppbyggd på mycket rykten och lögner! Och knappt nått praktist fiske! Hämskt mykcket att sitt vid en skolbänk hela dagarna! Och det värsta är boendet! Man lever typ i auschwitz förhållanden med väldigt hårda regler och massa regler som kommer till som man inte har en aning om! Och hyran är överdrivet hög om man väl vill börja på skolan försök hitta privat lägenhet säger jag bara!.. Jag tycker iaf att jag gjorde bort mig som börja här!
fillefisk
2010-02-16, 16:03
Lyssna inte på Joel han snackar bara skit;)
jag tänkte ju söka till forshaga först, men sen träffade jag min tjej och då kändes det ganska tråkigt att eventuellt flytta typ 17 mil österut i höst hehe.. så jag sökte i alla fall realgymnasiets äventyrsturism-linje här i västerås i första hand, och det verkar som en rätt bra linje det med :)
Jag funderar på att gå yrkeshögskoleutbildningen i höst. Några som har något att säga om den?
Bigfisher
2010-02-16, 21:49
Hade varit kul att se fördelningen killar/tjejer i klasserna....
fillefisk
2010-02-17, 20:13
PutteK du kommer missa något om du inte flyttar pga av tjejen.. 17 mil är inget att åka hem över helgen!!!
Som ni ser finns det olika åsikter om skolan precis som med allt annat.
Jag skulle säga att skolan passar dem som är ambitiösa och vet vad de vill göra av sitt liv samtidigt som de vill uppleva något nytt. Man bör heller inte ha för höga förhoppningar vad gäller fiske i praktiken men resorna som ingår är i regel bra.
Vet man inte vilket mål man har efter skolan är det lätt att man hamnar efter. Många lägger fiske före skolan allt för hårt, väljer bort för framtiden viktiga kurser och går ut med x antal ign.
Sen passar det självklart de som vill vara vindförvåg utan föräldrar i närheten, strunta fullständigt i skolan och bara fiska/festa också. De kommer med sannolikhet sluta med dessa ign.
Själv tycker jag att skolan är bra organiserad, det gäller bara att ta vara på friheten och möjligheterna rätt.
Om jag inte hade gått 2 år redan på gymnasiet så skulle jag lätt söka dit! Kul att jobba med något man gillar. :ordning:
Hade 270p så borde ha kommit in iaf.
Attans, här hade jag tänkt att komma och "flasha" med mina 265 poäng ;)
Samma sak här...funderade på det men kände inte direkt för att flytta hemifrån än. Jag går andra året på gymnasiet nu jag också. Låter som en bra skola dock.
Hade varit kul att se fördelningen killar/tjejer i klasserna....
tror att det är 2 eller 3 tjejer i hela sportfiske, altså ca 84killar och 2-3 tjejer, dock så finns en hundsportlinje med ungefär samma fördelning fast tvärt om.
ludde863
2010-04-21, 19:54
Jag har sökt och kommit in preliminärt. Är det viktigt att kunna olika fiskemetoder innan man börjar på skolan? Jag kan tex inte flugfiske.
oddcurve
2010-04-21, 20:14
ludde863, det är det som är meningen att man skall lära sig?:)
Jag funderar på att söka yrkeshögskolan, vore kul o höra vad det är för medelålder där.
Jag har sökt och kommit in preliminärt. Är det viktigt att kunna olika fiskemetoder innan man börjar på skolan? Jag kan tex inte flugfiske.
som oddcurve ovanför mig sa så måste man inte kunna alla metoder, ja har t.ex. nästan aldrig flugfiskat och aldrig trollat men ändå fått VG i sportfiskemetoder, men om du inte kan flugfiska så är det bäst att du lånar hem ett spö från skolan och tränar på flugfiske på fritiden.
jerkidiot
2010-05-13, 12:14
har funderat på att söka men bor ca 70 mil ifrån har hund å tjej så måste hitta en privat lägenhet samt ett helgjobb och tjejen ett jobb med för den här jävla a-kassan hjälper ju inte om jag skulle börja studera på heltid tyvärr..
tänkte ifall gå yrkesutbildning. är för gammal för gymasiet..
jag står som reserv 12 på yrkesutbildningen. men jag funderar på att åka upp till uppropet och hoppas på det bästa. har hört om folk som gjort det och kommit in på det sättet
FiskarN.1
2010-06-28, 15:19
jag kom in på Gymnasiet, och undrar om det är någon mer här som har kommit in?
Nickefish
2010-06-28, 20:31
jag kom in på Gymnasiet, och undrar om det är någon mer här som har kommit in?
Jag kom också in! :appl: Då ses vi kanske där:fiska1:
FiskarN.1
2010-06-29, 18:03
Jag kom också in! :appl: Då ses vi kanske där:fiska1:
jaa det gör vi. adda min msn nilsson.1994@live.se
Nickefish
2010-07-01, 10:22
jaa det gör vi. adda min msn nilsson.1994@live.se
Addat o klart!:winner:
Nickefish
2010-07-01, 10:22
Någon mer som kommit in?
FiskarN.1
2010-07-01, 10:53
Addat o klart!:winner:
gott :appl:
raketjohan
2010-07-06, 21:23
jag har kommit in =)
Nickefish
2010-07-07, 09:50
jag har kommit in =)
Gött!:cheers: Adda min msn: niklas.r.lundgren@hotmail.com
Nickefish
2010-07-07, 09:54
Kan man se alla som kommit in nånstans? Hemma i borås har det kommit ut listor på internet över vilka som kommit in på de olika skolorna...
EliasNygren
2010-07-11, 22:25
jag har kommit in!:)
Niklas från borås???
jag e född där o uppväxt utanför:)
Nickefish
2010-07-12, 09:06
jag har kommit in!:)
Niklas från borås???
jag e född där o uppväxt utanför:)
Haha jepp jag bor i borås! :P Adda min msn: niklas.r.lundgren@hotmail.com
Var i borås är du uppväxt?
EliasNygren
2010-07-12, 23:11
japps=) o vi ses om 1 månad:)
Har 245 i betyg men ska nog satsa på att bli något.
Nickefish
2010-08-23, 17:41
Vad menar du med att satsa på att bli något?
PojkenMedKepsen
2010-08-26, 00:25
Helvetes djävulskap! Missat att denna fanns som annat än Gymnasieutbildning!! Detta skulle jag ju sökt till denna hösten!! :oj:
Någon här som gått den som KY-utbildning?