handdator

Visa fullständig version : Plattsfiskmete utrustning

Whisky
2009-11-04, 23:34
Tänkte jag skulle prova på lite plattfiskmete i norge nästa år.
Skulle därför behöva lite tips på ett skönt "lätt" spö och vilka färdiga tackel jag ska köpa.

Gurrinho_Sportfiskaren
2009-11-05, 08:29
Använd inte köpetackel. Gör egna istället. Det blir billigare och mycket bättre.
Som spö tycker jag att du ska ha ett 9 fots 20-40 eller 30-60 grams spö.

mementomori
2009-11-05, 09:19
Jag skulle vilja hävda att just plattfiskmete från båt är den enda gången som ett bra spö fiskar (avsevärt) bättre (pimpel räknar jag inte:)).
Köpte ett billigt pillemetespö på fiskekompaniet i malmö som jag är grymt nöjd med.
Comoran Seacor Red pilk 40-125g. Väger i princip ingenting och är 8 fot långt.
Man skulle kunna känna ett linebite från en tobis med det;)
Passa på NU, de har 40-80% rea på allt. Spöt kostar ca 750 kr normalt, tror att spöt har 40% rabatt, så lite drygt 400kr.

Vad många tror är att man ska ha ett vekt spö för att se huggen. Det funkar bra om du lutar spöt mot något på land. Men håller du det i handen, så ska det vara lite grövre. Eftersom man inte är alltför stadig på handen så ser man inte de försiktigare huggen, i synnerhet inte de från den försiktiga rödspättan. Med ett styvare spö känner du dom istället.
Det sägs att jerkbaitspö ska fungera ypperligt.

Så styvt och lätt är melodin från båt.

Och som sagt, strunta i köpetacklen. Rödspättan "vill" plocka betet direkt från botten så gör dina tackel med släp! Upphängare fungerar betydligt sämre, och har aldrig sett köpetacklel utan upphängare endast. På dessa kommer du i princip bara fånga sandskäddor.

oringen
2009-11-05, 10:37
Själv använder jag lite olika. Oftast blir det ett Fenwick triger stick7 fot grymt spö till både gädda lätt torsk fiske upp till 150gr och plattis mete.
Till det använder jag en calcuta 300 med 0,17,, spiderwier. Alt 6500 pro rocket 0,15-0,17
Går jag under 100gr kör jag på 9 fot 60gr spö 0,15-0,17 lina.5000-6000 rulle

Över 100gr så har jag ett cantana boast qvier spö tänkte till lite grövre mete men fungerer kannon till plattisar med 100gr+ sänke. Rulle 6500 alt calcuta på det med.

Så alltså ett spö 7-9 fot som klarara ca 100gr 0,15-0,17 flätlina.

Tycker själv 150gr jerkspö går bort enda fördelen med de är att de är lätta men de är ju styva som 20-30lbs spö. Men hittar man ett spö 7fot + ca 80-100gr så går det bra.
Mitt spö är klast till 60gr har jag för mig men det är ite spec och klara pilkar upp till 125gr hur bra som. Kan bero på att det är kort kastar iofs 100gr vi gäddfiske med det med utan att behöva va försiktig. Borta ur sortimenetet och är nog inget spö som är tänkt för svenska marknade igentligen (oz klasat)

Men jag tycker styva Jerk spö och klumpiga sladriga båt spö går bort helt. Även om mitt cantana quivet boat gör jobbet bra, mn dte är ju gjort för enda målet. Har du något spö hemma 7-9 fot med hyfsta drag i en en kast vikt 80-120 gr så kör på det.

Har du inte grejer och inte kommer att komma iväg på sånt fiske så ofta så köp ett 8fots 100gr gäddspö om du fiskar sånt annars. Sen en rulle i stl 6000 till det. Så har du ju och använda hemma med.

Bly alt typ wiggler pilk lockar lite mer! Köp en massa slang och pärlor och bra krok bästa krok jag hitta i butik nu är KAMASAN BAIT HOLDER H58 köp de i stl 1-2-4 så klara du dig. Bra slang kan va svårt att hitt en som slår alla andra är darts 3mm grön och röd (är rosa)De mätter yter måtet på slangen de flsta andra inner måtet.

Måtet på tacklena jag använder har fungerat bäst med 30*30*30*30 cm .
Två hemska bilder på tackel dä det undra är populärsat men det övre fiskar klart bäst i alla fall och jag eller en vän håller spöt. Vid fiske efter spätta använder jag wiggler som vikt vid fiske efter skruba bly. Skrubban vill som spättan ha ett aktvivt fiskat tackel men det verkar bättre att använda bly och ibland kuna "ankra" tacklat.

oringen
2009-11-05, 10:53
Va själv och titta på ett prolodic slö spin 8 fot till 100gr som verka bra. Vill ha en fot eller två till. Fiksar mest med 7 fot nu. Någon som har några andra bra tips på såna. Tur båt 7fot pga av underhands kast men vill ha 8-9 till små bå
Det där med tackel om man inte orkar knyta själv så finns det helt ok att köpa nu för tiden! Men då ska du handla i en affär där fisket fins i närheten.

Sportfiskedepån i Helsingborg har även "hem gjorda" spätte tackel. Samma som den jag rita av så finnt på nedersta bilden.

Patrik (Team Poseidon)
2009-11-05, 11:28
Jag skulle vilja hävda att just plattfiskmete från båt är den enda gången som ett bra spö fiskar bättre (pimpel räknar jag inte:)).
Köpte ett billigt pillemetespö på fiskekompaniet i malmö som jag är grymt nöjd med.
Comoran Seacor Red pilk 40-125g. Väger i princip ingenting och är 8 fot långt.
Man skulle kunna känna ett linebite från en tobis med det;)
Passa på NU, de har 40-80% rea på allt. Spöt kostar ca 750 kr normalt, tror att spöt har 40% rabatt, så lite drygt 400kr.

Vad många tror är att man ska ha ett vekt spö för att se huggen. Det funkar bra om du lutar spöt mot något på land. Men håller du det i handen, så ska det vara lite grövre. Eftersom man inte är alltför stadig på handen så ser man inte de försiktigare huggen, i synnerhet inte de från den försiktiga rödspättan. Med ett styvare spö känner du dom istället.
Det sägs att jerkbaitspö ska fungera ypperligt.

Så styvt och lätt är melodin från båt.

Och som sagt, strunta i köpetacklen. Rödspättan "vill" plocka betet direkt från botten så gör dina tackel med släp! Upphängare fungerar betydligt sämre, och har aldrig sett köpetacklel utan upphängare endast. På de kommer du i princip bara fånga sandskäddor.

Jag har också ett sånt spö Jonas är nöjd med mitt också. Men jag väntar fortfarande på mitt maxximus 8 fots 10 - 20 ib dom är perfekta till metet men priset ligger på 1500 kr, man är ju lite prylgalen:) När vi pillemetar så använder vi 99 av 100 gånger 100 gr wiggler eller något liknade 100 grams drag. Spöet ska klara kastvikter på mellan 40 - 120 gr, det tycker jag är perfekt. Vet att många också använder spö som pallar för vikter mellan 30 - 60 gr men jag tycker det är helt för klent, även jerkbaits spö fungerar bra.

När det gäller tacklet så får man oftast dom flesta fiskarna på släpet och när det gäller rödspättan så är dom mycket försiktiga nappare, så när man lyfter tacklet så sitter dom där. Vissa dagar går pärlor och sånt hem och andra dagar så är dom inte speciellt förtjusta i det. Skrubban och sandskäddan är inga försiktiga nappare direkt och dom tycker om spinnarskedar, pärlor och annat krims krams. Köpetacklen utan krims krams fungerar utmärkt inne i hamnarna det har det gjort för oss i alla fall det verkar som tackel med pärlor lysslang inte går hem riktigt där, men ute på havet är det tvärtom. Dom tackel vi använder består av en upphängare och ett släp som är mellan 30 - 60 cm långt. Något annat som är viktigt att tänka på det är att alltid köra med flätlina vid pillemete.

Var i Norge ska du fiska ??

oringen
2009-11-05, 13:21
Jag har också ett sånt spö Jonas är nöjd med mitt också. Men jag väntar fortfarande på mitt maxximus 8 fots 10 - 20 ib dom är perfekta till metet men priset ligger på 1500 kr, man är ju lite prylgalen:) När vi pillemetar så använder vi 99 av 100 gånger 100 gr wiggler eller något liknade 100 grams drag. Spöet ska klara kastvikter på mellan 40 - 120 gr, det tycker jag är perfekt. Vet att många också använder spö som pallar för vikter mellan 30 - 60 gr men jag tycker det är helt för klent, även jerkbaits spö fungerar bra.

När det gäller tacklet så får man oftast dom flesta fiskarna på släpet och när det gäller rödspättan så är dom mycket försiktiga nappare, så när man lyfter tacklet så sitter dom där. Vissa dagar går pärlor och sånt hem och andra dagar så är dom inte speciellt förtjusta i det. Skrubban och sandskäddan är inga försiktiga nappare direkt och dom tycker om spinnarskedar, pärlor och annat krims krams. Köpetacklen utan krims krams fungerar utmärkt inne i hamnarna det har det gjort för oss i alla fall det verkar som tackel med pärlor lysslang inte går hem riktigt där, men ute på havet är det tvärtom. Dom tackel vi använder består av en upphängare och ett släp som är mellan 30 - 60 cm långt. Något annat som är viktigt att tänka på det är att alltid köra med flätlina vid pillemete.

Måste lägag till att spinnarskedar och annat trams kan va bra til både skrubba skädda och spätta men i bland fiskar "rena" tackel bättre på samtliga arter,

Angånede köpetackel så menar jag att det fins spec tackel till båt fiske att köpa i butik som är hemgjorda alltså ej från fabrik. Köp några såna och gör en hög liknande. För en del fungerar bara desa tackel som sälj bla på www.fiskedepan.se

Den är den varjenten jag rittat nederst på min vackra bild ;). Fiskar själv mycket helre och efektivare med det övre både på skrubba, skädda och spätta.Men det är en smak sak,

mementomori
2009-11-05, 18:23
Men jag väntar fortfarande på mitt maxximus 8 fots 10 - 20 ib dom är perfekta till metet men priset ligger på 1500 kr, man är ju lite prylgalen:)

Har du redan beställt det? Vet att Thomas sålde dom på vandia för 1000 eller 1100 spänn förra året. Kanske finns de kvar, ska ut med dom imorgon så jag kan kolla upp det om du vill!

Patrik (Team Poseidon)
2009-11-05, 19:15
Ja det är beställt redan och jag får det i morgon fick det för 800 kr. Jaså du ska ut i morgon, vi ska ha klubbtävling på lördag med Vandia.

Men tack ändå...

mementomori
2009-11-05, 20:03
Ja Patrik, såg på din hemsida att du skulle ut på lördag, därför jag frågade.

Det där med flätlina....
Det var en som tipsade mig om att de dagar det är lite böljor på havet så är nylonlina mycket bättre. Anledningen till det är att man oundvikligen flyttar sitt sänke då båten gungar med en stum flätlina. Eftersom nylonlinan är elastisk så behåller man sänkets exakta position mycket lättare, fastän att man har linan spänd.
Har själv inte provat det vid pillemete i sundet, men nylonlina är ju trots allt inte så fruktansvärt dålig på att indikera napp, även om flätlina klart är bättre.

Metade på 35 meters djup i Bohuslän. Stensnultror och smörbultar gav utan problem indikation med nylonlina.

Fördelar och nackdelar med allt....

Patrik (Team Poseidon)
2009-11-05, 20:47
Ja Patrik, såg på din hemsida att du skulle ut på lördag, därför jag frågade.

Det där med flätlina....
Det var en som tipsade mig om att de dagar det är lite böljor på havet så är nylonlina mycket bättre. Anledningen till det är att man oundvikligen flyttar sitt sänke då båten gungar med en stum flätlina. Eftersom nylonlinan är elastisk så behåller man sänkets exakta position mycket lättare, fastän att man har linan spänd.
Har själv inte provat det vid pillemete i sundet, men nylonlina är ju trots allt inte så fruktansvärt dålig på att indikera napp, även om flätlina klart är bättre.

Metade på 35 meters djup i Bohuslän. Stensnultror och smörbultar gav utan problem indikation med nylonlina.

Fördelar och nackdelar med allt....

Jo men oftast vevar man hem tacklet ändå, men visst som du sa för och nackdelar med allt.

Fis-Herman
2009-11-05, 23:58
Jag kör oftast med ett Shimano Beastmaster 6.6 fots jerkspö och Tekota 600 LC. Har både känsla och ryggrad, funkar därmed lika bra till Öresunds pillemete som Östersjöns vrakfiske och det mesta Norgefisket.

Men jag funderar på att prova ännu lättare prylar till pillemetet, typ ett vertikalspö som normalt används för gös, som jag nyligen köpte. Nån som provat?

Wreckbender
2009-11-06, 00:05
Busterjerk soft är ett fint spö att pillemeta med. Bygger man om det, skalar av handtag och rullfäste, lindar på en ring till där nere, förlänger med ca 30 cm i nederdel och sätter rullfästet i skarven så blir det kanon. Är man inte van vid pillemetet och undrar vad för spö man skall ha så kan man känna på ett sånt och få ett litet hum om aktionen att jämföra med andra spön.

mementomori
2009-11-06, 05:04
Men jag funderar på att prova ännu lättare prylar till pillemetet, typ ett vertikalspö som normalt används för gös, som jag nyligen köpte. Nån som provat?

Jag provade faktiskt att vertikaljigga plattfisk i hamnen. Bytade ut jiggkroppen mot en räka och det fungerade riktigt bra. Man känner ju minsta pill med de spöna. Men spöna är ju ganska veka, så man kan dessvärre inte använda för stora vikter. Hade tillverkarna "skalat upp" dom så hade jag utan tvekan köpt mig ett till pillemetet. Vet att engelsmännen "vertikalfiskar" plattfisk på detta sättet med riktigt goda resultat. Det gav mig iaf idén att använda mig av denna metod på sjuryggen när den släpper till våren.

oringen
2009-11-06, 11:04
”PLATTIS” TÄVLIG FÖR SMÅ BÅTAR!

28-29 November med utgång från norra hamnen i Helsingborg
Start 08:00 Lördag slut 16:00Lördag
Start 08:00 Söndag slut 13:00

Start avgiften är 300:-/lag(Eller vad tycker ni?)

.Båt ramp!

Regeler!
Båt minst 4,5m
Max 3man per lag (Två lag får fiska från samma båt)
Flytväst eller annat flytplagg måste bäras under hela tävlingen.
Allt fiske med spö är tillåtet.
All öring och lax som eventuellt fångas måste omedelbart återutsättas pga frednings tid!
VHF alternativt lämna in mobil numer där ni hela tiden kan nås är ett krav.

Art lista och poäng ( Poäng går efter ideal vikt dvs sandskädda 500gr =100poäng. En fisk kan max ge 150 poäng!
Rödspätta/spotta 1000gr 25cm
Sandskädda 500gr 25cm
Skrubbskädda 1000gr 25cm
Slätvar 1000gr 30cm
Piggvar 1000gr 30cm
Lerskädda 300gr 20cm
Bregskädda 600gr 25cm

Alla team/båtar får en båt bricka denna ska vara inlämna senast en halvtimme efter tävlingstidens slut annars riskerar laget att bli diskade. Dvs kl 16:30 lördag och 13:30 Söndag.

Kostanden för att delta 300kr per lag kommer att gå till priser och andra omkostnader (Ni betalar på plats senast 06.00 första dagen). Vi kommer även att försöka få ihop lite priser med hjälp av sponsring. Då vi detta året är det första och vi är sent ute hoppa vi på en rolig tävlig som kan ge inspiration till nästa år då vi har lite mer tid att fixa sponsring prisbord mm. Men den som fiskar bra ska inte åka hem utan trevliga priser. Detta kommeratt uppdatera ”as we go”

Vi intresse ring Patrik Johannesson 12.00-20.00 På 0709-205031

tsunami
2009-11-07, 01:47
Om ni är sugna på ett riktigt supervertikalspö så har varuhallen hobby i Ängelholm shimano blue rose spön till halva priset! helt sjukt grymma spön som väger absolut ingenting, de är till för speed jigging men de vekaste modellerna är klassade för upp tillca 150g och bör funka super för vertikalfiske efter plattisar! sen så har spöt även ryggrad för att bända upp riktigt stor fisk så även något att ha med på semestern! Bengt på varuhallen har fått hem en sändning specialprylar som inte finns i sverige så om ni vill något extra är det värt att kolla upp, köpte själv en stradic 10000 och ett shimano aspire 9 fot extra heavy som man kan bomba iväg 200g plus jiggar och annat gött med ska bli kul att testa lite spinnfiske i Norge som omväxling!

Whisky
2009-11-08, 02:13
Använd inte köpetackel. Gör egna istället. Det blir billigare och mycket bättre.
Som spö tycker jag att du ska ha ett 9 fots 20-40 eller 30-60 grams spö.

Perfa, har ett 9fots 20- 50g spö liggandes som jag tidigare körde som bottenmete av regnbåge. Kör nu mestadels bara ul här i sverige.

Whisky
2009-11-08, 02:17

Inte riktigt bestämt ännu, men det blir nog kring senja.

Patrik (Team Poseidon)
2009-11-08, 08:20
Om ni är sugna på ett riktigt supervertikalspö så har varuhallen hobby i Ängelholm shimano blue rose spön till halva priset! helt sjukt grymma spön som väger absolut ingenting, de är till för speed jigging men de vekaste modellerna är klassade för upp tillca 150g och bör funka super för vertikalfiske efter plattisar! sen så har spöt även ryggrad för att bända upp riktigt stor fisk så även något att ha med på semestern! Bengt på varuhallen har fått hem en sändning specialprylar som inte finns i sverige så om ni vill något extra är det värt att kolla upp, köpte själv en stradic 10000 och ett shimano aspire 9 fot extra heavy som man kan bomba iväg 200g plus jiggar och annat gött med ska bli kul att testa lite spinnfiske i Norge som omväxling!

Du har ju båt Joahn och metar en del i sundet borde väl vara intressant med mete tävlingen framförallt en kul grej...

Till Whisky: Har du varit där innan då ?

Whisky
2009-11-08, 13:30
Du har ju båt Joahn och metar en del i sundet borde väl vara intressant med mete tävlingen framförallt en kul grej...

Till Whisky: Har du varit där innan då ?

Nix, blir första gången på senja.
Vi funderar lite kring mefjord eller torsken.

tsunami
2009-11-10, 00:32
Tjena Patrik!
Jag är sugen som fan! Men tyvärr jobbar jag Lördag.. Söndagen kan jag dock om ni bara kör en dag!? Annars en jäkligt trevligt grej, Jag är absolut på vid liknande grejor!! Tyvärr missar jag Malmö torsktävling också.. Jobbar i restaurangbranschen så helgerna är svåra att komma loss..

Patrik (Team Poseidon)
2009-11-10, 10:26
Tjena Patrik!
Jag är sugen som fan! Men tyvärr jobbar jag Lördag.. Söndagen kan jag dock om ni bara kör en dag!? Annars en jäkligt trevligt grej, Jag är absolut på vid liknande grejor!! Tyvärr missar jag Malmö torsktävling också.. Jobbar i restaurangbranschen så helgerna är svåra att komma loss..

Ok det var synd. Men det verkar lättare att få med folk en dag än hela helgen.

CERO
2009-11-10, 11:34

Denna typ av spö tycker jag är helt optimalt med tanke på bredden av användningsområde. Klarar tunga vikter men är lite längre och därmed, i allmänhet, känsligare än ett jerkspö.
Fiskar själv med 'Edge tpr trigger' sedan några år tillbaka som är 8,6ft med upp till 130g kastvikt och har blivit en klar favorit.
Det är väldigt lätt och känsligt men med en kraftig ryggrad och används för både pillemete, lätt/medel pilkfiske, gös/gädda och klarar näst största dipsy divern vid trolling utan problem. -Allround utan att vara påkig om man vill begränsa sin utrustning (som jag).

Rekommenderas!