Visa fullständig version : Nytt skydd för skäret
Har under en tid testat ett nytt borrskydd. Är riktigt nöjd och har skrivit några ord om det på http://www.brofiske.net under tester. Lägger med en bild oxå...
Ja, en enkel, suveränt bra lösning. Har alltid haft svårt för de gamla skålskydden. Bara krångel...
Vilka borrar passar den till? Pris? Vart får man tag på en sådan?
Nu vet jag... Kollade på din hemsida...
Vad jag vet så finns dessa bara på CA Carlsson i Stockholm men det kan hända att det finns på flera butiker.
Ser bökit och farligt ut att pilla fast, det jag använder verkar va bättre, men har inte testat det där.
Uberola, nix, enkelt och smidigt, kolla in det hos din fiskehökare, han kan säkert ta men det, ser att du har en bit till Stockholm... Att tex skära sig går utmärkt även med de gamla skålskydden.
Jan-O. Har haft en förevisning idag på isen. Jag har sett hur det funkar och kan intyga att Jan-O har rätt.
Arne-Borrguru
Jag har inte det gammla skål skyddet direkt heller. Har inte en tanke på att byta. Mycket enkalre än det där, kan jag nästan lova. Ska fixa en bild tror jag.
jo dem är bra!men har funnits ett tag..
Quivertip
2004-02-01, 18:32
Jag har ett sådant skydd och är mycket nöjd med skyddet. Det sitter perfekt. Visst kan det vara riskabelt att sätta på och ta av om man har köldstela fingrar för endel, men inte för mig för jag är alltid som en kamin om händerna oavsett temperatur.
Det här funkar bra för mig, och verkar enligt mig bättre än det ni visar. Har inte set det laiv så jag vet ju inte.
Uberola; Den där är ju lätt att sätta på men onödigt klumpig att släpa på. Rantanens nya orginalskydd är kanonbra, finns att köpa som tillbehör. Små men i hårdplast.
Tycker itne dom är så klumpiga att släpa på, antar du menar medans man fiskar. Bara att knykla ihop och ner med det i skryllan. Fast å andra sidan har jag aldrig någon termos eller mackor eller dylikt att släpa på, då kan det tänkas va lite klumpigare.
Kg, visste inte att dessa funnits länge, såg dem för första gången i år. Nåväl, funkade som sagt riktigt bra... Ska köpa mig ett par till 200:mm: taren oxå. Ryms i fickan när man tagit av dom. Helt suveränt.
Uberola, ditt skydd är säkert utmärkt... Behåll du det.
Det vänstra borrskyddet är nån form av hemmagjord variant av en ihopnitad motorcykelslang, funkar hyfsat men kan vara lite svår att få av. Sen är det Jan Os variant som är bra och billig men kan ramla av om man lastar oförsiktigt i bilen. Längst till höger är Rantanens nya orginal som faktiskt fungerar bäst. Problemet är väl att den antagligen bara passar på UR-borren och ännu inte finns i 200 storlek.
KalleTking
2004-08-08, 14:51
Håller på rantanens skydd... Men det är ju en smak sak som allt annat..
Suveränt tips Jan O!
Mitt gamla skålskydd är så trasigt att polisens piketgrupp dyker upp så fort jag visar mig utanför dörr'n men min skarpslipade borr utan skydd...
Hoppsan, lite komiskt att den här trådeb dyker upp mitt i tropisk värme!!! Men visst är det ett bra skärskydd, har funkat kanon...