Visa fullständig version : Namninsamling mot skarv
Den omfattande predationen på länets fiskbestånd regionalt och lokalt har en katastrofal inverkan på länets fiskbestånd och gör det meningslöst att utföra fiskevårdsinsatser....
Läs mer... (http://www.fiskenyheter.se/nyheter.php?id=297)
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Har du skrivit på ?
17405
http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=4047
RichardR
2009-12-01, 19:16
Hittade via Regal's hemsida en namninsamling som är för åtgärder mot skarv. Känns inte helt fel, eller?
snOrdanger
2009-12-01, 19:38
Hittade via Regal's hemsida en namninsamling som är för åtgärder mot skarv. Känns inte helt fel, eller?
http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=57009
Bra grej, men finns redan en tråd!
CARPE PERCIDAHE
2009-12-02, 07:41
Påskrivet o klart
CARPE PERCIDAHE
2009-12-02, 07:42
påsrivet o klart
Schlangen
2009-12-02, 14:49
Ska vi ha skyddsjakt på hackspett oxå för att den skövlar skog?
Skarven är nog inte problemet utan människan, o våran girighet.
Såg någon som skrev att ökningen av skarv berodde på att torsken va borta och det ökade beståndet av skarvens föda.
Och det finns fördelar med öarna som skarven har sina kolonier på.
När skarven är klar med en ö blir det en större artrikedom med växer.
Skarven har 25 öar i stockholms skärgård av 25 000, det annser inte jag är så mycket.
Döda!!! Ska det vara människans lösning på allt?
Nu är dom här o det är bara så.
Kan man inte få det man älskar, så måste man älska det man har.
skriver inte på någon masslakt på skarv bara för att vi människor inte kan sköta oss.
Perragreven
2009-12-02, 15:55
Så man får döda Skarv, men inte Gädda? :cheers:
Skriver med glädje på den s.k. masslakten.
Bra där "larante".. Håller med till 100 procent!
Man läser ofta på detta forum att man inte ska döda fisk om man nu inte ska äta den och man ska gärna inte döda den ändå. Man kan ju äta köttbullar. Så varför ska vi nu börja döda Skarvar? Man kan ju jämföra detta med att döda alla gäddor i ett vatten för att dom äter upp en del mört?
Jag skriver inte på något sådant här.
Tror inte ens det hjälper. Tar man bort skarven kommer någon annan art att ta över dess nisch. Precis som anledningen att skarven ens kom från början.
Fishing Feber
2009-12-03, 09:43
Man läser ofta på detta forum att man inte ska döda fisk om man nu inte ska äta den och man ska gärna inte döda den ändå. Man kan ju äta köttbullar. Så varför ska vi nu börja döda Skarvar? Man kan ju jämföra detta med att döda alla gäddor i ett vatten för att dom äter upp en del mört?
Jag skriver inte på något sådant här.
Du har fått fel info. SKARVEN tillhör inte svensk fauna från början kommer skarven från ASIEN och några tokiga europeer skulle tämja fågeln för att fiska med som dom gör i KINA och sen ser vi alla hur det gick???
BUMP
Kan vi inte utrota signalkräftan med;d?
GäddJävel
2009-12-09, 12:42
Ja det är rätt, skriv på. Bort med allting som inte har en direkt gynnsam effekt på oss människor. Det är ju faktiskt vi som bestämmer över naturen. Vi lever ju inte här på samma villkor som allt annat och det är bra att påminnas om det.
Här kommer förslag på fler saker som behöver minskas i antal:
Varg (självklart)
Älg (folk död på grund av olyckor)
Träd (i stort sett alla arter, många skymmer vacker utsikt)
Gärs (snyltar på bete vid mete)
osv osv...
Det här kanske kan verka cyniskt... men det är ju det livet vi människor vill ha...???
GäddJävel
2009-12-09, 12:46
skriver inte på någon masslakt på skarv bara för att vi människor inte kan sköta oss.
Yes! Du ger mig hopp. :)
Eloge till er andra med också med liknande åsikter. Vi människor kanske grejar det här trots allt.
Såg någon som skrev att ökningen av skarv berodde på att torsken va borta och det ökade beståndet av skarvens föda.
Skarven har 25 öar i stockholms skärgård av 25 000, det annser inte jag är så mycket.
Håller med dig helt och hållet! Folk borde kanske ta och uppdatera sig lite.......
Underbart skrivet.
Kunde inte skrivit bättre själv.
Helt idiotiskt att börja utrota/minska arter.
Förbjud ALLT nätfiske som inte är reglerat istället och allt foderfiske.
Du har fått fel info. SKARVEN tillhör inte svensk fauna från början kommer skarven från ASIEN och några tokiga europeer skulle tämja fågeln för att fiska med som dom gör i KINA och sen ser vi alla hur det gick???
Därför skriver ja också under.
CGA.Erasmie
2009-12-23, 20:19
Hehe, har du snott den sista meningen fråm mig lr? :)
Annars så tycker jag att en viss del utav skarvbestånden borde tas bort, en fullvuxen skarv äter 400gr fisk varje dag. tänk dig en koloni på 1000 fåglar då...
Hade också för mig att skarven var en asiatisk fågel, tills jag kollade upp det.
Till exempel har det hittats benfynd från storskarv som daterats till 7000 f.kr. i östersjöområdet (http://www.havet.nu/dokument/HU20061skarv.pdf)
Skarven häckar också på alla kontinenter förutom sydamerika och antarktis.( http://sv.wikipedia.org/wiki/Storskarv#cite_ref-4) Jag tror inte att tokiga européer har planterat in skarv på alla kontinenter utom dessa två.
Sedan kan det diskuteras huruvida man skall reglera stammen av en fågel som uppgår till uppemot 40000 häckande par, alltså 80000 indivder som vart år producerar X antal ungar som skall matas. Vi har jakt på djur som understiger detta antal. Ett förslag skulle kunna vara ett försök till licensjakt i likhet med den kommande vargjakten för att se om detta bidrar till en större spridning av djuren geografiskt (alltså inte öka antalet med jakt utan att koncentrationerna av de djur som finns sprids ut och skadorna därmed skulle minska).
Jag skriver i alla fall inte på utan fullgott underlag som påvisar exakt vilken skada skarvarna faktiskt gör och innan man studerat försöksjakt.
Muskytracker
2009-12-23, 22:38
Helt rätt! Tillåt skyddsjakt på skarv med båt under gång. Kan skapa arbetstillfällen i Blekinge skärgård.
Ibland är det svårt att inte lyssna på yrkesfiskarens klagande... Varför, de har rätt! Och hur kan de ha rätt? Av erfarenhet.
/MT:cool2:
Fel sätt att agera när vi människor har gjort fel. Hur vi än gör så har vi ändan bak.
fiskarlennart
2009-12-23, 23:48
Skilj på Storskarv o Mellanskarv, detta gäller den asiatiska mellanskarven. Storskarven tillhör vår inhemska fauna
Trot eller ej men i Norrland så har det faktisgt kommit in ansökningar till Länsstyrelsen om skyddsjakt på kungsörn?? Jag utgår ifrån att en människa som ansöker om jakt på kungsörn är utvecklingsstörd.
Jakt på ca 30 vargar är ju på gång så då måste det ju finnas fler...
"Schlangen" det är inte bara i stockholms skärgård skarven befinner sig. I vättern där jag fiskar har skarven ökat något sjukt dom senaste åren och majoriteten av öarna är HELT döda och det tar en helvetes massa år innan öarna "blomstrar" igen och då är jag död så jag vill döda skarven nu.
Sellasie I
2009-12-24, 01:00
Schlangen!!! Håller med dig!! Förmodligen fyller detta fenomen något syfte, som allt annat i naturen!! Sätt upp en skylt på brevlådan istället, som det står: INGEN REKLAM PÅ!!! Det är nog bättre än att skjuta alla skarvar!! Tja!
Jakt på ca 30 vargar är ju på gång så då måste det ju finnas fler...
Folk MÅSTE börja fatta att det är ett nödvändigt ont att skjuta vargen. Det var ju inte längesedan en liten flicka blev förföljd av en varg, vilket INTE är normalt.
GäddJävel
2009-12-24, 08:06
Folk MÅSTE börja fatta att det är ett nödvändigt ont att skjuta vargen. Det var ju inte längesedan en liten flicka blev förföljd av en varg, vilket INTE är normalt.
På vilket sätt är det ett nödvändigt ont? (det har ju iofs ingenting med skarv att göra). Att skjuta 10% av vargstammen kommer att skapa många fler problem än vi redan har. Detta är naturligtvis helt i linje med jägarnas önskemål, genom fler problem får de skjuta fler vargar och det är till en utrotning man vill komma.
http://www.namninsamling.com/site/get.asp?Vargfred
Våga Vägra Vargjakt!!!
Och, back on track... (till de som skrivit på mot skarven)... jag tycker så synd om er.
På vilket sätt är det ett nödvändigt ont? (det har ju iofs ingenting med skarv att göra). Att skjuta 10% av vargstammen kommer att skapa många fler problem än vi redan har. Detta är naturligtvis helt i linje med jägarnas önskemål, genom fler problem får de skjuta fler vargar och det är till en utrotning man vill komma.
http://www.namninsamling.com/site/get.asp?Vargfred
Våga Vägra Vargjakt!!!
Och, back on track... (till de som skrivit på mot skarven)... jag tycker så synd om er.
Tror du inte att länsstyrelsen tog detta beslut i något annat syfte än att utrota arten? Jag tycker det är tråkigt att en del inte ser på problemet från det faktum det är.
Jag skrev på utan att tveka. Skarven tillhör inte faunan och petar i sig mängder av fisk. Bort med den.
Jag ser inga argument till varför det inte skall bedrivas skyddsjakt på den.
Jag skrev på utan att tveka. Skarven tillhör inte faunan och petar i sig mängder av fisk. Bort med den.
Jag ser inga argument till varför det inte skall bedrivas skyddsjakt på den.
1478 nu
Har sutit och funderat över frågan och sdkriver på av samma anledning. av samma anledning som jag inte tycket minkar är några söta djur vid öringbäcken :)
Tiden fram till 4000 f Kr brukar man i nordisk historia kalla för den äldre stenåldern. Med djurens invandring kom människorna. De försörjde sig på jakt och fiske. De äldsta boplatserna är från omkring 9000 år f Kr och har påträffats nära Malmö. Ju varmare klimatet blev desto längre norrut sökte sig människorna och slog sig ner vid kuster, sjöar och vattendrag.
Dags att avverka människan med.
Eller måste man ha bott i norden 11tusen år för att man skall få bestämma vad som skall dö vad som har här att gör och inte?
Skilj på Storskarv o Mellanskarv, detta gäller den asiatiska mellanskarven. Storskarven tillhör vår inhemska fauna
Så kategoriskt är inte det material jag tittat på. Där beskrivs ömsom mellanskarven (Phalacrocorax carbo sinensis) som en egen art ömsom som en ras av Phalacrocorax carbo carbo, storskarven. (www.fiskevatten.se/Den_kinesiska_skarven_Phalacrocorax
_carbo_sinensis_Blumenbach_1798_
av_Christer_Olburs_2008-10-15.pdf)
Då taxinomin är förvirrad och då forskarna inte har någon enhetlig definition så gör det att jag tycker att diskussionen om skarven blir lite underlig. Hur som haver så finns det gott om mellanskarv, storskarv och de hade säkert klarat en viss jakt men detta skall isåfall, enligt mig, ske som någon form av test och sedemera utvärderas.
Tiden fram till 4000 f Kr brukar man i nordisk historia kalla för den äldre stenåldern. Med djurens invandring kom människorna. De försörjde sig på jakt och fiske. De äldsta boplatserna är från omkring 9000 år f Kr och har påträffats nära Malmö. Ju varmare klimatet blev desto längre norrut sökte sig människorna och slog sig ner vid kuster, sjöar och vattendrag.
Dags att avverka människan med.
Eller måste man ha bott i norden 11tusen år för att man skall få bestämma vad som skall dö vad som har här att gör och inte?
Bra synpunkt. Dock får man ta i beaktning om djurarten tagit sig hit på egen hand eller av människan.
Bra synpunkt. Dock får man ta i beaktning om djurarten tagit sig hit på egen hand eller av människan.
Absolut så måste man egentligen vet hur den har kommit hit och jag är inte för insatt i just hur denna arten kom hit, och jag bryr mig inte så mycket heller.
Det lät bara som samma skit som alla bönder alltid säger om att ALLA vargar skall skjutas för dom har inte här att göra (småland).
:offtopic: Mårdhundar kom till Sverige på egen maskin ifrån Ryssland dock tog ryssarna in dom.
Hasse-Halvljus
2009-12-24, 22:53
mycket varg i jakobsberg har jag hört...
alla som äger en båt borde bli bestyckade med minst ett hagelgevär och hur mycket ammunition dom vill, 500 spänn per död skarv...
gott nytt skottår!
Wreckbender
2009-12-24, 23:58
Skjut alla människor :blah: jag skriver på.
Hehe, har du snott den sista meningen fråm mig lr? :)
Annars så tycker jag att en viss del utav skarvbestånden borde tas bort, en fullvuxen skarv äter 400gr fisk varje dag. tänk dig en koloni på 1000 fåglar då...
Och en familj äter / dag tänk dig en koloni på 10miljoner människor då...
Go morgon yxskaft.
En lösning är ju att vi människor slutar äta fisk och lämnar all den födan till fåglarna? (jag är absolut inte vegetarian) så slipper ni gråta över att fågeln tar fisk. eller?
fiskarlennart
2009-12-25, 09:23
Ganska många lär ju få sina fiskevatten ödelagda om skarven får utbreda sig helt fritt.Men det verkar ju som en hel del är beredda att upphöra med sitt fiske och istället för spö beväpna sig med handkikare för att studera de rara fåglarna. Att studera dragets gång i vattnet kan man ju alltid fortsätta med men det lär bli glest mellan nappen
OBS DECIMERA INTE UTROTA
Kungfuyoda
2009-12-25, 13:09
Skall vi då ta bort alla arter som invandrat och planterats in av mäniskan sedan föra istiden? Karpen kommer oxå från asien ingen inhemsk art, som förstör sedimenteringer och ökar flödet av kvävet i vatten systemet. Sutaren som planterades in under medeltiden som matfisk.
Skall vi rotenon behandla alla vatten drag som ej har inhemsk fauna??
Varför skall vi minska på en art som fått bredda ut sig pga att männiksan misskött naturen och på ett girrit sätt våldtagit moder natur...
sirsteff
2009-12-25, 15:54
Enligt yrkesfiskare är skarven en svår predator på ålen. Skarvens dagliga behov av fisk har uppskattats mellan 350-585g per dygn. Under häckningsperioden kan denna siffra uppgå till det dubbla. Populationen av de olika skarvarterna har ökat kraftigt. År 1980 uppskattades det att det endast fanns 750 par i Sverige. År 1999 uppskattades det att det fanns 25600 häckande skarvpar. Detta innebär en total population på 118000- 135000 individer i Sverige.
I folkmun kallas skarven för ålekråka, vilket antyder att skarvens föda skulle vara riktad efter ål. Beräkningar som gjorts tyder på att skarvens föda består av ca 1% ål.
Fiskeriverket. (2008). Kartläggning av för skarvskador speciellt utsatta fisken och skarvens effekter på ekosystemet (delrapport). Hämtad från http://www.fiskeriverket.se/download/18.2fd63c72114a6399bf68000821/B18-skarvredovisning.pdf
Nedan redovisar jag mina tankar:
Vi antar att en skarv behöver äta ca 460g fisk per dygn(beräknat på medelvikt utanför häckningsperiod) .
På ett år behöver en skarv ca 167900 g fisk.
Det totala antalet individer skarvar uppgick år 1999 till 118000 - 135000 stycken, vilket ger ett medelvärde på 126500 stycken skarvar.
Skarvarna sätter således i sig 21239,35 ton fisk.
1% av detta skulle vara ål vilket ger en total siffra på cirka 212 ton per år.
Genom jämförelse mellan hur stor mängd ål som skarvarna tar och den mängd ål som dör i kraftverkens turbiner, ser vi att skarven står för en lika stor eller större del.
Enligt yrkesfiskare är skarven en svår predator på ålen. Skarvens dagliga behov av fisk har uppskattats mellan 350-585g per dygn. Under häckningsperioden kan denna siffra uppgå till det dubbla. Populationen av de olika skarvarterna har ökat kraftigt. År 1980 uppskattades det att det endast fanns 750 par i Sverige. År 1999 uppskattades det att det fanns 25600 häckande skarvpar. Detta innebär en total population på 118000- 135000 individer i Sverige.
I folkmun kallas skarven för ålekråka, vilket antyder att skarvens föda skulle vara riktad efter ål. Beräkningar som gjorts tyder på att skarvens föda består av ca 1% ål.
Fiskeriverket. (2008). Kartläggning av för skarvskador speciellt utsatta fisken och skarvens effekter på ekosystemet (delrapport). Hämtad från http://www.fiskeriverket.se/download/18.2fd63c72114a6399bf68000821/B18-skarvredovisning.pdf
Vi antar att en skarv behöver äta ca 460g fisk per dygn(beräknat på medelvikt utanför häckningsperiod) .
Det totala antalet individer skarvar uppgick år 1999 till 118000 - 135000 stycken, vilket ger ett medelvärde på 126500 stycken skarvar.
Genom jämförelse mellan hur stor mängd ål som skarvarna tar och den mängd ål som dör i kraftverkens turbiner, ser vi att skarven står för en lika stor eller större del.
Enbart i Nordsjön kastas årligen mellan 500 000 och 880 000 ton fisk överbord. Kan kanske ge skarvarna den fiske istället för att döda dem?
Nä men man fattar att folk är sura men andra lösningar än att utrota måste ju finnas till hands.
Eller samla sura gubbars namn på en lista.
GäddJävel
2009-12-25, 17:31
Ett utmärkt räkneexempel. Om vi således utrotar skarven så kan vi bygga ut vattenkraften dubbelt så mycket. Perfekt. För, ändra vårt beteende eller förhållningssätt det är ju inte att tänka på...
diedose: det var inte länsstyrelsen som tog beslutet ang vargarna. Men det intressanta är att de är tillsyningsmyndighet för vargjakten. Här i värmland blir det specialintressant, jägare skjuter och jägare (de på länsstyrelsen) sköter tillsyn. Det är ju ganska lätt att bli cynisk å nedstämd...
fiskarlennart
2009-12-25, 18:37
Trot eller ej men i Norrland så har det faktisgt kommit in ansökningar till Länsstyrelsen om skyddsjakt på kungsörn?? Jag utgår ifrån att en människa som ansöker om jakt på kungsörn är lite bakom flötet.
Och i Göteborg har det inkommit en ansökan om skyddsjakt på billjetkontrollanter, det var en komplett ansökan med namnuppgifter o karta över det tilltänkta avskjutningsområdet
fiskarlennart
2009-12-25, 18:50
Gäddjävel: Är väl ingen här som propagerat för utbyggd vattenkraft och de flesta verkar ju vara för en decimering där problem har uppståt inte utrotning som du skriver
De va ju oväntat att skyddsjakten skulle sluta med onödigt djurplågeri... not.
http://allehanda.se/start/inrikes/1.3170674-skarvungar-spetsades-ihjal
RichardR
2011-05-17, 09:05
Såg också detta i DN i morse. Det är helt otroligt. Tydligen ska några fåglar som bara äter och bajsar och som dessutom väldigt få uppskattar stanna kvar i skärgården istället för att prioritera vattenkvalité och fiskliv. Jag lovar att om denna teori med att skarven äter upp vår fisk inte stämmer så är skarven 1000 ggr lättare att återinplantera än att rädda ett redan svagt bestånd av tex gädda och abborre.
Aborrjägaren
2011-05-17, 09:19
Låt fågeln bada i miljögifter och äta kvicksilverfyllda smågäddor och abborrar, det ger den förhoppningsvis den smärtfyllda död ni önskar den.
Visst är fågeln äcklig, men folk verkar hata den alldeles för mycket, låt den fiska och plocka lite småfisk, det är inte värre än hur vissa skördar bland storabborrarna när dem är på hugget.