Visa fullständig version : Utrustning till flugfiske efter havsöring/gädda
Hej, våren kommer närmare och jag funderar på att köpa flugspö/rulle lite grövre än det jag har på klass5/6..
Helst skall det fungera till både havsöring och gädda, och helst inte ett tvåhands..
Några tips på villken klass osv som fungerar till båda dessa fiskar?
vad tycker ni? Måste man ha tvåhands flugspö då man är ute efter gädda/havsöring?
hjälp;)
/Lars
Majakovskij
2004-02-01, 14:11
Är nog ingen som fiskar gädda eller kustöring med tvåhandsflugspö :) Kolla på enhandsflugspön runt #8/9 så ska du nog hitta det du söker.
www.guidelineflyfish.com
www.looptackle.com
Ok får kika lite, klass 8/9 bör fungera till både gädda/havsöring alltså?
Tycker själv att tvåhands ser lite klumpigt ut, förlorar känslan liksom,,
Vad har du för spö själv? vad fiskar du med det?
Du har bra priser här och valmöjlgheter. Även paket till det Du söker.
http://www.crillesflugfiske.se/
#8-9 är nog helt rätt, 9.6'. Och du ska inte ha tvåhands vid kusten, det blir bara bökit ;P
capricorn.se har också en hel del roliga saker till bra pris.
Yoxler vad var det du hade köpt för spö? var inte det tvåhands? vart fiskar du med det?
Jag har köpt ett tvåhandsspö, men det var för lax/hö-fiske i mindre åar och inte för kustfiske.
för gädda/HÖ fiske vid kusten kör jag med Loop BlackLine 10' #7/8. Skulle vilja ha ett nytt men det får vänta.
Varför inte ett 7/8 eller 8/9 med fightbutt?
Butt finns nästan på de flesta spön i den klassen och längden. och det är gött med butt, speciellt om man får på en fet fisk :)
Tjohoo det börjar klarna:) nu vet jag vad jag skall leta efter:) Hoppar över tvåhands och satsar på #8/9 9,6 fot enhants med BUTT:)
maryland
2004-02-02, 19:12
Tja, är du inkörd på ett så pass kvickt spö som Sage RPL+ för det lilla fisket, så kanske du skulle trivas med ett Sage 990-4, Xi2 för det stora fisket. :)
http://www.sageflyfish.com/sage_products/xi2series.shtml
Majakovskij
2004-02-02, 19:50
Nej man förlorar verkligen inte kastkänsla när man har ett tvåhands , man ska välja utrustning efter fisket och i de situationer man ställs inför vid lax och havsöring fiske i å och älv är tvåhandsflugspöt att föredra. När det är låg älv under sommar och höst kan man plocka fram ett enhandsflugspö även till de lite större vattnena utan problem. För att täcka en hel säsongs laxfiske i Norge,Mörrum,Emån,älvkarleby, Ljungan osv bör man ha en 15 fotare #10/11 samt ett lättare tvåhands runt 12,6 fot #8/9. Ska man tänka på ekonomin köp en 14 fotare i klass #9/10 som är lite mer allround. Jag ska dock göra mig av med 14 fotarn nästa säsong för att kunna täcka in fisket mer med en 15 fotare och ett lättare tvåhands. Har även lite enhandsspön att välja ibland ifall man känner för att fiska lite lättare.
men eftersom jag har ett klass 5/6 här hemma, så är det ett allround spö för grövre fiska jag är ute efter, gädda/havsöring/även strömmande vatten.. Frågan är bara vad jag skall satsa på! enhands eller ett lättare tvåhands??
maryland
2004-02-02, 21:24
De långa laxspöna är ju i allmänhet dimensionerade för att man ska stå och mala med roll/speykast och komma ut ordentligt i strömmande älv, dessutom dimensionerade för riktigt grov fisk.
Drog en 4 kg havsöring en gång, vid kusten, med ett 13 fot laxspö, inte spec upphetsande. Jo det va de faktiskt, men ingen riktig feeling.
Havsöring och gädda drillar jag (i alla fall) med ett 10 fot #8-spö.
Klart jag inte förväntar mig att få på en 15 kg lax vid dessa tillfällen som jag jagar öring/gädda efter kusten.
Jag tycker definitivt inte att man ska köra med tvåhands efter gädda/havsöring vid kusten, det är förbannat bökit och jobbigt. Mycket bättre med enhands. vid åar/älvar är tvåhands att föredra men så länge som det inte är för mycket ös på vattnet och man lär sig underhandskasta med enhands så är det nog inte några större problem.
Majakovskij
2004-02-02, 22:03
Ett tvåhandsflugspö har inte på kusten att göra.. däremot finns det dom som har customgjorda spön så man kan ha dom som både enhands och tvåhands
Hur mycket pengar har du tänkt att lägga?
Jag kör ett loop greyline #7 och det funkar hur bra som helst till kust fisket tycker jag. Är ganska stumt spö så går utmärkt att fiska med även i extremt hårt blåst med stora flugor. ( riktigt kast kanon och extremt skönt att drilla fisk med )
Har man lust att lägga typ 5000 så är det klart värt det tycker iallafall jag.
Flymaster
2004-02-03, 10:53
Jag flugar mycket gädda å jag körde me ett Loomis klass 7 9,6 fot ett tag me tycker inte de känns kul att drilla fisken med,så jag bytte ner mej till ett klass 5-6 Scierra spö å de känns fint, å de har jag ju fått en 8,4 kg gädda på utan några problem,men sen kommer ju problemet med att flugfiska i blåsiga väder då kommer nog ett grövre spö till användning,
Jo så länge som det inte blåser så går det med 5/6. men tyvärr så blåser det ju ofta mycket vid kusterna och då behövs ett lite kraftigare spö.
det kan också vara svårt att få ut stora gäddflugor med 5/6 spö men det hänger väl en hel del på teknik och lina.
nwestber
2009-03-12, 15:46
Hej, Jag hoppas inte jag hijackar denna tråd, Men jag undrar om det är någon som kör gädd fiske med ett långt 2hands spö. Jag är sugen på att köpa ett 15" 2hands spö och skulle vilja använda det i sommar för gädda också för att lära sig hantera det? fungerar det med långa spey kast med stora gädd flugor?
mvh Nicklass
Guideline
2009-03-12, 22:19
Tjenare,
Jag vet ju inte vilken budget du tänkt lägga. Själv har jag en 14fotare sage Z-Axis som är störtskön att kasta så nu ska jag köpa en 9fotare enhands klass 9. Inte ett av dom billigare spön men då jag bygger själv så blir priset ca hälften mot fabriksbyggt.
Det är mitt tips Z-axis 9fot klass 9.
Det finns ingen vits med ett 10fotsspö, om du nu funderarde på det, tyckar bara det blir onödigt mycket tyngre att kasta med och du kastar inte längre...