Visa fullständig version : Citadellet Landskrona
FireRaptor
2009-11-24, 00:46
Funderar på att prova lyckan i Citadellet nu innan vintern slår till ordentligt. Någon som kan ge lite färska rapporter, lite tips från coachen om vilka flugor som har gällt under de senaste veckorna, vattentemperaturer etc?
Någon som är sugen på att åka dit?
Tjena
Det som funkar bäst just nu är oranga nobblers och masken i rött och orange.
Sjunkande tafs är ett måste ,men det vet du.
Har inte varit där på ett tag,då jag lagt ner regnbågsfisket känns det som, men så här sent på året brukar dem flugorna funka utmärkt.
FireRaptor
2009-11-24, 20:28
Tack för tipsen! Sjunklina, jodå den finns alltid med. Faktum är att jag inte har tagit en båge på torrfluga/flytlina än. Det blir till våren. Du är inte sugen på en runda innan snön kommer då?
Fire jag skulle jätte gärna vilja följa med! Jag bor i Åstorp 2 mil utanför helsingborg. hör gärna av dig om du också e intresserad!
kör med färgglada flugor, har också hört att där skall simma en och en annan öring speciellt en på 6-7 kg
var där för 10 dagar sen och fick en öring på en vit "pattegris"
när skall ni dit kanske man kan hänga på
jag tittade på vädret nu :D torsdag ser bra ut. kan komma lite regn men det ska vara mest uppehåll :D så torsdag sticker jag nog dit tidigt på morgonen ;D hör gärna av er om ni är på :P
Torsdag kan vara bra,men jag kan inte tyvär.
tråkmånsar :D var och köpte nytt spö idag :P ett Shimano Vengeance :P mycket trevligt spö till bra pris :P
är det verkligen ingen som ska med i morgon på trevlig jakt efter båge/öring??
ps: var köper man fiskekort där? letat överallt men det står inte :(
Där är ett kontor vid vattnet tillsammans med en fiskevakt.
Du hittar nog,det är lätt.
Kringlan84
2009-11-26, 17:35
Precis som i Stenestad igår så tog jag en fisketur hit idag mellan 10 och 15 och det blev inte ett sk*t ännu en gång :S Orange, vit och oliv maraboustreamer samt en svart zonker användes men fick inte ett hugg. Gjorde dock inte så mycket eftersom jag var där även för att träna min kastteknik. Inte det bäst genomtänkta dock, andra gången jag flugfiskar och det blåste 9 m/s så hade det inte varit för luvan hade jag antagligen varit ett öra mindre, hade även haft en krok på huvudet :catfight: (vinden bytade riktigt ganska ofta).
Nåja hoppas på tredje gången gillt :sun:
Även idag var jag helt ensam hela dagen så jag kan inte härleda min uteblivna fångst till otur eller det faktum att jag kanske är en värdelös flugfiskare (än så länge) :winner:
FireRaptor
2009-11-26, 19:55
Det ser ut som att vi sticker till Björkadammen på söndag istället. Fanns inget större intresse av att åka till Citadellet tydligen.
men det e bra att du provar dig fram! Första gången jag var ute och viftade kom där en gammal man som visade olika kasttekniker ( väldigt uppskattat ) sen dess har jag klarat mig på egen hand :)
var ligger björkdammen då? jag är på bara det inte gäller 20 mil :P
Vid Vombsjön utanför sjöbo. :sun:
Jock Scott
2009-11-27, 19:08
Åk till Björka! Grymt trevligt och välordnat :appl:
180:- för dag kort = 2 firrar. Regnbågen, har fin kondis oxå. Det finns en och annan 3 - 5 kg firre i gänget där. Men de flesta ligger runt 1.2 - 2 kg.
Bara öppet lörd. och sönd. nu för tiden från 08:00 till mörkrets inbrott.
http://kartor.eniro.se/foretag/bj%F6rkadammen/karta/69377088
http://www.sportfiskarnaskane.se/aktuellt.html
Vi kanske ses där på söndag då?
Ska kanske dit med, dock inte bestämt om det blir lör eller söndag jag drar dit :sun:
Jock Scott
2009-11-27, 19:52
Vore kul å råkas!
Ser du en stadig äldre gentleman med långt, mörk blondt hår iklädd en ljus fiskeväst och grön fiskejacka med en massa spö reklam på, på söndag? Så är det nog jag. Kom över och snacka då om du vill? Då råkar du säkert på Fireraptor och kanske Banzai också.
det låter bra! Kan tyvärr inte på söndag, kalas och grejer. Men absolut värt en tur dit :)
FireRaptor
2009-11-28, 20:52
Det sket sig rejält med transport från Helsingborg till Björkadammen. Är det någon runt Helsingborg som har lust att ta en tur i Björkadammen imorgon efter regnbåge, hör av gärna av dig här i tråden eller via PM!
Jultomten
2010-04-10, 12:09
Är det någon som har varit på premiären i Citadellet idag ???? Undrar bara över hur fisket var där ??? Skall själv dit i morgon.
tjena alla, som tur är bor man 100 meter från citadellet, om någon av er ska fiska där så hör av er via fiskesnack, jag hänger gärna med :)
FireRaptor
2010-06-15, 14:30
Har tyvärr varit väldigt inaktiv under ett stort antal veckor pga. jobb. Hur går det i Citadellet, några nyheter?
Fiskare i Citadellet, hör upp!
johan0201
2010-06-15, 16:41
Var på citadellet fiskar ni? Vad går där för fisk
Jag va där för ca 2-3 veckor sedan på helgen. De hade släppt i nyligen.
Kvalitén på fisken är fin men dock var de väldigt små :( . Brukar sällan tappa en regnbåge som jag fått på kroken, men tappade nog ca 10 st denna dagen som jag drillat ett tag. De va försiktiga som fan :ordning:
Var mkt fisk där iaf, fick nästan en skrubba på fluga med ;)
FireRaptor
2010-06-16, 19:11
Jag va där för ca 2-3 veckor sedan på helgen. De hade släppt i nyligen.
Kvalitén på fisken är fin men dock var de väldigt små :( . Brukar sällan tappa en regnbåge som jag fått på kroken, men tappade nog ca 10 st denna dagen som jag drillat ett tag. De va försiktiga som fan :ordning:
Var mkt fisk där iaf, fick nästan en skrubba på fluga med ;)
Där ser man! Fick du upp något överhuvudtaget eller du tappade allt?
Vilka flugor är heta där nu?
johan0201
2010-06-16, 19:31
Är det bara fluga som gäller?
citadellet kan du spinnfiska och flugfiska, mete är förbjudet (tror jag)
johan0201
2010-06-24, 20:38
Vad fiskar man efter? Någon sida man kan få mer info på? fiskekort etc?
har aldrig fiskat där men dom sätter ju i främst båge som du fiskar efter! och vad jag läst här på FS så köper du fiskekort vid vattnet i en liten stuga (automat vet jag ej??) och de låg väl på 150 någonstans vill jag minnas...
johan0201
2010-06-26, 19:11
Om man ska spinnfiska, fungerar samma drag som man använder vid fiske efter havsöring? dvs spöket, tobys sandgrävlingen etc ?
de vågar inte jag svara på iaf, jag har inte spinnfiskat på säkert 5 år nu så jag har absolut ingen koll på något av de:P
johan0201
2010-07-19, 12:57
Långt om länge fick jag och sambon tummarna ur för att sticka och kolla läget på citadellet för lite fiske. Efter mycket letande inne på borggården så lyckades vi få hänvisningar till fiskekontoret, varpå vi möts av en stor skylt:
"Inget fiske på måndagar"
Visst är det typiskt? Så det var bara till att bege sig till bilen och köra hem igen.
För övrigt så tror jag inte alls att det kostar 120:- att fiska där, snarare 200:- om jag förstod skyltarna rätt
johan0201
2010-07-19, 22:07
Någon som har bättre koll?
HanDenDäraDuVet
2010-11-28, 10:11
tja, det kostar 200 kr att fiska där så får man fiska tills solen går ner, flug fiske är nog det som funkar bäst där. men vid spinnfiske funkar spinnare bra:) men funkar nog utmärkt med vanliga Hö drag också
Jultomten
2011-08-19, 18:50
Citadellet är det bästa put and take vattnet i skåne och dem har väldigt fin fisk har nästan varit där uppe varje helg hela sommaren och fått ful pott varje gång. Så det rekommenderar jag varm hjärtat ett kanon vatten. Och fisken kämpar riktigt mycket också.
Jultomten/ Flugfiske är livet
GoneFishinG
2011-08-24, 12:27
någon som ska till slottet till helgen ? :)
GoneFishinG
2011-09-09, 13:08
vilka grejer ni missat .. ojoj slottet har väldigt fint fiske samt väldigt fin fisk..kanonfenor o riktigt färgglada.. full pott 3 av 4 gånger .. en 3,1a igår Håller tävling den 1a oktober kommer släppa i fin fisk, kommer även släppa i fina öringar på 2 till 4 kilo sa dem igår..och det vill man ju inte missa:) fina priser dessutom ... kom och visa vad ni går för :cool2:
Nordstedt
2011-09-09, 17:48
Fisketävlingen på citadellet verkar mkt intressant frågan är bara om man får plats, känns som att i varje fall jag behöver lite utrymme för flugkasten :) någon som vet hur fullproppat där brukar vara ?
Jag var förresten på citadellet och fiska för första gången för 2 veckor sen, tog en fin båge på 1.2 :)
Har Citadellet någon hemsida där man kan läsa om tävlingen ?
haggis82
2011-09-09, 21:01
Är det någon som kan tipsa om flugval och ställen som kan vara bra imorgon? Är i stort sätt helt grön inom flugfisket. Var köper man fiskekort? Tar dom kort där? När det står spinnfiske, är det enbart spinnare då eller? Kan det vara bra med någon wobbler?
Nordstedt
2011-09-09, 22:52
Är det någon som kan tipsa om flugval och ställen som kan vara bra imorgon? Är i stort sätt helt grön inom flugfisket. Var köper man fiskekort? Tar dom kort där? När det står spinnfiske, är det enbart spinnare då eller? Kan det vara bra med någon wobbler?
Montana Nymf funkar bra finns lite olika färger, fiskekort köper du i den gula huslängan gå igenom en stor röd dörr, du ska gå till höger när du kommer in på området, (parkera vid plastikkliniken) tror inte dom tar kort.
Spinnfiske innebär fiske med traditonellt kastspö antingen haspel eller multi, du får använda vad för drag du vill, men spinnare och mindre Toby skeddrag brukar funka på regnbågen, har ingen erfarenhet med wobblers till regnbåge.
haggis82
2011-09-10, 05:47
Tackar! Får se om jag lyckas hålla i min streak nu då med flugfisket. Fått fisk varje gång med flugspöt än så länge. Streaken är uppe i hela 1 gång! :winner:
Edit: Det blev 2 fiskekort och 6 fiskar, på ca 5 timmar. Hade även 3 tappade och 6 som var efter flugan men som struntade i den precis intill den. Alla utom en fisk togs på en streaking caddis. Inte så stor fisk dock, största på ca 2kg. Men helt klart grymt fiske, så fort vinden låter mig försöka vifta lite igen så bär det av dit. :appl:
Nordstedt
2011-09-15, 19:18
Tackar! Får se om jag lyckas hålla i min streak nu då med flugfisket. Fått fisk varje gång med flugspöt än så länge. Streaken är uppe i hela 1 gång! :winner:
Edit: Det blev 2 fiskekort och 6 fiskar, på ca 5 timmar. Hade även 3 tappade och 6 som var efter flugan men som struntade i den precis intill den. Alla utom en fisk togs på en streaking caddis. Inte så stor fisk dock, största på ca 2kg. Men helt klart grymt fiske, så fort vinden låter mig försöka vifta lite igen så bär det av dit. :appl:
Gratulerar :) verkar som du haft ett härligt fiske :)
GoneFishinG
2011-09-17, 15:31
Tävlingen på slottet kommer kosta 450 kr per plyte. om någon vill veta :cool2: Det kommer vara 40 personer som deltar och man ska anmäla sig en vecka innan minst ,, va där igår och satte upp mig och en go vän på plats 35 och 36 så skynda om ni vill vara med :) ett jäkla pris men kommer sättas i finfin fisk ...Skitfiske
GangVa_Fiske
2011-10-13, 18:15
Hej, Jag hade tänkt åka och testa fiska i citadellet.
Är det någon som skulle kunna rekommendera några hotspots eller drag, jag spinnfiskar bara.
Tack i förhand :)
GoneFishinG
2011-10-14, 14:18
vibrax spinnare (röd kropp, koppar sked) koppartoby ,lillöringen , trutta , savage gears spinnare . tasmanian devil har jag fått på där också . småspinnare har gett mig bäst resultat där förutom fluga då såklart funkar även med småwobblers :) så det e bara att vraka och välja :) dem brukar inte vara särskilt kräsna där.. ett gott tips annars om man inte flugar är en kastdobb.. långsamt sjunkande med en grön/svart montana , eller något olivgrönt, då misslyckas man ej :) hoppas ja hjälpte dig med något.. och hoppas du drar ett par fina bågar eller kanske en go öring som går kvar efter tävlingen :cool2: .. bara du sparar ett par till mig :) Skitfiske
GangVa_Fiske
2011-10-14, 16:46
vibrax spinnare (röd kropp, koppar sked) koppartoby ,lillöringen , trutta , savage gears spinnare . tasmanian devil har jag fått på där också . småspinnare har gett mig bäst resultat där förutom fluga då såklart funkar även med småwobblers :) så det e bara att vraka och välja :) dem brukar inte vara särskilt kräsna där.. ett gott tips annars om man inte flugar är en kastdobb.. långsamt sjunkande med en grön/svart montana , eller något olivgrönt, då misslyckas man ej :) hoppas ja hjälpte dig med något.. och hoppas du drar ett par fina bågar eller kanske en go öring som går kvar efter tävlingen :cool2: .. bara du sparar ett par till mig :) Skitfiske
Tack så mycket för ditt toppen svar. :D
Köpte in några spinnare och småwobblers.
:)
GoneFishinG
2011-10-14, 19:01
inga problem , hoppas du får ett toppenfiske !
Mycket fisk runt 2-4 kg nu på citta. En vän drog en på 3,7 för någon dag sen. 20 minuter fick han hålla på med den. Riktiga kämpar:)
GoneFishinG
2011-10-15, 14:32
ja dem är väldigt fina där , drog själv en på 3,5 förra veckan ,, går ju kvar fina öringar sen tävlingen med :) såg en som cirkulera fram o tillbaks halva dagen vid bron på 6-7 kilo lätt ! brun och fin
Var i Citadellet några timmar idag på förmiddagen, Drog upp en regnbåge på runt kilot, härlig fart och bra fenor. Snacket om dem "stora" fiskarna gick runt där men dem flesta fiskar som kom upp idag under tiden jag var där låg runt kilo gränsen, Även vissa väldigt små ner mot 0,3-0,4kg. Dock informerades man innan man börja fiska att det fanns en del småfisk som dem fått med under förra fisk beställningen och om man skulle få upp någon av dem väldigt små så slapp man räkna in det i fiskefångsten.
johanbergqvist
2011-11-18, 21:35
Jag ska till Citadellet imorgon, och jag undrar om det går bra med en flytlina med en sjunkande tafs? eller ska man köra sjunklina?
skitfiske på er /J
Sjunklina, allt annat är hopplöst. Ställ dig vid utloppet. fiska tidigt. orange eller vit wollybugger. Boobisarna funkar alltid där. Lycka till
johanbergqvist
2011-11-18, 21:55
Aa okej! det är första gången imorgon så. jag ska dit 08.00 tidigare kan de inte bli ;) ... Yes då vet jag! Går orange zonker?
Tack!
Alla Zonker, superkaninen,masken funkar fin fint.
johanbergqvist
2011-11-18, 22:05
Yesbox, då kör vi på de. Tack för tipsen :)
Ingen rapport?
Nån som varit där senaste dagarna?
Podiceps
2011-11-25, 22:58
Var där idag tappade en på runt 3-4kg som slet sig. Aldrig varit med om en så stark båge riktigt kul. Dock blåste det som f*n så var väldigt svårt att kasta, men nöjd ändå. För det var första gången jag fiskade i vallgraven. Körde med flytlina men många säger att man ska använda sjunklina. Är det så djupt att man inte kommer ner även om man har lång tafs?
johanbergqvist
2011-11-26, 22:02
Tycker att det har varit OK fiske i graven den senaste veckan, var där i söndags och på onsdagen som gav 2 fina bågar samt 1 öring. Var tom 2 rödingar som kom upp, kul! Jag kör med sinktip lina, men dem flesta kör med sjunklina.. Har du inte tillgång till någon annan lina så skulle jag dragit på en sjunkande tafs sedan en 50 cm lång nylon tafs. Dem flesta bågar ligger och drar sig vid botten nu när det börjar bli kallt.
skitfiske på er /J
Det var ett blåsigt försök till flugfiske i Lördags!! Gav upp ganska fort.
Men jag kommer nog återkomma någon dag om de fortfarande sätter så mycket Öring & RÖDING även om "naturkänslan" är helt obefintlig...
Såg flertalet Öringar som kom upp och även 1 Röding & givetvis regnbåge.
Johan Bergqvist: Varför bara ha 50cm tafs? Jag har alltid ca:4m...
johanbergqvist
2011-11-28, 21:05
Aa tråkigt när det blåser! Tror jag ska dit i helgen, får se vad vädret bjuder på..
Sjunktafs brukar vara svår kastande, och om du ska ha 4m nylon tafs på det kan
det bli lite rörigt kan jag tycka, men så är det kanske inte för dig, men tästa
dig fram om det blir rörigt välj en kortare tafs.. Men sjunktafs är nästan ett
måste om du kör med flytlina.
skitfiske på er /J
Sjunklina, flytande fluga, 50-80cm tafs sakta längs botten, liten fartökning ibland o pang där sitter den! Melodin nu. Bara för en fluga flyter behöver det inte va en självlysande tjernobyl boobie. Kul o köra naturliga färger men med boobie funktion.
GoneFishinG
2012-04-01, 17:24
tjo! någon som vet om det dragits upp mycket sen premiären i lördags? hade varit skoj att veta då dem öst i fin, och gott om bågar
GangVa_Fiske
2012-04-05, 19:59
Finns det nu någon som har testat?
haggis82
2012-04-06, 09:28
Jag var där i tisdags. Jag fick två små öringar (största 0,90kg) och kompisen fick två små öringar och en röding runt 1,5kg. Det drogs lite fisk, man såg fiskar nästan hela tiden och hade många efterföljare, men den var riktigt seg och svårt att få den att hugga. Det var många som inte fick ett skit.
GangVa_Fiske
2012-04-06, 11:47
Jag var där i tisdags. Jag fick två små öringar (största 0,90kg) och kompisen fick två små öringar och en röding runt 1,5kg. Det drogs lite fisk, man såg fiskar nästan hela tiden och hade många efterföljare, men den var riktigt seg och svårt att få den att hugga. Det var många som inte fick ett skit.
Jasså :/ Man får hoppas på att det kanske blir bättre senare. Körde du med spinn eller fluga om man får fråga :) ?
GoneFishinG
2012-04-06, 12:01
jag var också där i tisdags,,, drog två, en öring och en båge. ca 1,5 vardera,,men det va segt,,riktigt segt,, och mycket smått,, man såg ju ett femtiotal som bara stod och glodde, men inte mycket hände. Aja får bli snart igen,, haggis82 va det ni som jaga vid bron kanske ? :) ha d
haggis82
2012-04-07, 12:04
Jasså :/ Man får hoppas på att det kanske blir bättre senare. Körde du med spinn eller fluga om man får fråga :) ?
Både jag och kompisen fiskade fluga. Men det fanns folk som fick på spinn med. Testa en liten rapalawobbler svart rygg och grå mage någon cm lång och ca 2g. Det var en som fiskade med en sån och han hade efterföljare och fiskarna blev som galna och attackerade den som fan, men ingen som fastna och de vände precis innan. Men han har fått mycket på den tidigare.
jag var också där i tisdags,,, drog två, en öring och en båge. ca 1,5 vardera,,men det va segt,,riktigt segt,, och mycket smått,, man såg ju ett femtiotal som bara stod och glodde, men inte mycket hände. Aja får bli snart igen,, haggis82 va det ni som jaga vid bron kanske ? :) ha d
Visst var det så. Tyckte jag kände igen dig från din bild. :)
GangVa_Fiske
2012-04-15, 20:21
Hej! Testade Citadellet idag, med två öringar i resultat. en 45 och en på 42 cm, lite tråkigt att man bara får ta upp 2 fiskar xD
haggis82
2012-04-16, 10:57
Du får ta 3 fiskar så du kunde allt kört på ett tag till. Om du nu inte kör med ungdomskortet då är det 2 fiskar. :)
GangVa_Fiske
2012-04-16, 17:42
Är 15 år och kör med ungdomskort xD
haggis82
2012-05-23, 19:18
Någon som vet hur fisket är där nu? Funderar på att dra dit imorgon. Flickvännen funderar på att följa med, men hon har inte riktigt tålamodet som krävs för fiske ibland så tänkte mest om det är någon som har fiskat där nyliget och vet om det har varit trögfiskat eller inte. Hur har det varit med isläppt fisk? Annan nyttig info?
GoneFishinG
2012-05-24, 03:49
varit där två gåner på en vecka jättemycket smått runt 3-8 hg , hörde mig runt där lite, samma för dem, men där går några feta öringar , så kanske det kan va något... fick höra att dem satte i fisk i torsdags.. ( med mycket småöring) .. lättfångade njaa står mest o glor som då när vi va där båda! ha d.. skitfiske!
haggis82
2012-05-25, 13:24
Va där igår med flickvännen som fick sin första öring. Tappade dessutom en strax innan. Själv blev det 4 st öringar och 1 tappad av nåt som jag inte hann se. Största öringen på 1,71kg. Fick ta 4st för att de flesta var så små så de räknades inte. En hel del efterföljare, men som vanligt var det otroligt svårt att få dem att hugga. Trögt fiske överlag och MYCKET smått. Visst man såg en del stor fisk men den och de flesta andra man såg var totalt ointresserade. Det var ett stim på ca 7-9 större fiskar som simmade runt längs med kanten som man såg flera gånger under dagen och de hade inget intresse av någon fluga eller annat bete. Jag pratade med fiskevakterna som sa att de har blivit lovade större fisk på nästa leverans som skall ske idag.