handdator

Visa fullständig version : Gösfiske i SÄFFLE!

Ramon Dekker
2004-02-10, 01:05
Hejsan! Jag har praktikplats på en skola i Säffle. Under min vistelse där har jag fått höra att strömmen i centrala Säffle skall vara ett av sveriges bästa Gös vatten...
Därför undrar jag om någon känner till detta vatten och har varit där och fiskat, samt i så fall om det blev någon fångst =)...

Om stället inte var känt så har jag kanske gett er ett "hotspot" gösvatten =)...

Skitfiske!

mvh

//micke

Danne
2004-02-10, 08:19
Byälven - ett av Sveriges bästa gösvatten! En markant nedgång under senare delen av 90-talet och under 2000. Men på 80-talet och tidigt 90-tal var Byälven ett av de främsta gösvatten Sverige hade. Idel toppfiskar i sportfiskesverige varje år.
Man får fortfarande gös men de stora lyser med sin frånvaro (om man läser rapporterna iaf).
Sedan finns där ju även asp, lax/öring och massvis av annan metfisk. Den är en grym metälv.

Linålen
2004-02-10, 08:42
Bara att önska lycka till med fisket. Stämmer som Danne nämner att det varit ruggigt bra gösfiske tidigare, men på senare år försämrats. Senaste senhösten var det kanonfiske efter lax/öring i vänern syd on Säffle. Trollingklubben är aktiv. Du måste i mina ögon skaffa tillgång till båt.

Lazinko
2004-02-10, 11:29
Var i älven? är där på sommaren ibland, mellan Åmål o säffle.

Linålen
2004-02-10, 12:05
Nerströms bron inne i centrala Säffle. Gösfisket är fredat ca 1 månad i maj. 15-15 typ.

Ramon Dekker
2004-02-10, 13:13
Tack för infon Danne...Linålen tack så mkt du oxå även om du inte riktigt besvarade min fråga utan svävade ut på fiske i Vänern =)..

Berodde den goda tillgången på isättning av fisk? Har sett att det står "folk" och fiskar där hela dagarna...Och dem människorna som fiskar där tror jag är sådana som inte är speciellt kända för att idka C&R i i alla fall =(...Synd på ett sådant bra vatten..

mvh

//micke

Danne
2004-02-10, 13:21
Vet inte om det sätts fisk i älven. Jag är tämligen säker på att gösen producerar sig helt själv. Till och från är det ganska mycket folk som står nedanför dammluckorna och krokar gös. Letar man lite finner man sannolikt gös på flera ställen, inte bara nedanför dammluckorna.
Hör med de lokala fiskarna. Även om de inte idkar c&r så vet de mycket om fisket, vart fisken står mm.
Är det nu du ska fiska?
Den gös som fiskas i april-juni är förmodligen uppströms vandrande gös för lek. Så om du ska till att fiska nu är det nog intressant att leta en bit nedströms för stationära gösar.
Som sagt - tipset är att höra med de lokala förmågorna!

Skitfiske!